Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 12:48

Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 Granar 
Författare Meddelande
Konduktör

Inlägg Re: Granar
Underhållande och bitvis också intressant läsning! Jag har också noterat att modellträd ofta är för "små" - men å andra sidan är ju granar väldigt olika stora beroende på ålder... och framför allt får man fråga sig vad som ska menas med "realistiskt" i mj-sammanhang; vi jobbar ju ändå på något sätt med att skapa illusioner; man ska få intrycket av att det ser "verkligt" ut - och det betyder kanske inte alltid exakt skalenlighet?

Några granar jag byggde för en tid sedan: fotot är sådär men i alla fall

J

http://jarnvagsbloggen.blogspot.com/search?updated-max=2010-07-25T21%3A40%3A00%2B02%3A00&max-results=7

http://www.jarnvagsbloggen.blogspot.com

2010 11 02, 21:12
Lokförare

Erutsnelyb!Som svar på Din undran i en annan tråd när jag frågade om Dina granhöjder så skall jag helt rakt svara så här.
Dina granar på bild, utseendemässigt och höjdmässigt, är helt perfekta. Alltså har jag ditt svar med c:a största höjd 20-22cm.
I övrigt om Din undran på tråden så efter att ha läst alla 6 sidorna kan jag konstatera som krass ren informationssökare att tråden innehåller väl mycket OT utöver sakfrågan även om forumens sociala bit kan vara trevlig. För mig blir det dock ofta lite väl mycket OT som gör trådarna onödigt långa. OT kan väl köras som PM eller vill man synas? Nu stack jag väl ut hakan :roll: och vet nästan vilka som jag får spö av :) Such is life.
//Björn

2011 05 21, 22:30
Kommunikationsminister

Jag håller med Sture här. Det OT-kör som finns här har en viss ålder, och jag tror vi alla i viss mån dragit undan tentaklerna från de trådar som inte är våra "hem-trådar" om man så vill när det gäller alltför vilda associationer. Med det sagt kanske vi ska återgå till granarna i denna tråd.

2011 05 23, 11:12
Moderator/Bitr Admin
Användarvisningsbild

Ursäkta att jag bryter in. Nu har denna tråd haft tillräckligt med urspårningar och jag har därför försökt städa den lite grann och det var inte lätt ska ni veta. Flera inlägg har raderats och något enstaka har modererats.
Nu får ni ta och återgå till grandebatten.
För OT-frågor kan ni gärna starta en ny tråd i lämplig avdelning och personligare ärenden tas främst via PM, mejl eller annat kontaktsätt.
Ha det bra.

/mjtag
Jourhavande moderator

2011 05 25, 12:14
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Det har varit mycket snack, men lite granverkstad…
För att inte skogvaktarn ska dyka upp igen, vill jag hjälpa till att få er OT-snackisar att förvandlas till skogsmullar och att ” återgå till naturen”, som Råssåå, så träffande uttryckte det. Sålunda rekomdenderar jag friluftsliv med oöm klädsel och ränsel försedd, plastpåsar för insamlande av byggmaterial, mackor, med gott och nyttigt pålägg, därtill termos med varm dryck.
Då är ni klara att strax ge er ut, men läs först handledningen på sid 1 i denna tråd:

(Nu har jag tydligen i min iver att ställa allt till rätta och dessutom ersätta gamla raderade bildinlägg i den äldre historiska tråden, och då råkat dubbla granskogen här på stinsen...Men...so vått! - hur vad nu ministern Adlesson uttryckte sig på sin järnvägresa i norrland: vilkan dj---la massa gran (fritt citerat ur minnet).
Klicka på bilderna, så ni får se hur stor skogen är - och angående storlek/höjd på granar - Hur många älgar kan man stapla på varandra innan man når grantopparna- testa gärna både i H0-skala - och lycka till med metoden även i fullskala - om ni har möjligheter....

Nej då, angående min här ovan nämnda iver... två GRAN-trådar har nu blivit endast en och allt är samlat till en lång gemensam tråd.
Tack moderatorn - eller som jag nyss högaktningsfullt kallade "skogvaktarn"! Det blev en bra pedagogisk tråd.

Bild
/ LYR

2011 05 25, 13:51
Kommunikationsminister

Gamla klassiska bilder du visar - och granarna som sådana är väl svåra att överträffa! Tallen ser väl lite mer tveksam ut... 8)

Mht att "gran(n)tråden daterar sig från 2008 och denna tråd startar 2010 - går det kanske rent av att slå ihop dem till en tråd ("Granna granar" , "Mina grannars granar" eller något liknande?).

2011 05 25, 14:57
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mycket bra förslag, Johan!
Risk för ny OT: ....hitta på ord som börjar på G om grannars granna grönskande grangrenar.... Nu slutar jag här.. känner att det börjar spåra ur.
/ Lasse

2011 05 25, 15:13
Lokförare
Användarvisningsbild

Innan vi är OT igen vill jag bara säga snyggt jobbat LYR och tack för tipset.

2011 05 25, 17:48
Moderator/Bitr Admin
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Mht att "gran(n)tråden daterar sig från 2008 och denna tråd startar 2010 - går det kanske rent av att slå ihop dem till en tråd ("Granna granar" , "Mina grannars granar" eller något liknande?).

Jag har nu slagit ihop dessa två trådar om granar till en tråd.
Fortsätt gärna debatten om granar, träd m.m. men försök hålla er till ämnet.

/mjtag
Jourhavande moderator

2011 05 25, 18:38
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tag moderatorn!
Jag har också i efterhand gått in och redigerat bort den länk som inte längre fanns, men som istället nu hänvisar till sid 1 i tråden, där samma inf med receptet finns om hur modellgranar kan tilllverkas.
/ LYR

2011 05 25, 22:15
Tågvärd

Halloj!

Provade att göra några granar enl. LYR's recept på sidan 1 i tråden, dock med några små ändringar.

Material som användes;
* Skogsmossa som fick ligga under press i 3 dygn för att bli torra och platta.
* Div grillspett och blompinnar som tjänstgör som stammar.
* Ståltråd.
* Bark som maldes ner och används som just bark. (så nu luktar träden riktig skog :-D )
* Brun och grön färg.
* Snabblim.
* Tid och tålamod!

Först.. ett grillspett sätts i skruvstäd och borras med ett 1.5mm borr 3 ggr/nivå
Bild
Bild

Längst ner är det inte så noga med avstånden mellan grenarna då dessa är "döda grenar".
Men när det gröna börjar är det först långt avstånd mellan nivåerna som sedan minskas allteftersom.

Sedan är det dags att klippa ståltråden enl. samma princip som med nivåerna, de "döda" grenarna kan vara lite random, men när det gröna börjar så minskar längden för varje nivå.
Bild

Sedan limmas tråden i stammen.
Bild

Efter det är det dags för färg, jag anväder en brun sprayfärg som målas på rikligt för att även användas som lim till den malda barken.
Bild
Bild

Nu är det dags för bladverket eller snarare granverket. Eftersom mossan har legat under press i 3 dygn är de torra och lätta att böja.
Bild

Mossan limmas helt enkelt fast på grenarna. När limmet har torkat sådär efter 10 min kan man böja grenarna som man vill för att efterlikna verkligheten.
Bild

Nu börjar det se ut som ett hyfsat träd men en sak är fel...Färgen! Så nu får granverket en dusch av mörkgrön sprayfärg.
Bild

Då var klart! Här är det färdiga resultatet av min amatörgranar:
Bild
Bild

Lycka till med era träd byggen!

Mvh OBS.

2011 08 11, 16:10
Trafikledare

Ja jäklar vad bra det blev, tror nog att ett besök i mosstrakter kommer att ske inom kort.En fråga hur gick du tillväga med malning av barken?

Varma mj-hälsn Stefan

2011 08 11, 20:06
Kommunikationsminister

Har nu läst igenom denna tråd från början igen. Den hänger inte ihop. Man har bl.a. citerat saker jag har skrivit som inte finns kvar på tråden. Vad har hänt?

2011 08 11, 20:11
Trafikledare

Johan Molin skrev:
Har nu läst igenom denna tråd från början igen. Den hänger inte ihop. Man har bl.a. citerat saker jag har skrivit som inte finns kvar på tråden. Vad har hänt?

Det är väl inte så svårt, den har blivit modererad helt enkelt. :)

Varma mj-hälsn Stefan

2011 08 11, 20:16
Kommunikationsminister

Om det nu är så: Det är väldigt svårt att nu veta vad som blivit modererat och varför. Kunskap som är nyttig att känna till för framtiden.

Ser nu av tidigare inlägg att tråden faktiskt blivit modererad. OK. I rest my case. De senaste "granbyggnaderna" var för övrigt utomordentligt granna granar som gör en grön av avundsjuka. Dags att byta ut sina "garnar"...

2011 08 11, 20:18
Moderator/Bitr Admin
Användarvisningsbild

Grävarn skrev:
Johan Molin skrev:

Det är väl inte så svårt, den har blivit modererad helt enkelt. :)

Varma mj-hälsn Stefan

Precis, vilket också framgår lite längre upp i tråden.

/Moderator

2011 08 11, 20:20
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Jag är mycket imponerad av dessa granar. Jag har inte tidigare läst tråden men rullade igenom den snabbt och helt klart är att här finns pengar att spara om man skall bygga större skogar. Och helt klart är ju att de ser hästlängder bättre ut än de man köper färdiga. (Vad jag själv sett) Det hade varit kul att få se en större skara granar tillsammans. Helt klart en metod jag kommer använda när jag väl kommer till skott. Nyfiken på om det kommer lukta skog.

Mvh Rickard

2011 08 11, 21:24
Lokförare

Fantastiska granar! Bra gjort!
Dock fråga: Mossan brukar ju torka efter en tid och bli spröd.
Har Du behandlat den med glycerol (eller vad det nu heter) före pressningen?
Då, med den behandlingen, håller mossan åratal.
//Björn
Perfekt metod för granar i skala 1 som en mj-broder kör där garnar blir sladdriga och inte lika eleganta som 1:an-skalan kräver.
Jag kör vidare med garnar för då jag nog inte har tålamod för Din eleganta metod.

2011 08 11, 21:31
Tågvärd

Grävarn skrev:
En fråga hur gick du tillväga med malning av barken?

Varma mj-hälsn Stefan

Jo det var så att min sambo fick en stavmixer i julklapp förra julen.... :wink:

Smula ner barken så mycket du kan med fingrarna i en burk och sedan är det bara köra igång med din sambos/grannes/tandläkares stavmixer, men tänk på att det behövs inte speciellt mycket till ett träd så inga mängder behövs hämtas.

NOHABFSG skrev:
Mossan brukar ju torka efter en tid och bli spröd.
Har Du behandlat den med glycerol (eller vad det nu heter) före pressningen?
Då, med den behandlingen, håller mossan åratal.
//Björn

Mossan är helt naturell :-D så den är inte behandlad med några kemikalier, har haft mossa liggande i 8 månader och de blir faktiskt inte speciellt spröda utan går fortfarande att hantera och böja. Sen när väl färgen kommer på så tror jag det konserveras lite, om inte annat blir det iaf tjockare.

Mvh OBS.

2011 08 12, 8:47
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Det gläder mig att naturen själv kommer till användning i modellscenerierna! MEN jag vill varna för att mjukbehandla med ex.vis glycerol och att spraya grönt med vatten-baserade färger - därför då kan de torkade och pressade grenarna återgå till sin naturliga krulliga form! Det har jag fått erfara vid mina experiment.
Testa gärna först på några provgrenar innan ni förstör en hel norrlandsskog !!!

/ LYR

2011 08 12, 12:44
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa