Re: Restaurangvagnar och resegodsvagnar från NMJ
Väcker liv i tråden igen.Sitter och funderar och funderar.... och funderar.
Pratade med en person som pratat med Nmj. Det verkar inte finnas på kartan överhuvudtaget att ta fram Restaurangvagnarna. Besviken? JA!... Gett upp? NEJ!...
Jag behöver lite kött på benen innan Jag ringer Finn på NMJ.
Där kommer ni på forumet in i bilden. För visst är det så att någon eller några vet lite grann om hur man tar fram en gjutform och hur man kan använda den vidare. Likaså hur det funkar med dekaler/märkning av vagnar.
Jag har nu insett att min ordning på att ta fram de olika vagntyperna i Restaurangvagn serien blivit i omvänd ordning. (Se tidigare post i denna tråd) Som det ser ut just nu så tror Jag att man skall börja med den vagn som har flest fönster. Om jag inte tänkt helt fel så är det väl så att gjutformen har förhöjningar där fönstren skall vara. Och om det är så, så tycker jag (okunnig på området) att man borde kunna använda samma gjutform till nästa vagn som har mindre fönster då man fräser bort just den upphöjningen för det fönster som är bort taget. Jag är helt okunnig på hur gjutformar fungerar och i vilket matrial de är gjorda i. Berätta gärna för mig ni som är insatta. Problemet som jag ser det är att man på något vis måste få till de där ränderna som går längs med hela vagns sidan. Men seriöst så tycker jag inte det skulle vara ett problem då det finns fräsar som skulle klara det galant. Men åter igen måste Jag säga att Jag är mycket okunnig på den biten.
Jag kan inte så mycket om vagnarna i sig när det gäller detaljer på utsidan. Jag vet inte vem som är bäst på smådetaljer men om man får spåna lite på det så kanske Nmj kunde sammarbeta med Brimalm på den punkten. Vi har ju sett fina smådetaljer från Brimalm. Har NMJ egna fräsar och formar eller är det beställningsjobb från Kineserna?
(Kanske NMJ kan göra vagnen tillsammans med Brimalm istället om nu Brimalm sitter på fräsar.)
Och någon kanske vet hur det funkar med märkningen. Text och SJ märkning o.s.v... Trycks dessa på efter korgen är gjuten och målad.
Och när det gäller prissättningen på vagnarna så är jag av den åsikten att det är ett skäligt pris runt 795-995:-
Har man köpt flera vagnar i de vanliga utföranden så visst blir det dubbla priset för 1st. Det finns hobbyhandlare som erbjuder avbetalning i de fall det blir aktuellt. I detta fall får man ge och ta. Vill vi ha vagnen så får vi bjuda till lite. Och jag tycker inte det är för mycket begärt. Tekniken finns där och vår producent NMJ sprutar ut vagnar i olika utföranden och färger, och även lok också.
Självklart får man ha sin åsikt på detta och det går bra att vädra det i denna tråden också.
Och lämpligt för att runda av det hela så är ju en förhandsbokning en självklarhet för att NMJ skall kunna planera volymerna och priset.
Mvh Rickard
Har du inte röstat så gör det gärna nu, nya som gamla medlemmar.