Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 05 20, 20:47

Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
 Saller Modelles Lanz Bulldog traktorer i N och Z 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Bilaga:
Filkommentar: Vilken detaljrikedom!
Närbild av Lanzen.JPG
Närbild av Lanzen.JPG [ 371.57 KiB | Visad 889 gånger ]
Beställde en HR5 i skalan Z från 1zu220 Modellshop. Vid närmare uppmätning visade den sej snarare vara i skalan 1:160! Det förklarar varför den inte är en Kühlerbulldog (1929-35), utan föregångaren HR 2 från 1925-29 med den primitivare förångningskylaren. Kanske den dieselpunkigare HR5 i Mini-Club skalan är slutsåld? Verkar sannolikt med tanke på att jag till först var i kontakt med Saller själv och han verkade motvillig att leverera nån modelltraktor. HR2 passar förståss bättre in i mina planer på Gotthardbanan i slutet av 20-talet. Hur som helst, enligt det förträffliga online-magazinet Trainini placerar tyskarna själva in enstaka N-skalans fordon på Z-skalans anläggningar för att skapa djupverkan.

De encylindriga mannheimaren med tändkula är den veterantraktor som ligger mej kanske närmast. Till saken hör nämligen att jag länge levde i tron att min framlidne farbror var den siste som fortfarande tuffade fram med kultändare i sin öppna träbåt.

Firmans utbud av traktorer är knappast överraskande störst i 1:87. Det behövs väl inte heller påpekas att de sistnämnda är betydligt dyrare än Wikings gamla plastiga Bulldog D1506:a, detaljeringsnivån är emellertid därefter.

Informativ katalog från 2016:
https://www.saller-modelle.de/pdf/Katalog_2016.pdf
Broschyr över det förmodade orginalet:
http://www.lanz-bulldog-homepage.de/src ... 2+x+aa.pdf

Bilagor:
Filkommentar: Hjulen rullar faktiskt, förebilden är dock en bjässe med en cylindervolym på 10,3 liter.
Min Lanz Bulldog bakifrån.JPG
Min Lanz Bulldog bakifrån.JPG [ 230.23 KiB | Visad 889 gånger ]
2019 01 31, 12:49
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 1 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se