Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2017 11 24, 8:28



Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 
 Rule Brittania! 
Författare Meddelande
Konduktör

Blev medlem: 2008 12 03, 19:54
Inlägg: 66
Är det någon här som har erfarenheter av Brittiska lok och vagnar. jag funderar på att bygga en Brittisk modul om 3 meter som skall innehålla en station mm. Tycker att deras lok och vagnar är lite häftiga. Främst då ångloken.

Jag undrar vidare om dessa lok mm kan köras bland vanliga 1:87 moduler då de engelska loken har tämligen låg höjdprofil.

Stort tack på förhand

Gustav


2009 09 20, 18:01
Profil WWW
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 08 09, 12:28
Inlägg: 167
Ort: Fj-100
Härligt Gustav,
Klar du skall bygga brittiskt, det görs det alldeles för lite i det här landet :-D
Jag har kört mitt class 37 diesellok på nästan alla moduler som finns i MMM utan problem!
Eventuellt att Brittiska höga perronger i skala 00 kan hindra de största US fordonen i H0 men jag tror inte det, i allafall inte på raksträckor.
Brittiska grunkor i 00 som är relativt moderna (Sedan Bachmann kom in och ruskade om marknaden) är bra och billiga. Standard koppel är lite sämre och klunsigare än vad vi är vana vid men helt OK.
Bygger du brittiska moduler kan jag nästan lova att jag hänger på.
(Har lite ideer om Burton-Upon-Trent från 50 talet när staden var full av små industrispår från alla bryggerier)

_________________
Berra
Som är aktiv inom,
16 mm scale 32 mm spårvidd
0-gauge (3räls) US
H0 US, svenskt, Tyskt
0n30 Svenskt och US
H0e Svenskt
H0n3 Svenskt
00 Brittiskt
0 =1/43 Brittiskt


2009 09 20, 18:56
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2008 12 03, 19:54
Inlägg: 66
tack!

Jo jag hittade en rätt ok spårplan i Railway Modeller january 2007 sidan 29. Den var gjord för Oe men jag tror att den kan passa utmärkt i 00. Fyra växlar, en station med dubbelspår och två stickspår som går till hamnen respektive bryggeriet. Jag har ritat upp den på tre moduler om 100 cm och jag tror att den kommer att bli en bra station att ha för att börja med moduler. Dessutom har den en timesaver funktion som kan vara lockande att leka med.

Hade från början tänkt avbilda frankrike men det får bli nästa modul som jag bygger.

Kopplen är lite stora sa du! Men har de inte nem ficka? Om inte är det svårt att bygga om?

Gustav


2009 09 20, 19:06
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 19:11
Inlägg: 1093
Den här brittiska skönheten har jag fräst omkring med på nån MMM-körning. Jag har för mig att det fastnade på något ställe där en plattformskant tog i nånstans, men i stort sett gick det problemfritt.

H

Bild


2009 09 20, 19:19
Profil WWW
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 08 09, 12:28
Inlägg: 167
Ort: Fj-100
Gurra G skrev:

Kopplen är lite stora sa du! Men har de inte nem ficka? Om inte är det svårt att bygga om?

Gustav


Nyare Bachmann och Hornby har NEM ficka och Bachmanns variant av det brittiska kopplet är nättare.

_________________
Berra
Som är aktiv inom,
16 mm scale 32 mm spårvidd
0-gauge (3räls) US
H0 US, svenskt, Tyskt
0n30 Svenskt och US
H0e Svenskt
H0n3 Svenskt
00 Brittiskt
0 =1/43 Brittiskt


2009 09 20, 20:06
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 0:02
Inlägg: 6958
Har en del brittisk materiel, i H0 bland annat detta lok, och ombyggda N-skalelok till smalspår i H0. Verkar väldigt driftsäkra...

http://www.stinsensforum.se/board/post47157.html#p47157


2009 09 22, 22:49
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 11 26, 13:06
Inlägg: 1201
Jag kör också gärna engelska ånglok på min skånska H0-anläggning:

http://picasaweb.google.se/Kullasnickar ... angarp187#

_________________
Rapporterar då och då om banan i lugn och ro här:
http://kullamannen.blogspot.com/


2009 09 26, 10:30
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2008 12 03, 19:54
Inlägg: 66
Såg till min glädje att Hornby fått ut ett nytt lok med DCC sound.

http://static.hornby.com/images/origina ... s-6111.jpg

LNER 4-6-2 CLASS A4 'HERRING GULL'

Jag såg i senaste railway modeler att den kostade runt 180 pund vilket är klart prisvärt. Är det någon som har erfarenheter av Hornby och Bachmann?

Måste säga att modelljärnvägen fått en ny innebörd efter att ha läst engelska tidningar och sett spårplanerna. Små hyllmoduler med mycket trafik och naturligtvis ett böljande landskap. Min modul blir 3 meter i MMM standard enkel station med mötesspår och lite stickspår till bryggeri och hamn. Kommer att ha ett trafikspel inbyggt.

Kom hjärna med tips och ideer.

Bjarne: Tack för fina bilder det gav mersmak för fortsatt byggande

Johan: Underbar bana du har, kan du skicka ett exempel på spårplanen?

Berra: Jag ser fram mot dina moduler :-D


Gustav


2009 09 26, 16:52
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 20, 21:40
Inlägg: 661
Ort: Hässleholm
Jag har ett par Bachmannlok, Bla deras "Jinty", "Austerity", "9F" en class 45 diesel, och även ett par Hornby-lok, t ex Brittania-lokent som visas på bild ovan. Personligen tycker jag att Bachmanns grejor är mer prisvärda än Hornbys. Det känns som Bachmann ligger ett litet snäpp före vad gäller finish och kvalité

Jag handlar en del via Hattons i Liverpool. De är mycket bra att ha att göra med.

_________________
Bild


2009 09 26, 19:45
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 0:02
Inlägg: 6958
Gurra G: Har presenterat den förut men här är den igen:

Bild

Ursprungligen hade jag tänkt att spåren skulle mynna ut i en "fippelbangård" (jag har i min tråd färklarat varför jag inte gillar begreppet fummel i sammanhanget. F .n. umgås jag med lite mer vidlyftiga planer men det får jag återkomma till.

Förutom MHJ nr 3 har jag 2 st N-skalelok (Pannier Tanks) som via en annan engelsk firma fått nya "smalspårsöverbyggnader" i vitmetall. Dessa går också förvånansvärt bra, men lär bli knepiga att stoppa in ljud-dekoders i...


2009 09 27, 12:37
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2008 12 03, 19:54
Inlägg: 66
Johan: Stort tack för din spårplan. Jag kommer att återkomma med min lite senare under "min anläggning". Jag hade från början tänkt att ha något smalspårsmässigt då jag har en del H0e räls liggande. Din plan gav klart mersmak.

Inväntar nu att min Land Rover skall bli klar i garaget så att jag kan börja såga plywood till modulerna. Fyra stycken skall det bli enligt MMM standard 1 meter långa. Det torde räcka till att bli en bra station med vissa bispår och smalspår. Problemet med Land Rovern är att den just nu genomgår tankbyte vilket får den mest erfarne mekaren att få nervsammanbrott. Men som min kompis sa: " Lugna dig! Denna bil är byggd av ett folk som har ratten på fel sida, kör på fel sida och har heltäckningsmattor på toaletten. Vad begär du?" Jag är benägen att hålla med, en lite skruv spelar i det stora inte så stor roll.

Gustav


2009 09 27, 16:06
Profil WWW
Tågvärd

Blev medlem: 2007 06 18, 19:57
Inlägg: 38
Johan, vilka mått har anläggningen?


2009 09 27, 16:59
Profil
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 08 09, 12:28
Inlägg: 167
Ort: Fj-100
Härligt att du har en LandRover i Garaget, vill gärna veta mer.
Hade en 109" STW för några år sedan, minns den med kärlek. :-D
Du väcker anglofilen i mig. Kommer du upp till MMM körningen i Gävle? Vore kul att snacka lite brittiska moduler.

_________________
Berra
Som är aktiv inom,
16 mm scale 32 mm spårvidd
0-gauge (3räls) US
H0 US, svenskt, Tyskt
0n30 Svenskt och US
H0e Svenskt
H0n3 Svenskt
00 Brittiskt
0 =1/43 Brittiskt


2009 09 27, 17:56
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2008 12 03, 19:54
Inlägg: 66
Det är en STW som står i garaget med nya fjädrar. Fick dock montera dem två gånger då jag misstog mig på högerstyrd bil konverterad till vänsterstyrd, det vill säga höger bladfjäder skall sitta på vänster sida och vice versa. Har att göra med vikten på föraren.

Rörande Gävle är jag inte helt säker ännu. Men visst skall min första modul bli brittisk den andra kommer att bli fransk. Men som sagt det är långt till dess. Vi börjar med brittisk och då omkring 1945 till 1960. Den tiden hade fina bulliga brittiska bilar samt stenhus och fabriker. Vi får se vilken landsände det blir men klart står att det blir hedar med betande får och en och annan Land Rover som bonden kört ut i hagen för att valla fåren med hjälp av hunden. Naturligtvis en Series 1 80 tum. 8)

Det är dimma över Engelska kanalen, Europa är isolerat.

Gustav


2009 09 27, 18:18
Profil WWW
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 0:02
Inlägg: 6958
Citat:
Johan, vilka mått har anläggningen?


F.n. 400 x 50 cm.

Och apropå Land Rovern: Bilder? Ja tack!!!


2009 09 27, 19:03
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2008 12 03, 19:54
Inlägg: 66
Johan: Bild på Land Rovern som kallas Sherlock.:
Bild
Vidare skall det nämnas att den finns beskriven på detta forum:
http://slrk.phpbb2.se/board/series-iii- ... t3265.html

Stort tack för måtten skulle gott och väl passa mig, men vad menas med "Fiddle Yard"? Jag är relativt sett nybörjare på detta med MJ.

Gustav


2009 09 27, 19:14
Profil WWW
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 0:02
Inlägg: 6958
Bild
Hälsningar från Angus! Sherlock har onekligen ett mer klassiskt utseende med reservhjulet monterat på motorhuven och delad framruta mm.

Fiddle Yard = världen "bortom". En uppställningsbangård där man kan växla ihop tågen som man sedan "kör in i den fiktiva verkligheten" – och tvärtom förstås. I mitt fall hade jag tänkt göra en förenklad version av c:a halva Mjölbys bangård som "fippelbangård", en benämning som jag hittat på själv då jag hoppeligen kommer att stå och fippla med vagnarna, inte fumla, (fummelbangård har blivit det vedertagna svenska begreppet), för normalspåret, och en spegelvänd version av Vadstenas bangård för smalspåret.
Men jag tror faktiskt att det fortfarande är vanligare att man gör sin "fiddle yard" helt odekorerad, bara en planka med växlar och spår, liksom.

I de amerikanska källar-imperierna är det vanligare med "stage yards", dvs i varje ända (oftast) på sin jättebana har man en stor dold bangård (ofta i ett separat rum) där man inför en körkväll ställt i ordning alla 23 tåg som ska köra i vardera riktningen. Där rör man aldrig tågen under pågående körning utan byter vagnar och lok mellan körsessionerna. En för lilla MHJ otänkbar verklighet...


2009 09 27, 20:03
Profil
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 08 09, 12:28
Inlägg: 167
Ort: Fj-100
Gustav,
Såg i din signatur på LR-forum att du även har 2st 2CV. :-D
Härligt, själv har jag en AMI6 -64 och sambon har en 2CV-60.
Åsso har jag en Jeep Wrangler Unlimited 07 som bruks/skogsbil och en Citroen C3 Picasso som tjänstebil/pendlarbil för sambon.

_________________
Berra
Som är aktiv inom,
16 mm scale 32 mm spårvidd
0-gauge (3räls) US
H0 US, svenskt, Tyskt
0n30 Svenskt och US
H0e Svenskt
H0n3 Svenskt
00 Brittiskt
0 =1/43 Brittiskt


2009 09 27, 20:29
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2008 12 03, 19:54
Inlägg: 66
Då förstår du varför jag förutom en brittisk stationsmodul även vill ha en fransk stationsmodul.

Ami 6 och 2 CV kommer det att finnas gott om på den franska modulen som är tänkt att spegla Frankrike runt 1965. En del Citroën och Renault kommer det att bli på den modulen. Kanske de Gaule som åker i statsvagnen.

Gustav


2009 09 28, 5:55
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 19 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 

cron

Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.149s | 15 Queries | GZIP : On ]