Re: Spårvagnar i Göteborg (och en lång Buss)
Rickard95 skrev:
Och en lång buss...

Alla bilder 2012-02-06Brofästet Götaälv bron på Hisings sidan.Trevliga bilder. Jo, busstypen är
Volvo 7500/B9S. Har kört sådana ett otal gånger som vanlig ledvagn och i mitt tycke är de mycket trevligare än s.k. pusherleder, dvs. ledvagnar med motorn bak och drivning på sista axeln. Fördelen här är även att man på de flesta Volvobussar med någon form av mittmonterad motor har en styrande tredje axel vilket gör det mycket smidiga. Den på högkant sidmonterade motorn i B9S (med 2 ton mer på vänster sida) gör dem dock till sämre vägvagnar än äldre mittmotorbussar med pannkaksmotor, dvs. att motorn låg på sidan under durken. Mina favoriter i den bemärkelsen var då mera Volvos olika M och MA-modeller då bra viktfördelning gör att man ligger mycket stabilt på vägen.
Dubbellederna sedan är dock exklusiva (i Sverige) för Göteborgs del där de väl enbart rullar på stomlinje 16 och 17. Vi hade en på prov uppe i Hornsberg, men då fick jag aldrig tillfälle att ratta den. Får se om man får en annan chans vid tillfälle. Överlag är det dock inte en lika smidig vagntyp, även fast den väl har styrning på den fjärde axeln, som en vanlig ledvagn. I synnerhet inte i stadsmiljö om det är så att man måste börja med lite med avancerad kringfart eller backning med fullt med folk omkring. Just som stombuss, där man bara ska rakt fram, fungerar det dock nog ganska bra trots allt. Däremot vill jag minnas att deras maxhastighet är satt till 70 km/h för att inte riskera för mycket.