Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 08 19, 8:36

Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
 Spårplaneringsprogram 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

Hej!

Kan någon rekommendera något bra spårplaneringsprogram för Märklin C- och K-skenor?
Jag satt och provade AnyRail ikväll, verkar vara ett stort och bra program som kan avändas till många olika fabrikat som även Roco och även t ex Lego och Scalextric bilbanor.

Dock kostar det en slant, €39.
Det gick bara lägga 50 st rälsbitar med gratisversionen.

Finns det andra minst lika bra program som är billigare eller rent av gratis?

En bra funktion i AnyRail är att man klickar fram sin spårplan och sedan kan man skiva ut en färdig beställningslista på alla artikelnummer som man behöver.

:-ab

2014 01 12, 2:16
Trafikchef
Användarvisningsbild

Hej

Jag tycker AnyRAil funkar bäst, har provat 3-4 stycken så trots kostnaden tycker jag att man får bra valuta för pengarna.

Fick du en svensk version?

PS Om inga bilder visas, t ex nedan - ja då är helt enkelt min egen server nere - det händer, inte ofta men i alla fall.... :=)

Bild
Bild

2014 01 12, 18:52
VD
Användarvisningsbild

Japp, det fick jag.
Tack för bra svar!
Programmet verkar fungera bra, dock har jag inte lyckats komma på något sätt att dra/sträcka ihop rälsen om det skiljer 3 mm, i verkligheten går rälsbitarna att dra ihop även om inte riktigt rätt delar satts ihop men inte i programmet.

2014 01 13, 0:38
Trafikchef
Användarvisningsbild

Kul, det var jag som hjälpte dem med översättningen. Inte helt enkelt kan jag nämna. Men skoj.... 8) Det var ungefär 800 ord och uttryck som skulle translateras. (Jepp - det heter så)

Vad jag fattar så kan man gruppera ett antal "räls" så att de hänger ihop. (Glue/Klistra).

Sen kan man flytta hela gruppen så den hakar i den del man vill koppla ihop.

Vet inte om jag snurrade till det eller om det hjälpte. Ge mig exempel annars så kan jag fundera lite till.

PS Om inga bilder visas, t ex nedan - ja då är helt enkelt min egen server nere - det händer, inte ofta men i alla fall.... :=)

Bild
Bild

2014 01 13, 0:49
VD
Användarvisningsbild

Oj, det var inte illa med så bra kontakter här på forumet.
Ja det var så jag försökte, men det kanske beror på att jag provade gratisversionen.

Edit: Rättat lite ordfel.

2014 01 13, 1:08
VD
Användarvisningsbild

En grupp med bitar hänger alltid ihop och är flyttbar på arbetsytan. För att koppla ihop gruppen med en annan bit/grupp så markeras den yttersta rälsbiten och förs ihop med/vid den koppling som man vill göra. Kommandot glue/klistra innebär bara att man klistrar fast något (räcker med att göra det med en enskild bit i en grupp) till arbetsytan så att man inte händelsevis flyttar på det.

Själv har jag använt AnyRail i ett par år och är nöjd med programmet. Har dock aldrig märkt att man kan töja fasta passbitar så att de passar in. Det rimmar ju sedan inte heller riktigt med idéen om ett spårprogram såtillvida att man vill ju veta om man gör rätt eller inte. Ett spårprogram som tillåter en att synda genom att man även virtuellt kan vrida och bända lite för att få det att passa känns lite märkligt då det ju är sådant som man inte heller får göra (i alla fall inte alltför mycket) i skala 1:1 om allt ska fungera bra.

Nu ska jag dock låta det hela vara osagt då mitt spårritande mer handlar om flexbitar, men även här är AnyRail bra då det direkt talar om ifall man lägger något för snävt osv. vilket även det är en feature som är bra.

2014 01 13, 11:24
VD
Användarvisningsbild

Hej igen!

Tack för svar!

Jag fick svar nyss från supporten från AnyRail ...
De skrev enligt nedan och det får väl duga ... det fungerar i alla fall att förbättra det visuella.
Programmet verkar tillräckligt bra så jag köper det nog strax :up:

Från: info@anyrail.com [mailto:info@anyrail.com]
Skickat: den 13 januari 2014 09:48
Till:
Ämne: RE: A question regarding possibility to stretch Maerklin C-track to fit. {15012}

## Reply ABOVE THIS LINE to add a note to this request ##
Request Update View the complete request history

Hi,
Yes, what you can do is switch off 'Autoconnect' in the 'Settings' tab. This prevents the program from making the track jump into place.

Now, disconnect the curves in the corner, rotate them slightly, perhaps 0,5 to 1 degrees, and reconnect.
Connecting track is only possible when the tolerances, also in the Settings tab, are met.

Most likely you can almost completely make the gap disappear.

I hope this helps!

Best regards,

David Hoogvorst
AnyRail

2014 01 13, 12:02
Passagerare

Hej,
Någon som vet ett sådant program för Mac-datorer? Gärna ett bra! :)

2014 12 18, 14:09
Trafikchef
Användarvisningsbild

Any-Rail är väl bra. På svenska. Borde funka med (eller i) Boot Camp på en IOS-Apple-burk.

https://www.apple.com/se/support/bootcamp/

Bild
Bild

2014 12 18, 16:05
Biljettförsäljare

Kolla gärna in "Railmodeller" för Mac. De kommer ut med en ny utgåva i dagarna. Jag är mycket nöjd med programmet.

/Peder

2014 12 18, 17:13
Passagerare

Tack för tips!

Hej, Jag kör bootcamp på min Mac till vissa program. Men det är "för jobbigt" att boota om varje gång jag ska köra pc program. Så då är det Any-Rail. Så då är det någon form av parallell desktop jag får installera. Som läget är nu vore det trevligt med ett macprogram helt enkelt. Men tack för svaret.

Tack för tipset om Railmodeller, ska testa detta.

2014 12 21, 23:08
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 11 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se