Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 03 18, 21:12



Svara på tråd  [ 78 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 Spannmålsvagn SJ Kö/Udg/Fkkpp 
Författare Meddelande
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 09 09, 12:49
Inlägg: 166
LPalm skrev:
Hej! Desutom så är det väderbitning med gråvit färg som gäller och inte någon mörk skit. För kalktransport så är det öppnavagnar som gäller utom Rättvik-Domnarvet och Skutskär vilka hade egna vagnar. se ovan. Ja modeller av dessa vägnar är det nog många som väntar på men även en utredning av varianterna vore på sin plats med en första indelning i nitade respektive svetsade med även den skillnaden att förstyvningarna på sidorna av korgen bestod av vinkel järn på de nitade och liggande u-profil på svetsade vagnar.
Varianter: Öppen, öppen med 330 mm höjd korg, sluten med 3 st runda luckor även med utökat gångbord på korgen samt uppfällbara skyddräcken, 2 st rektangulära luckor och avskilda för Storas kalktransporter (101 st ) några vagnar har även utökat axelavstånd. När det gäller sand transporter till Limmared vet jag inte om det finns anpassningar, men detta är i grova drag vad som funnits förutom HFJ´s Kö. Kul med allt engagemang i denna tråd och med tanke på intresset så kanske det kan bli några modeller? /LP


Ska vi vara lite petiga så höjde korgen med 47 cm, totalhöjden ökade från 3,65 till 4,12 m.
På de svetsade vagnarna utgörs förstärkningen av vinkeljärn med ena flänsen svetsad mot korgen.
Förlängt axelavstånd har jag aldrig sett eller läst något om och det finns inte många cm långbalk att flytta ut axlarna på. Det vill jag gärna höra mer om.
Sista varianten vid SJ var när man kapade överdelen av korgen för att kunna använda dem till skrottransporter. Blev ingen större hit och de blev inte kvar särskilt länge i trafik efter det.
/Jesper


2011 09 21, 17:52
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2008 01 22, 20:55
Inlägg: 61
Ort: BodaKyrkby
Hej!
min höjd uppgift kom ifrån 636.1 där uppgiften figurerar men det finns även en uppgift 480 mm högre korg enl. Erik Sundström.
Vinkel järn var den vanligaste men även uprofil tex helsvetsade från Falun.
Axel avståndet vet jag ej om det kom till utförande jag skall leta fram uppgiften om det var förslag eller om det kom till utförande men det får bero till helgen när jag kommer åt att kolla. Precis som du skriver så är det inte mycket kvar att flytta ut på.
Ja hur som haver så borde vi ha rätt ut alla varianter efter ett tag i denna tråd. /Hälsningar LP


2011 09 21, 19:45
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 0:02
Inlägg: 6958
Hakang skrev:
Citat:
Jag har f.ö. sett det i modell (klippark) på nån hemsida jag inte kan hitta nu.


Det var Gunnar Silléns klippark:
http://www.bildrum.se/cutout.htm
Bild nummer 5.

Av artikeln om beredskapslager att döma förvarades förvånansvärt mycket spannmål i säckar på pallar, och av vad jag minns hur Röks beredskapslager såg ut (låg byggnad med svagt brutet tak) tycks det ha varit ett sådant lager. Märkligt nog omnämns just detta lager i alla böcker och tidskriftsartiklar jag läst (senast i Motorvagnsklubbens tidskrift) som spannmålslager, medan kartan som finns i artikeln om beredskapslager jag länkade till benämner alla lagerplatser i västra Östergötland som lager för fodermedel mm.

Arjeskos minnebild visar ju klart att det måste ha förekommit på en del platser att man omsatte spannmålslagren med Kö/Udg-vagnar. Frågan är bara hur pass vanligt detta kan ha varit. Lagren verkar ha omsatts vart femte år, och just spannmål verkar ha lagrats med en viss tyngdpunkt norröver, rimligen i trakter där det inte annars fraktades särskilt mycket spannmål med Kö/Udg-vagnar.

En intressant diskussion som onekligen väcker nya frågetecken längs resans gång! Redan frågan om "sädesärlornas" användningsområde tycks ju vara långt ifrån besvarad ännu!


2011 09 21, 20:03
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 0:02
Inlägg: 6958
Vilka var de?
Och hur många? 560 totalt?


URSPRUNGLIGEN OMLITTRERING 1967

Kö 100171-100250....80........... Udg 42 74 902 9000 - 902 9554
100273-100347....75
100462-100561....100
100683-100782....100
101038-101087....50
öppet tak. Kalk & spannmål ---- men vilka var vilka?

101092-101141....50
101213-101312....100
täckt tak. Spannmål & raps

Kö 550275-550279 5 st U xx 74 090 0000 - 090 0003 (4 st)
Hellefors bruk för kalktransporter till massafabriken i Fredriksberg

Det finns säkert någon som vet mycket mer och kan komplettera?

Även efter nästa omlittrering kvarstår frågetecknen:

Fkkpp 42 74 633 5000 - 633 5396 öppen, kalk, spannmål mm 397 >>> återigen, vilka var vilka???
Fkkpp-x 42 74 633 5397 - 633 5404 öppen högre (ombyggda öppna) 8

Ugkkpp 42 74 903 9000 - 903 9149 sluten 150


2011 09 21, 21:58
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 0:02
Inlägg: 6958
... och återigen Rök:

Bild
Här ses beredskapslagret, man anar ju t.o.m säckarna! Har svårt att se hur Kö/Udg-vagnar skulle hanterat trafik från just denna lagerbyggnad (men, återigen, ett nytt frågetecken finns ju; var det verkligen spannmål som lagrades här?).

Från den fullkomligt eminenta sidan för gamla MHJ-nördar:
http://www.mogulens.se/jvg/MHJ.htm


2011 09 21, 22:20
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 08 30, 8:36
Inlägg: 1297
Ort: Huddinge
Bild

Här har vi en bild från 1967 med Kö-vagnar efter lokomotorn vid f.d. Stora Kopparbergs anlägggning.

Den här vagntypen var med under så lång tidsperiod att även ånglok användes som dragkraft.
Bilder på detta finns i SJK-boken nr 20, med titeln "De sista svenska ångloken" - en bildkrönika sammanställd av Ulf Diehl, sedan länge utsåld, men finns oftast kvar på de kommunala bilblioteken.
I kapitlen om denna trafik i Dalarna finns bilder på litt. A5, B, E11 och R.

Bild

/LYR


2011 09 25, 20:09
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 0:02
Inlägg: 6958
Tydligen med vagnarna representerade redan på omslaget!

Jag uppfattar detta som en "faktatråd" när den är som bäst; inte bara niträkneri, utan en kombination av kunskap om vagnindivider med alla upptänkliga användningsområden som gör det möjligt att skapa sig en helhetsöverblick och sätta in denna historiska vagn i ett större sammanhang.
Återigen; bravo LYR! Du har lyckats igen! Tack!

Och en bok med hög "vill ha-faktor". Får kolla på antikvariska ställen på internet!

Det finns bilder på J-lok som drar "sädesärlor" på gamla Mjölby-Hästholmens Järnväg. Jag tror knappast Kö-vagnarna användes på banan innan Väderstads silo byggdes 1961, så den bilden måste ha varit tagen under mycket tidigt 1960-tal.


2011 09 25, 20:12
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 0:02
Inlägg: 6958
Här är en annan länk till Järnvägshistoriskt forum med mycket matnyttigt om spannmålstransporter i Västgötland framförallt. Och här omnämns också ett av de stora beredskapslagerhusen (Vara) som vi tidigare diskuterat i denna tråd:

http://jvmv2.se/forum/index.php?id=39791

I den här Wikipediaartikeln finns en bild av lagerhuset i Vara:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagerhus_i_Sverige

För den som vill frossa mer i infrastrukturen som betjänades av "sädesärlorna" finns denna intressanta pdf-fil om silobyggnader i Västsverige:

http://media1.vgregion.se/vastarvet/VGM/Nedladdningsbart/Rapporter/silorapport.pdf


2011 09 26, 12:00
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2008 01 22, 20:55
Inlägg: 61
Ort: BodaKyrkby
Denna tråd blir mer och mer spännande. Bilder på det större av loken vid Rättvikskalkverk numera uppställt i Säter. Kalkverket hade 2 st lok från ASJF. En hel del fina bilder finns i det sista ångloken. Johans idoga letande efter nummer till vagnarna är även det något vi skall bena ut.
Hr. Molin har ju även bidragit med en hel del om spannmål och denna finna sammanställning över silos är guld värd. Hem och bygg ett kalkbruk vilket har silos och en kvarn och bygg några Kö eller invänta att det kanske någon tillverkare som nappar så passa på att bygga de anläggningar som krävs i väntan på vagnar. Åh ett mälteri måste vara perfekt korn i Kö och kol som bränsle även det i Kö!!
Ja denna tråd gett mycket och har mycket att ge likväl som alla skribenter. Hälsn./LP


2011 09 27, 9:11
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 0:02
Inlägg: 6958
Tack för vänliga ord! Sedan är jag självklart part i målet då spannmålstrafik var mycket av grundbulten i MHJ:s trafik, åtminstone innan Väderstadverken började växa till sig efter mitten av 70-talet.

Om jag specifikt ska fortsätta med hur hanteringen såg ut på MHJ var det (ungefär) som följer:

Hogstad -- endast litet styckegodsmagasin

Väderstad --- flera stora magasin för spannmål och fodermedel i säckar. Mjöl i säckar ut från Väderstads Kvarn AB. 1961 byggdes den stora silobyggnaden och därmed gjorde Kö-vagnar intåg på banan.

Svanshals --- endast litet styckegodsmagasin

Rök --- mycket större godsmagasin än på övriga stationer. på 1960-talet tillkom beredskapslager, troligen med spannmål i säcker. Uppgifter finns dock att det var fodermedel eller gödningsmedel som lagrades här istället.

Hedaslätt --- hade ett par stora spannmålsmagasin i två våningar var. Säkerligen lagring av såväl spannmål som gödningsmedel i säckar. Oklart när dessa slutade användas, men troligen ungefär samtidigt som beredskapslagret i Rök tillkom.

Hästholmen --- hade sina hamnmagasin där gödningsmedel och spannmål lagrades i säckar. Gödningsmedel kom i hög grad till hamnen via båt från Norge. 1940 tillkom stor silobyggnad i trä (John Andersson). Hur spannmålen här fraktades vidare är oklart. Dock fanns stor ränna till hamnen så en hel del handlade väl om utforsling av spannmål via båt. Denna spannmål borde åtminstone delvis ha järnvägsfraktats till silobyggnaden. Troligen upphörde denna trafik 1978. Väster om Väderstad bör därmed enda kvarvarande godskund ha varit Ödeshögsverken.

Dessutom avrampades här Gsö-vagnar som fraktade spannmål från silobyggnaderna i Vadstena, för fortsatt transport via MHJ mot Mjölby. Trafiken upphörde i och med att FVÖJ lades ned 1958.


2011 09 27, 9:27
Profil
Tågbefällhavare

Blev medlem: 2007 06 19, 20:51
Inlägg: 92
Ort: Link
Jag har nedan listat upp vagnarna i det skick de levererades. Några av dem har sedan byggts om på olika vis.


Öppna
100171 – 100250
100273 – 100347
100462 – 100561
101038 – 101087
101213 - 101312

Täckta, runda luckor
100683 – 100782

Täckta, fyrkantiga luckor
101092 - 101141

_________________
Låt inte din fantasi hindra dig, den är ändå överträffad av verkligheten


2011 09 27, 11:26
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 0:02
Inlägg: 6958
Tack Kjell! Jag lyckades blanda ihop några vagnsnummer med varandra, men tydligen var summan av individerna den rätta i alla fall. Och i så fall tycks samtliga vagnar ha överlevt fram till och med omlittreringen 1967-68.

Viktig information för vagnsbyggare och anläggningsbyggare på forumet.

Vad hände med dessa individer?

550275-550279 - vilka jag har försett med notatet: Hellefors bruk för kalktransporter till massafabriken i Fredriksberg ?


2011 09 27, 19:19
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2008 01 22, 20:55
Inlägg: 61
Ort: BodaKyrkby
Jag instämmer i tacket till Kjell. Vill bara tillägga att det finns några kompleteringar att göra tex. prototypen för Rättvikskalkver vilken är noterad som öppen vilket iofs. stämmer då den fick ett löst tak pånitat. HFJ Kö var byggda lägre och kantigare än SJ´s för att kunna köras på överföringsvagn Neva - Fredriksberg - Hällefors och enligt min minnes bild så var dom i trafik tom. nedläggningen i Fredriksberg av massafabriken 1970 eller 71 ? Gick med kalk Persberg(Gåsgruvan - Fredriksberg) Senare hamnade någon eller några vagnar på Domnarvet som grusvagnar.
Har ingen egen bild men bla. i boken Järnvägsminnen 1 och 9 finns bilder. Skall ta och kolla igenom arkivet men det kan ta ett par dagar så skall det bli lite mer uppgifter men även om Kalkverkets lok. Hälsn./LP


2011 09 28, 7:08
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:21
Inlägg: 1512
Ort: On the foothills of the headlines!
Med de första av Jecos Chr Ohlsson-tankvagnar utlevererade kan man kanske tänka sig att Jeco vore rätt tillverkare av Kö-vagnar. Deras nya tankvagnar är nog bland det allra bästa som gjorts som massproducerade svenska järnvägsvagnar i H0-skala. Dags för en "köparstorm" som kräver dessa vagnar?

SA

_________________
"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."


2011 09 28, 23:03
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 08 30, 8:36
Inlägg: 1297
Ort: Huddinge
Svante Andersson skrev:
Dags för en "köparstorm" som kräver dessa vagnar?
SA

Svante! Du ingår redan i en storm som vi hoppas ska fläkta vidare över vår hobbymarknad, så att alla mj-tillverkare och importörer/mj-handlare ska förstå att vi är i stort behov nu av denna spannmål/kalk-vagn,
men kan man öka stormstyrkan så...... tråden har nyss passerat 3000-strcket för visningar/besök!

Jag hittade just idag ett 50-årigt klipp bland samlingarna - bifogas.

Bild
/LYR


2011 09 29, 0:22
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 0:02
Inlägg: 6958
Liten pusselbit: 1971 omnämns att spannmålsvagnar som går med överföringsvagn från Vadstenas silobyggnader till Fågelsta har Filipstads knäckebrödsfabrik som slutdestination. Illustration finns med öppna Udg-vagnar med presenning (Gurklisten nr 2 2011).


2011 10 02, 14:54
Profil
Biljettförsäljare

Blev medlem: 2011 10 04, 7:04
Inlägg: 14
Å nu ligger där en obyggd på Tradera
Göranf


2011 10 11, 12:58
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 08 30, 8:36
Inlägg: 1297
Ort: Huddinge
Bild


Bild


Bild


Här ser vi några Udg fotograferade vid Hammarbyhamnen i Stockholm på 1970-talet av signaturen Kae.

/ LYR


2011 10 12, 11:57
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 18, 21:40
Inlägg: 592
Ort: Dalarna
Svante Andersson skrev:
Med de första av Jecos Chr Ohlsson-tankvagnar utlevererade kan man kanske tänka sig att Jeco vore rätt tillverkare av Kö-vagnar. Deras nya tankvagnar är nog bland det allra bästa som gjorts som massproducerade svenska järnvägsvagnar i H0-skala. Dags för en "köparstorm" som kräver dessa vagnar?

SA


Absolut, det vore toppen om Jeco kunde ge ut dem, jag skulle direkt ställa mej i Kö :wink:

/P


2011 10 13, 21:16
Profil
Trafikledare

Blev medlem: 2007 11 30, 10:42
Inlägg: 290
LYR skrev:
Svante Andersson skrev:
Dags för en "köparstorm" som kräver dessa vagnar?
SA

Svante! Du ingår redan i en storm som vi hoppas ska fläkta vidare över vår hobbymarknad, så att alla mj-tillverkare och importörer/mj-handlare ska förstå att vi är i stort behov nu av denna spannmål/kalk-vagn,
men kan man öka stormstyrkan så...... tråden har nyss passerat 3000-strcket för visningar/besök!

Jag hittade just idag ett 50-årigt klipp bland samlingarna - bifogas.

Bild
/LYR


Vore ju toppen om någon större tillverkare "fastnade" för denna, så typiskt svenska vagn!
Jag var med och påverkade HNJ-V till deras byggsats härom året, hann dock tyvärr inte köpa "tillräckligt" många! De är ju också litet pilliga att bygga ihop.
En "köpevagn" kan ju delas på samma ställe som HNJ-vagnen, där behållaren viker av. På så sätt kan minst tre versioner byggas på samma "bas"! Endast behållarens överdel avviker då (öppen med ram för pressenning, stängd med runda lock och stängd med kantiga dito! Finns det fler?) Detta är ju också en vagntyp som nästan alltid uppträder "i flock" så en ev tillverkare kan nog våga räkna med att vi, MJ-konsumenter kommer att köpa flera stycken av varje sort till våra godståg!
-Låt oss fortsätta "köparstormen"! :-D
/Larsess


2011 10 17, 8:14
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 78 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.142s | 11 Queries | GZIP : On ]