Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 20, 12:00

Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
 Roco Green Cargo Rc2. 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Hjulbas i Rocos ÖBB 1043-boggie... 31mm!

SA

2007 07 26, 18:24
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild
Hjulbas i Rocos ÖBB 1043-boggie... 31mm!

SA

Går ÖBB boggierna att sätt in i en Rc-ram?

Orginal Roco Rc6 väger 394 gram.
Min strippade Rc2 med korgen, nya taket och nya tankarna plus det på bilden
Bild
väger 374 gram.
Skiljer endast ett brevporto, och då har jag hur mycket som helst plats över till volfram.

/Mika

2007 07 26, 23:07
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

När Rocos Rc6 boggier hade rensats på all så fanns det inget längre för korgen att vila på, så den föll platt fall rakt ner.

Det blev till att mäta rätt höjd för korgen över rälsen och fästa klackar på insidan av korgen som vilar på ramen istället.

/Mika

2007 07 26, 23:19
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Går ÖBB boggierna att sätt in i en Rc-ram?

/Mika

Ja, alla Rocoboggier sedan man införde skruvfäste går att sätta in om de inte är för långa.
Men det skiljer höjdmässigt på den delen där skruven sitter. Och jag tror att det är så jä...gt att ÖBB-boggien är den högre.

Kapa ner boggien är bara att glömma pga kugghjulen inuti. Och att fixa om tvärbalkarna med ogjorda försänkningar för skruvarna och utbuktningarna på undersidan för trepunktsupphängningen blir lika roligt som tvärbalkarna till mitt Märklinombygg.

Men får du tag i en leverantör av ÖBB-boggier så står jag i kö för minst fyra st.... 1010 och X995 har ett skriande behov.
Jag försökte köpa genom Jeco/MJ/Hobbyexperten i vintras när jag planerade för 1018 utan framgång. Det jag kunde få var plastkåpan över snäckan som antagligen är samma som på nyare Rc6/7, alltså den med centreringsfädrar som iaf sitter på mitt BlueX.

SA

2007 07 26, 23:28
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Du skulle man kunna byta hela underdelen på en gång....
Nä, det är inget alternativ, jag har redan skrotat två lok för att få ett.

Det blir att kapa Fleischmann boggiesidorna och lägga emellan så man får lagerboxarna på centrum av hjulen.

/Mika

2007 07 26, 23:32
Profil WWW
Trafikledare

Går det att sätta en RC6 kåpa på ett Öbb underrede?

MVH / Anders Lattermann

2007 07 28, 15:03
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

MVH / Anders Lattermann

Hej Anders,

Ja, det går alldeles utmärkt.
För att få ner kåpan omodifierad fick jag plocka bort förarhyttasatrapper och den nedre ljusledaren. Med viss modifiering av
dessa ordnar det sig nog.
Sedan får man fixa till ett nytt stopp för korgen i höjdled, precis som mika råkade ut för när de vanliga stoppen under taket
försvann.

Det enda tråkiga är att man måste ha ett komplett ÖBB-lok eftersom fjäderpaketen och länkarmen sitter i korgens undersida
på samma sätt som i ett Märklinlok.

Bild
Här syns att korgen "rider" på något i loket och därför inte sitter vågrätt, vad har jag inte utspionerat ännu.
Dessutom syns det nu att hålet (för lyft av loket irl) i lokets ram på Rocokorgen INTE sitter över boggins centrum som det ska
göra och även gör på ÖBB-korgen. ÖBB-loketets boggiavstånd med 88,5mm är helt korrekt liksom totallängd på korgen.
Observera här att Rc5/6-korgen är FÖR LÅNG! Första "stretchen" är i korgen sida där korrugeringarna är nästan 1mm längre på Rc5/6 än på ÖBB. För lyfthålen i lokramen har man varit mycket generös med 3,5mm mer på Rc5/6 än på ÖBB. Rc5/6-korgen är på totallängd "bara" ca 2mm för lång.

SA

2007 07 28, 22:30
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Lyckades till slut snoka fram WBL88 strömavtagare, så chip-chop har man tre helt plötsligt. Bild
Tanken är att det skall sitte en LLXJ235 och en WBL88 på taket på Rc2:an, inte helt vanligt Rc2:or men jag har sett den kombinationen.
F.d. ÖBB lok som är i grund ett Rc2 har ofta enbens-avtagare.

/Mika

2007 08 02, 17:56
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

lattesweden skrev:

MVH / Anders Lattermann

Hej Anders,

Ja, det går alldeles utmärkt.
För att få ner kåpan omodifierad fick jag plocka bort förarhyttasatrapper och den nedre ljusledaren. Med viss modifiering av
dessa ordnar det sig nog.
Sedan får man fixa till ett nytt stopp för korgen i höjdled, precis som mika råkade ut för när de vanliga stoppen under taket
försvann.

Det enda tråkiga är att man måste ha ett komplett ÖBB-lok eftersom fjäderpaketen och länkarmen sitter i korgens undersida
på samma sätt som i ett Märklinlok.

Bild
Här syns att korgen "rider" på något i loket och därför inte sitter vågrätt, vad har jag inte utspionerat ännu.
Dessutom syns det nu att hålet (för lyft av loket irl) i lokets ram på Rocokorgen INTE sitter över boggins centrum som det ska
göra och även gör på ÖBB-korgen. ÖBB-loketets boggiavstånd med 88,5mm är helt korrekt liksom totallängd på korgen.
Observera här att Rc5/6-korgen är FÖR LÅNG! Första "stretchen" är i korgen sida där korrugeringarna är nästan 1mm längre på Rc5/6 än på ÖBB. För lyfthålen i lokramen har man varit mycket generös med 3,5mm mer på Rc5/6 än på ÖBB. Rc5/6-korgen är på totallängd "bara" ca 2mm för lång.

SA

Svante, är den inte ett fel på ÖBB boggien?
Har inte den någon typ av broms som går ner mot rälsen som inte finns på de svenska Rc1-4?

/Mika

2007 08 02, 17:59
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Lyckades till slut snoka fram WBL88 strömavtagare, så chip-chop har man tre helt plötsligt. Bild

/Mika

För en gångs skull kommer dessa WBL88:or inte från centrallagret i Örebro. Bild

/Mika

2007 08 02, 18:58
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

mikath skrev:

/Mika

/Mika

Hade du frågat tror jag det hade ordnats. :lol: :lol: :lol:
nidom

2007 08 02, 19:02
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

mikath skrev:
mikath skrev:

/Mika

/Mika

Hade du frågat tror jag det hade ordnats. :lol: :lol: :lol:
nidom

Synd att jag inte tänkte på det tidigare.

/Mika

2007 08 02, 19:03
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

De gamla ingjutna strömavtagarfästena som var på Jecotaket är nu borttagna.
Kan ju inte ha de otroligt fula, ej förebilds riktiga, knölarna på taket.
Nä, någon måtta får det vara på galenskapen.

Bild

/Mika

2007 10 05, 13:31
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Bild

/Mika

Ser bra ut Mikath,är den enkel att bygga?

2007 10 05, 15:27
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

mikath skrev:

Bild

/Mika

Ser bra ut Mikath,är den enkel att bygga?

Ja, det tycker jag.

/Mika

2007 10 05, 16:11
Profil WWW
Lokförare

Har inte den någon typ av broms som går ner mot rälsen som inte finns på de svenska Rc1-4?

/Mika

Inte för jag heter Svante men jag tar bollen iaf!

1043:orna var vid leverans utrustade med Motståndsbroms och även annat märke på bromssytemet (Oerlikon har jag för mig tillverkaren är)än Rc2:or dock ser det hela visuellt likadant ut(ok kanske luftslangarnas placering är annorlunda btw). Motståndsbromsen har vad jag vet ingen synlig del utåt, det är enkelt sagt motorerna som agerar bromsklotsar.

Magnetskenebroms, som är den typen du snackar om, sitter om jag inte minns fel på X10:or m. fl. som nödbroms, 100 till 0 på 4 sekunder eller nåt liknande fantastiskt (tagit siffrorna ur luften, dock har jag varit med och fått känna på då de använts på X-trafiks X10:A :lol: när de höll på och glida förbi min hemstation en vinter), det är typ en skena som magnitiseras och släpps ner mot spåret vilket i sin tur leder till avsevärt ökade adesion och skenan i sig är ju också en rätt fet bromsklots det med, mycket fräck extrautrustning :-D, sitter om jag inte minns fel på en av de mittersta boggierna på dem. Slog upp det i SLM -94 och det ökar bromsvikten med 19 ton från 57 ton till 76 ton rätt ok dvs för ett släp. Och den sitter på släpet monterad i boggien.

VH Frisken

2007 10 05, 22:58
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

mikath skrev:

/Mika

Inte för jag heter Svante men jag tar bollen iaf!

1043:orna var vid leverans utrustade med Motståndsbroms och även annat märke på bromssytemet (Oerlikon har jag för mig tillverkaren är)än Rc2:or dock ser det hela visuellt likadant ut(ok kanske luftslangarnas placering är annorlunda btw). Motståndsbromsen har vad jag vet ingen synlig del utåt, det är enkelt sagt motorerna som agerar bromsklotsar.

Magnetskenebroms, som är den typen du snackar om, sitter om jag inte minns fel på X10:or m. fl. som nödbroms, 100 till 0 på 4 sekunder eller nåt liknande fantastiskt (tagit siffrorna ur luften, dock har jag varit med och fått känna på då de använts på X-trafiks X10:A :lol: när de höll på och glida förbi min hemstation en vinter), det är typ en skena som magnitiseras och släpps ner mot spåret vilket i sin tur leder till avsevärt ökade adesion och skenan i sig är ju också en rätt fet bromsklots det med, mycket fräck extrautrustning :-D, sitter om jag inte minns fel på en av de mittersta boggierna på dem. Slog upp det i SLM -94 och det ökar bromsvikten med 19 ton från 57 ton till 76 ton rätt ok dvs för ett släp. Och den sitter på släpet monterad i boggien.

VH Frisken

"Flärpen" på 1043-boggien är till tågsäkerhetssystemet. Om det är Indusi, alltså samma som tyskarna har, vet jag inte men nåt i den stilen är det.

SA

2007 10 06, 0:32
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Nyheter mjhobby.se