Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 13:04

Svara på tråd  [ 676 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 34  Nästa
 Reklamskyltar. 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jaha, där fick jag nästan att få Mölle-Mats att klämma fram en liten tår. Jag tycks ha en stark framkallan av nostalgi hos en del, vilket är roligt tycker jag. Jag väntar med en stor iver på Mölle-Mats eventuella fotofynd i sina album. :wink: ...

Ja där fick du mig nästan att börja lipa! :D men med ålderns rätt (f-n Janne, vi inträder i den övre medelåldern i år!!!) så kan vi väl unna oss att bli lite sentimentala och nostalgiska inför åsynen av numera svunna vardagsting såsom t ex en oljekanna för försäljning av motorolja i lösvikt!

Så här såg det ut då det begav sig på Shell-macken på Kungsgatan 36 i Avesta i nådens år 1973:

Bild!

Vid den här tiden så var det fortfarande god service på bensinstationerna, vi var två som jobbade och den ene gick omkkring ute på stationsplan och hjälpte kunderna med att tanka, kolla/fylla på motorolja, kylarvätska och spolarvätska, kolla luften i ringarna, tvätta rutorna. byta glödlampor etc etc.

Och vi sålde inte teflon-grillkorv eller chips, de enda icke-bilrelaterade produkterna som fanns att handla inne på macken var läsk och cigaretter!

Det var bättre förr - ju förr dess bättre!!! 8)

2009 04 12, 0:46
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Maria med enmansorkestern var inte alltid så gudfruktig som man skulle kunna tro.
Såg en gång hur en gammal pundare började vända på en av de kasetter hon hade till försäljning, då blev det liv i kärringen och de eder hon slungade ur sig var allt annat än rumsrena.

Ha ha! Jag minns också Marias enmansorkester. Hon satt nästan jämt på "Plattan" och spelade, med darr på rösten.
Precis som du skriver, så var hon inte "len i truten", om någon uppförde sig på ett, för henne, opassande sätt. Innan hon tog plats på Plattan, så satt hon uppe vid 5:e hötorgsskrapan. En gång när hon spelade, blev en lindrigt nykter "A-lagare" glad, och började dansa. Han störde ingen, såg bara glad ut, och dansade stillsamt. Det borde egentligen glädja Maria, men icke. Hon slutade tvärt att spela, och utnämnde den glade dansören till Satan själv - utan att blinka. Hon skrek åt honom att försvinna, innan hon började spela igen.
Hon hade en vit Opel Rekord Karavan, av 60-talsmodell, den ställde hon lite hursomhelst, så jag hade svårt att komma fram med SL-bussen, som jag körde på den tiden.

Gudfruktig, var ordet :roll:

HJP

2009 04 12, 11:46
Mölle-Mats. Du hittade fotot, verkligen med tidstypisk frisyr och allt. Jag har liknande skräckbilder på mej själv men har inte samma mod som du har här :wink:
Och lite mer reklamskyltar ser vi kanske på nästa foto. HJP måste ju ha kört sådana här bussar också. Büssing hette de va? Med reklam också ser man. Och en annan känd klocka på Åhlens vid Hamngatan. Snubben i tidstypisk frisyr och en kasse med mellanöl heter Mats. De va vi som upptäckte vuxenvärlden med allt vad det innebar. Fotot är från 1974.

Bild
Mvh Janne C

2009 04 12, 19:59
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

HJP måste ju ha kört sådana här bussar också. Büssing hette de va?
Mvh Janne C

Jadå, det är Büssing vi ser på bilden. Littera H32. Bl.a. sådana körde jag. Och minsann, är det inte Maria, som kommer körande förbi bussarna? Nog är det väl en Opel Rekord Karavan? Hon hade en vit sådan.

HJP

2009 04 12, 21:15
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

...Och minsann, är det inte Maria, som kommer körande förbi bussarna? Nog är det väl en Opel Rekord Karavan? Hon hade en vit sådan.

Nope - det där är en Kadett B Caravan (66-73) och inte en Rekord! Men vit är den - liksom den Opel Manta A som synes i mötande fil (och som om ett ögonblick kommer att passera bakom min hårfagre namne)!

Vit - California-vit rent av - är dessutom den Volvo Amazon -64 (regnr ARK 483) med takräcke som vi skymtar strax till höger om Mats. Ja det är en omisskännlig -64 med den "nya" smala nummerplåtsbelysningen på bagageluckan (som kom just på denna årsmodell) men fortfarande de gamla navkapslarna med ett rött emblem med ett "V" i i mitten (som ersattes med en annan navkapsel med svart centrum -65). Tyvärr så har just detta ex av Amazon sedan länge lämnat det jordiska, regnumret finns idag på en ljusgrå Volvo S 40 av -99 års modell ...

Däremot siktas en röd Chevrolet pickup lite längre bort, möjligen hette modellen C10!?! De var väl rätt vanliga som tidningsdistributionsbilar på 70-talet. Torsten Pamp hette väl en av de stora aktörerna i den delen av åkeribranschen vid denna tid om jag minns rätt.

PS! Reklamen för PK-banken på bussarna - den är ju också ett riktigt tidstypiskt nostalgiskt inslag ... :D DS!

2009 04 12, 22:17
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats. Du hittade fotot, verkligen med tidstypisk frisyr och allt. Jag har liknande skräckbilder på mej själv men har inte samma mod som du har här :wink:

Fegis! Kom igen nu ...

Vi vill se, Janne med håret! Vi vill se, Janne med håret! :lol:

2009 04 12, 22:31

Bild
Det är jag till vänster i bild. 1973 är året och det är ombord på mitt dåvarande jobb på S/S Blidösund. Och Mats är även med här. Han med bruna mössan. Vi är på Finnboda varv. Men till saken: Det är en reklamlogga även här otroligt nog! Tornet med konsumtecknet på Kvarnholmen syns till höger om mej.
Hälsningar Janne C

2009 04 12, 23:08
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Okay då Mölle-Mats...

Snyggt Janne! Jösses - jag känner mig klart akterseglad vad gäller hårlängden!!! :D

PS! Kanske dags för oss att byta Avatar-bilder? :lol: DS!

PPS! Å b t w - jag har faktiskt spelat på "Blidan" en gång för dryga dussintalet år sedan eller så, då honn chartrades för en företagsutflykt. En upplevelse! DDS!

2009 04 12, 23:55
Där ser man Mölle-Mats, visserliggen så har jag förstått att du lirar musik på det ena eller det andra sättet. Blidan har ju kallats för musikbåten i en herrans massa år nu. De började med jazz redan 1973 och har numera det mesta i musikväg än idag. Ibland är det lustigt vad ens gamla foton kan användas till numera. Tex i denna tråd, hittade ett som verkligen passar in just nu. Reklam för böcker kan vi se här...

Bild
Kommer väl ihåg denna tagning, det var kallt som f*n då det var tidigt på året. På denna skuta kom jag att vara kvar i 18 år från och till. Varav 5 år som delägare innan kraften och lusten försvann. Man kan säja att det var ingen lönande affär vilket kommer helt klart att synas i framtidens pension. Däremot så var säkert Wahlströms ungdomsböcker en lönande affär när det begav sej. Men knappast numera sedan kidsen är klistrade framför TV och dataspelen istället. Smaka på orden Wahlströms ungdomsböcker och Märklin, de känns igen sedan barndomen, de var marknadsföring som hette duga på den tiden. F*n det var ju Märklinreklam i varenda Kalle Anka tidning då. Men sådana törs jag inte skanna då blir man säkert stämd av Disney? Och vem minns samlarserien med all världens lok i nämnda serietidning t o m ett album som bestäldes att klistra in lokbilderna i. Har faktiskt albumet kvar med bl a Rapidlok och Ång F på färgglada bilder. Det var sannerliggen andra tider då.
Fotot är taget vid Slussen sommaren 1974 av Janne C

2009 04 13, 10:29
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Gränna. Annandag påsk 2009
Bild

Jag fick under påskhelgen tillfälle att besöka Gränna, och där finns småstadsidyllen
bevarad till den yttre miljön i stort. En rik skyltflora att studera, blandad mix av äldre original, men också renoverat och nytt. Här ovan ser vi en bagerikringla, men den tillhörande danska kungliga kronan, har sitt ursprung från grannlandet, men spridit sig numera även norrut. Naturligtvis skyltas för polkagristillverkningen, men mer överraskande är att frisören längre bort också har en polkastång, men då med amerikansk ”Barber shop”-vinkling!
Träarkitekturen dominerar i staden, och här blomstrar snickeriglädjen. Slutligen den busshållplats som skyltas dels med modern logga, men också den härligt museala SJ-skylten.

Bild

Bild

/ LYR

2009 04 14, 14:44
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Rondell
Bild
..och apropå äldre och modernare skyltning, så vill jag också visa denna cirkulationsplats.
/ LYR

2009 04 15, 0:19
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Rondell
LYR skrev:
Bild
..och apropå äldre och modernare skyltning, så vill jag också visa denna cirkulationsplats.
/ LYR

Men skylten i rondellen är väl uppochner, fram till 1967 så kördes det väl åt andra hållet i cirkulationsplatserna, dessutom hade väl de som var inne i cirklen väjningsplikt mot dom som var påväg in. Vad jag har förstått så var väl cirkulationsplatsen så gott som död från 1970-talet och fram till slutet av 1990-talet, nu finns de över allt.

2009 04 15, 10:10
Profil WWW
VD

Busshållplatsskyltarna kan man ta som ett tydligt exempel på att vår kultur har passerat sin höjdpunkt!
Den moderna skylten är fruktansvärt ful.
Hela stolpen visar ett fullständigt förakt för all form av yrkesskicklighet och yrkesheder.
Materialvalet är uselt (rostiga bulten tex), svetsningarna döljs inte av någon målning, röret är inte ens kapat i 90 gradig vinkel än mindre format till något som skapar en helhet.
Jag undrar om det inte finns någon möjlighet att stämma personen som är ansvarig för förfulande av allmän plats eller något liknande.

Mvh UB

2009 04 15, 10:29
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Rondell
hennke85 skrev:
Men skylten i rondellen är väl uppochner, fram till 1967 så kördes det väl åt andra hållet.....

Bild
Ja, den är uppochned. Eftersom den inte längre gäller, så får den väl betraktas som offentlig konst. Det giltiga vägmärket syns till höger, i LYRs bild.
Jag tycker att det är trevligt med denna typ av tillvaratagande, av gamla bruksföremål. Precis som LYRs SJ-hållplats i Gränna.
Jag plåtade cirkulationsplatsen 29 april 2007.

HJP

2009 04 15, 10:34
Trevliga bilder från LYR och HJP. Dessa två herrar med ett starkt intresse för reklam och skyltar som vi kan med all önskvärdehet se på deras bilder. Min farbror Bosse hade tydligen också ett visst intresse för sagda saker tycks det...

Bild

Numera så tror jag inte vi kan läsa FILM.FRAMK. längre i dessa digitala tider. När Bosse knäppte detta foto så tror jag att det inte ens fans PC. Troligtvis så har han knäppt fotot från sitt fönster på St Gungans väg vid Sandsborg söder om Söder. Där han bodde hela sitt liv. Tippar på att det är runt 1970 här.
Mvh Janne C

2009 04 18, 15:07
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Numera så tror jag inte vi kan läsa FILM.FRAMK. längre i dessa digitala tider.
Mvh Janne C

Näe, den tiden är förbi. Men det känns som det var nyss.
Men du! Kolla Servalac-reklamen i bakgrunden.
RUSTIBUS, var ordet :wink:

HJP

2009 04 18, 15:38
Jo det var på den tiden då färg var riktig målarfärg med allt vad det innebar för våra yrkesmålare. Alcro är ju en annan fabrikant av dessa varor. Man har medelat att all deras lösningsbaserade färg ska utgå inom några år. Då endast vattenbaserat som kommer att gälla. Men jag hittade en diabild till som visar själva kåken som Bosse bodde i ända till sitt frånfälle för 4 år sedan...

Bild
Nån gång i mitt liv så tänker jag absolut att bygga kåken i modell. Enligt sägnen så ska det här vara en av Stockholms första Konsumaffärer. Nu vet jag inte om detta är sant. Jag bodde själv här från och till som knodd hos farmor och farfar. Jag minns än idag lukterna i kåken konstigt nog. Texten på kåken finns kvar än idag, men numera är det en bokhandel i bottenvåningen här sedan länge. Och jag minns när jag fick följa med farsan uppe i vindskontoret där han hittade en liten lastbilsmodell i skala 1:87 som jag fick. Vilken lycka! Numera är det ett lyxig våning däruppe med en snubbe som sysslar med släktforskning mot betalning däruppe. Fotot är taget 1972 står det att läsa på diabildsramen.
Hälsar Janne som bara minns en massa saker.

2009 04 18, 16:46
VD

2009 04 18, 17:03
Hej Jan, jo det är vid Stora gungans väg som jag skrev lite tidigare i inläggen. Fd Kyrkogårdsvägen. I Enskede, Sandsborg. Söder om Söder. Stockholm ska tilläggas. :wink:
Hälsar Janne C

2009 04 18, 17:19
Ledarna bara för chefer, står det att läsa här. Men vad är det? Tidning eller? Fridhemsplan/Stockholm i år.
/Janne C

2009 04 22, 19:11
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 676 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 34  Nästa