Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 11 21, 0:51

Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 RimboGrande litt Gus 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ett snabbt bygge (det är ju inte jäkla mycket som ska göras), startade i helgen och snart klart för målning. Kan bli personligt rekord faktiskt. Av bara farten har jag nog också fått svaret på den svårlösta frågan om hur jag bäst gör rent mässingen innan målning. Skönt bara det.

Bild

Hur jag byggt så här långt finns det i vanlig ordning en liten berättelse om på hemsidan (http://hakang.zmn.se/index/93896.html). Tips om målning och märkning tas också tacksamt emot.

H

2009 11 11, 0:27
Profil WWW
Trafikchef

Gus 42645 och Gus 42805 gick för AB Transfrukt.
De skall ha varit reklammålade i, ljus orange som nederdelen på rälsbuss typ Y6 mfl. Överdelen, och troligen även tak, målades i vitt med inslag av gult. Märkningen var svart.
Reklammålningen med ”Bananer” och ”Effo” utförde AB Transfrukt själva.

Gus 42805 gick senare till FruktNorlin och blev målad i "madonna-blå" färg med röd/vitt schackbräde på högkant. (Se Pocher vagnen)
Även Gus 42645 övertogs av FruktNorlin och målades blå.
Vagnarna blev ombyggda 1966 och målades då bruna och användes därefter som vanliga G-vagnar. 1967 ändrades littran till Gbls-u och vagnarna fick nummer 156 6 752 (fd 42645) och 156 6 753 (fd 42805). Fd 42805 hade Staffanstorp som hemstation.
Detta betyder troligen att dessa vagnar aldrig har varit helvita (kylvagnsvita)
BJ

Edit:
Så här tolkar jag Transfrukt vagnarna med EFFO BANANER som reklam.
Detta efter ett svart/vitt foto som finns hos JVM.

Edit2:
Effo-vagnen har vit (vitgul) ram och buffertbalk samt bufferthylsor.
Rambalkstext (som ej går att tyda på fotot) är svart.
Allt under rambalken är svart och gäller även buffertar.

Bild

BJ

2009 11 11, 1:39
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Nitverktyget från Rimbo Grande, är det verkligen så spetsigt som det ser ut att vara på denna bilden?

Blir det inte isåfall lätt hål i plåten? Jag vet första gångerna jag skulle knacka ut en nit med en liten spik som rekomenderades i en RG byggbeskrivning så blev det hål i nitskallen. Jag trubbade då av spiken och genast såg det bättre ut. Har varit lite sugen på detta verktyg just för att få nitarna lika på ett enkelt sätt men tyckt att det verkar allt för spetsigt.

Ett tips för övrigt till eventuella etsplåtsproducenter som läser här är att på modeller som innehåller nitar som ska knackas ut så vore det bra om man la någon rad nitar i t.ex. plåtramen som man kan ha att ställa in sitt nitknackningsverktyg på eller prova hur hårt man ska knacka på sin spik eller vad man använder. Handknackar man nitarna så är det ju inte ett moment man gör så pass ofta så att man kommer ihåg exakt hur hårt man ska knacka till så då vore det bra att ha några provnitar att värma upp på.

2009 11 12, 2:52
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jo, det är nog så spetsigt, men jag kan inte påminna mig att det har gått hål nånstans. Jag brukar vara rätt försiktig vid första nitarna just för att inte råka ut för det, men som sagt, hittills har jag haft tur.

När man använder verktyget finns flera parametrar att spela med, hur hårt man slår, dvs. vilken höjd man släpper vikten från, vilket underlag man har och hur tjockt materialet man 'nitar' är. Verktyget ser till att alla nitar blir likadana men för att få kontroll på hur resultatet ser ut vore det väldigt värdefullt med de där provnitarna nånstans i etsramen, bra idé!

H

2009 11 12, 8:07
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Ett trevligt bygge. Det var nog den första mässingsplåt jag satte tänderna i för sådär 10år sedan. Problemet var att jag har fortfarande inte fått den klar. Jag ser därför fram mot att få lite inspiration till att få min färdig :)
De problem jag hade vad jag kommer ihåg var att dels gjorde jag som RG rekomenderade och kapade upp underredet i ett antal bitar för att förlänga hjulbasen till mer korrekt. Tyvärr råkade jag då offra kortkoppelkulissen då jag hade tänkt köra TB, vilket jag senare har gett upp. Hur gör du med ditt underrede och koppel?
Det andra är just målningen, jag vill helst göra "Effovarianten" men mitt dekalark har sett bättre dagar. Det hade redan börjat krackelera när jag fick hem det så är det någon som har fina Effodekaler kan jag tänka mig en liten affär.
Ursäkta det lilla utviket i tråden, jag ser fram mot en fortsättning av bygget!

2009 11 12, 9:17
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

När det gäller underredet har jag inga problem alls. Jag använde en Rocovagn med rätt axelavstånd från början upptäckte jag innan jag började kapa upp det. I gengäld har jag att brottas med ett tak som är ett par, tre mm för kort... Alltså har jag behållit underredet helt orört förutom fotsteg. Jag ska nog montera TB-koppel även om jag avvaktar med just det momentet.

När det gäller dekaler och märkning funderar jag på just Effo eller helt vanlig kylvagnsvit. Jag har ett av RimboGrandes gamla ark, men är inte övertygad om att mitt är ok av samma skäl som ditt tydligen. Kollade på RGs hemsida om det gick att få tag i ett nytt, det visar sig att det går MEN de betraktar just de blå dekalerna som oanvändbara pga krackelering. Just dekaltillgången kan styra in min vagn på kylvagnsvitspåret. Kanske.

H

2009 11 12, 13:07
Profil WWW
Trafikledare

Borde inte NMJs kommande tyska G-finkor ha korrekta underreden, det var väl sådana som dessa kylvagnar byggdes på om jag minns historien rätt (sitter på jobbet och har inte tillgång till mina vagnsdata)?

Att ta ett Bautzen underrede som Rimbo Grande föreslår ger förutom att axelavståndet är fel även att spännstaget är för kort. Visst allt går att ändra och bygga om men det vore ju enklare om det fanns något mer färdigt att utgå från.

Bild

Modeller är modellen!
http://www.lattermann.com/mainline

2009 11 12, 14:16
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

'Spännstag'...? Några såna finns inte på mitt underrede! Jag tittade på de bilder jag har på Gus-vagnar och visst står det klart att jag måste hitta såna i nån skrotlåda. Eller tillverka.

F.ö. har jag 'fått tag i' (stort tack återigen!) Effo-dekaler så frågan om målning/märkning är avgjord.

H

2009 11 12, 15:34
Profil WWW
Trafikchef

lattesweden skrev:
Borde inte NMJs kommande tyska G-finkor ha korrekta underreden, det var väl sådana som dessa kylvagnar byggdes på om jag minns historien rätt (sitter på jobbet och har inte tillgång till mina vagnsdata)?

Att ta ett Bautzen underrede som Rimbo Grande föreslår ger förutom att axelavståndet är fel även att spännstaget är för kort. Visst allt går att ändra och bygga om men det vore ju enklare om det fanns något mer färdigt att utgå från.

Du har nog helt rätt på den punkten.
Men byggsatsen är väll minst 10 år nu och Bautzen vagnen passade nog bra då......
Om och hur byggsatsen kommer att passa på en tyskbyggd G-finka (Gu / Gbls) från MNJ, blir intresant.
BJ

2009 11 12, 15:39
Profil WWW
Trafikchef

hakang skrev:
'Spännstag'...? Några såna finns inte på mitt underrede! Jag tittade på de bilder jag har på Gus-vagnar och visst står det klart att jag måste hitta såna i nån skrotlåda. Eller tillverka.

F.ö. har jag 'fått tag i' (stort tack återigen!) Effo-dekaler så frågan om målning/märkning är avgjord.

H

Se bilden hos Nitton för underrede/spännstag.
http://nitton.fotopic.net/p28960678.html
BJ

2009 11 12, 15:45
Profil WWW
Trafikledare

Fortfarande på jobbet så detta är plockat ur huvudet, om jag minns rätt så köpte Sverige in vagnar under andravärldskriget från Tyskland vid tre olika tillfällen.

Första gången var standard Bautzen mer eller mindre (dvs Rocos modell). Både jag och Anders Lundin gjorde sådana som svenska vagnar till förra årets G-kraft, bland annat ska svenska korta godsvagnsfjädrar användas om man bygger en senare variant då man rätt fort bytte ut dem. Det var privatbanor som köpte dessa och de hamnade hos SJ i samband med förstatligandet. Min och Anders Lundins vagn finns att beskåda en bit ner på denna sida: http://www.smj.org/wp/?p=597

Sverige (SJ) köpte sedan in tyskbyggda vagnar vid ytterligare två tillfällen under kriget, andra gången var det Bautzen modellen i botten igen men med längre spännstag och längre axelavstånd. Ventilerna på sidan av korgen sitter också annorlunda mot Bautzen standard.

Tredje inköpet (också SJ) som gjordes var ännu mer omgjort enligt svenska önskemål och vagnarnas korg ser ut som en korsning mellan Bautzen och Standard G.

Jag har fått för mig att NMJs kommande är enligt version två ovan.
Gus kylvagnarna är också om jag minns rätt gjorda på den versionen.
Även om Rimbos plåt är gjord innan NMJs vagn fanns så ska de ju teoretiskt passa ihop om båda tillverkarna följt ritningarna och är skalenliga.

Sedan kan man ju undra hur det kommer sig att Tyskland kunde sälja vagnar till Sverige i hundratals under brinnande krig. Hade de så ont om kapital eller var detta betalning för svensk Malm eller betalning för transittrafiken rentav (SJ verkar ju tagit bra betalt för den)?

Bild

Modeller är modellen!
http://www.lattermann.com/mainline

2009 11 12, 17:19
Trafikchef

hakang skrev:

H

Vilken vagn utgår du från Hakan? Den ser ut att ha rätt axelavstånd.
BJ

2009 11 12, 21:37
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

BJ skrev:

Vagnen är en gammal Roco-historia (Glmghs 'Leipzig') med artikelnummer 4330. Inköpt i nån begagnatlåda nånstans, nån gång. Den har alltså rätt axelavstånd men istället inga spännstag... :roll:

Bild

H

2009 11 12, 22:09
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

hakang skrev:
Jo, det är nog så spetsigt, men jag kan inte påminna mig att det har gått hål nånstans. Jag brukar vara rätt försiktig vid första nitarna just för att inte råka ut för det, men som sagt, hittills har jag haft tur.

H

Ok, tror du det är möjligt att trubba till spetsen eller materialet är någon såndär härdat-stål historia?

2009 11 12, 23:10
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Lasse M skrev:
Ok, tror du det är möjligt att trubba till spetsen eller materialet är någon såndär härdat-stål historia?

Jag är hyfsat säker på att i alla fall spetsen är härdad. Hur man gör för att trubba till den vet jag inte riktigt men visst borde det gå, om man vill. (En metod som iofs alltid tycks trubba till, böja, sabba osv. vad det nu handlar om är att ge den till lämpligt barn...).

H

2009 11 13, 0:56
Profil WWW
Trafikchef

hakang skrev:
BJ skrev:

Vagnen är en gammal Roco-historia (Glmghs 'Leipzig') med artikelnummer 4330. Inköpt i nån begagnatlåda nånstans, nån gång. Den har alltså rätt axelavstånd men istället inga spännstag... :roll:

Bild

H

Åååå. Så fiffigt. Glöm inte bort at vagnen skall ha fotbräda också.
BJ

2009 11 13, 1:10
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

BJ skrev:
Glöm inte bort att vagnen skall ha fotbräda också.

Ånä, det glöms inte bort! Däremot undrar jag om vagnen dessutom ska ha fotsteget, det av mässing på bilden här nedan, eller om det bör tas bort?

Bild

2009 11 13, 2:53
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Håkan-slänger in en bild på Gus.Byggde den för några år sedan.
/Martin N
Bild

2009 11 13, 11:01
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Snyggt! Och härlig vädring. Jag hoppades att det skulle dyka upp nån modellbild att ha som inspiration... :-D

H

2009 11 13, 12:54
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Tack Håkan.Byggde vagnen för ca 4 år sedan.vädringen är torrmålad med humbrolfärger.Ja man lär sig med tiden... :wink:

2009 11 13, 15:16
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Nyheter mjhobby.se