Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 14:21

Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
 strömförsörjning 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare

Inlägg strömförsörjning
Jag har ett problem... min märklin bana (c) har lite problem med att få runt ström i hela spåret den är (medelstor) och på vissa ställen så hackar det lite och andra ingen ström alls. Jag har en transformator på 60 Va, oftast körs 3 lok men inte ett ända funkar just nu. Så jag undrar vad man ska göra för att fixa det. Kan man koppla in en transformator på ett annat ställe?

2012 01 30, 21:05
Tågvärd
Användarvisningsbild

Inlägg Re: strömförsörjning
Är så även om du har endast ett lok på spåret?
Vilken spänning har du om du mäter mellan mittledare och spår?

2012 01 30, 23:40
Lokförare

På vår klubbana med C-räls har vi, tycker jag, ganska ofta problem med C-rälsen jämfört med min hemmabana´s med K-räls. Det verkar som om C-rälsen är mer känslig för smuts och oxidation för efter rengöring brukar det fungera. Ju fler strömmatningsställen ju säkrare drift har vi också konstaterat.
//Björn

2012 01 31, 1:44
Konduktör

Hur rengörs c-räls på bästa sätt?

2012 02 02, 15:50
Lokförare

Rengöring av räls.
Det finns nog nästan lika många svar som det finns modellrallare om hur man rengör räls överhuvudtaget. Flera olika metaller - mässing, aluminum, plåt och stålprofiler används av olika tillverkare. Varje metalltyp oxiderar och är olika smutsbenägna på sitt sätt. Utöver oxidation är det dammet i rumsluften som ställer till det. Dammet i rumsluft är ofta fetare än vi tror, speciellt i bostäder. Ren bensin, T-sprit, rengöringsvätskor av olika slag, rengöringsvagnar efter lok - med eller utan dammsugare m.m. samt mycket fin smärgelduk. Smärgelduk är ju ett säkert sätt där man kommer åt. Man bör ju dock eftertorka för att inte få fint metalldamm som senare kan komma in i lokmotorer etc..
Utöver rälsrengöring är rengöring av lok och vagnshjul viktigt. Man kan ofta se hur en mörk, ofta fet, beläggning finns på hjulen på rullande materiel.
På klubbens C-räls, där rälsen i huvudsak är åtkomlig använder vi försiktigt fin smärgelduk. På min K-räls använder jag en tygtrasa och T-sprit.
//Björn

2012 02 02, 16:28
Konduktör

Rengöringsvagn efter lok tycker jag verkar tilltalande. Vilket nummer har en sådan vagn, Märklin?

2012 02 02, 17:01
Lokförare

Rengöringsvagn:
Jag vet inte ens om Märklin gjort någon rengöringsvagn. Däremot Roco har haft en som jag har men inte använt. Det har funnits mer exklusiva med både rengöringsdel och dammsugare men jag vet inte om de fortfarande finns på marknaden. Habo-Hobby har jag för mig hade något sådant.
Hoppas några andra på forumet har bättre koll på vad som finns och är bra idag.
//Björn

2012 02 02, 17:26
Tågvärd

Jo Märklin har en liten rengöringsvagn som har artiklnummer 46042. Har en sådan stående som aldrig använts precis.

2012 02 02, 18:27
Biljettförsäljare

Jag hade banan uppe för ca 1år sedan och då på slutet började det bli svårt att få runt strömmen. Men kan man inte koppla in en till anslutningsskena till och en transformator till denna?

2012 02 02, 20:15
Tågbefällhavare
Användarvisningsbild

roolers skrev:
Jag hade banan uppe för ca 1år sedan och då på slutet började det bli svårt att få runt strömmen. Men kan man inte koppla in en till anslutningsskena till och en transformator till denna?

Endast om du har två separata strömkretsar! Du får aldrig ansluta mer än en transformator till samma strömkrets, detta är förenat med livsfara! Du kan däremot mata in ström från en transformator till flera anslutningsskenor i samma strömkrets. Vill du använda fler transformatorer så måste du isolera mellan spåren så att du får fler strömkretsar.

2012 02 02, 20:43
Profil WWW
Biljettförsäljare

Måste man isolera mittledaren och rälsen eller bara en så den "digitala" strömmen kan gå runt?0

2012 02 02, 20:50
Trafikledare
Användarvisningsbild

HEJ HEJ

roolers skrev:
Måste man isolera mittledaren och rälsen eller bara en så den "digitala" strömmen kan gå runt?0

Nej du.... den digitala signalen ligger på samma ström/spänning som körströmmen/spänningen (dvs. som pulser, digitala signaler).

Har man en enda analog transformator (dvs. inte MS eller CS till Märklin) så kan du mata spåren på hur många ställen som helst med kablar från samma trafo.

Detsamma gäller med en CS (Central Station) som har en inbyggd booster (en förstärkare helt enkelt, kalla den en digital trafo om du vill). Skillnaden mellan en booster och en analog trafo är att en booster dels lämnar körström (med en fast hög spänning, över 20 V) plus att den samtidigt kan skicka vidare en digital signal ut till spåren som dekodrarna i lok, vagnar och växlar kan snacka med. Men de måste prata samma språk (protokoll), t ex MM (Märklin), Mfx eller DCC. Märklins CS2 (Central Station 2) kan hantera alla tre nämnda protokoll.

En analog trafo skickar bara ut körström och spänningen är inte på en fast nivå utan när man vrider på ratten så ändrar sig spänningen, kanske 0-16 V. Märklin analogt använder också 24 V som topp och då drar man ett mekaniskt relä i loket som vänder polerna till motorn så den går åt andra hållet.

Antalet förbrukare på spåren avgör hur många som samtidigt kan köras. Det gäller även en booster som inte kan mata hur många tåg som helst.

På en analog bana kan man ha en tre, kanske fyra lok samtidigt som matas av en trafo (större modell). Men då kör ju alla loken samtidigt om de matas från samma trafo. Man kan dock isolera en pol (i Märklinfallet mittpunkterna) i skenor och dela upp spåren i olika block som matas av var sin trafo (aldrig matning med 2 trafo i samma block, precis som nämnts ovan).

På så sätt kan man kanske i analogfallet ha en innerbana och en ytterbana med varsin trafo och köra varsitt tåg på respektive bana. Lämpliga ställen att isolera strömledaren är t ex i växlar mellan två block men det beror ju på vad som är praktiskt (och kul).

Ytterligare en analog trafo kan anslutas till kontaktledning om man har det så kan man få ett ellok att köra separat.

Nåja - med digitala banor är det precis likadant. En booster per block. Har man delat i en bana i t ex 7 olika delar med varsin booster så räcker det med bara en enda CS som ju då får står för själva intelligensen och de digitala signalerna via boostrarna till rälsen vidare till lok och vagnar och växlar (om man nu vill det).

MS och CS är mer som körkontroller, dvs. en per "användare" (rallare?). Man kan alltså ha flera CS vars digitala signaler går till alla boostrar samtidigt.

Bild
Bild

2012 02 02, 23:51
VD
Användarvisningsbild

roolers skrev:
Jag har ett problem... min märklin bana (c) har lite problem med att få runt ström i hela spåret den är (medelstor) och på vissa ställen så hackar det lite och andra ingen ström alls. Jag har en transformator på 60 Va, oftast körs 3 lok men inte ett ända funkar just nu. Så jag undrar vad man ska göra för att fixa det. Kan man koppla in en transformator på ett annat ställe?

c-rälsen är mycket känslig för smuts och jag tror det oftast är mittledaren som spökar. F.ex om man ställer loket på ett ställe och det råkar gnista så har det kommit en oxidbeläggning på en tagg eller flera och denna orsakar ofta dårlig kontakt med släpskon så att loket börjar hacka på samma ställe. Det brukar lösas med en trasa eller tofs f.ex. blötad med kontaktspray eller t-sprit, tom duger att dra ett finger över mittledaren för att avlägsna oxidationen :wink:

Skenan får oxidbeläggning vid normalt bruk, vilket tydligt syns om man drar en torr tofs längs denna (den blir kolsvart), men jag tror det inte detta orsakar kontaktproblem, fast det kan vara bra att rengöra skenan då och då. Jag har funderat på att utrusta en vagn med en trasa som dras över skenan och rengör denna :idea:

2012 02 03, 11:24
Tågvärd

roolers skrev:

Det är vanligt att det uppstår spänningsfall/ dålig kontakt i skarvarna både för mittledare och räls, speciellt om spåren sätts ihop och tas isär ofta. Ett sätt att hitta felet är att ställa loket där det går dåligit/inte alls, vrida på spänningen och mäta spänningen på olika skenor mellan matningspunkten och loket (börja mitt emellan). Det är viktigt att ha loket som belastning när man mäter annars kanske inte något spänningsfall uppstår (om det inte är total avbrott förståss)!
Rengöring av skarvar /spänning av kontaktbleck/flera matningspunkter (från samma trafo/booster) avhjälper felet!

2012 02 03, 12:38
Konduktör

roolers skrev:
Kan man koppla in en transformator på ett annat ställe?

Nej, det kan man, normalt sett, inte. (Om jag förstår frågan rätt.)

Men: Man kan ju koppla in samma transformator på flera ställen. Om rälsen leder ström lite dåligt går det ju att dra ytterligare kabelpar från transformatorn till olika ställen på banan.

2012 02 03, 14:11
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 15 inlägg ]