Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 21, 19:31

Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Roco Multimouse 
Författare Meddelande
Trafikchef

Jag har tröttnat på min Lokmus2 och vill ha en där jag kommer åt fler ljud med en knapptryckning samt att jag snabbar kan hoppa mellan loken. Jag gillar inte att bläddra genom 50 siffror med intryckt knapp helt enkelt. Så jag udnrar följande, hur pass bra är Mulimouse som Roco har?

Magnus

2007 09 14, 14:01
Konduktör
Användarvisningsbild

Vad gäller de funktioner som du efterfrågar i tråden så funkar multimusen jättebra. Jag har en och är vädligt nöjd men jag vet att många tycker den är lite för enkel :)

2007 09 14, 14:03
Profil WWW
Trafikchef

Vad gäller de funktioner som du efterfrågar i tråden så funkar multimusen jättebra. Jag har en och är vädligt nöjd men jag vet att många tycker den är lite för enkel :)

Tack för det EXTREMT snabba svaret. Vad är det som det anses saknas? Jag är mest intresserad av att kunna komma åt enklare funktioner och att kunna göra enklare CV justeringar som riktning och ljudnivå till exempel.

Magnus

2007 09 14, 14:06
Konduktör
Användarvisningsbild

Eftersom jag är US-rallare saknar jag, och många med mig, möjligheten till äkta multipelkörning t.ex...

2007 09 14, 14:11
Profil WWW
Trafikchef

Eftersom jag är US-rallare saknar jag, och många med mig, möjligheten till äkta multipelkörning t.ex...

Hur menar du, jag är en US-rallare med så varför går det inte med multipel körning med denna.

Magnus

2007 09 14, 14:20
Det går nog med multipelkörning, men du får programera allt via CV, vilket kan bli lite krångligt.

Med t.ex. Lenz LH100 så är multning av 2 lok väldigt enkelt om man använder s.k. dualheader funktionen. Om man skall multa mer tradionellt så är det inte heller så svårt, och man slipper CV programmeringen.

Lenz har dessutom kommit med en uppdatering av LH90, så att den i princip kan allt som LH100 kan, förutom att den inte har LCD display.

/Lars

2007 09 14, 14:35
Trafikchef

Det går nog med multipelkörning, men du får programera allt via CV, vilket kan bli lite krångligt.

Med t.ex. Lenz LH100 så är multning av 2 lok väldigt enkelt om man använder s.k. dualheader funktionen. Om man skall multa mer tradionellt så är det inte heller så svårt, och man slipper CV programmeringen.

Lenz har dessutom kommit med en uppdatering av LH90, så att den i princip kan allt som LH100 kan, förutom att den inte har LCD display.

/Lars

Men denna går inte att använda med Rocos förstärkare eller hur?

Magnus

2007 09 14, 14:37
Man får inte ut mer funktionalitet än vad Roco centralenhet har.

Skillnaden mellan Roco och Lenz är att Lenz har mycket inteligens i sin Centralenhet medans Roco har inteligensen i handkontrollen.
Därför funkar det bättre att köra med Roco Lokmus med Lenz centralenhet än tvärt om. (Har dåliga erfarenheter av Multimus med Lenz, men de vanliga funkar bra)

/Lars

2007 09 14, 15:42
Konduktör

(Har dåliga erfarenheter av Multimus med Lenz, men de vanliga funkar bra)
/Lars

Jag har precis köpt en MultiMaus som jag tänkte ta med på modulmötet.

Vad har du för dåliga erfarenheter av multimaus tillsammans med Lenz?

MVH Jonas

2007 09 14, 16:05
Konduktör
Användarvisningsbild

Jag har precis köpt en MultiMaus som jag tänkte ta med på modulmötet.

Då är vi två :)

2007 09 14, 16:07
Profil WWW
Multimusen var krånglig att använda, utnyttjade inte XPressnet funktionaliteten utan enbart XBus, som är en äldre delmängd av XPressNet, trots att det stod in manualen att den stödjer XPressNet.

Det är väl det minsta man kan kräva av en modern handkontroll att man skall slippa behöva programmera på CV nivå. I rättvisans namn så skall väl nämnas att vissa saker inte kräver CV programmering typ lokadress men inte mycket mer.

LH90 som är betydligt enklare, har fler funktioner till ett lägre pris än Multimouse.

MMM tillåter inte Multimouse vid publika körningar då den har skapat problem och låst XPressNet bussen.

/Lars

2007 09 14, 16:40
Tågklarerare

Amerikanska Lok skall styras med Amerikanska körhandtag :D
Ditt behov att komma åt mera funktioner och enklare programmering tror jag löses med NCE Power House.
Jag kör själv med lenz idag men byter nog snart :wink:

0-gauge (3räls) US
H0 US, svenskt, Tyskt
0n30 Svenskt och US
H0e Svenskt
H0n3 Svenskt
00 Brittiskt
0 =1/43 Brittiskt

2007 09 14, 20:28
NCE kanske är bra, men alldeles för udda här ifall del blir problem.
Inte kompatibelt med varken Digitrax eller Lenz när det gäller handtag.

Om jag inte valt Lenz så skulle jag välja Digitrax, som har LocoNet.

Men du har rätt att man skall ha amerikanskt still på handtagen dvs, inget 0-läge i mitten och olika riktningar på var sin sida om. Bättre med en omkopplare för riktning och ett pådrag som alltid ökar och åt resp håll.

/Lars

2007 09 14, 20:39
Tågklarerare

NCE;s användarvänlighet med Loconetbus, då vore vi hemma :D
Är inte så oroad för att det är udda här, Jag leker med tåg, kör gammal Citroen, JEEP och Landrover, så jag mer liksom dras till det udda än skyr det. Mina tvivel liggar mer åt att även Digitrax lockar mig lite.

0-gauge (3räls) US
H0 US, svenskt, Tyskt
0n30 Svenskt och US
H0e Svenskt
H0n3 Svenskt
00 Brittiskt
0 =1/43 Brittiskt

2007 09 14, 20:59
Trafikchef

Går det att få tag på Digitrax i Sverige? Eller går det att köpa en amerikansk hand enhet och plugga in den i Roco enheten? Sånt här är jag värdelös på, det är jag den första att erkänna. För just nu vill jag bara byta ut körhandtaget. Men visst vill jag gärna digitrax då många amerikaner har det och det då är lättare att få hjälp med specifika lok frågor.

Magnus

2007 09 14, 22:11
Digitrax är de som skapat LocoNet och dess hankontroller passar INTE till Roco. Tror att MJ-Modell kan fixa Digitrax.

Magnus, tror du får inse att Roco centralenhet är det som hindrar dig mest, inte handtagen.

/Lars

2007 09 14, 22:36
Trafikchef

Digitrax är de som skapat LocoNet och dess hankontroller passar INTE till Roco. Tror att MJ-Modell kan fixa Digitrax.

Magnus, tror du får inse att Roco centralenhet är det som hindrar dig mest, inte handtagen.

/Lars

Jag vet. Men jag har just gjort ett ENORMT inköp och vill inte lägga ner mycket pengar på detta just nu. Problemet med att skaffa Digitrax måste väl vara att deras el del är gjord för amerikanska förhållanden och därmed inte kompatibla med vårt elnät eller säljer dem med Europeisk standard också? Annars kan jag bara beställa från USA direkt som jag brukar.

Magnus

2007 09 14, 22:45
Magnus, den är precis som Lenz, dvs man matar med en yttre transformator som man köper sepparat.

På det viset blir det inget strul med lådor för en enbart 110V etc.

Har du många Roco burkar, de borde gå att sälja ganska enkelt.

/Lars

2007 09 14, 22:50
Trafikchef

Jag har bara en Roco burk så jag är inte direkt fast i Roco träsket. Vilket set skulle du rekomendera av Digitrax? Walthers har ju ett par. Och vad kör man med för transformator. Skulle det gå att använda Rocos till det?

Magnus

P.s Tack för hjälpen, jag uppskattar det verkligen

2007 09 14, 22:56
Tågklarerare

Eventuellt att MJ modell kan fixa Digitrax, jag har en öppen förfrågan där. Digitrax superchief säljs med lågspännings ingång typ 16VAC så en trafo med minst 80VA får man skaffa själv. Loconet är ett plus hos Digitrax,
Super chief är kanske marknadens mest kompetenta system för köra/programmera.
Men! Om man tycker att att detta med el och CV mm är knepigt, NCE är nog mest lättanvänt. Jag vet att du Magnus hänger på modelrailroaders forum, kolla lite på vad John Fugate mfl skriver om NCE där.
Själv är jag el-tekniker och älskar att ha alla möjligheter, varför jag velar mellan NCE eller Digitrax. Lenz får jag behålla ändå för MMM körningarna.

0-gauge (3räls) US
H0 US, svenskt, Tyskt
0n30 Svenskt och US
H0e Svenskt
H0n3 Svenskt
00 Brittiskt
0 =1/43 Brittiskt

2007 09 14, 22:57
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Nyheter mjhobby.se