|
|
Bli medlem •
FAQ
• Sök • Logga in
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 1 inlägg ] |
|
Swedens superdetaljering av Lima Resgodsvagn SJ litt F5
| Författare |
Meddelande |
|
Sweden
Trafikchef
|
Det här är egentligen ett avsomnat byggprojekt från förra gången jag samlade och rallade svenska modelltåg i skala 1:87/H0 innan jag lade av med det runt 1990-1991. Detta projekt vart bortglömt tills jag började med denna hobby igen hösten 2006 för att läggas på is igen då NMJ aviserade att de skulle komma med 60-talspersonvagnarna. Som nu många säkert vet så har NMJ hittills bara släppt sittvagnarna Ao2/A2, ABo2/AB2, ABo3/AB3, Bo1/B1 och Bo5/B5, DFo28/DF28 och RBo2/R2/R1 vart för komplicerade att tillverka för NMJ så de avstod från att göra modeller av dem tillvidare och övriga resgods, restaurang- och sovvagnar återstår att se om de kommer som modeller i framtiden. Så under tiden tänkte jag fullborda superdetaljeringen av Lima Resgodsvagn litt F5 och se hur skalenlig vagnen är och hur jag kan superdetaljera den.
Förebilden
Under arbete.
Limas modell
Objektet ifråga för superdetaljering är Limas modell (30)9335 F5 55219 med fasta koppel i boggierna.
Förändringar som ska göras på Limas modell
Separata ledstänger i gavlarna. Separata handtag på lastrumsdörrarna. Fönster i plan med vagnskorgens utsida. Separata handtag vid gavlarnas övergångsdörrar. Nya bälgar. Nya övergångsbryggor. Skalkoppelimmitationer. Tryckluftsslangar. Elkopplingskablar. Fjädrande buffertar. Nedersta fotsteget som saknas på gavlarnas fotsteg. NEM-koppelfickor. Förbättrad underredesdetaljering. Inredning. Nya fästen för taket.
Steg 1: Demontering av modellen
Det första jag gjorde var att ta lös taket som tillsammans med fönstren är gjutet som ett upp- och nervänt U i klarplast genom att försiktigt pressa fönstren innåt och dra taket uppåt. Sedan avlägsnade jag vikten inuti vagnen samt båda boggier som sitter med "snäpp-ihop-fästen" i vagnskorgens underrede. Därefter avlägsnade jag vulstbälgarna med övergångsbryggor i vardera gavel.
Steg 2: Separera fönstren från taket
Då taket och fönsterremsorna i denna version av modellen som sagt är gjuten som en hel del i klarplast så skar jag loss de två fönsterremsorna från taket. Delar i klarplast kan ha en tendens att vara väldigt spröda varför jag försiktigt skar med en skalpell c:a 0,5 mm från takets underkant tills fönsterremsorna lätt gick att knäcka av i skårorna. Därefter slippade jag takets underkant så att det ligger plant med vagnskorgens överkant.
Steg 3: Nedslipning av ledstänger och handtag på vagnskorgen
För att lättare se så att jag inte slipade för mycket så valde jag att "inte" strippa vagnskorgen på färg. Jag började med att slipa ner de ingjutna ledstängerna på vagnens fyra gavlar med fint våtslip-papper tills dessa var helt borta. Obs! Ytan ska vara svagt rundad och inte plan. Sedan slipade jag vagnens gavlar där vulstbälgarna (med övergångsbryggorna) hade suttit. Detta för senare montage av nya vulstbälgar. Därefter så slipade jag ner handtagen på ena lastrumsdörren men väntade med den andra för att ha den som referens till vart handtagen hade suttit samt deras storlek.
Detta var för över 20 år sedan...
Jisses vad tiden har gått fort.
Stay tuned for more
Räkna dock med att detta projekt kommer att ta tid varför det kan bli långt mellan uppdateringarna. Dessutom har jag förlagt min Digitalkamera så bilder dröjer lite tyvärr.
Modell kontra förebild
Det har sagts att Limas modell av Fo5a/F5 och Fo5b/F6K skulle vara den mer skalenliga av Limas svenska personvagnar men så är inte riktigt fallet. När man läser SMJs utgåva av Hans Helmstein och Svante Runbergers bok "Personvagnar av 1960-talsmodell" och jämför Limas modell med ritningarna i boken så hittar man flertalet avvikelser. För det första så är Limas modell c:a 3 mm för kort vilket gör att fönstrena har en något felaktig placering, för det andra är de två pentry-fönstren alldeles för smala och för det tredje så är underredesdetaljer som t.ex. batterilådor helt och hållet felplacerade. Limas modell må ha varit unik på 70- och 80-talet men med dagens mycket höga standard på modeller så lämnar Limas modell en hel del att önska.
Fo5a/F5 och Fo5b/F6k från NMJ?
Med tanke på ovan nämnda fakta om Limas gamla modell så behöver vi modellrallare en ny skalenlig och detaljerad modell. Om NMJ kommer med denna modell återstår att se.
Sweden - The One... And Only.
_________________ R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."
God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.
|
| 2011 11 08, 18:26 |
|
 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 1 inlägg ] |
|