Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 03 22, 11:10

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Styrning av analoga växlar med PC? "Digital styrpult" 
Författare Meddelande
Passagerare

Hej!
Just blivit ägare till en trevlig äldre H0 märklinbana. Hade ingen modelljärnväg när jag var liten, så nu när jag har en liten dotter täntke jag passa på och ta igen det:-)

När jag kopplat ihop växlar, styrpultar etc. så funderade jag på att det vore kul om man kunde koppla ihop det med en "digital styrpult". Den skulle kunna vara väldigt enkel i sitt utförande, en USB sladd och sen styrning av switchar.

Någon som vet om det finns något sådant på marknaden? Någon som är intresserad av att klura vidare på det tillsammans med mig om det inte gör det? Jag har kontakter på mjukvarusidan om någon annan har det på hårdvarusidan. Krävs troligen lite lödande och elteknisk kompetens m.m.

/ Richard Granberg

2014 11 03, 22:03
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Kul att du vill börja köra digitalt.

Den stora fördelen med digitalisering av en modelljärnväg är att man kan köra fler än ett tåg på samma strömkrets. Det är inte bara funktionen i sig som är intressant utan att själva körmomentet blir mer kreativt då en mängd begränsningar med analog drift försvinner. Första frågan bör därför vara om du vill köra digitalt fullt ut (lok+växlar/signaler/mm). Att bara styra växlar/signaler digitalt är ett intressant teoretiskt och praktiskt tillämpningsexempel av modern datateknologi men det tillför inte så mycket till själva funktionen med reservation för att man kan bygga sitt eget signalställverk i datormiljö.

Om man inte är så bevandrat på hårdvarusidan (vilket jag inte är) så skulle jag råda till att använda standardkomponenter (digitalstyrning och dekodrar). Märklin har det du behöver. Du kan införskaffa senaste årskatalog och se vad som finns och hur olika saker fungerar. Vad jag starkt rekommenderar är att du läser följande bok:

http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=080&pid=MA%2007421

/Geranium84

2014 11 04, 18:57
Passagerare

Hej,
Såg digitala Märklin på Hobbymässan och förstår att de flesta går över till det. Jag gillar dock det "gamla" rubbusta men klurade som sagt var på att bara ersätta styrpultarna, mer som kul grej.

Blir nog digitala så småningom, måste bara smygstarta hemma lite så frugan inte slår bakut;-) När min dotter blir äldre så tänkte jag ha det som gemensam hobby, då blir det digitalt!

2014 11 08, 22:28
Trafikledare

Det går alldeles utmärkt att använda både och!Min anläggning är uppkopplad så att allt rullande körs via 2st MS-2, och växlar och belysning körs via en gammal 60VA transformator.Där har jag dessutom utnyttjat finessen att koppla all belysning på röda körströmsuttaget,vilket är permanent spärrat på 35-40% pådrag.Detta ger ett betydligt mer naturtroget ljus när man kör i mörker.

2014 11 09, 16:33
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se