Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 14:02

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Ställpultar? 
Författare Meddelande
Tågbefällhavare

Inlägg Ställpultar?
En fråga bara så här, Har ni några åsikter ang ställpulter,vad andvänder ni? Fleishmann Minitrix Roco eller? Vad tycker ni är bäst?

Mvh

2010 12 28, 23:14
Tågklarerare

Inlägg Re: Ställpultar?
Jag använder vanliga switchar typ: http://www.kjell.com/?item=36016
Beror ju lite på växelmotorn om du kan/vågar ha ström tillkopplade kontinuerligt. Alternativ är återfjädrande switchar eller tryckknappar.
mvh/anders

2010 12 30, 8:27
Tågbefällhavare

Hej Anders! Switch betyder väl byt, slå om eller ändra läge och så långt är jag med. Jag ska använda Minitrix och Rocos N-skaleväxlar. Jag är definitivt ingen elkille och då måste jag ju fråga även om ni som kan,kanske tycker man är töntig. Jag har fattat det som att när man ska ändra en växel så skall det bara vara typ en blipp :wink: eller kontakt när man skall ändra en växel och alltså ingen lång kontakt (säger man så?) för då kan man bränna växelmotorn. Ja du hör ju, men jag vill komma undan billigare :x än att köpa tex Mintrix eller F-manns omkopplare för att uppnå samma prestanda. Hoppas på svar!

Mvh

2011 01 01, 23:51
Tågklarerare

BIG TWIN skrev:
...Jag har fattat det som att när man ska ändra en växel så skall det bara vara typ en blipp :wink: eller kontakt när man skall ändra en växel och alltså ingen lång kontakt (säger man så?) för då kan man bränna växelmotorn. ...

Äldre växlar kan kräva att spänningen inte ligger på hela tiden. Nyare växelmotorer har ofta ändlägesbrytare som själva slår ifrån spänningen efter omslag. Man får kolla sina växelmotorer.

Om man litar på ändlägesbrytaren så funkar det att ha spänningen till hela tiden. Skulle ett sandkorn eller liknande göra att brytningen fallerar så kan brinner motorn brinna... så då var du varnad :wink:

På våran fasta bana så ligger det fleischmannväxlar med ändlägesbrytare och där kör vi med spänning till alltid. Har funkat bra hittills.

Fördelen med den vippomkopplare jag pekade på är att den, monterad på en skiss av banan, visar åt vilket håll växeln ligger.

Har man inte ändlägesbrytare eller inte litar på deras funktion, så kan man använda knappar typ http://www.kjell.com/?item=36010 , 2 per växel.

mvh/anders

2011 01 02, 7:26
Tågbefällhavare

Tusen tack för svaret anders! Vad menar du med två per växel?

Mvh

2011 01 13, 23:29
Tågklarerare

BIG TWIN skrev:
Tusen tack för svaret anders! Vad menar du med två per växel?

Mvh

Den ena tryckknapp behövs för lägga om "åt höger" och den andra för att lägga "åt vänster".
En vippströmbrytare (switch) hanterar båda omläggningarna.
mvh/anders

2011 01 13, 23:52
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ]