Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 08 22, 0:25



Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
 Stora valet N scale , H0, Z(Miniclub) 


6%  6%  [ 3 ]
H0 62%  62%  [ 33 ]
N Scale 32%  32%  [ 17 ]
Antal röster : 53

 Stora valet N scale , H0, Z(Miniclub) 
Författare Meddelande
hejsan alla glada lokförare.

Nu står jag här inför ett svårt val.

jag sak nämligen äterupta mitt modell intresse är bara 17 år så det var ju ioförsej inte så länge sen jag började men jag minns och har kvar en del av mitt H0 men jag tycker nackdelen är att det tar för stor plats.:S

Nu undrar jag för och nackedelar med N scale och Märklin Z?

Om någon har ngt bra och skrivs så teveka inte att göra det allt är av intresse.

Sen en bi fråga har någon här erfarenhet av ICE 3 tågen elelr bara ICE tågen överhuvudtaget. Pris?, Kvalite, Roliga att köra(Dum fråga haha kanske det är väll självklart! men iallafall)

Ps. Rösta gärna!

tack på förhand.

William


2008 04 17, 23:56
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 25, 0:27
Inlägg: 301
Inlägg 
Tja!

Jag röstade på H0, fast jag bygger både i H0 och Z. Anledningen till att jag bygger i Z är ett experimet, ville se hur liten en "riktig" anläggning man kunde bygga i Z. Men jag föredrar nog H0 eftersom man där får in en massa godis som digitalsystem, ljud med mera i loken. I Z finns det helt enkelt inte plats!!! Dessutom kostar Z lika mycket som H0, med andra ord är det inte materialet i materielen som kostar 8)

Men det är klart, man får plats med en dubbel-oval med station och stickspår på 120x60 cm i Z-skalan... det är ganska oslagbart.

_________________
Rollspelare, krigsspelare, stolt far och


2008 04 18, 8:04
Profil
Inlägg 
Ok hehe jag har med H0 som sagt jag saknar dock lite plats därför känns Z so mett alternativ.

sen undar jag om N scale den gör väll inte Märklin?


2008 04 18, 8:29
VD

Blev medlem: 2007 06 18, 20:10
Inlägg: 518
Inlägg 
Hej

Om du ska kolla på någon annan skala så rekommenderar jag N-skalan. Det finns alldeles för lite lok och vagnar i Z.
Visserligen finns inte allt i N heller utan H0 är den skala som har störst utbud.

Om du har möjlighet så besök en mj-klubb som kör N-skala och kolla lite på hur det ser ut.
En mj-klubb kan också vara svaret på dina problem med begränsad yta. Där finns en stor bana och där finns en massa trevliga människor som man kan köra tåg tillsammans med.

Här är en länk till en sammanställning av mj-klubbar.

http://www.modellrallaren.com/lankar/klubbar.shtml

Mvh UB


2008 04 18, 8:38
Profil
Lokförare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 19, 17:31
Inlägg: 122
Ort: Stockholm
Inlägg 
Hej William !


Här får du ett tips från en riktigt inbiten N-skale-rallare.
Har varit aktiv i N-skalan sedan 70-talet, visserligen med en lång paus 1985 till 2006 när det gäller själva byggandet av en anläggning.

Du kommer till MJ-delen av min webbplats genom att klicka här.
Har ett litet udda rum i min lägenhet som jag tilldelat MJ-Hobbyn vilken kan tyckas stort av många.
Detta rum gränsar till köket och jag låter en bibana smyga runt dörrposten in i köket med en del längs ena väggen i köket.

Det som egentligen är begränsande när det gäller att bygga en MJ-anläggning inom en mindre yta är den minimi radie man bestämmer sig för.

Då finns det ytterligare en lösning på detta utöver att gå till allt mindre skalor.
Det är att bygga en en Smalspårsbana i den skala man bestämmer sig för.
Det är även i verkligheten mindre kurvradier på smalspårsbanor.

Har planerat in en Nn3-Smalspårig bana på min anläggning.
Nn3-Smalspår, som byggs i skala 1:160, men har spår med 6,5 mm spårvidd inte 9 mm. Således samma som Z-skalans spårvidd trots att lok och vagnar hus och annat inte behöver vara så pilligt smått.

Då kan du göra det enkelt för dig genom att använda spår och växlar från Märklin MiniClub och använda en minimiradie på endast 190 mm i snäva kurvor.
Den rälsen är visserligen inte riktigt skalenlig vad gäller avståndet mellan cyllarna. Men visst kan man använda den.

För egen del använder jag standard Z-flexräls i tunlarna men bygger växlar och övrig synlig räls enligt Fast-Tracks enkla metod med jiggar.

Du kan gå direkt till beskrivningen av Nn3-Delen av min anläggning genom att klicka här.
Där beskriver jag bl.a. en del om lok vagnar och hur jag bygger dessa skalenliga Nn3 växlar och spår.

_________________
B


2008 04 18, 9:19
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 18, 22:40
Inlägg: 592
Ort: Dalarna
I mitt återfall (vid 46års ålder) blev det ju H0 igen eftersom jag hade grejorna kvar, men jag hade inte klarat av en N eller Z p.g.a min ålder :cry: Det är ju så jämra smått........... :D


2008 04 18, 9:35
Profil
Lokförare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 19, 17:31
Inlägg: 122
Ort: Stockholm
Inlägg 
Men Snälla Pareng !

När jag återstartade själva byggandet 2006 så var jag 66 år!
Så min signatur Grimstagubben har koppling till dels var jag bor och dels till självinsikten att jag faktiskt är gubbe.

Visst funderade även jag vid återstarten av byggandet att byta skala.
Att jag sedan stannade vid N-skalan berodde inte på att jag hade en hel del gamla prylar kvar utan på att jag ville kunna bygga en ny anläggning som hade drag av den som demonterade 1985. Alla lok jag hade var mer eller mindre slitna (mest mer) och behövde ordentliga renoveringar innan det var någon idé att digitalisera dem.

Kan hålla med dig om att Z är smått, men att N precis lagom smått för en gubbe visserligen född 1940 men som endast är 34 år i huvudet trots att kroppen är dubbelt så gammal.

Själv har jag fördelen av att ha en sådan närsynthet att jag bara behöver ta av mig glasögonen om jag behöver se extra bra vid t.ex. något riktigt pilligt lödjobb.

_________________
B


2008 04 18, 9:55
Profil WWW
VD

Blev medlem: 2007 06 18, 20:10
Inlägg: 518
Inlägg 
Jag har testat både Z och N men återvänder alltid till H0.

Det är nästan så jag tror att det finns H0-människor och N-människor.

Flera i Järnvägssällskapet (N-skaleklubb) gillar bara N-skala och tycker att H0 ser konstigt ut.

Därför är det viktigast att skalan man bygger i känns rätt. Det är nog ingen bra idé att tvinga sig själv att bygga i en skala som man inte gillar bara för att man tex får rum med mer.

Möjligen skulle jag själv vara en 0-människa, det är en skala som jag aldrig byggt något i.

Att bygga i G-skalan är rätt kul, men känns nästan som fusk eftersom det är relativt enkelt. :D

Mvh UB


2008 04 18, 10:35
Profil
Lokförare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 19, 17:31
Inlägg: 122
Ort: Stockholm
Inlägg 
ub skrev:
..Flera i Järnvägssällskapet (N-skaleklubb) gillar bara N-skala och tycker att H0 ser konstigt ut.

Är själv inte med i det sälskapet, men jag har sett att deras anläggning på Ledsaksmuseet/Spårvägsmuseet i stort sett stått still i flera år. En medlem har berättat för mig (således hörsägen) att byggkvällarna går åt till häftiga diskussioner om vad och hur man ska bygga, men inget byggs. Smaken är olika och tycker man detta är intressant och roligt så är även det ett OK sätt att ägna tid till MJ-Hobbyn.

ub skrev:
..det viktigast att skalan man bygger i känns rätt. Det är nog ingen bra idé att tvinga sig själv att bygga i en skala som man inte gillar bara för att man tex får rum med mer.

Om jag fortfarand hade bott samman med X-hustrun så hade jag förmodligen inte kunnat förhandla mig till att använda hela detta rum till en MJanläggning, och absolut inte att låta anläggningen smyga in i köket. :)
För mig hade det kunnat vara lika bra med en hyllbana som är avsevärt mindre, bara jag kan ha roligt med min MJ-Hobby.
Så först blev detta ett rum där allt möjligt som egentligen skulle kastas hamnade. Då var det bättre att använda det till något som jag trivs med. Trivdes absolut inte med att se allt skräpet i detta rum.

Det handlar för min del om att jag vet vad det är inom MJ-hobbyn som gör att jag får ha riktigt roligt.
Detta framgår av den trafikidé jag beskrivit här på min webbplats.

_________________
B


2008 04 18, 11:58
Profil WWW
Passagerare

Blev medlem: 2007 06 19, 12:52
Inlägg: 9
Ort: Hind
Inlägg 
Jag bygger också N, Mj är ny hobby för mej sen 3-4 år tillbaka. För mej var tillgängligt utrymme det som styrde. En H0-bana på 1*2 meter blir inte tillräckligt intressant. I Z-skalan finns inga svenska grejer och jag är inte sugen på tyska landskap.

N funkar bra tycker jag, men H0 verkar mer stabilt och driftsäkert.


2008 04 18, 13:02
Profil
Tågvärd
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 08 21, 3:40
Inlägg: 31
Ort: Ute på vift i europa.
Inlägg 
Hej William och välkommen åter till hobbyn!!!!!

Jag kallar mig med för återfallrallare och var runt din ålder när jag drog igång igen. :)

Jag hade byggt med Märklin H0 innan och träffade nu ett gäng med 2R rallare i H0.. Inverkan från dessa gjorde att jag inte ens övervägde att bygga upp min gamla bana igen. När jag hjälpte dessa personer med deras H0 bana så fick jag se vad mycket man kan göra med denna skala och hur mycket detaljer och saker det fins. Men H0 tar ändå relativt mycket plats så nu bygger jag med N skala och trivs bra med det..

Att tänka på vid din unga ålder är att du säkert kommer att fara ut o resa och kanske inte riktigt vet hur du bor i framtiden.
Då är en mindre skala skitbra och lätt att passa in i eventuellt studentrum m.m... Nu hjälpte ju inte N skalan mig i de fallet då mitt studentrum var ett hål i väggen, det kanske hade funkat om det fans en skala i 1:1000.. :lol:

H0 är ju så trevligt när det kommer till utbud och detaljer, det är svårt att uppnå samma saker med N skalan men jag har sett folk som gjort underverk även här med...

När jag började bygga igen insåg jag att den största begränsningen förutom ovetskap om vad som skulle hända framöver i livet var ekonomin. Ekonomin tar upp en stor del av varje Mj rallares funderingar, men för en student så kan stora svårigheter uppstå när man ska få det ekonomiska att gå samman. :roll:

_________________
Jag har mina idéer...


2008 04 18, 16:09
Profil WWW
Inlägg 
Äsch, varför välja mellan de två? Gör som jag och kör TT... :lol:

Fast det är klart, lite svårt att få tag på i verige, och dessutom finns det ju knappt några svenska grejer i skalan. Men hade du tänkt att köra tyskt så kanske... Det är faktiskt en trevlig kompromiss.


2008 04 19, 19:25
Inlägg 
ok låter skoj, fast jag är som sagt på med lite svenskt och tyskt:P


2008 04 19, 22:19
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 10 24, 7:56
Inlägg: 176
Ort: Skåne
Inlägg 
Med tanke på att du antagligen kommer att flytta runt i trångboddhet dom närmsta åren så är det väl Z och N det som gäller.

Vore också idé att köra med moduler så blir det lätt flyttbart och lätt undanstuvningsbart.

Sen är det väl så att Z ger mer bana, men mindre utbud och svårare vad gäller digitalisering.

N ger något mindre spårlängder, men en del svenskt matriel - mycket om du pillar lite själv med målning och dekaler.
Och om du bygger som moduler så finns det också träffar att ta med modulen till.

Valet är ditt - omröstningen ovan visar mer vad folk kör hemma än vad som passar i din situation.

mvh/anders


2008 04 20, 8:12
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2007 12 16, 11:37
Inlägg: 50
Inlägg 
Hej. Allt mindre än HO vore omöjligt att ha,mina ögon är som de brukar vara på gamla gubbar. Jag kör naturligtvis "Likström". Märklinsakerna har aldrig intresserat mej. Alltså röstar jag på HO. MVH SÄÄF.


2008 04 20, 8:44
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 15 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.199s | 16 Queries | GZIP : On ]