Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 08 19, 8:32

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Räls 
Författare Meddelande
Passagerare

Hej.
Helt ny på området och i forumet. Massor av frågor kommer att följa :-D
Först. Tänker köra dcc och jag väljer roco-sidan, alltså 2-räls. När jag kollar på Tradera pch ebay står det sällan vilken code det är på rälsen som säljs. Code har jag fattat som höjden på rälsen. Funkar märken som Roco, Fleischman, Lima och Peco ihop oavsett code? Har för mig att jag läst någonstans att det finns någon slags höjd-skarv. Kanske drömt det.
Går alla gamla växlar, t.ex. Roco, att uppdatera med motor? Går dessa i så fall uppdaterade motoriserade växlar att styra via t.ex. Roco's Z21? Behövs en speciell typ av motor?
Vi börjar här :-D

2016 11 08, 1:06
Moderator
Användarvisningsbild

Hej hej :)

När man är ny är det många frågor, framförallt om man skall ge sig in i den digitala världen.
Gällande rälsen så har jag själv aldrig hört något om en höjdskarv. Jag tror merparten försöker hålla sig till samma code på rälsen för att slippa de nivåskillnader som det faktiskt blir. Sedan har man de olika färgerna att tänka på också om man är lite mer noggrann med hur det ser ut. Generellt så funkar det att blanda räls så länge man får till skarvarna, alltså löser frågan med skillnad i höjd. De problem som skulle kunna uppstår är strömförlust mellan skarvarna då det kanske inte är perfekt passform. Det löser man med strömmatning på fler ställen.

När det gäller växlar så finns det lite olika lösningar. Det beror också på om du väljer att köra med räls utan banval eller räls med banval.
Väljer du Rocos Geoline räls https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLa ... &pid=61141 så finns det växelmotorer där du köper till https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLa ... &pid=61196 så växeln kan prata med Z21-an via ditt körhandtag.
Har du nakna växlar så att säga (Utan banval) har jag lite sämre koll på hur man löser frågan med växelmotorerna. Förr fanns det motorer som man kunde montera på sidan om växeln. Idag vet jag inte hur merparten löser det. Kanske man gör som de som bygger moduler. Man monterar en växelmotor under skivan som rälsen ligger på. Dock så behövs alltid någon form av digital lösning med dekoder som styr växeln om du vill styra den via körhandtaget/Z21-an.
Dessa motorer för underliggande montering finns i både analogt och digitalt utförande.
Kanske någon annan kan fylla på.

Mvh Rickard

"Rickard93" på Tradera

2016 11 08, 21:25
Passagerare

Tackar så mycket för svaret. Misstänkte att kunde bli lite problem. Har frågat ett par annons-säljare men de har ingen aning om vad det är för höjd/code.
Tänkte köra utan banvall faktiskt. Tycker det ser bättre ut med riktigt grus.

2016 11 08, 23:58
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Baraldi skrev:
Tackar så mycket för svaret. Misstänkte att kunde bli lite problem. Har frågat ett par annons-säljare men de har ingen aning om vad det är för höjd/code.

Code anger rälshöjden i tusendels tum. En tum är 25,4 mm. Code 75 blir således: 75x25,4:1000=1,905~1,9 mm. På så sätt, kan du räkna ut rälshöjden på de olika fabrikaten. Jag tror att code 75 är den vanligaste, men code 83 är nog också ganska vanlig. Den är 2,1 mm hög.

2016 11 09, 0:24
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se