| Författare |
Meddelande |
|
Rickard95
Moderator
|
 Restaurangvagnar och resegodsvagnar från NMJ
Syftet med denna tråd är att ta reda på om det finns intresse i att enas om 1 Restaurang och 1 resegods/postvagn som passar de flesta i smaken och överlämna det resultatet till NMJ. Även är det intressant hur många som är intresserade och hur många de vill köpa av varje vagn och hur mycket de kan tänka sig betala för dessa vagnar om de sätts i produktion. Enkel fråga... Om NMJ mot all förmodan skulle ändra sig på punkten vad gäller Restaurangvagnarna och Resegodsvagnarna i 60 tals utförande på grund av påtryckningar från oss modellrallare. Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för vagnarna till din samling? Skriv gärna en liten rad om ditt beslut oavsett riktning. Även om du skulle vilja köpa mer än 1 vagn så skriv gärna det... Om du inte är intresserad av dessa vagnar så klicka gärna då i den rad som är märkt för detta ändamål... Du har 2 kryss till förfogande... Mvh Rickard
_________________ "Rickard93" på Tradera
|
| 2011 02 03, 22:55 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
 Re: Restaurangvagnar och resegodsvagnar från NMJ
Hellre två vagnar i prisklassen 500 - 750 kr än en vagn som kostar lika mycket som de mest avancerade mässingsbyggsatser som finns.
|
| 2011 02 03, 23:03 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
En mässingbyggsats bygger inte sig själv 
|
| 2011 02 03, 23:07 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
Ärlig som jag är så har jag kryssat för ej intresserad. nidom
|
| 2011 02 03, 23:17 |
|
 |
|
Lihkströmsverken
Trafikchef
|
Även här "inte intresserad" då vagnarna är för moderna för mig. Skulle jag trots allt köpa vagnarna skulle smärtgränsen, och då menar jag ett rimligt pris, ligga runt 500 kronor.
/Ola
_________________ Numera skriver jag mina byggtrådar på Smalspårssajten. För att följa fortsättningen av "Lihkströmsverkens byggbord - smått och gott" se http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... 192&hilit=
|
| 2011 02 03, 23:52 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
Kom igen nu... Det måste vara fler som kan rösta... oavsett vad du känner för dessa vagnar. Strax över 200 visningar men långt ifrån så många röster!!!
|
| 2011 02 04, 14:03 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
Dock så är ju en nyhet att Restaurang vagnen kommer till 40 tals serien vilket gör att man i värsta fall får klämma in en sådan Dock så är jag orolig att den vagnen endast kommer med Dragspelsbälg vilket inte faller mig i smaken. Tycker man kunde bygga en vagn där man kan montera av bälgen och sätta ditt en liten förlängd chassi bit från vagnen med vulst längst ut...
|
| 2011 02 04, 14:08 |
|
 |
|
Sweden
Trafikchef
|
Angående NMJs återkallande av DFo28/DF28 & RBo2/R2/R1Något som förmodligen många har missat är att NMJ skriver om just detta i inledningen till deras katalog för 2010. Finanskrisen i Europa, radikalt ökade löner och råvarukostnader i Kina har påverkat NMJs produktion kraftigt. Detta i kombination med att förebilderna har byggts om ett flertal gånger och att det därför behövs tre gjutformar till DFo28/DF28/DF38/D48/Db och två gjutformar RBo2/R2/R1, om de nu inte ska göra båda versionerna av restaurangvagnen för det finns två olika typer av just RBo2/R2/R1 och då krävs det fyra gjutformar, för att få fram kompletta vagnsserier. Därför finner NMJ ingen lönsamhet i att göra dessa två vagnar. (Just nu i alla fall). Guide till SJs 1960-talsvagnar Del 7: DFo28/DF28/D38/D48/Dbguide-till-sjs-1960-talsvagnar-del-7-dfo28-df28-t5673.htmlGuide till SJs 1960-talspersonvagnar Del 10: RBo2/R2/R1http://www.stinsensforum.se/board/guide-till-sjs-1960-talsvagnar-del-10-rbo2-r2-t5676.htmlEnligt NMJ ska dock "goda ersättningsmodeller" komma. Kanske Fo5a/F5, Fo5b/F6K, WLABo1/WL, BFo4/BF1, WLABo6/WL3 & WL5R/WL5/WL5KR. Och B1c/RB1/R2/R12 kan vi också glömma (för tillfället i alla fall) då det behövs tre gjutformar till denna vagn för att göra en komplett vagnsserie. Guide till SJs 1960-talspersonvagnar Del 6: B1c/RB1/R2/R12http://www.stinsensforum.se/board/guide-till-sjs-1960-talsvagnar-del-6-b1c-rb1-t5677.htmlJag röstade......på 500-750 kronor i båda fallen för att MJ är en dyr hobby och alla skiter inte pengar. Ja, ja. Jag vet MJ-eliten. Men det är dock kalla fakta i alla fall. Rickard95Titta på bilderna på Ro3c/R3c/R3R/R3F (och även sovvagnen och resgodsvagnen) så ser du att de ska komma med både dragspelsbälgar och vulstbälgar. Sweden - The One... And Only.
_________________ R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."
God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.
|
| 2011 02 04, 17:51 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
Tack för ett utförligt svar Lasse... Om vi skulle få den korta resegodsvagnen så skulle jag bli jävligt glad. För mig är den speciel på något vis. Och vad det gäller Restaurangvagnen så tycker jag NMJ kan starta en omröstning på deras Hemsida om vilket Brunt utförande som merparten vill köpa och därefter göra någon form av förhandsbeställning där man får välja vilken typ av SJ märkning man vill ha. Jag räknar inte nitar personligen och hänger inte upp mig på något fönster hit eller dit. Men respekterar om andra gör det men tycker att man kan enas i detta fall så vi får en restaurang vagn. Jag har ingen lust att slänga ut 3000-4000:- på ett mässingsbygge som någon skall bygga klart och måla. Jag vill påstå att det finns efterfrågan på Restaurangvagnar... kan ha fel... Mvh Rickard  ( Jag kryssade för 1000-1500:- på båda)
|
| 2011 02 04, 19:58 |
|
 |
|
jvstn
Tågvärd
|
Hej Rickard95, Bra initiativ. Tycker också att det finns en marknad för alla slags ovanliga vagnar. Vem vill bara köra omkring med olika sorters sittvagnar. Jag önskar mig också restaurangvagnar, sovvagnar, speciellt sådana som gått utanför Sveriges gränser, resgodsvagnar, postvagnar, liggvagnar m.m. Hoppas NMJ kan vara lyhörd. jvstn
|
| 2011 02 04, 20:37 |
|
 |
|
Sweden
Trafikchef
|
Rickard95Så lite så.  Ja jag själv hade sett fram emot en komplett serie av 60-talspersonvagnar så besvikelsen är stor.  Din idé är inte alls dum. Den tanken har slagit mig med. Om inte alla varianter så åtminstone en till och börja med. Ja du... Jag håller med dig. Blir jävligt dyrt, särskilt om man ska leja bort jobbet, att konvertera vagnarna med etsplåtar och likaså rena mässingsmodeller. Jag tror också att efterfrågan finns på restaurang- och resgodsvagnar. jvstnJag håller med dig. Som det är nu så har man bara en jävla massa sittvagnar och hur kul är det egentligen. Jag hoppas också att NMJ kan vara lyhörda. Och nu......ska jag skjutsa den svenska grogg-eliten. Sweden - The One... And Only.
_________________ R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."
God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.
|
| 2011 02 04, 20:56 |
|
 |
|
jonas_sth
Kommunikationsminister
|
Ett bra initiativ Rickard, förmodar att du skriver ett email till NMJ och berättar om din undersökning här. Det krävs ju några restaurangvagn till att fylla upp bland 80tals vagnarna om ingen kommer Förvisso tror jag nog det är en upphämtnings fas efter lågkonjunkturen som också Finn berätta så dessa vagnar är inte bortglömda på något sätt.
|
| 2011 02 06, 10:27 |
|
 |
|
Trainfreak
VD
|
Själv är jag inte direkt intresserad av någon av dessa två vagntyper egentligen. Men valde att kryssa i 500-750 spänn. Hade förmodligen köpt någon vagn om nu dessa hade kommit ut, men det är inget jag har längtat efter. Men hade då inte velat betala en halv förmögenhet på en vagn jag knappt kommer använda. Sedan måste jag ärligt säga att jag aldrig trott på det här med att NMJ skulle komma med en komplett serie 60-tals vagnar. Många varianter, många utföranden och en alldeles för liten publik för att ro hem projektet i land. Jag är nöjd om jag nu bara får ut mina beställda InterRegio målade A2/B1/B5 vagnar samt den sista versionen av blå/svarta 60-talsvagnar. 
_________________ Förare av diverse motorvagnar av nya och äldre modeller
|
| 2011 02 06, 11:00 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
Jag kan tänka mig att intresset för den bruna serien skulle vara större än för den övriga serien. Kan ha fel. Men helt klart har man överskattat försäljningsvolymerna. Tror inte finans krisen påverkar Mj sverige på samma sätt som utomlands. Mj Rallarna i sverige är högst begränsat och merparten är 40-50+ och troligtvis ännu äldre. Många av dessa har jobbat hela livet (Inte alla) och har ett bra ekonomiskt läge. Själv i min ungdom så köpte jag aldrig Mj. Det var för dyrt. Först när jag passerat 30 och fått stabil ekonomi har jag börjat köpa på mig det jag funnit intressant. Och just nu så här på senare år har det kommit mycket svenskt som är väl prissatta också...
Jag har ingen aning om hur stora volymer varje vagnserie har och inte heller vad som kommande kommer få. Men NMJ bör väl vara återhållsamma...
|
| 2011 02 06, 12:15 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
Har skickat ett kort men fakta fyllt mail till NMJ samt lagt en liten länk på Facebook sidan så att dom inte missar det och så även att intresserade Norrmän/kvinnor kan vara med och påverka... http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 0506583863
|
| 2011 02 06, 12:33 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
Mitt förslag till Restaurangvagn blir SJ R2... Det känns som man kan få ut mest vagnsmålningar ur denna vagn... Jag kanske inte fångat upp allt men det känns som det hänger på ett halvt fönster samt ett toalettfönster och märkningen av SJ skyltar samt pilar...??? Skriv vad ni tycker...http://www.jarnvag.net/images/bild/vagn ... le87MT.jpghttp://www.jarnvag.net/images/bild/vagn ... le1987.jpghttp://www.olaviahokas.com/trainstuff/r8/r25184.jpghttp://www.jarnvag.net/images/bild/vagn ... R25170.jpghttp://www.jarnvag.net/images/bild/vagn ... 5190_2.jpgBilderna är hämtade ifrån Lasses tråd på stinsen: guide-till-sjs-1960-talsvagnar-del-6-b1c-rb1-t5677.html
|
| 2011 02 06, 12:54 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
Jätte kul att 9 av 10 som röstat här på Stinsen vill/kan tänka sig att köpa dessa vagnar. Dock saknar Jag kommentarer huruvida ställningstagandet till att nöja sig med 1 version av Restaurangvagnen står sig. Jag tycker inte det är för mycket begärt att övriga medlemmar säger vad man tycker...
|
| 2011 02 06, 22:45 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Huvudet på spiken! 13 procent av medlemmarna har röstat. Inte precis en genljudande manifestation - tyvärr!
|
| 2011 02 06, 23:51 |
|
 |
|
ub
VD
|
13 procent på relativt kort tid, det är en ganska hög siffra. Tänk på att dom flesta aldrig skriver ett enda inlägg.
Jag tror att efterfrågan på restaurantvagnar och ligg/sovvagnar är större än på sittvagnar. Det har gjorts mängder av personvagnar genom åren, Lima, UGJ och Roco har gjort massor. Limas restaurantvagn och sovvagn är slut sedan länge, det finns noll konkurrens när det gäller denna typ av vagnar så det är mycket märkligt att NMJ inte kommer ut med några sådana istället för att göra fler sittvagnsvarianter.
Jag är trött på ommålningar, jag köper inte samma vagnar för att ni klistrar dit några pilar på dom!
Mvh UB
|
| 2011 02 07, 12:15 |
|
 |
|
Nordpilen
Tågvärd
Blev medlem: 2008 12 15, 18:50 Inlägg: 42 Ort: Årsta - Stockholm
|
Angående antalet versioner av en vagn så kan jag för egen del nöja mig med en. Bakgrunden till detta är naturligtvis att jag söker vagnar som passar in i en viss epok, därav hade jag nöjt mig med ett ex av R2 exempelvis.
Eftefrågan på exempelvis restaurangvagnar bör ju på ett sätt vara lägre eftersom det sällan förekommer mer än en sådan vagn i ett tågset. Detsamma borde ju gälla även för resgodsvagnar. Sitt/sov/liggvagnar eftefrågas nog i fler exemplar med olika nummer baserat på förekomsten i verkliga tågsammansättningar.
Åandra sidan håller jag med om att det på marknaden borde råda ett uppdämpt behov av restaurangvagnar - med tanke på att det producerats ett otal sittvagnar av olika tillverkare under åren. Lima och Märklin är väl undantagen som även inkluderat svenska restaurangvagnar i sin produktion.
/N
|
| 2011 02 07, 13:51 |
|
 |
|