Scratch-glad-bygge litt J
| Författare |
Meddelande |
|
pihlblad
Konduktör
|
Jag tänkte att en byggtråd här kan vara en bra sporre, samt en möjlighet att få hjälp av duktiga byggare med diverse frågeställningar, så vi gör ett försök!
Håller på med ett "glad"-bygge av litt J. Anledningen till att det blir just litt J är att min far tjatat om att han vill ha ett litt J de senaste 10 åren, men totalt missat VVA's fina byggsats. Själv tänkte jag att det vore roligt att prova bygga från scratch, dessutom fanns resterna av en Lilliput T9 (som har nästan rätt axelavstånd och storlek på drivhjulen) i skrotlådan.
Mestadels blir det handfilat i mässing, men med lite köpta gjutna delar och kanske vissa delar i plasticard eller dylikt. Tanken är inte att bygga någon superexakt modell med alla nitar, utan få till ett driftsäkert lok som går bra och har rätt J-känsla och som förhoppningsvis ser hyffast ut pyntat med diverse rör, räcken och perl-detaljer!
Detta är mitt första lok-scratchbygge så jag inser mina begränsningar, jag har inte heller tillgång till någon avancerad mekanisk verkstad, utan det är pelarborr, filar, tänger, lödkolv och dremel som gäller.
Det som är byggt hitills är ramsidor och löpboggie i mässing, mock-up för hytt, tankar, panna i kartong och plast. Bilder kommer senare i veckan.
Började som sagt med att basera underedet på en halvtrasig Lilliput T9 ur skrotlådan. Monterade de hemfilade ramsidorna och faulhaber 1319 med svänghjul och provkörde. Tyvärr lämnar väl hjul och strömupptagning en del i övrigt att önska, så jag bestämde mig att bygga drivningen från början när jag ändå byter hjul, axlar, koppelstänger mm.
Den nya drivningen tänkte jag basera på Brimalm SV26-1/8 och ovan nämnda faulhaber 1319, eller liknande.
Nu behöver jag lite hjälp med val av kugghjul till Brimalm SV26-1/8.
Vad ska jag välja för kugghjul för att det ska passa med drivaxeln i 1/8" snäppfästet och ge mig en lagom utväxling? Drivhjulen är 15mm Romfordhjul med 1/8" axel.
Har sett en del andra fina byggen här som har brimalm-växellådor. Vad har ni för erfarenheter, vad använder ni för kugg? Eller borde jag välja någon annan växellåda, har några lok med RG4, men är inte särskilt imponerad.
Mvh,
Micke
|
| 2009 08 05, 9:33 |
|
 |
|
loktok
VD
|
Till Brimalms låda ska det vara 12 mm mellan lokaxelns centrum o utgående axel på växellådan.Jag brukar använda 2 st av Brimalms egna K12g.
Nu kör jag digitalt på alla lok så det gör man kan ställa om all utväxling digitalt så att säga.Annars kan du försöka ordna i 0,3 modul 15 kugg till lokaxeln o 9 kugg till växellådan,större kugg tar sen emot rälsen.
Skillnaden blir i verkligheten inte så värst stor,jag gjorde detta på ett Ke lok.
Annan sak man bör veta är att just de k12g som Brimalm har är bara med 2mm axelhål,jag brukar få borra upp hålet då för passa 1/8 tum=3,2 mm ca vilket inte är helt lätt få exakt utan bra verktyg.
Kugghjul finns köpa från ironbill tex.www.ironbill.se
Bild på Ke loket under byggets gång där man kan se underifrån 15 kugget närmst.
Bild på färdigbyggda loket,blev till sist HNJ 48

| 2009 08 05, 10:15 |
|
 |
|
pihlblad
Konduktör
|
Tack för snabbt svar!
Tittade faktiskt på din litt N för ett tag sedan och blev sugen på att bygga om vår som idag har RG4. Har du K12g x 2 på den?
K12g, finns de både med 2mm axelhål (för det är det väl ut på lådan?) och 1/8" axelhål för hjulaxeln?
/Micke
|
| 2009 08 05, 10:25 |
|
 |
|
loktok
VD
|
Jag la till just den saken om axelhålet i mitt övre inlägg  det är 2 mm hål endast.Till mitt N lok var det 2 st K12 g kugg.
| 2009 08 05, 10:28 |
|
 |
|
pihlblad
Konduktör
|
Tack,
Ska man försöka borra 3.2mm och sen fästa kuggen vid axeln med lite cyano, eller ska man borra 3.0mm och sen fila till presspassning?
Kör också digitalt, så den utväxlingen blir nog lagom!
|
| 2009 08 05, 11:53 |
|
 |
|
loktok
VD
|
Jag brukar borra 3 mm hål,sen använder jag fin rund fil + brotch.Limmar dit kugget med cyanolim.
| 2009 08 05, 13:51 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
loktok skrev: Jag brukar borra 3 mm hål,sen använder jag fin rund fil + brotch.Limmar dit kugget med cyanolim.
Jag använder en dubbhålsborr som är 3,16mm diam och har funkat perfekt.
nidom
|
| 2009 08 05, 14:32 |
|
 |
|
loktok
VD
|
Jo Bertil,sen är du centralverkstad-licensierad oxå 
| 2009 08 05, 15:32 |
|
 |
|
pihlblad
Konduktör
|
loktok skrev: Jo Bertil,sen är du centralverkstad-licensierad oxå 
Vi som är lite med hobby-meckar får nöja oss med filen! 
|
| 2009 08 05, 15:58 |
|
 |
|
loktok
VD
|
Synd du missade VVA mycket fina o prisvärda J loksats.
Den finns till salu ibland på tradera men till ett x antal gånger högre pris än från början.
Ser man på VVA o HNJV alla fina plåtar så är det nog så att de flesta köps av samlare av etsplåtar,inte så hög procent som blir byggda närmsta åren 
| 2009 08 05, 16:16 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
pihlblad skrev: loktok skrev: Jo Bertil,sen är du centralverkstad-licensierad oxå  Vi som är lite med hobby-meckar får nöja oss med filen! 
Dubbhålsborr finns både hos Clas Ohlsson och Jula kostar ca 20-25 kr,nackdelen den går säkert inte att sätta i en Dremel , då borren är som grövst 7mm .
nidom
|
| 2009 08 05, 17:39 |
|
 |
|
pihlblad
Konduktör
|
 Bilder
Första testet med lilliput-chassit (löphjul samlade ur skrotlådan)
I bakgrunden en variant av välkända Vreten, här i skepnad som nästan färdigbyggda stationshuset Tvetaberg (blixten gör att färgerna ser lite grälla ut...)
Med rätt löphjul och en löpboggie
Med hytt-mockup av kartong
Nya drivhjulen framför och Jecos litt N för att se lite proportioner
/Micke
|
| 2009 08 05, 22:07 |
|
 |
|
pihlblad
Konduktör
|
 Mässingsfunderingar, tjocklek?
Lite funderingar om plåttjocklek. Ramsidorna har jag filat ur 0.5mm mässing. Ska fila fram nya nu eftersom jag byter axlar/drivning, ska se till att få med de bakre spårrensarna den här gången!
Till hytt/tankar ("kåpa") funderar jag på om jag ska använda 0.5 eller 0.2 mm mässingsplåt. 0.5 är ju lite jobbigare att fila, men samtidigt stadigare, och så får man ju mer tyngd på köpet som man inte behöver vikta upp sen. Kanske ska jag blanda lite, göra de stora bitarna i 0.5 (det jag idag har i kartong) och sen mindre bitar typ översidor på tankar, tak etc i 0.2mm.
Tips emottages tacksamt!
/Micke
|
| 2009 08 06, 9:33 |
|
 |
|
loktok
VD
|
0,5 mm för hytt etc verkar lite väl kraftig o svårbearbetat men bra till chassie.Det finns nysilverplåt som alternativ.0,3 mm brukar vara lagom.
Om det är någon del förutom pannan som behövs rundas så är en bra ide att glödga mässingplåten innan,det gör stor skillnad.
Till pannan antar jag du tänkt använda ett rör.
Förresten har du hört dig för med Jan-Erik Nilsson/Helsingborg.Han har varjefall en gång i tiden haft en plåt till just J loket.Har jag rätt för mig krävde den en del småfilande jämnfört med VVA ,men det underlättar en del ändå kanske jobbet.
| 2009 08 06, 10:48 |
|
 |
|
pihlblad
Konduktör
|
Ja, jag har ett mässingsrör liggande som ska bli pannan, så det som ska rundas är väl möjligen taket, men det känns just nu som ett senare bekymmer
Ska börja med nya ramsidor i 0.5, sen ska jag prova att göra hytt/tank-sidor i 0.2 (har 0.5 och 0.2 ms-plåt ligger hemma) och se hur det känns.
Koppelstängerna tänkte jag fila fram ur kanter överbliven nysilverplåt från diverse etsplåtar (tanken är lite lågbudget på det här bygget, förutom drivning då, det är bara tråkigt med lok som går dåligt!)
Var hittar man Jan-Erik Nilsson/Helsingborg? En sån plåt om den finns vore ju klart intressant, men kul också att se hur hyffsat resultatet blir när man handfilar helt också, men det tar ju såklart en hel del mer tid, men å andra sidan har jag inte så bråttom med just det här projektet.
Är det någon sitter på en bättre ritning, med front- och/eller bakvy?
Det jag utgått ifrån nu är nån väldigt enkel ritning från nått arkiv som fanns på mjhobby.se förrut plus diverse bilder.
|
| 2009 08 06, 12:12 |
|
 |
|
loktok
VD
|
J-E 042 228091,om inte annat kan han säkert bidra med nått ev. tips,han kikar aldrig på nätet men har digert förråd av "bra att ha saker" vid egenbyggen.
| 2009 08 06, 12:21 |
|
 |
|
pihlblad
Konduktör
|
Här kommer en liten uppdatering, bättre sent än aldrig! Hyttsidorna är utfilade, lite småfilande kvar på fönsteröppningarna på ena sidan. Gavlar till hytten är också klara förutom fönster. Nya ramsidorna är tillfilade och axelbussningar monterade. Ramsidorna är provisoriskt ihoplödda och växellåda och motor provisoriskt monterade för att kunna testköra. Har provkört lite, men Brimalmväxellådan går trögt lite hackigt nästan, provade öppna den och då löper den lätt, men inte hopmonterad. Har inte tittat så mycket närmare på det ännu. Någon som haft samma/liknande problem? Här kommer lite bilder i taskig mobilkvalitet:    /Micke
|
| 2009 09 24, 16:21 |
|
 |
|
loktok
VD
|
 Re: Scratch-glad-bygge litt J
Ser lovande ut. Jo jag har även haft samma små fenomen på nån enstaka växellåda av samma sort.Jag har fått de riktigt bra efter kört de kopplade till min miniborrmaskin ett tag.Givetvis kollat upp innan så inte det är nått uppenbart som låser.
| 2009 09 24, 16:38 |
|
 |
|
pihlblad
Konduktör
|
loktok skrev: Ser lovande ut. Jo jag har även haft samma små fenomen på nån enstaka växellåda av samma sort.Jag har fått de riktigt bra efter kört de kopplade till min miniborrmaskin ett tag.Givetvis kollat upp innan så inte det är nått uppenbart som låser. Provade som sagt att dela på växellådan och då går den väldigt mjukt och fint, men med båda halvorna ihopmonterade går den tungt och ryckigt, funderar på om den andra halvan gör att snäckan pressas för hårt mot kuggen? Ska försöka åtgärda det i helgen om jag får tid. Återkommer med bilder tagna med en vettig kamera! /Micke
|
| 2009 09 25, 8:36 |
|
 |
|
pihlblad
Konduktör
|
Så då var växellådan tillbakaskickad till Brimalm, i väntan på en ny som rullar lätt! Snäckan verkade nästan wobblade något när jag tittade närmare, så det kändes inte som ett "inkörningsproblem". Har grovkapat ut lite nya delar, så nu fortsätter filning av dessa i några veckor parallellt med upphängning/infästning av löpaxel och löpboggie. Här finns lite nya bilder: http://sbj.quattrod.se/#post10Med vänlig hälsning, Mikael Pihlblad
|
| 2009 10 06, 12:43 |
|
 |
|