Roco Iore med Mobile Station
Jag har ett problem där jag hoppas att någon kan hjälpa till med en enkel och lättfattlig lösning.
Läget är följande:
Jag ska ha en visning av min digitala Märklinbana som jag styr med Mobile Station. Det är också meningen att en god vän till mig ska vara med och visa upp sina Roco DM3 och Iore. Problemet är att han kör dem analogt på sin Märklinbana och nu ska vi försöka att få dem att fungera på min digitala bana.
Rocos ”bruksanvisningar” består av ett antal lösblad på diverse utrikiska tungomål och mixar friskt obegriplig information om både likströms- och växelströmsmodellen.
OK, loket sätts på rälsen och jag väljer New Loco på min körkontroll. Eftersom det står att loket är fabriksinställt på adress 3 väljer jag den och då står det ”adressen upptagen”. Nu vet jag inte vilket av mina egna installerade lok som har denna adress och jag vill inte heller gå in och ändra och krångla på dessa utan jag skulle vilja ställa in en ny adress på Rocoloket. (Detta måste också så vitt jag kan förstå vara helt nödvändigt eftersom båda loken har förinställt adress 3.)
I Rocos bruksanvisning finns ett avsnitt om att ändra adress men det syftar tydligen på någon äldre variant av Märklins digitalstyrning och Mobile Station nämns öht inte.
Jag vill också nämna att på ett av Rocobladen så uppmanas man att avlägsna 3 stycken byglar på kretskortet vid digital körning. Detta har vi gjort men med samma resultat.
Alltså; hur gör man för att köra båda Rocoloken med Mobile Station utan att äventyra mina övriga installerade lok?
Hoppas på ett lättfattligt svar (innan Johan Molin och Mölle-Mats får syn på på min fråga och gör om det hela till en SAAB- och dragspelstråd

).