Sveriges fulaste kåkar eller orter...
| Författare |
Meddelande |
|
jan claesson
|
 Re: Sveriges fulaste kåkar eller orter...
Härligt! Tråden ångar på, det tycker jag om. Har varit bortrest sedan igår morse. Och vid hemkomsten denna eftermiddag ser jag till min förtjusning att åsikter regnar in på tråden. En dagsfärsk bild på nya "Klarakvarteren" här...  Jan
|
| 2010 03 16, 19:51 |
|
 |
|
fetrock
VD
|
Vore väl ngt på Gärdet: 
_________________ Richard "Fetrock" Ramstedt Collinsta City - Somewhere in America
To build is to live BLOGGEN: http://www.123minsida.se/collinstacity/
You win some you lose some It's all the same to me
|
| 2010 03 16, 19:57 |
|
 |
|
jan claesson
|
Hellre på Norra stationsområdet faktiskt. Smäckrare än de förslag som visats hittills därifrån...
Jan
|
| 2010 03 16, 21:34 |
|
 |
|
fetrock
VD
|
Ja f*n Jan....man kanske skulle ta & "tipsa" dom där inne i CITY om ngt liknande den byggnaden.....? =O)
_________________ Richard "Fetrock" Ramstedt Collinsta City - Somewhere in America
|
| 2010 03 16, 22:33 |
|
 |
|
343kaka
Trafikledare
|
Det så kallade Tors torn påminner ju faktiskt litet om denna fast dubbelt upp mot Solnaborna...  Förslaget. 
_________________ Ferrivia necesse est!
Modellbanicus necesse est!
|
| 2010 03 24, 2:45 |
|
 |
|
tågtyckarn
Trafikchef
|
Hoppas du skojar 
_________________ Verkligheten är överskalad.
-Har du fiender? Bra! Det betyder att du stått upp för någonting, någon gång i ditt liv! / W.Churchill
|
| 2010 03 24, 4:17 |
|
 |
|
jan claesson
|
Hej, nej det är faktiskt inget skoj...
Jan
|
| 2010 03 24, 9:08 |
|
 |
|
carl-gunnar olsson
Trafikchef
|
Tycker inte Stockholms Waterfront är fult utan totalt intetsägande exteriört, däremot för dominerande i en känslig miljö. Modern arkitektur kan vara vacker eller häftig om arkitekterna får bre ut sig på det dom kan. Waterfront känns som att gå tillbaka till en tid som är passé, typ glas och betong i raka linjer. Däremot börjar jag mer och mer att uppskatta 1950-tal, finns fina exempel i tex Solna och Sunbyberg och vissa förorter, här har man tänkt till. Stockholm är unikt med ganska få höghus, skyskrapor och det känns bara bra. Men hur man skall lösa bristen på hyresrätter är en annan sak, eftersom de börjar bli bristvara i Stockholm. Vart skall alla ungdomar ta vägen, de har inte råd med bostadsrätter, ska de bo hemma med fruar och barn hos sina föräldrar i all evighet, är det så politikerna i Stockholm med förstäder tänker? Vi har en kollega som sitter i den situationen i en av förorterna. Jag blir lite irriterad faktiskt på politikerrna i den här stan som bara snackar och snackar och snackar och snackar men aldrig gör något konstruktivt. 
|
| 2010 03 26, 14:30 |
|
 |
|
Graffen
Kommunikationsminister
|
Jo men i resten av världen så får man ju finna sig i att pendla till jobbet. Vi har grannar som pendlar till Malmö till jobbet (c:a 9 mil enkel väg) och så länge det finns allmänna kommunikationer som fungerar bra så kan man göra det. Att däremot kräva att bo i innerstaden? Jo visst, men då får man ju lägga upp kosingen.
_________________ Ars pro pecunia Min MJ-sida: RR Information central Min Hemsida: Airbrush FX Min Blog: M-K & E
|
| 2010 03 26, 15:22 |
|
 |
|
jan claesson
|
Jag tror CeGe tänker på att så många hyresrätter har ombildats till bostadsrätter. Och det gör ju inte det lättare precis för kidsen att lämna boet. Liksom ännu mindre antal kvartar i bostadskön. Och att ens tänka på att ungarna ska flytta in inom tullarna är en utopi. I närförorter har en hel del ombildningar också skett. Även på längre avstånd börjar en del ombildningar också bli populära. En kompis köpte alldeles nyligen en lägenhet i Västerhaninge (södra Stockholm) för ett par millar. Vem kunde ana detta för ett antal år sedan? En hel del kamrater pendlar mellan Uppsala, Norrtelje, Arboga, Nyköping tom Katrineholm. Cirka 8-12 milsgränsen från city. En annan sak som också försvårar en flytt från päronen är ju också den akuta bristen på jobb för ungdomarna. Tänker med skräck hur det ska se ut i mitt eget hem om 10 år, har ungarna flyttad ut då? Om 10 bast är jag 65 år! Hu! Men nu ska jag inte deppa ihop här, det är ju fredag igen och snart har det gått 10 år till. Hihi, tråden som handlar om Sveriges fulaste hus har gått på djupet igen Jan, som önskar alla en trevlig helg!
|
| 2010 03 26, 15:47 |
|
 |
|
fetrock
VD
|
Japp, trevlig helg! Mat ska lagas, sedan är det hockey på teve & då stänger jag av ungarna & plockar ur batterierna ur frugan... Om 10 år...*ryser*....usch, nä nu ska vi tänka mysiga fredagstankar!
|
| 2010 03 26, 16:04 |
|
 |
|
ubbehuggkubbe
Trafikledare
|
-Var skaffar man sig fruntimmer som går på batteri?Det är förmodligen den optimala lösningen för en tillvaro helt anpassad till livets goda....(?) 
|
| 2010 03 26, 17:02 |
|
 |
|
fetrock
VD
|
Jaa du Ubbe...det är en väl förborgad hemlighet än så länge, annars ska väl alla ha en, blir ju lite som Coca Cola! 
|
| 2010 03 26, 17:03 |
|
 |
|
jan claesson
|
Särbo säger jag bara. Då får man hela Colan själv... Igår så tog jag en annan väg hem från jobbet, över Barnhusbron. Det var ett tag sedan, det har hänt en del i området.  Jag förstår att det kan vara lite knepigt att rita byggnader för arkitekten här. Inte mycket mark att spela på i den här ändan. "Strykjärnet" är redan upptaget av en gammal kåk på Söder.  Min första tanke: Godis vid namn Engelsk konfekt. Jan
|
| 2010 03 27, 14:37 |
|
 |
|
carl-gunnar olsson
Trafikchef
|
Märkligt hur man har lyckats bygga in det lilla röda tegelbyggnaden som lär vara ett gammalt stationshus fast det var länge sedan det användes som det. Jag har faktiskt ännu inte sett härligheten "live" så att säga från andra sidan ännu, har andra resvägar och från pendeln ser man bara baksidan. Tycker strykjärnshuset är märkligt, måste var lönsamt att bygga så smala kåkar? När skall man bygga de sluttande grönytorna nedanför tegelhusen som ligger nära Pontonjärgatan vid Norr Mälarstrand?
_________________ ------------------------------------------------- TC vid Ansaholm-Älgafalls Jvg.
|
| 2010 03 29, 15:01 |
|
 |
|
jan claesson
|
Är det detta du tänker på Cege? Inget nytt mao... http://www.moderaterna.net/stadsradhus- ... larstrand/Trångt som fan, men pengar att tjäna. Starka protester från de boende i den äldre bebyggelsen... Jan
|
| 2010 03 29, 19:14 |
|
 |
|
ubbehuggkubbe
Trafikledare
|
-Starka protester från de boende ja...Det är bara förnamnet om man jämför med några riktigt fula ställen som jag besökt under tjänsteutövning.Den rysligaste är Österåkersanstalten.Där har man t.o.m murar med maskinportar inne på området.Har varit där vid ett flertal tillfällen och kört bl.a en rullstolsburen bandit som åkte till KS för dialys.(Han var faktiskt riktigt trevlig).En gång var det en gosse "med kulör" som skulle till hovrätten på Riddarholmen.Han var inte stor i käften och skakade som ett asplöv.Ett annat miljömiserabelt ställe är Hägernäsanstalten i Täby.Usch!Där hade de en trevlig kokerska som åkte färdtjänst.Sen har jag lämnat bud på Färingsöanstalten på Ekerö.Där har de bara fruntimmer som har hittat på hyss.Det ligger lite mera lantligt,och en något friare atmosfär.Slutligen har jag kört en buse från Storbodaanstalten i Rosersberg.Han skulle till KS och närvara vid sin avkommas födelse.(Vad månne bliva av den...)Det var på försommaren och solen sken och man hade för all del gjort ganska fint och ombonat inne på området.Måste för Guds skull tillägga att alla transporter av intagna sker med handbojor,barnlås och tre bastanta vakter ur personalen.
|
| 2010 03 29, 20:48 |
|
 |
|
carl-gunnar olsson
Trafikchef
|
Var på konferens idag på Clarion Sign Hotell på Norra Bantorget, första gången jag såg den här vyn från framsidan. Hotellet är ett mäktigt hus, onekligen modernt. Snyggt, mja. Däremot imponeraes jag av att det gamla blåsiga och vidrigt vindpinade Norra Bantorget blivit ett vackert torg med gräsmattor och att Torsgatan numera såg ut som en stadsgata, vilket känns välkomnande och att trafikleden var ett minne blott. Minns Norra Bantorget som en bussuppställningsplats, numera var det ett stadstorg. Det jag tycker är positivt är att stan förtätas. Gillar man inte det, tja det finns enormt vidsträckta förorter (där jag själv bor), flytta dit då så får du fin utsikt mot tallar och granar, vad är det jänkarna säger som bor i New York, You do not like the city, oh, go to (New) Jersey, eller nåt sånt. Faktum är att jag gillar att Stockholm växer och välkomnar mer stadsgator och täta kvarter, 1914 ca ville man bygga Gärdet med hyreshus, synd, bygg det, tycker att Östermalmskärringarna med sina hundar kan rasta dom någonannanstans, Skansen till ex? Nu när snön smält undan, hundskit överallt. 
|
| 2010 03 30, 21:44 |
|
 |
|
jan claesson
|
Jag vet inte om jag kan hålla med CeGe här angående Norra bantorget. Nya bostäder med många inflyttade hyresgäster/bostadsrättsinnehavare behöver inte betyda ett större folkliv. Trots att politikerna påstår att inflytande människor tillför ett folkliv så har jag då inte märkt att det är speciellt levande område. Ser väl lika dött ut som en förort/sovstad egentligen. Annat var det väl när det låg en stor biograf här, Nya vinterpalatset och någon krog. Danshak fanns också. Nattöppet fik som var känt, Röda rummet hette det. Lite före våran tid låg ju också Rotundan här med sin restaurang mitt på torget, en bensinmack mot järnvägen också. Och framförallt en stor station för busstrafik och även trådbussar utgick härifrån en gång i tiden. Ett område som var öppet mot järnvägen, helt enkelt luftigt och fint. Numera är trafiken är minnst lika intensiv på Torsgatan som förr. Ingen större skillnad då det är en genomfartsled mot Kungsholmen och Vasastan. Rotundans huvudbyggnad var en rockklubb för några år sedan men fick ge upp för stadsplanerna. Blev KGB istället på en annan gata i närheten. Jag visar ett foto från Monne Sahlberg igen här...  Bara för att visa att det såg fan så mycket trevligare ut här förr. Luftigt till skillnad mot nu. Restaurangen i mitten. Ett helt annat folkliv. Och framför allt en levande mötesplats... Kul att jämföra då och nu, var min tanke... Jan
|
| 2010 03 30, 22:28 |
|
 |
|
DukeOfUddebo
Konduktör
|
Göteborgare som jag är har jag inte jättekoll på stockholms alla ställen, och gav mig därför ut på ett litet sökäventyr för att se hur det omtalade Norra Bantorget ser ut "på insidan", bakom fasaderna mot järnvägen. Det här är resutatet:  Jag tror det är ungefär från samma ställe som Jans bild är tagen, rätta mig om jag har fel! Och jag måste allt säga, att jag har väldigt svårt att se vad som var finare som det såg ut innan. Snarare tycker jag att det har förvandlats till en riktigt trevlig grön stadsmiljö. Husen till höger har ju tillkommit, men jag skulle säga att det bidrar till en trevlig atmosfär, snarare än att det förstör...  /Christoffer
_________________ _________________________________________________________ Besök gärna: http://www.dukesrailroad.com
|
| 2010 03 31, 14:29 |
|
 |
|