Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 05 21, 18:37

Svara på tråd  [ 18 inlägg ] 
 Rocos Dm 936-937 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare

Någon på detta forum som hämtat sin Dm? I så fall kan det bekräftas att felet med för korta fönster i höjdled på dörrar och sidofönster i hytterna kvarstår eller har man fixat det?
B.G.B

Bild

2013 03 27, 17:06
Tågvärd

Hej! Har hämtat mitt Dm lok från Roco. Som jag ser så verkar det vara helt och hållet rätt avbildat. Fönster,koppelstänger alla nitar på plats har räknat dem. Kollade också upp detta med gamla lokförare samt bilder på Loconet.

2013 03 29, 11:20
Kommunikationsminister

Det finns kompromisser gjorda på modellen på grund av kostnadsskäl 8)

2013 03 29, 12:11
Tågvärd

Jonas! Har du själv den modellen??? I så fall har alla Rocos lok felavbildningar på sina fönster. Dm 3 900 serie 1200 serie samt den senaste Roco Dm Vad säger då lokföraren om detta????? :-ab
Loket går perfekt med en formidabel krypkörning som knappt kan skönjas med hjälp av ögat. I högre hastigheter surrar det som ett riktigt Rocolok. Ljudbilden är också bra 14 st.
Denna tråd kan bli ett intressant för de som har inhandlat detta "Kanon lok"!! passar bäst med en Z21!!!
:-tu

2013 03 29, 21:11
Biljettförsäljare

I så fall har alla Rocos lok felavbildningar på sina fönster. Dm 3 900 serie 1200 serie samt den senaste Roco Dm Vad säger då lokföraren om detta?????

Huruvida det är fel på andra Roco-lok har jag ingen uppfattning om eftersom jag inte har dessa förutom Da. Vad beträffar den sistnämnda så är det riktigt som någon skrev på något forum att frontrutorna är för fyrkantiga. Man har krymt dom något på bredden vilket inte stör mig så mycket. Helhetsbilden är ändå en Da. Jag vet dock hur fönstren skall vara på Dm.
När det gäller Rocos Dm så var inte min mening att skapa någon debatt utan rätt och slätt blev jag undrande över det jag såg på bilden, men när du nu ställer en direkt fråga till mig så vill jag ju ändå svara.

Eftersom jag är mycket väl bekant med Dm blev jag tillfrågad av Roco om jag ville komma med synpynkter på loken innan tillverkningen. Det gjorde jag och har också fått gehör för bl.a de böjda vindrutetorkarna, långa ledstänger runt om, inga backspeglar, inget urtag i dörren nederst, inga tyfoner på taket som dom ritat ut, riktiga hjul av första ekertypen (de högre nummeren fick MV-hjul) och till sist att ljusen blev riktig med park ljus och rött bakljus, halvljus med dito och slutligen heljus likaledes med rött bakljus.
Vad jag inte anmärkte på var de felritade fönstren för jag trodde i min enfald att eftersom dom var riktig på Da som var referens så skulle dom också bli riktig på Dm. Därför när jag såg bilden var jag bara tvungen att höra mig för om detta fel kvarstod också på loken som kom ut till försäljning och det visade sig ju då att så var fallet och att jag gjort en stor miss som inte påpekat detta också när jag kunde. (Sensmoral: Tro aldrig ens på att något som verkar självklart verkligen är det).

Man ser tydligt på LYR:s bild att fönstren går så gott som ända ner till nitförbandet.
Först när man stängde sidodörren och gjorde sidofönstret i hytten bredare krymte man ner höjden så som Roco gjort. Har meddelat Roco om de felaktiga sidofönstren, men tror inte att dom ändrar i formarna till kommande modeller. Dom har ju kalkylerat med högre nummer och MV-hjul. Visserligen inte typen med långa motvikter utan bara den med löstagbara motvikter vilket ju är en kostnadssak. Vilket gör att något lok- nummer kommer att ha felaktiga MV-hjul medan andra riktiga, men som jag ser det är det fullt acceptabelt beroende på de kostnader det skulle medföra att göra ytterligare en variant hjul. Dessutom är det nästan inte synligt i H0.

Lok 834 t o m 845 skall annars ha de vanliga ekerhjulen
Lok 942 t o m 957 skall ha MV-hjul med långa fasta motvikter
Lok 968 t o m 986 skall ha MV-hjul med löstagbara motvikter
Lok 1249-1250 Fick SAB-hjul från början.
BGB

Bild

Bild

Bild

Bild

2013 03 30, 12:04
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

lokforare skrev:
"....frontrutorna är för fyrkantiga".

Här en länk till grannforumet, med synpunkter på samma lok:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=12238.0

Så en försynt fråga: Att nederkanten på hytt/dörrfönter sluta för högt, är nu utrett, men vad menas med att ett fönster är "för fyrkantigt"?
Runda mansinrumsfönster förekommer. I övrigt är alla fönster fyrkantiga, med några undantag, som t.ex. vindrutan på T44. Men vad menas med "för fyrkantigt"?

HJP

2013 03 30, 12:23
Biljettförsäljare

HJP skrev:
lokforare skrev:

Här en länk till grannforumet, med synpunkter på samma lok:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=12238.0

Så en försynt fråga: Att nederkanten på hytt/dörrfönter sluta för högt, är nu utrett, men vad menas med att ett fönster är "för fyrkantigt"?
Runda mansinrumsfönster förekommer. I övrigt är alla fönster fyrkantiga, med några undantag, som t.ex. vindrutan på T44. Men vad menas med "för fyrkantigt"?

HJP

Det borde väl han som skrev det egentligen svara på, men jag minns inte på vilket forum jag läste det så jag kan inte hänvisa. Han hade i alla fall gjort sig av med sina Da för han tyckte att frontrutorna var fyrkantiga. Han hade mätt dom skrev han. Med det menade han säkert att dom borde ha varit mer rektangulära, eller mindre kvadratiska än vad som är fallet. Det finns ju olika fyrkanter som du vet och man får väl läsa mellan raderna och inte hänga upp sig på hårklyverier.
BGB

2013 03 30, 12:50
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

lokforare skrev:
HJP skrev:

Det finns ju olika fyrkanter som du vet och man får väl läsa mellan raderna och inte hänga upp sig på hårklyverier.
BGB

Jovisst finns det olika fyrkanter. En kvadrat är också en rektangel t.ex. Så finns det icke rätvinkliga, och icke liksidiga fyrkanter....
Jag menar inte att "klyva hårstrån", men har aldrig stött på uttrycket "för fyrkantiga", och undrade därför.
Troligen är det som du antar, att rektangeln/fönstret drar mot det kvadratiska.

HJP

2013 03 30, 13:11
Tågvärd

Hej! Tack för den uttömmande fönsterinformationen. på det hela ser loket helt snyggt ut! Glad att jag har det i min ägo och kan köra det utan problem. Jag har all respekt för kunniga personer som sitter inne med all information om hur det loket med speciellt nummer och alla detaljer på plats. Jag har full förståelse för tillverkarens tekniska, ekonomiska aspekter från Ritningar från info från dig Lokföraren. Glädjen med vår hobby är ju att vi tror att det är avbildat helt rätt!! Vi kan se mellan fingrarna när vi vuxna karlar leker med tåget och då spelar det ingen större roll om nåt fönster sitter några tiondelsmillimeter för högt /lågt.
Vi kör på ändå ,köper det som finns på marknaden och har trevligt!!! Lycka till med modellrallandet!! MVH Rocopalle

2013 03 30, 16:14
Kommunikationsminister

Rocopalle skrev:
Jonas! Har du själv den modellen???

Nej det blir ingen Dm eller några fler Dm3 från Roco för min del nu när M gör sina egna.

Det lär nog bli en kavalkad av olika versioner framöver men troligen så losar Roco många 3R rallare och det blir nog glesare utgivnings interval liksom IORE.

Tur att Roco har hängivna beundrarer som jobbar ideellt med att förse företaget med fakta liksom jag gjorde som nästan fick hela 2013 norska i knät.

Risken är väl ju fler kockar desto sämre soppa :ata:

Vi får hoppas att nästa Da kan bli rätt även när det tidigare är svår sålda 8)

Bild

2013 03 30, 20:52
VD

Tänkte höra om någon vet var nedanstående delar ska sitta någonstans eller om
dom helt enkelt inte ska vara med.

Vill även passa på att fråga om någon vet ifall det finns någon Dm bevarad?

Bild

2013 04 03, 20:39
Tågvärd

Hej! Se ut att vara bromsslangar: Skall placeras i fronten kolla urtagen med hål i fronten samt tillhörande skiss från Lokmanualen som finns i lådan!!
:-ab MVH Rocopalle

2013 04 04, 14:35
Tågklarerare

Rocopalle skrev:
Hej! Se ut att vara bromsslangar: Skall placeras i fronten kolla urtagen med hål i fronten samt tillhörande skiss från Lokmanualen som finns i lådan!!

Nej, det är tågvärmekablar. Sådana har förmodligen aldrig suttit på Dm (men jag kan ha fel).

Edit: Vid ett närmre studium av bilderna längre upp i tråden finns något som ser ut som anslutning för tågvärme till vänster om bufferten (lokets högra sida). Det användes väl för att ansluta till tågvärmepost?

/A

2013 04 04, 18:55
VD

Att det inte var bromsslangar det såg jag, dom var dessutom redan monterade.
Tågvärmeslangar är troligare, får väl lägga dom i "bra att ha lådan" så länge.

2013 04 04, 21:24
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

ArneL skrev:
Rocopalle skrev:

Nej, det är tågvärmekablar. Sådana har förmodligen aldrig suttit på Dm (men jag kan ha fel).

Edit: Vid ett närmre studium av bilderna längre upp i tråden finns något som ser ut som anslutning för tågvärme till vänster om bufferten (lokets högra sida). Det användes väl för att ansluta till tågvärmepost?

/A

Nej, jag tror inte att Dm hade tågvärmekablar, utan endast dosor på båda sidorna. De hade ju oftast norrlandsplog, och dessa var ivägen för kabeln. Sannolikt fanns en tågvärmekabel med en propp i varje ände (som på Rc-loken) i maskinrummet.

HJP

2013 04 04, 23:54
Tågvärd

Hej! En mycket lyckad modell av Dm lok nr 836-837 !! Trevligt att Roco har gett sig in på tillverkning av de sk. svenska brunloken. Har kört alla mina brunlok i omgångar på min bana.Dm3 Malte, Dm3 Blå LKAB Dm3 serie 1200. Fönster har de ,koppelstänger i fin rörelse med rullande hjul precis som i verkligheten. Mycket njutbart med lyssnandet på bromsljudet som kan programeras från Iphone appen med Z21. I loket ligger en Ljuddekoder Zimo. Snart skall jag få kontakt med Zimos uppgraderingar av ljudet och andra funktioner på nätet. mycket pillande med att ladda ner ett program från Z21:s hemsida, stänga av antivirusprogramet samt öppna tre portar i Win 8 brandvägg.
Slutar med att fråga är det nån som har laddat ner programmet som börjar med M och öppnat tre portar i Win 8??
/ MVH Rocopalle :-ab

2013 04 22, 20:53
Tågvärd

Hej! Igen. Roligt det här med att idka en modelljärnvägshobby med nöje och tillfredsställelse. Körde igång mitt fina Rocolok DM. Startade upp med att Låta min Iphone byta Wifi från Comhem routern till Z21.
I min loklista en uppsjö av diesel, el, ånga.Här kan man lätt editera dem håll fingret på EDIT plötsligt får du alla lok i sorteringsläge med att dra dem ditt du vill ha dem. Alla ellok är tillsammans med sina bilder. Lätta att bläddra ibland dem senare. Körningen blir ju bättre än med Multimausens biblioteksortering eller hur!? Ni som har köpt Z21.
Ser mycket tyst ut i Sverige med Z21 I Tyskland så kör man mycket mer med fingrar såg jag När jag var i modelljärnvägslandet. Kollade upp Vårt Bruna DM lok såldes som smör i solen. Sa att i Sverige fanns det ingen acceptans med körning med Z21 och inte framför allt med Lok som hade konstiga fönster.
Såg också att DM loket 836 är rätt avbildat från Cadritningar. Loket är mycket mer populärt i Tyskland En riktig GODING!!! Roco kommer nu att producera fler med olika nummer och varianter!! MVH Rocopalle :-ab

2013 05 10, 19:20
Konduktör

Han som skrev var jag.
Erik R.
Jag hade ett Roco Da och blev helt enkelt besviken på lokets utseende
De bägge frontrutornas höjd respektive bredd har samma mått.
Det står jag för.
Om man sen tittar på mittfönstret är det p.g.a. ovan, för brett.
För övrigt ser det bra ut.

Erik R.

2013 05 10, 20:41
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 18 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se