Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 22, 3:36

Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 Skjutbart! 
Författare Meddelande
Trafikchef

Bild
Även att Nos-Scaniorna är borta ur produktionen, så kan man beställa ett ombygge från Holland. :-D De ger ju ett annat utseende än sina frambyggda systrar och bröder. Jag har byggt om två själv. :) I min närhet finns det två stycken som jag inte har sett på länge, men de finns nog kvar? :?: Jag visar en bild från sommaren 2014. Jag har tänkt mig att mina modeller ska likna sina förebilder med liknande färgsättning. 8)
Bild

2016 03 07, 12:20
Trafikchef

Bild
Jag försöker väcka tråden till liv. 8) Den har vilat några månader och det har hänt saker både ute och vid byggbordet. Den röda tråden är de 3-axlade dragbilarna och de oxo 3-axlade skjutbara tipptrailers vilka ändras från kartongmodellerna från både Herpa och AWM. :) Det finns lite nytt i hyllan och lite gammalt som har dammats av och plockats ut. 8) Jag såg något intressant i Trailer, tidningen för både stora och små och det var en DAF, en 3-axlad dragbil med en tippsemi, visserligen en Orzo, där endast tredje axeln är skjutbar, just nu eller ännu icke existerande hemma hos mig eller som projekt. En 3-axlad DAF kan jag bidra med och dessutom den nya modellen i orange. :idea:

2016 10 02, 16:35
Trafikchef

Bild

Det här är en gäst. :) Jag har inte sett den tidigare. Som ni ser arbetar den hos ett fräsgäng 8) . De är som ett resande teatersällskap och hemmet under veckorna är lastbilen med dess säng bakom sätena :up: . Det som jag föll för var lacken på hytten, lite ovanligt från brunt till beigt. Kromade avgasrör och skåp slog mot fint mot hytten. Färgen på tippsemin var vanligt rött och flaket som inte är en asfaltsbalja, även att jag tror att det finns en, utan ett bergflak i vitt 8) . Den färgen slår ju oxo mot bilen. :idea:

2016 10 08, 10:31
VD

Trevligt att se en bil från Göteborg. :up:

Denna bilen rullar för Baltens åkeri, och dom har fyra (tror jag) bilar med denna färgsättningen. Kör med tipptrailrar och dra även löstrailer när det behövs.

Dom har även bärgare som kör för Falck i Göteborg.

Lennart.

2016 10 10, 22:24
Trafikchef

Bild

Jag får tacka :up: . Det var längesen någon kommenterade mina Trådar. Bilen är häftig och det var roligt att du kunde identifiera den :-D . Under den tiden fotograferingen pågick passerade väldigt många tippsemibilar även en brorsa till diskussionsämnet som jag bjuder på här :!: . Det var många andra Göteborgsbilar som passerade. Jag känner igen GLC bilar med lätthet. 8) De var inte tippsemis utan bil med släp. Naturligtvis med tipp och tippsläp. T o m den berömda Vattenbilen passerade åt bägge hållen liksom många Tippsemibilar gjorde. 8)

2016 10 11, 19:41
Trafikchef

Bild

Här är allt som ska vara med till det nya ramverket :up: . En ännu komplett tippsemi bakom en boggi från en Gofatanker med stänkskärm och fälgar med hjul. :) Det är inte mycket från originalramen som kommer vara kvar när trailern är färdig :shock: . Här finns oxo en del optiondelar som kanske hamnar hos bil eller trailer 8) . Ett skåp eller reservhjul skulle inte göra bort sig. Durkaluminiumet skall ligga på boggin så småningom. Ramen är kapad och kortat men ännu ej limmad 8) .

2016 10 13, 17:09
Trafikchef

Bild

Det drällde av dem :up: . Det var en sån dag eller dagar när det behövdes riktiga lastbilar, alltså tippsemibilar. :-D Det var det mesta som staden kunde få in, visserligen utsocknes även långt ner i det sydliga landskapet, men det är ju hemmaplan numera för stadens åkericentral som har utsikt över Öresund istället för Kalmarsund :? . Jag fick ju med allihopa men jag har förkärlek för nosbilar så det blev en bekant med en annan kärra som inte är så ömtålig :!: . Även hans far och bror var där. DAFfarna fick heller inte vara med. 8)

2016 10 15, 7:54
Trafikchef

Bild

Ramens främre del anpassas till flakets tipp. :up: Nu syns det oxo att ramen är limmad strax bakom stödbenen. :shock: Dessutom är ramen kapad 15,9 mm. :up: Tipphydraulen måste sitta framför eller över king pinen. Biten som tas bort med såg är inte tillräcklig. Det måste filas oxo. :? Hållaren ska sitta så nära som möjligt för att tippstången ska fungera. Tippstången ska sänkas oxo för att flaket ska ligga plant. :noterat: Om man går tillbaka till Bild 310 121 så ser man där att flaket vilar på gummiflak för att det ska ligga bra och inte vålla slitage. 8)

2016 10 20, 21:24
Trafikchef

Bild

Nu är ramen rensad, både med skalpell och liten fil. :-D Det viktigaste är avståndet mellan hydraulstångshållare och kingpin är totalt minimerat. Där är det oxo limmat. 8)

2016 10 23, 8:01
VD

Tack för att du visar, dels bilder från verkligheten, men också hur du bygger dina modeller! :up:

Det brukar stå en svart/orange Scania Longline där Baltens har sina bilar. Vet ej om den igår i åkeriet.
Det står Svevia på takskylten och har sett den vid fräsningsarbeten och div anläggningskörningar runt Göteborg. En riktigt läcker bil!

Lennart.

2016 10 24, 21:42
Trafikchef

Bild

Jag får tacka för inlägget. :up: Jag har lagt ner mycket tid på att köpa dessa modeller och bygga om dem. Jag har lagt ner mycket tid på alla fotografier på alla tippsemin både stora såsom små. :) När jag började visste jag inte hur jag skulle göra :?: Nu finns det ett antal färdiga och halvfärdiga modeller. :) De behöver färg och det ska jag få hjälp med på olika sätt. :oops: Sedan får man tacka alla chaffisar som har ställt upp med sina bilar utan att veta om det. :-tu Här är en bild på en lokal bil som har varit med förr på Tråden och jag har ingen aning om han vet om det. 8) Han vet om att jag har plåtat honom och hans söner många gånger så TACK I alla fall. Det ska bli ett antal ombyggda T-Scanior som har fått 6x2 uppsättning. 8)

2016 10 25, 19:02
Trafikchef

Bild

Nu är det upp och ner. :up: :down: Tippstången är där men inte mer. Den ska sänkas i ner i ramen. :) Den ska oxo anpassas till längden av baljan och hydraulstångens placering. Durkaluminiumet ska placeras i boggin. :) Enklaste sättet är att ta måttet från boggins insida med både längdmått och bredd med skjutmått och sedan dra skjutmåttet på baksidan av durkaluminiumet så en perfekt platta uppstår som passar hålet efter skärning och filning 8) . Som ni ser sitter fronten för hydraultippen fastlimmad. 8)

2016 10 27, 17:54
Trafikchef

Bild

Är det den här du menar? :-tu Det är en Longline i orange och svart? Den ingick fräsgänget :-D . Den har ju samma stuk som de två andra Baltenbilarna med vit och röd tipptrailer. Det var bara att fotografera så gott man kunde :foto: . Det tog inte slut med med lastbilar. De bara kom och kom? :?: Det blev ett gäng tippsemis och ett antal tippbilar med släp. Man ska inte glömma alla bulkbilar. 8)

2016 11 01, 16:54
VD

Japp!

Den bilen är det. :up: :up:

2016 11 02, 23:14
Trafikchef

Bild

Här är en bild på bil, balja och trailer med skjutbart bakställ :) . Det viktigaste just nu är bakstället där durkaluminiumet är fastsatt. Det som ska dit nu är den inre glidskenan, tippstången och det bakre påkörningsskyddet. Nu ska tippsemin sammanfogas. :up: :up: Glidskenan tillverkas av Evert Grön nr 261 i två exemplar med längden 39 mm. Tvärbalkarna är Evert Grön nr 120 och måttet 1,15 mm. :idea: Varför en sån siffra? Den inre glidskenan spänner mot den yttre glidskenan som sitter insidan av trailern. 8)

2016 11 05, 9:43
Trafikchef

Bild

Bakstammen är framplockad och ditlimmad :up: . Durkaluminiumet är justerat och perfekt anpassat med både fil och sandpapper och därefter limmat för evigt i bakstället :!: . Jag lät limmet torka i några timmar innan jag limmade dit glidskenorna som oxo har fått vila, som tidigare fått aluminiumfärg på sig :-D . För att få perfekt kontakt med glidskenorna på ramen så tejpade jag fast glidskenorna med varandra med 10 mm sårtejp innan jag limmade dit tvärbitarna :idea: . De sistnämnda var mätta med skjutmått instoppat mellan glidskenorna i ramen för att få perfekta mått. Varför sårtejp? :ata: Den är tunn och fin och alldeles utmärkt själv när man har har använt skalpellen oaktsamt. För att inte boggin ska glida för långt har jag limmat dit stoppbitar av Evert Grön no 131. Längst fram på bakstället är den stora lufttanken. :up: Den är gjord av Evert Grön nr 225 och har en längd av 10 mm och ändbitarna är av 0,25 mm tunna bitar. Förstärkningsbitarna runt lufttanken är Slater´s 0,2mm och dessa har jag haft att tillgå i över 25 år. 8) 8)

2016 11 07, 10:20
Trafikchef

Bild

Alltid när man plockar fram en bild blir det framifrån eller från sidan :?: . Varför inte bakifrån? :?: Jag har visat bilder på detta ekipage tidigare från de vanliga vyerna. :) Jag vill visa när man bygger en bil behöver man bilder från alla sidor kanske uppifrån eller underifrån oxo? :P Jag har många bilder från andra tippsemin, men jag väljer den här. Som ni ser är att tipptrailern har varningsljus i bägge bakre hörnen. 8) Man ser den skjutbara boggin på ett annat sätt. Något oxo som ska noteras är stegen upp på flaket i form av rundjärn, inte en hel stege utan oberoende fotsteg. Notera baklämmen och hur den faller ner. 8)

2016 11 09, 18:40
Trafikchef

Bild

Nu är trailern berikad både med varningslampor och en stege :) . Jag räknar den som färdig. Det enda som ska göras är kabeldragningen och jag vet inte hur jag ska göra det ännu, men det löser sig naturligtvis så småningom :?: . Dessutom saknas det färg på många tippsemiekipage :mrgreen: . Det är är oxo en uppgift som är stor, men jag får hjälp där :-D . Jag kommer inte att släcka ner den här tråden helt och hållet utan kommer att fortsätta visa bilder både på modeller och riktiga men det byggnadstekniska arbetet är mer eller mindre färdigt 8) . Tack ska ni för att ni har följt tråden :-tu :-tu .

2016 11 12, 21:42
Trafikchef
Användarvisningsbild

Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
Du hittar säkert en lösning på kabelbekymret...
Har sett ett flertal olika lösningar på olika forum/sidor, bara att ut och stjäla idéer..

2016 11 12, 21:55
Profil WWW
Trafikchef

Bild

En Volvo FH i vitt med en gul tippsemi med svart ram :oops: . Det hör ju inte ihop! Men ändå så gör de det :? . Den hör hemma i grannkommunen. Det är en schaktbalja oxo så den är enligt mitt tycke väldigt långt ifrån mina tippsemifavoriter för asfalt 8) . Som Mr Shadow skrev att det finns lösningar på mina problem :-D :?: :idea: :!: . Det ska vara ”elkablar” och ”hydralikkablar” som ska monteras mellan bil och trailer :arrow: . Det ska dit cykelskydd oxo. Problemlösning är ju en av de intressantaste delarna i modellbygge som ska lösas innan... 8) 8)

2016 11 17, 23:16
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Nyheter mjhobby.se