Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 16, 19:47



Svara på tråd  [ 348 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Nästa
 SJ-Nostalgi 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2010 07 05, 17:42
Inlägg: 707
Det är nästan så man vill "krympa" ner bilderna till skala 1:87 :-D .
/Janne


2011 03 30, 20:04
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 1:02
Inlägg: 6958
Vadå "nästan"? :-D


2011 03 30, 20:31
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2009 10 15, 16:40
Inlägg: 365
Ort: Tyresö, Stockholm
HEJ HEJ

När det gäller smuts, tror det kallas för skit "rent" ut sagt, så är det väl så att det bruna är riktig "smuts".

Förr i världen, som liten (det är väldigt länge sen men det känns definitivt som igår (DET är ingen klyscha)) så åkte man ju tåg med toaletter med ett rör ner så man kunde se sliprarna. Visst. Var hamnade "smutsen" till slut? Gäller att som anställd på tågbolaget inte vara för kräsmagad kanske.

Att man (läs SJ) hade brunt som normalfärg är väl inte så konstigt då, om ni hänger med.

Vart vill jag då komma med inlägget - ingen aning faktiskt - måste jag det? Men seriöst så är ju smuts i verkligheten nåt som ofta saknas på en MJ, det är ofta kliniskt rent liksom. Hus och vägar och fordon och landskap är rena... Så det här med vädring är nog en sak som vi borde kunna uppskatta mycket mer när det gäller MJ.

Jag är ibland, ganska ofta, imponerad av de som kan vädra snyggt. Det är skitkul om uttrycket tillåts. Nästan som en konstform, okej, lite smal då.

Så - för att inte komma för långt från ämnet - min åsikt är att smutsiga, skitiga och ibland fula fordon har en lika stor plats i ett MJ-hjärta som ett leveransklart B-lok. Eller?

Alla bilder på verkligheten (skala 1:1 tror jag det är) behövs, inte minst som historisk dokumentation.

BoIS:aren är en förebild i detta enligt min mening.

PS För övrigt (igen) så tycker jag att Mg är bedrövligt ful men det är mycket charm i det loket, eller hur? Åsikt?

_________________
Bästa Hälsningar /CGN

PS Om inga bilder visas, t ex nedan - ja då är helt enkelt min egen server nere - det händer, inte ofta men i alla fall.... :=)

Bild
Bild


2011 03 30, 22:00
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 1:02
Inlägg: 6958
En svensk klassiker, absolut! Precis som flygplanet J 29 var en svensk klassiker - ingen kan väl kalla det ett "vackert" flygplan (till skillnad från min absoluta favorit flygplan 32 Lansen) men visst skulle svensk teknikhistoria varit fattigare utan "Flygande Tunnan"? Precis som jag ser det med Mg...


2011 03 30, 22:32
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2009 10 15, 16:40
Inlägg: 365
Ort: Tyresö, Stockholm
HEJ HEJ

Återigen (ja - det är jobbigt) - när jag var liten så hade vår familj förmånen (!) att hyra den gamla skolan i Fjällskär, på greve Wachtmeisters ägor precis i slutet av F11:s bana, Nyköping, numera Skavsta.

http://www.f11museum.se/bilder/Programblad.pdf

Så sommarloven gällde cykling, badande, plocka hallon och pyssla om modelljärnvägen plus att kolla Tunnan och Draken. De var inga fantasier, de kom 10 meter över skolans tak, inte så ofta men med en visst kraft, typ. Jag var väl 10-12 år.

Övningsanfallen mot det egna flygfältet F11 i överljudsfart (Draken) var lite Scary... Minns en shoppingrunda till lokala handelsboden, med cykel, åter till skolan på vägen söder om flygfältet, ett litet, litet vinande - sen ett brak. Draken (eller Tunnan) kommer 10 meter över marken i full fart, släpper sina sandtunnor (bomber) och stiger rakt upp. Nästan.

På cykeln blir det lite dramatiskt men närkontakten med diket får man ta. Jag kan fortfarande för mitt inre se hur piloten ler (lite grann) när spolingen vinglar till med kassarna och försvinner ner i diket.

Slutkläm: Draken, stor. Häftig, Tunnan OK, Lansen oxå. Borde kunna få nån plats på nån MJ, eller hur? Svensk superteknik! Johan Molin: Svensk Teknikhistoria!

Draken in show, bild från Wikimedia
Bild

J35 Draken, 40 år i tjänst, 4 länder, bild från Wikimedia
Bild

J29 Tunnan, bild från Wikimedia
Bild

A32 Lansen, snygging?, bild från Wikimedia
Bild

Får de plats på en svensk MJ? Kanske endast Loxx och MiWuLa har plats och möjlighet med flygtyg.


LESSEN för urspårningen av tråden, sorry, åter till det rullande nostalgiska, tack. 8)

_________________
Bästa Hälsningar /CGN

PS Om inga bilder visas, t ex nedan - ja då är helt enkelt min egen server nere - det händer, inte ofta men i alla fall.... :=)

Bild
Bild


2011 03 30, 23:16
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 1:02
Inlägg: 6958
Ja Lansen är kandidat till världens snyggaste stridsflygplan i mina ögon sett! Estetiskt ligger Mg i lä tycker jag i alla fall (nej jag VET! Mg är inte ett stridsflygplan)...


2011 03 30, 23:24
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2010 10 25, 17:56
Inlägg: 790
Ort: någonstans i Norden
Johan Molin skrev:
Ja Lansen är kandidat till världens snyggaste stridsflygplan i mina ögon sett! Estetiskt ligger Mg i lä tycker jag i alla fall (nej jag VET! Mg är inte ett stridsflygplan)...


Jag ger min röst åt Draken, det vackraste jetstridsflygplanet någonsin 8)

_________________
Tågintresserad - SJ 70/80-tal - Mobile Staion 1 - c-räls


2011 03 31, 0:44
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2010 10 25, 17:56
Inlägg: 790
Ort: någonstans i Norden
cgn1954 skrev:
HEJ HEJ

När det gäller smuts, tror det kallas för skit "rent" ut sagt, så är det väl så att det bruna är riktig "smuts".

Förr i världen, som liten (det är väldigt länge sen men det känns definitivt som igår (DET är ingen klyscha)) så åkte man ju tåg med toaletter med ett rör ner så man kunde se sliprarna. Visst. Var hamnade "smutsen" till slut? Gäller att som anställd på tågbolaget inte vara för kräsmagad kanske.

Att man (läs SJ) hade brunt som normalfärg är väl inte så konstigt då, om ni hänger med.

Vart vill jag då komma med inlägget - ingen aning faktiskt - måste jag det? Men seriöst så är ju smuts i verkligheten nåt som ofta saknas på en MJ, det är ofta kliniskt rent liksom. Hus och vägar och fordon och landskap är rena... Så det här med vädring är nog en sak som vi borde kunna uppskatta mycket mer när det gäller MJ.

Jag är ibland, ganska ofta, imponerad av de som kan vädra snyggt. Det är skitkul om uttrycket tillåts. Nästan som en konstform, okej, lite smal då.

Så - för att inte komma för långt från ämnet - min åsikt är att smutsiga, skitiga och ibland fula fordon har en lika stor plats i ett MJ-hjärta som ett leveransklart B-lok. Eller?

Alla bilder på verkligheten (skala 1:1 tror jag det är) behövs, inte minst som historisk dokumentation.

BoIS:aren är en förebild i detta enligt min mening.

PS För övrigt (igen) så tycker jag att Mg är bedrövligt ful men det är mycket charm i det loket, eller hur? Åsikt?


Öppna tågtoaletter och bruna vagnar...hmmm det kan finnas logisk förklaring :lol: ... om jag inte minns fel så åkte jag med sådan "naturnära" Sj-vagn tom 1988 mellan Malmö och Göteborg. Det luktate kiss när man steg ombord och på uppehållsplatser såg man tusentals vita pappersbollar nere på rälsen :roll:

_________________
Tågintresserad - SJ 70/80-tal - Mobile Staion 1 - c-räls


2011 03 31, 0:47
Profil
Tågbefällhavare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 10 29, 11:42
Inlägg: 75
Lugnt på vallen...

Bild

Ub 255, Tomteboda i början av 80-talet.


2011 04 11, 15:24
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2008 07 16, 16:19
Inlägg: 406
Jag börjar få en hyfsad bild av spårplaner trafikunderlag och rullande material för Fagerstakoncernen men jag vet ganska lite om tågen mellan fabrikerna. Har ni uppgifter om hur många tåg det var , om det var speciella tåg eller om dom kopplades på normala SJtåg, Vilken dragkraft.Vilka vagnar, Gärna om nägon har nån bild av en typisk oljevagn också.

Tacksam för svar TT

_________________
Verkligheten är överskalad.

-Har du fiender? Bra! Det betyder att du stått upp för någonting, någon gång i ditt liv! / W.Churchill


2011 04 18, 14:32
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2010 07 05, 17:42
Inlägg: 707
Ma 878 passerar Hedkärra maj-1977. Har man inte hört om att aldrig ha en tankvagn direkt efter loket :? . Eller?
/Janne


Bild


2011 05 26, 20:31
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 1:02
Inlägg: 6958
Det tycks ha upphört att gälla någonstans längs resans gång. Men förbudet, gällde det både tomma och fulla tankvagnar?


2011 05 26, 20:33
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2010 07 05, 17:42
Inlägg: 707
BoIS:aren skrev:
Ma 878 passerar Hedkärra maj-1977. Har man inte hört om att aldrig ha en tankvagn direkt efter loket :? . Eller?
/Janne


Bild

Det försöker jag till och med undvika på modelljärnvägen :wink: .
/Janne


2011 05 26, 20:37
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2009 10 15, 16:40
Inlägg: 365
Ort: Tyresö, Stockholm
HEJ HEJ

BoIS:aren skrev:
Det försöker jag till och med undvika på modelljärnvägen.


Haha, gott skratt före läggdags. :P

Men det ställer ju raskt till det beträffande fråga om säkerheten på våra järnvägar - är det något vi "övriga" inte ska veta?

PS ska kolla igenom mina egna 1.87 tankvagnar imorrn... för säkerhets skull liksom.

Opålitlig typ som ligger i byrån, eget foto
Bild

_________________
Bästa Hälsningar /CGN

PS Om inga bilder visas, t ex nedan - ja då är helt enkelt min egen server nere - det händer, inte ofta men i alla fall.... :=)

Bild
Bild


2011 05 27, 0:26
Profil
Tågbefällhavare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 10 29, 11:42
Inlägg: 75
En brun veteran...

Bild

...Hg2 i början av 80-talet.


2011 11 14, 16:24
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 08 26, 20:45
Inlägg: 1401
Undrar om ellok med tankvagn så kan man får risk brand. Orsak pantograf gnistra på luftledning under vinter även sommar så träff tankvagn, vet man inte.
Oftast diesellok med tankvagnar, men minns bilden Rc lok med många tankvagnar till flygplats? Vet jag inte riktigt och minns inte om rätt eller fel.


2011 11 14, 16:55
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2011 03 12, 0:56
Inlägg: 468
alsum skrev:
Undrar om ellok med tankvagn så kan man får risk brand. Orsak pantograf gnistra på luftledning under vinter även sommar så träff tankvagn, vet man inte.
Oftast diesellok med tankvagnar, men minns bilden Rc lok med många tankvagnar till flygplats? Vet jag inte riktigt och minns inte om rätt eller fel.

Kolla på sista sekvensen på denna video. Undrar bara om dessa gnistor räcker för att sätta fyr på en tankvagn :?: .
http://www.youtube.com/watch?v=WmY1g-Nks8A

_________________
3 räls digitalt. Svenskt 30-tal till nutid.

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/


2011 11 14, 17:55
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 20:11
Inlägg: 1093
Regeln att inte sätta tankvagnar direkt bakom lok gällde väl ånglok? Jag har inte hört talas om att det skulle finnas några restriktioner för diesel- eller ellok.

H


2011 11 14, 18:00
Profil WWW
VD

Blev medlem: 2007 06 19, 0:13
Inlägg: 675
Ort: Västerås
Nu har jag inte exakta uppgifter i minnet men när jag gick Tågklarerarkursen -87 fick vi lära oss att det skulle vara skyddsvagn innan tankvagn.
Vid den tidpunkten fanns bara diesel å ellok.

/Stefan

_________________
Pömseboda-Blåshålet Järnväg, sommaren 1969 i H0 DC.


2011 11 14, 23:50
Profil
Tågvärd
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 12 07, 12:35
Inlägg: 47
Så har jag alltid trott att det var, att det gällde alla loktyper. Med alltid menas i detta fall sedan 1954 eller så. Men jag har ingen som helt utbildning om sådant att stödja mig på. På FMJ innebär det i alla fall då och då en del roande växlingsrörelser för att åtlyda denna regel, vare sig den nu gäller eller inte.


2011 11 15, 0:28
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 348 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Nästa

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 

cron

Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.102s | 13 Queries | GZIP : On ]