Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 12 10, 19:16

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Projektet börjar ta form - Namnförslag...?? 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Äntligen - Nu börjar lok, vagnar, modeller o.s.v ramla in på Postens utlämningsställen runt omkring mig.
Bottenskivan är på plats och spårplanen är nästan färdig, behövs bara ett par smärre justeringar då bottenskivan var tvungen att göras 20 cm smalare p.g.a att kära sambon ansåg sig ha bättre användning för det utrymmet - jag gav efter för husfridens skull :wink:

Det kommer att bli en (till att börja med) ganska liten anläggning på 180 x 80, men tanken är att den ska växa med ytterligare 2 lika stora moduler inom ett år eller så.

Det är brittisk N-skala som gäller och det kommer att vara ett fiktivt nordwalesiskt landskap under sent 50-tal,tidigt 60-tal.
Det kommer att finnas en kolgruva samt ett mindre samhälle. När de andra modulerna byggs så är det tänkt att ett större samhälle ska tillkomma bl.a.
Till att börja med kommer det att rulla 2 tågset på banan (ett för kol och ett för passagerare), får se om ytterligare set tillkommer senare.
Gruvan och området omkring kommer att få namnet Moyesfield (en liten hyllning till David Moyes - coach i Everton FC, som för övrigt gör en riktigt usel säsong...)

* Vad det lilla samhället ska få för namn vet jag inte just nu. Har någon på detta forum namnförslag så får ni gärna delge mig detta - bara det är lite "walesisk-klingande" och inte är ett idag existerande ortsnamn.

* Sen tänkte jag höra om någon vet någon firma eller privatperson som (mot betalning givetvis) är en riktig hejare på lödning i liten skala, som skulle kunna hjälpa mig få in en dekoder i ett väldigt litet lok http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=26655.
Det får gärna vara en firma/privatperson inom hyfsat avstånd från Uppsala för jag skulle väldigt gärna (om det är möjligt) se hur det går till att göra en sån operation. Vem vet, jag kanske skulle kunna greja det själv i framtiden...

Tack på förhand

2011 03 08, 3:08
Trafikledare

Kan ej språket, testar i google!

järnväg = Rheilffordd

2011 03 21, 15:13
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Kul att du bygger med walesisk förebild!

Hade själv en walesisk period för sisådär tjugo år sedan med en 009-anläggning inspirerad av smalspåriga Talyllyn Railway. Jag hade byggt ihop Tywyns två stationer Pendre och Wharf genom att utesluta den ca 700 m långa sträckan mellan dem och kallade skapelsen för Pwllheli. Av två skäl: dels för den från svensk synpunkt orimliga stavningen, dels för att min bana inte var exakt Talyllyn och Tywyn, men inte så långt ifrån - Pwllheli är ju inte heller så långt ifrån Talyllyn och Tywyn. Järnvägsförbindelse finns f ö mellan de två orterna - det var på BR:s station i Tywyn jag första gången såg namnet Pwhlleli.

Eftersom orten existerar faller förstås det namnet bort för dig, men antar att det är något med liknande "omöjlig" stavning du är ute efter. Så följ småländska-rallares utmärkta tips och nyttja Googles översättningsverktyg:
http://translate.google.se/#sv|cy|
Testa med att skriva in diverse svenska ord efter eget kynne och se de walesiska motsvarigheterna och välj vad du själv tycker ser mest ut som "typisk kymriska". Ingen utom ca en halv miljon walesare kommer ju ändå att förstå vad det står på stationsskylten, och skulle någon walesare se den får han sig antagligen ett gott skratt, som ju påstås förlänga livet. Denna metod har alltså bara fördelar!

2011 03 21, 19:01
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Mycket bra ide - tack för tipset. Hade aldrig en tanke på det kära Google :idea:

Har testat lite under kvällen och har fått fram en massa roliga kombinationer. De två som det just nu lutar åt är:

* Moyesgraig (graig = berg) som ett alternativ till "gruvområdet" (jag vill fortfarande anknyta lite till Everton och deras iskalla coach, stenansiktet David Moyes).

* Llawenmedd (sammanslagning av orden Llawen och Medd, på svenska, glädje och mjöd), för det lite större samhället. Mest för att det ser lite kul och "walesiskt" ut.

Bygget har annars gått lite trögt de senaste 2 veckorna. Håller just nu på att katt-säkrar runt modulen (vi har 2 vilda rackare hemma), hoppas ha det klart i början av kommande vecka. Sen kan jag äntligen fortsätta med själva bottenplattan och rälsläggandet.

2011 03 25, 1:39
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se