Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 13:33

Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
 Se tåg på en layout 
Författare Meddelande
Konduktör

Inlägg Se tåg på en layout
Vad behövs för att kunna följa tåg på en anläggningsbild? Jag antar att man måste koppla in en PC i CS2 och sedan ha något speciellt program eller hur gör man?

2012 01 27, 17:58
Lokförare

Inlägg Re: Se tåg på en layout
Jag förutsätter att du menar någon form av ställverksprogram för dator där man se vad som pågår på och interagera med anläggningen.

Du behöver en nätverkskabel mellan CS2 & dator, eller om du har ett (hem-)nätverk med datorn uppkopplad så kan du koppla CS2 dit.

Vidare behöver du som du själv antog ett datorprogram för uppgiften och sedan måste du konstruera en (schematisk) avbild av din anläggning. Därtill behöver du på anläggningen insatllaera ett återkopplingssystem (om sådant inte redan finns) för att datorn ska kunna få information om vad som händer på anläggningen.

Vidare behöver växlar (åtminstone) vara digitalt styrda om programmet ska kunna "styra & ställa". Självklart gäller det även för signaler om man vill att styrprogrammet ska ställa om även dessa.

Lok och - i vissa fall vagnar - registreras i datorprogrammet och dessa kan sedan "placeras ut" i datorns ställverk. Därmed har du angett startvärden för programmet som sedan följer (och visar) trafiken på anläggningen.

Nu låter det som en snabb och enkel uppgift att koppla in en datorstyrning/övervakning, men så är tyvärr inte fallet! Det krävs i allmänhet en hel del inställningar åtminstone till en början men sedan blir det lättare. Räkna dock inte med att du har en fullt fungerande datorstyrning på en dag! (ja - möjligen för en bana av enkel "startsatstyp", eller om du har vana från att konfigurera anläggningar i datorn).

Just konstruktionen av din anläggning i datorprogrammet är förmodligen det som tar mest tid (under förutsättning att hårdvaran, d.v.s. anläggning med återkoppling och digitaliserade växlar m.m. är på plats). Vidare behöver loken kalibreras i styrprogrammet för att det ska veta hur fort de kör, också något som tar "lite" tid i anspråk - naturligtvis beroende på hur många det rör sig om.

Sen kan man alltid utöka styrningen med mer prylar...

Fredrik

CS 2 - 2.0.1 (0) + CdB.

http://www.railnet.se

2012 01 27, 18:18
Profil WWW
Konduktör

Tack för detta förnämliga svar! Var hittar jag dataprogrammet som skall användas? Vad menas med återkopplingssystem på anläggningen? Hur ser ett sådant ut? Och var finns detta? Går det att använda den layout som finns i CS2 och överföra till PC:n??? Måste man förse varje lok med någon form av sändare eller.....????? Känns komplicerat men samtidigt spännande och utmanande!!Efter att ha skaffat mig en CS2 tycker jag på något sätt att min hobby har lyft ett snäpp och att kunna åstadkomma detta som jag nu tar upp skulle ge ytterligare ett lyft!!!

2012 01 28, 0:18
Lokförare

Nej - det finns inget program som "kopierar" spårplanen i CS2! Jag har funderat på att fixa till det, men det ställer till vissa konflikter... Och dessutom kommer man att sakna en del (nödvändiga) komponenter som CS2 spårplan saknar (gentemot datorprogram).

Återkopplingssystem är ett system som ger datorn information om vad som händer på banan. Själva systemet (eller snarare systemen) finns i flera olika utföranden, är du helt nybörjare så rekommenderar jag dig att ta reda på så mycket som möjligt innan du sätter igång. Det blir bättre om man gör rätt från början.

Märklin har ett "eget" system som heter/kallas S88 (Dekoder S88, art.nr.: 60880) men inte riktigt vad jag skulle rekommendera idag. Finns flera andra som är både bättre och billigare.

Man behöver inte installera något mer än en lokdekoder i loken (sådana sitter ju dessutom redan i många lok idag). Möjligen den dag man vill kunna identifiera dem, och/eller vagnar individuellt av olika anledningar men det är kanske överkurs att ta det redan från början...

Dataprogram finns både gratis, billigare och dyrare - allt efter egen smak.

I vilket fall: -Återkopplingssystemet är A & O för en fungerande datorstyrning! Lär dig att hantera det så är du långt på väg!

Tillägg:

Jag får väl gratulera till CS2:an också!! :-tu

Fredrik

CS 2 - 2.0.1 (0) + CdB.

http://www.railnet.se

2012 01 28, 0:36
Profil WWW
Tågvärd

Det finns nog trådar om detta redan.

För att få in till datorn signaler var dina tåg och vagnar befinner sig måste du sektionsindela banan.
Detta kan göras på olika sätt.
Med kontaktskenor som ger en slutande kontakt när ett tåg passerar.
Med magnetpåverkade givare.
Eller med elektriskt avskiljda sektioner (billigast). Men funkar bara om du gör det från början samtidigt med rälsdragningen.

Sen ska alla signaler in till ett I/O-system.
Märklins kallas för S88 systemet och är en gammal lösning från 80-talet som är lite störkänsligt. Ska inte gå in på varför.
Det finns färdiga moduler från Märklin, Litfinsky och Viessmann (fast de lär vara på väg att sluta med dessa). Finns säkert fler fabrikat. Men dessa har jag testat.
Alla signaler från sektionerna kopplas sen till dessa ingångsmoduler som kan anslutas till CS2.
Programmet på PC'n läser sen av dessa ingångar och ser om det finns tåg på spårdelen där tåget passerar.
Genom att konfigurera i bildställverket kan du sen se tågen röra sig på banan.
Då kommer nästa del. Att göra regler i programmet så att tågen får fri väg, stannar eller växlas om när det är upptaget framför tåget tex.

Som du förstår behöver du då koppla alla växlar till styrning via datorn också för att den ska kunna lägga om växlarna när tågen far fram.
Växeldekodrar t ex K73 behövs då som sen ansluts till växelmotorerna/magneterna.

Mjukvara för att styra och övervaka anläggningar är bland annat följande:

De stora kommersiella:
•Traincontroller
•Railware
•WinDigipet
•Railnet

Fria programprojekt dessa (det finns inget som är gratis):
•Jimri
•Rocrail

Vad jag menar med gratis är 1) att du får sätta av duktigt med tid och testande för att lära dig systemen (programmen är gjorda av ingenjörer FÖR ingenjörer). 2) Även de fria projekten vill att du donerar en liten summa för användandet och få ett serinummer att knappa in.
Men för test är de gratis. Faktiskt även de kommersiella som ofta har tidsbegränsning eller max antal lok samtidigt på banan.
Traincontroller kan man köra fullt ut 15 min sen måste man starta om programmet om man inte har en licens.
WinDigipet kan köra max 2 lok samtidigt men utan tidbegränsning om jag mins rätt.

Jag har testat alla utom Railware (fanns bara på Tyska) och Railnet, mot riktiga anläggningar.
Min favorit är utan tvekan Traincontroller som är lättarbetat, uppför sig som standard Windowsprogram och har bra dokumentation.
Bland de fria känns Rocraill mest tilltalande och var lättast att komma igång med. Men har du mfx-dekodrar i loken är det lite handpåläggning för att få kommunikationen att snurra.

Nej layouten i CS2 kan du inte flytta tilll något annat program.
Du får rita om i det program som du väljer för datorn.
När du ritat färdigt behöver du göra kopplingar i programmet vad som ska ske när tågen passerar dina block/återmatningssträckor.

Inget man gör under en kafferast om man så säger.

Mvh
Ulf

2012 01 28, 0:46
Tågvärd

Hej på er.

Det finns vist ett gratis program som är HELT komplett . Det heter LocCommander,det har alla finesser ,jag kör det i nätverket mot
Märklin Centrastaion 1 men även 2 fukar fint .Och det tar båda formaten Märklin och DCC. Här är adressen
http://users.telenet.be/loccommander/index.html

Mvh
Micke 66

2012 01 28, 17:29
Konduktör

Låter förträffligt med ett gratisprogram men finns det inga aber med detta? Det är tydligt så att ett måste är sektionsindelning av banan för att få det hela att fungera i datorn. Vilken typ av kontaktskenor skall då användas till c-skenor? Hur stor skall en sektion vara? Jag vill passa på och tacka er för förnämliga svar på tidigare inlägg!!

2012 01 29, 9:55
Passagerare

Sektionerna bör vara minst så långa att det längsta tåget får plats.
Ser att du har C skenor vilka är lätta att göra om till kontaktskenor bara genom att klippa av små bleck på undersidan.
Detta gör att rälerna blir elektriskt avskilda och sedan kan detta detekteras av S88 systemet och CS2 när att tåg passerar och kopplar ihop dom elektriskt.

Det finns även ett system som heter ITrain som fungerar mycket bra och inte är så dyrt som många andra. Itrain har även ett bra forum som hjälp, dock är det på Engelska.

http://berros.eu/itrain/en/

Ingemar

2012 01 29, 12:26
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 8 inlägg ]