Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 13:09

Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
 Restaurangvagnar och resegodsvagnar från NMJ 

Hur mycket kan du tänka dig...
Här gäller Restaurangvagnarna. (Sätt kryss här vid "ej intresserad") 8%  8%  [ 23 ]
500-750:- 31%  31%  [ 90 ]
750-1000:- 9%  9%  [ 27 ]
1000-1500:- 2%  2%  [ 6 ]
1500-3000:- 0%  0%  [ 1 ]
Nedan gäller resegodsvagnar. (Sätt kryss här vid "ej intresserad") 9%  9%  [ 26 ]
500-750:- 31%  31%  [ 90 ]
750-1000:- 8%  8%  [ 22 ]
1000-1500:- 1%  1%  [ 4 ]
1500-3000:- 1%  1%  [ 2 ]
Antal röster : 291

Restaurangvagnar och resegodsvagnar från NMJ 
Författare Meddelande
Moderator
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Restaurangvagnar och resegodsvagnar från NMJ
Väcker liv i tråden igen.
Sitter och funderar och funderar.... och funderar.
Pratade med en person som pratat med Nmj. Det verkar inte finnas på kartan överhuvudtaget att ta fram Restaurangvagnarna. Besviken? JA!... Gett upp? NEJ!...

Jag behöver lite kött på benen innan Jag ringer Finn på NMJ.
Där kommer ni på forumet in i bilden. För visst är det så att någon eller några vet lite grann om hur man tar fram en gjutform och hur man kan använda den vidare. Likaså hur det funkar med dekaler/märkning av vagnar.

Jag har nu insett att min ordning på att ta fram de olika vagntyperna i Restaurangvagn serien blivit i omvänd ordning. (Se tidigare post i denna tråd) Som det ser ut just nu så tror Jag att man skall börja med den vagn som har flest fönster. Om jag inte tänkt helt fel så är det väl så att gjutformen har förhöjningar där fönstren skall vara. Och om det är så, så tycker jag (okunnig på området) att man borde kunna använda samma gjutform till nästa vagn som har mindre fönster då man fräser bort just den upphöjningen för det fönster som är bort taget. Jag är helt okunnig på hur gjutformar fungerar och i vilket matrial de är gjorda i. Berätta gärna för mig ni som är insatta. Problemet som jag ser det är att man på något vis måste få till de där ränderna som går längs med hela vagns sidan. Men seriöst så tycker jag inte det skulle vara ett problem då det finns fräsar som skulle klara det galant. Men åter igen måste Jag säga att Jag är mycket okunnig på den biten.

Jag kan inte så mycket om vagnarna i sig när det gäller detaljer på utsidan. Jag vet inte vem som är bäst på smådetaljer men om man får spåna lite på det så kanske Nmj kunde sammarbeta med Brimalm på den punkten. Vi har ju sett fina smådetaljer från Brimalm. Har NMJ egna fräsar och formar eller är det beställningsjobb från Kineserna?
(Kanske NMJ kan göra vagnen tillsammans med Brimalm istället om nu Brimalm sitter på fräsar.)

Och någon kanske vet hur det funkar med märkningen. Text och SJ märkning o.s.v... Trycks dessa på efter korgen är gjuten och målad.

Och när det gäller prissättningen på vagnarna så är jag av den åsikten att det är ett skäligt pris runt 795-995:-
Har man köpt flera vagnar i de vanliga utföranden så visst blir det dubbla priset för 1st. Det finns hobbyhandlare som erbjuder avbetalning i de fall det blir aktuellt. I detta fall får man ge och ta. Vill vi ha vagnen så får vi bjuda till lite. Och jag tycker inte det är för mycket begärt. Tekniken finns där och vår producent NMJ sprutar ut vagnar i olika utföranden och färger, och även lok också.
Självklart får man ha sin åsikt på detta och det går bra att vädra det i denna tråden också.

Och lämpligt för att runda av det hela så är ju en förhandsbokning en självklarhet för att NMJ skall kunna planera volymerna och priset.

Mvh Rickard :-D

Har du inte röstat så gör det gärna nu, nya som gamla medlemmar. :-tu

2011 10 27, 18:12
Moderator
Användarvisningsbild

Det är väldigt synd att 60-tals restaurangvagnarna är bortblockade. Jag tror att de har större chans att bli populära än de 40-talsvaranter som nu är aviserade. Till nöds hade jag också kunnat acceptera ett lite högre pris på en restaurangvagn, då det ju inte behövs lika många som sittvagnarna. Hade NMJ även aviserat sovvagnar i 60-talsserien?
/Kristian

2012 02 12, 11:32
Biljettförsäljare

Tänkte att jag skulle göra ett avslutande inlägg angående Rbo2/R1 och DFo28/DF28
Först en kort historik.
Från början var det tänkt att även dessa två skulle ingå i serien med sextiotals vagnar.
Det visade sig redan från början bli stora svårigheter med att få kineserna känna den rätta känslan för sextiotals vagnarna. Det första teamets ritningar såg mera ut som bussar trots tillgång till 120 originalritningar och flera hundra foton. Efter 7 sorger och 8 bedrövelser och ett års försening lyckades Finn förmå dom att byta rit- team. Efter detta blev det betydligt bättre, men det till trots, återstod väldigt mycket arbete med att rätta och ändra.
När vi senare skulle ta oss an Rb:n och DF:n bytte vi taktik som vi förresten använt även på övriga NMJ- vagnar sedan dess. I stället för att skicka ritningar fram och tillbaka flera gånger med önskade ändringar på varje vagn och med alla missförstånd som uppstod använde jag mig av den ursprungliga kina- ritningarna och ritade om dom så som det skulle vara. Det blev ett enormt jobb med det eftersom så väldigt mycket var fel ritat, men det färdiga resultatet som gick till Kina och kan ses här blev verkligen maffigt. Det var när vi kommit så långt och Finn skulle förhandla om kostnaderna som han slog backut. Det fanns inte ekonomi för så små serier som det här blev frågan om. Det skulle bli alldeles för många formförändringar och sålunda alldeles för dyrt på grund av alla ändringar som gjorts på originalen.
Det är verkligen tråkigt för alla parter att inget blev av. Inte minst för oss som lagt ner massvis med timmar på projektet. Tänker på Hasse Karlsson som fick krypa under Rb- vagnen som var på Jvm och i efterhand kompletteringsfota all utrustning från alla håll och kanter som Finn och jag inte hann med. Han är ju inte världens smidigaste person. Dåligt väder och kallt var det, men han klarade detta med glans.
Har legat lågt en längre tid ifall det skulle dyka upp någon öppning för tillverkning ändå. Frågade Finn igår om det var ett slutgiltigt besked att stoppa tillverkningen av dessa vagnar för jag ville i så fall rensa undan en del från datorn om det ändå inte behövdes. Vilket jag nu också gjort för hans svar blev att det är definitivt färdigt för vår del och han tar upp tillverkningen bara ifall någon sponsrar formkostnaderna.
Hoppas att detta är svar på alla funderingar och spekulationer kring dessa vagnar
Bild
DF:en har SAB bromssystem och vi lät kineserna få två alternativ för att kunna välja det billigaste.
Bild
Bild
Även på Rb:n fick dom två olika varianter. En med alla fönster och en ombyggd

2012 02 16, 17:52
Kommunikationsminister

Tack för informationen även om den känns rätt så tråkigt när man nu sitter med ett antal vagnar och kanske känner sig blåst :roll:

Om nu detta inte går att göra i mindre serie till ett högre pris 750-1000kr så känns övrig "special" modeller som utlovas även då norska rätt långt bort från att bli verklighet. Det skulle vara roligt att få höra vilket stycke pris det skulle bli för att få någon av dessa vagnar att gå runt ekonomiskt :?:

Bör kanske vara så att man informerar mer om vilka modeller som realistiskt kommer istället för att utlova mer och mer.

För mig känns Di8 som en rätt begränsad produkt så hur stor serie kan den bli för att det skall löna sig?

2012 02 16, 18:32
Moderator
Användarvisningsbild

Både på gott och ont så var det ändå kul att man fick ett svar från någon som var insatt. Och när vi nu har din uppmärksamhet så undrar jag om Finn känner till förslaget med som skrevs i detta inlägget: (jag har ändrat i citat texten för att få det i rätt ordning)
Rickard95 skrev:
Skall försöka reda ut detta med Gjutningar och framtagning av Restaurangvagn SJ R2

Om man i första Gjutningen tar denna vagn nedan.
http://www.jarnvag.net/images/bild/vagn ... le87MT.jpg

Om man sedan fortsätter med vagnen nedan så fräser man bort det matrial som skiljer ett helt fönster från det halva.

http://www.jarnvag.net/images/bild/vagn ... le1987.jpg

Sedan fraser man bort det matrial som gör toalett fönstret och man har en vagn utan toalett fönster i 3 olika utföranden.

http://www.jarnvag.net/images/bild/vagn ... 5190_2.jpg
http://www.jarnvag.net/images/bild/vagn ... R25170.jpg
http://www.jarnvag.net/index.php/vagngu ... trafik/r12

Underredet är väl samma till alla vagnar samt taket.
Det är väl färgen på chassiet samt olika dekaler som skiljer beroende på epok...
Rätta mig om jag har fel... :!:

(Såg efter granskning att det skiljer sig lite mellan olika fönster huruvida de skall gå att öppna eller ej. Det går väl att lösa med lösa fönster. Likaså kan det skilja på takdetaljer. Går kanske att borra ett hål efter beskrivning och dra fast med skruv under ifrån. Eller lim)

Och kanske skall det vara så att man tar fram ett visst antal gjutningar till varje typ. Låt oss säga som exempel 250 av varje vilket borde bli totalt 1500 vagnar med det resultatet att gjutformen till R2 och R12an är de enda som kan fortsätta tillverkas i rätt utförande.

Förhands bokning är det som gäller. Det kan ju påverka hur stor serien på varje typ blir. Förskotts betalning funkar också. Låt oss säga att pengarna betalas till en mellanhand som håller i pengarna tills du fått vagnen. (Bank eller dylikt)

Och ett rimligt pris tycker jag är någonstans i trakten 750:- till 950:- då vagnen är udda ur storserietillverkning... :-D

Och sedan undrar jag om Finn kunnat ta hänsyn till:
Rickard95 skrev:
En annan sak som Jag kom att tänka på också... NMJ har ju en webshop. Kan dom inte göra så att de låter Restaurang vagnen och Resegods vagnen endast går att köpa direkt via NMJ webshop. Då slipper de ju mellanhanden och sparar då säkert 150:- per vagn. Kan våra återförsäljare sälja vagnarna 30% billigare än 1.a utsatta pris så tycker i alla fall jag att det finns marginaler om de säljer dessa direkt från webshoppen.

Det jag främst skulle vilja ha svar på är hur gjutformen fungerar. Kan man göra en orginal gjutform där alla fönster är med för att sedan när man är nöjd med mängden vagnkorgar gå vidare och svarva ner den upphöjning som gör hål i korgsidan så man får vagnarna som har mindre fönster och sedan vidare till nästa steg. Hur känslig är gjutformen och hur funkar det. Vad kostar en gjutform idag framtagen med modern teknik?

Och hur funkar Brimalms nya teknik. är den liknande vid framtagning av lok korgar. Görs Brimamls lok korgar i sverige. Kan man göra ett sammarbete där i mellan. Har man tömt alla allternativ?

Sedan hoppas jag allt matrial som samlats in sparas ifall det skulle bli aktuellt att göra denna restaurangvagn som jag skrivit om ovan. Det kan dyka upp en välbärgad man/kvinna som kanske vill sponsra detta. Det är alltså så att denna tråd NU MER eller mindre handlar om att få NMJ att göra 1 vagntyp av restaurangserien och få ut så många olika varianter som möjligt ur 1 gjut form.

Mvh Rickard :up:

2012 02 16, 19:03
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4