| Författare |
Meddelande |
|
Beeblebrox
Trafikledare
|
 SJ+Godis
Hallå- nu är jag i full fart igen!
För något år sedan köpte jag en packe mässingsplåtar från VVA. Jag har hittils byggt alla utom en av vagnarna på "Öppna godsvagnar" som jag har visat lite bilder på här på annan plats.
Nu tänkte jag att jag skulle gå lös på nästa plåt: VVA´s SJ+godis. Denna plåt innehåller sammanlagt 6 vagnar och en hel driva med "braåhasaker", mer info finns på VVA sida.
Jag började igår att snida ihop en 3-pack med grusvagnar litt P1/Pm.
Här är vagnarna renklippta från arket och väntar på att få alla fästnabbar avfilade.
Här har jag filat plåtarna snygga i kanterna och vikt ihop dom. Det krävde lite eftertanke innan jag började bocka, speciellt vagnen med bromsarsäte. När jag dock kom på hur det skulle vara var det inga större bekymmer. Passformen känns som vanligt med VVA -perfekt.
Jag återkommer med fler bilder under bygget.
_________________ Daniel Jonsson Ordförande Kalmar Modelljärnvägsklubb
|
| 2009 01 25, 11:41 |
|
 |
|
Stinky
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 06 19, 7:46 Inlägg: 1144 Ort: Norr om Västerås
|
Ska bli intressant att följa detta projekt! 
_________________ Mina hemsidor:
http://www.swedishbrasscar.com/dokument/models.html
http://www.swedishbrasscar.com
|
| 2009 01 25, 19:27 |
|
 |
|
Beeblebrox
Trafikledare
|
 Fortsättning
Idag har jag fortsatt lite på dessa vagnar. Jag har lött ihop korgarna och därefter lött dit rambalkarna av 3x1mm U-profiler.
Dessa vagnar kräver lite mer komplettering av delar än tex "Öppna godsvagnar" där fler delar ingår i etsarket. Dock är som vanligt när det gäller VVA passformen perfekt på delarna.
|
| 2009 03 07, 20:27 |
|
 |
|
Beeblebrox
Trafikledare
|
 Fortsättning
Dags för en uppdatering känns det som
På lördagens mässingsjunta Kalmar hann jag pilla lite med vagnarna. Jag filade och bockade till plåtarna som skall sitta in- och utvändigt i hörnen.
Här syns alla bitarna. 8 per vagn, plus att jag lödde ihop koppelkrokarna också.
Slutresultatet efter lite putsning.
|
| 2009 05 11, 19:54 |
|
 |
|
jan claesson
|
Men vad fint det blir, och vad bra att du visar detta då jag själv klämt på etsingarna några år nu. Ska följa med dina projekt här och vem vet kanske åker etsningarna fram nu. Ska avsluta ett projekt från HNJ-verkstad först. Väntar med spänning på fler bilder...
Mvh Janne C
|
| 2009 05 12, 9:00 |
|
 |
|
Johan S
Trafikchef
|
Hej
Som lödnovis undrar jag om du löder allt med samma lödtenn eller om du har lågtemperaturtenn till detaljer som hörnplåtarna? För visst är korgarna redan lödda i hörnen?
Dessutom undrar jag om du behöver kyla något när du löder dit långbalkarna eller om korglödningarna håller ihop ändå.
_________________ Hälsningar
Johan Stenson
|
| 2009 05 12, 9:26 |
|
 |
|
Beeblebrox
Trafikledare
|
Kul att ni gillar att se vad jag pysslar med. Det kan gå ett tag mellan uppdateringarna, jag håller för närvarande på med 2 vagnar från HNJ som jag inte kunde låta bli när dom damp ner, samt Jecos nya Ma.
När det gäller lödandet har jag lågtemptenn liggande sedan ett par år men jag har hittils inte använt det. Jag har inte heller haft något behov av kylning medan jag löder. När jag löder så små bitar som dessa blir uppvärmningstiden så kort att värmen inte hinner sprida sig så att något annat lossnar.
När jag lödde rambalkarna behövde jag inte heller använda annat tenn eller kyla. Dock kan det ju vara bra att låta plåten svalna lite mellan 2 lödningar.
|
| 2009 05 12, 21:58 |
|
 |
|
Beeblebrox
Trafikledare
|
 Uppdatering
Igår pysslade jag vidare med dessa vagnar lite. Jag putsade till och lödde fast vinkeljärn som skall sitta på gavlarna:
In- och utsida sitter ihop och nu skall jag putsa bort den delen som sitter i en båge över lämmen.
|
| 2009 05 17, 20:55 |
|
 |
|
Beeblebrox
Trafikledare
|
 Re: SJ+Godis
För att glädja Jan Claesson som på annan plats i forumet uttryckt önskemål om fortsättningkommer det här  : Vi har nu lite mer på allvar återupptagit mässingsjuntan i Kalmar efter en svacka under hösten. Tanken är att jag kommer att pyssla vidare med dessa vagnar där. Jag har idag filat rent och lött dit några av hållarna för sidoluckorna. Det var lite klurigt att lista ut hur de skulle sitta eftersom samma bit skall gå från vagnsgolvet på insidan av lemmen, ner längs utsidan och nedersta delen invikt till rambalken. När man väl listat ut hur det skall sitta är det bara att sätta igång.  Jag har här fått dit de flesta av dessa delar. Tyvärr har jag på en vagn satt 1 fel och skall försöka löda loss den igen för att få den på rätt plats. Det som går över lemmen skall putsas bort när jag lött dit alla delarna. Fler bilder kommer när arbetet fortskrider.
|
| 2010 01 23, 19:56 |
|
 |
|
jan claesson
|
Tackar! Kopierar för fullt igen. Lyxit med beskrivningen här... Jan
|
| 2010 01 26, 10:48 |
|
 |
|
Beeblebrox
Trafikledare
|
Jag lyckades få bort den felmonterade delen och har fortsatt arbetet. Jag har putsat bort en del lödtenn och även fått dit nitbanden runt bromsarsätet.  Arbetet fortsätter på nästa mässingsjunta.
|
| 2010 03 07, 9:01 |
|
 |
|
Beeblebrox
Trafikledare
|
Ny junta idag och lite till har hänt med vagnarna:  Har fått dit bromsarsäte med fotpall samt även börjat pilla ihop bromsmekanismen till den bromsade vagnen. Det krävdes en del funderande innan jag klurade ut hur jag skulle vika både säte+pall samt bromsdelarna. Förhoppningsvis fick jag till det till slut. Jag skall putsa en del tenn innan jag går vidare och monterar räcket runt bromsarsätet samt vev med tillbehör.
|
| 2010 03 20, 21:45 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
När man ser allt fint VVA har producerat och med den snabbhet och enkelhet (nåja lite då) kan få fram svenskt materiel önskar man att någon kan ta över tillverkningen och köra fram lite nya satser. Vore synd om dessa prylar aldrig mer ska finnas......
| 2010 03 20, 22:23 |
|
 |
|