Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 13:09

Svara på tråd  [ 676 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 34  Nästa
 Reklamskyltar. 
Författare Meddelande
Inlägg Reklamskyltar.
Det finns en del äldre reklam i form av lysande neonskyltar kvar i städerna. T o m nytt har jag sett. Råkade gå förbi en av dessa i Stockholm en sen kväll för någon vecka sedan. Tänkte att det skulle väl kunna bli en trevlig tråd att visa just äldre reklam från förr. Även andra former av äldre varianter av reklam platsar naturligtvis här. Så kom loss nu på nattvandringar och plåta... Jag börjar med denna bild.

Bild
Denna reklam har hängt med länge, men har flyttats just till detta hus på Kungsholmen. Från andra sidan St Eriksbron på Vasastans sida. Varför vet jag ej. Men har förstått att den är kult. Det var en diskution om att rädda denna reklam. Pastillerna regnar neråt för att sen släckas och så börjar det igen. "TAG ALLTID Tulo o o o o o o" osv.
/Janne C

2009 03 28, 10:31
VD
Användarvisningsbild

Ska försöka få ett par bilder på STOMATOL då i veckan! =O)

To build is to live BLOGGEN: http://www.123minsida.se/collinstacity/

You win some you lose some
It's all the same to me

2009 03 28, 11:55
Profil WWW
Stomatol vid Slussen är nog en av de mest kända i Stockholm. Själv så håller jag på att leta efter en bild på biografen Drakens "Drake" uppe på bions tak. Men börjar undra om det inte är lättare att springa dit och ta en ny bild. F-n vad tog det gamla fotot ivägen? :roll: Men jag hittade en annan bild...

Bild
...under letandet. En riktigt gammal stordia. En sån där ram som folk tejpade runt en gång i tiden för att hålla ihop glasen. Är det någon som minns detta göra. Tänk om bilden hade varit tagen på kvällen. Mycket neon ser vi på kvarteret i Gamla stan. Föresten detta stora hus med tornet är fullständigt renrakat från friser och utsmyckningar redan på tidigt 70-tal. Inte ens tornet finns kvar längre. Och vad är det för ball maskin som syns nere till vänster i bild? En kompressor eller? Bilden tog min farbror Bo Claesson runt 1960. Möjligtvis i slutet av 50-talet t o m.
/Janne. Ps, nu får bilexperterna göra sin plikt och eventuellt rätta mej!

2009 03 28, 12:07
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Stomatol vid Slussen är nog en av de mest kända i Stockholm. Själv så håller jag på att leta efter en bild på biografen Drakens "Drake" uppe på bions tak. Men börjar undra om det inte är lättare att springa dit och ta en ny bild. F-n vad tog det gamla fotot ivägen? :roll: Men jag hittade en annan bild...

...under letandet. En riktigt gammal stordia. En sån där ram som folk tejpade runt en gång i tiden för att hålla ihop glasen. Är det någon som minns detta göra. Tänk om bilden hade varit tagen på kvällen. Mycket neon ser vi på kvarteret i Gamla stan. Förresten detta stora hus med tornet är fullständigt renrakat från friser och utsmyckningar redan på tidigt 70-tal. Inte ens tornet finns kvar längre. Och vad är det för ball maskin som syns nere till vänster i bild? En kompressor heller? Bilden tog min farbror Bo Claesson runt 1960. Möjligtvis i slutet av 50-talet t o m.
/Janne. Ps, nu får bilexperterna göra sin plikt och eventuellt rätta mej!

STOMATOL-reklamen är, såvitt jag vet, Stockholms första ljusreklam. Den består av massor av glödlampor, som tänds med någon sorts tidig hålkortsmekanism. Den satt från början, på Katarinahissen.

Huset på bilden finns inte kvar. Det revs för ett antal år sedan, trots att hela Gamla Stan, är K-märkt. Huset var i mycket dåligt skick, om jag inte minns fel, så nybyggnation blev valet. Dock i lämplig arkitektur, som liknar det gamla huset.

Draken på Draken, är vi nog många som facinerats av, när vi åkt spårvagn förbi. Draken slog med tungan, samtidigt som ögat ändrades.

Visst minns jag tejpade glasskivor på diabilderna, som lades i speciella masker, mellan glasskivorna. Jösses vilket jobb. På den tiden, plåtade jag med min första systemkamera. En Edixa, Made in Western-Germany. Den kostade 375 kr, och köptes på avbetalning 1964. Min månadslön var 850 kr.

Maskinen till vänster, är med största sannolikhet en kompressor.

HJP

2009 03 28, 14:16
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Grattis Janne till start av en ny tråd - igen! Det behöver vi att gotta oss åt.
Jag bidrar här med (tyvärr i svart-vitt), en mustang-lös bild, trots trolig högtrafik vid spårvagnshållplatsen, så fick bilden ändå ett berättigande i denna tråd. Andra upptäckter är, bortsett från den släckta ljusreklamen, gatukontorets tornbil för belysningsunderhåll, de var i färgsättningen grå med vit rand och svart motorhuv/skärmar.
Jag har också en del färgneg inom detta ämnesområde, som jag hoppas kunna spåra framöver.
Ett modellbyggarknåp som jag har funderat över är hur detta med färgade neonrör ska lösas i modell. Har samlat på mig en del tunnt färgat plexiglas och som är ljusledande. Fanns också förr mjuk neonfärgad plastfolie ljusledande i brottytorna/skärsnitten. Beckers Dekorima - numera Kreatima, hade detta på löpmetervara, som hade varit utmärkt att leda runt i slingor med belysning bakifrån. Men detta material var en modetrend, som försvann på 80-talet, det var väl inte naturvänligt i rätt smak...Har man tur kan det hittas i leksaksaffärer som kitschiga tjejprylar ex.vis Barbie/Sindy-tillbehör.
Neonfärgad tunn fiskelina har jag också provat, men inte fått så bra ljusledande effekt. Någon som kan mer i detta ämne?
/ LYR

2009 03 28, 14:50
Ja nya trådar får vi aldrig nog av. Konstigt det där med minnet egentligen. Tänkte på högra kåken på min farbrors bild som tydligen revs. Jag hittade ett gammalt Instamatic-foto där man har rivit vänstra barren. Det minns jag men inte att de tog den högra kåken också. Märkligt. Hur som helst tog jag detta foto 11 juli 1971. Vi kan också se en svart taxi igen. :wink: Och till HJP, inte någon av fototjejerna på mitt jobb har sett dessa typer av diabilder som vi skrev om. Underligt det med. Dom är 3 st. Nu så kom vi bort från reklamskyltar, som vanligt när det gäller mej. Men vi håller ju på att reda ut viktiga saker i världshistorien. :roll:
Bild
Ps LYR, jag har sett på någon hemsida att det finns neonreklam i modelltågsskala, men minns inte var jag sett detta.
Mvh Janne C

2009 03 28, 15:11
Lokförare

http://www.microstru.com/ är nog den firma som har det häftigaste ljuset till en modelljärnväg.

2009 03 28, 16:43
Tågklarerare
Användarvisningsbild

STOMATOL-reklamen är, såvitt jag vet, Stockholms första ljusreklam. Den består av massor av glödlampor, som tänds med någon sorts tidig hålkortsmekanism. Den satt från början, på Katarinahissen.
HJP

Hur går detta nu när EU har förbjudit glödlampor?

2009 03 28, 17:01
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

"....gatukontorets tornbil för belysningsunderhåll, de var i färgsättningen grå med vit rand och svart motorhuv/skärmar. "

/ LYR

Kul med tornbilen. Var det Volvo eller...? Amazonen skymmer, så det syns inte.

HJP

2009 03 28, 18:14
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

HJP skrev:
HJP

Bra fråga, men jag vet inte. Skylten är iallafall K-märkt. Kanske någon dispens :cry:

HJP

2009 03 28, 18:16
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Bild

Här Jan, kan du se hur "ditt" hus ser ut i dag, 28 mars 2009. Inte riktigt samma som förr.

Bild

När jag ändå gjorde en utflykt till Slussen, så plåtade jag en annan klassisk reklam. Den sitter på huset till vänster om "Jans", och har funnits så länge jag kan minnas.

Bild

Om man vänder sig om, och går cirka 200 meter, så kan man höja blicken mot STOMATOL-reklamen. Det syns tydligt, att det inte rör sig om en neonskylt, utan glödlampor. Vi får hoppas at skylten överlever EUs glödlampsförbud.

På bilderna är reklamen släckt, men kanske jag tar mig i kragen en kväll, och återvänder med stativ.....

HJP

2009 03 28, 19:18
Tack för dina fina bilder HJP, svart på vitt, fast i färg. Dom är också snygga de här "nya" kåkarna. Man får vara glad för det ändå. Hittade faktiskt igår kväll ett gäng vykort i ett och samma kuvärt. Någon slags samling som man köpte i en hög kan jag tänka. Fast igår letade jag efter något helt annat. Hade inte en tanke på denna tråd då. Den iden föddes idag då jag också letade efter helt andra foton/bilder. Men passande nog en nattbild på samma kvarter i denna samling.

Bild

Och ett till...

Bild

Dom är lite "trollska" dom här vykorten. Stomatolreklamen syns inte alls på det sista kortet. Den ska väl ligga nånstans här.
Mvh Janne C

2009 03 28, 19:47
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Dom är lite "trollska" dom här vykorten. Stomatolreklamen syns inte alls på det sista kortet. Den ska väl ligga nånstans här.
Mvh Janne C

Ja, jag gillar dom där vykorten. Lägg märke till Viskafors-reklamen på översta kortet. Expressen/DN-reklamen finns dock inte på plats än.

På det nedre, finns en viadukt. Även om platsen förändrats lite, så finns viadukten kvar. Den fria höjden är 4,30 meter, och SLs dubbeldäckare var just 4,30 m höga. Strax före viadukten sjönk vägbanan, och många passagerare som satt högst upp, längs fram, trodde att dom skulle köra rakt in i viadukten, men just då "sjönk" bussen ner med vägbanan.
När jag gick bussförarkursen på SL, sommaren 1970, blev vi tillsagda att ta det lugnt på den platsen. Lite minnen som poppar upp....
STOMATOL-reklamen sitter rakt upp, ovanför det gula fönstret längst till höger. Till höger om den blå neoncirkeln, på det svarta taket. På vykortet är den dock inte med.

På din första bild, i förra inlägget, finns Sluss-baren, längst till höger. Dit fick jag och min lillasyster går med mamma, några gånger och äta mat, eller fika. Också minnen som poppar upp....

HJP

2009 03 28, 20:41
VD

HJP skrev:
HJP

Kanske fungerar bra med lågenergilampor?

/Jonas

2009 03 28, 23:07
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

hennke85 skrev:
HJP skrev:
HJP

Kanske fungerar bra med lågenergilampor?

/Jonas

Problemet med dagens lågenergilampor, är att det inte tänder snabbt, utan att det tar ett par sekuner. Teknikutvecklingen får väl visa om man lyckas bättre på den punkten i framtiden.

HJP

2009 03 29, 10:03
VD
Användarvisningsbild

Förbjuder EU våra härliga gamla skyltar får vi väl förbjuda EU? :lol:
Är för EU men nån j-a måtta får det f-n vara! :evil:

Lyfter man blicken bara en aning finns det massor att se i huvudstaden.
Tyvärr tycker många att vi som ser just sånt ingen annan längre ser är lite...konstiga!

Mer ljusskyltar åt folket!

To build is to live BLOGGEN: http://www.123minsida.se/collinstacity/

You win some you lose some
It's all the same to me

2009 03 29, 11:36
Profil WWW
Biljettförsäljare

Ja nya trådar får vi aldrig nog av. Konstigt det där med minnet egentligen. Tänkte på högra kåken på min farbrors bild som tydligen revs. Jag hittade ett gammalt Instamatic-foto där man har rivit vänstra barren. Det minns jag men inte att de tog den högra kåken också. Märkligt. Hur som helst tog jag detta foto 11 juli 1971. Vi kan också se en svart taxi igen. :wink: Och till HJP, inte någon av fototjejerna på mitt jobb har sett dessa typer av diabilder som vi skrev om. Underligt det med. Dom är 3 st. Nu så kom vi bort från reklamskyltar, som vanligt när det gäller mej. Men vi håller ju på att reda ut viktiga saker i världshistorien. :roll:
Bild
Ps LYR, jag har sett på någon hemsida att det finns neonreklam i modelltågsskala, men minns inte var jag sett detta.
Mvh Janne C

Är ganska säker på att man bara rev vänstra delen (p g a dåligt skick) . Högra delen återställdes till äldre utseende (1700-tal). Det vi ser på den äldre bilden är någon sorts 1800-talsmodifiering av fasaden. Vänstra delen byggdes upp i någon sorts neutral form för att matcha det gamla utan att överglänsa det.

2009 03 29, 14:14
Ja det är precis så vad jag minns, men ibland blir man så himla osäker på händelser i uppväxten. Men jag hade så ofta vägarna förbi den här delen av staden då jag hade börjat jobba på ångfartyget Blidösund som låg längre bort på Skeppsbron. 1970 var mitt första år ombord. Det blev många promenader från Slussens T-banestation ner till båten. Jag bodde fortfarande hemma hos mina päron då, i Hökarängen.
Mvh Janne C

2009 03 29, 17:58
Om vi fortsätter en bit till på Skeppsbron strax bakom dessa hus på fotot ovan i tråden så hamnar vi vid denna kåk. Ser onekligen ut som en del Tyska husbyggsatser. Nästan varje fall. Reklamskyltar finns också här. De talar om vad som finns i huset varje fall. Och denna krog Zum Franziskaner serverar än idag Smålänska isterband och sotare! Här satt vi som ungdommar och bälgade pilsner i kubik. Kompisen Pelle och jag hinkade nog i oss minst en villa. Sen bytte Pelle sida och började istället sälja div ädla drycker. Ack ja vilka minnen. Och faktiskt så jobbar han extra där än idag.

Bild
Det kan bli mycket skyltar i dagtid då det var lite svårare att plåta lysande dito förr. Idag är det lite enklare med digitalkamerorna. Var faktiskt in till biografen Draken igår kväll för att ta en bild på denna neondrake på taket. Gick hur bra som helst. Men jag blev besviken på att bara vissa delar lyste. Bara de gröna. Nu får vi lämna in en protest till skyltägaren! :roll:
Hälsar Janne C igen. Fotot tog jag 1 augusti 1971.

2009 03 29, 18:19
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Skyltning - gärna i färg och i neon!
Bild
Bild

Jag var i Huddinge Centrum i kväll, inte enbart för att handla, utan mest för att jag ”måste” ha en nytagen bild av samma motiv som för jag tog för 10 år sedan. Inte så svårt, men tyvärr går det inte att göra tvärtom, vilket man önskar många gånger – när kommer tidsmaskinen?
Kul att få se de loggor och varumärken som fortfarande får var orörda och de som förändrats eller de som helt försvunnit. Vem minns Adelsten idag, som i sin tur var f.d. Gulins herrekipering? Kjellbergs leksaker, som hade Mj-prylar, har nu givit sin plats år BR, inte lönt att kolla där idag efter tågmodeller. Systembolaget har idag tonat ner sin skyltning och t.o.m. släckt efter sig (de är ju stängt i dag, söndag). Konsum ska heta COOPxEXTRA och NB bank heter Nordea - och ändå har de bara gått 10 år. Hur ska det sluta….

Tack också Jolo för länken http://www.microstru.com/ till ljusskyltar med effekter för modellbyggen, men också vore det välkommet med lite enklare loggor och skyltar i transparent plast som kan ”muras” in i husväggarna och belysas bakifrån/innefrån..?

Och Janne - apropå besvikelsen över att Draken inte var "heltänd" på dig, så finns tröst inne på Stadsmuseum (Stockholm) - där finns en mini-neonskylt av denna drake, vet ej om den är en nytillverkad kopia eller ingick kanske i den äldre biografen. Men alla nostalgiker; missa inte att besöka stadsmuséet, där nu visas filmer av alla de slag från olika tidsepoker och stockholmsmiljöer - och fri entré! Jag var där en dag och fastnade i drygt 4 timmar, nonstopvisningar i flera små biosalonger med biofåtöljer, enklare bänkar eller ståplats.
/ LYR

2009 03 30, 0:17
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 676 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 34  Nästa