Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 23, 7:27

Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
 Skjutbart! 
Författare Meddelande
Trafikchef

Bild
Tippsemin är också en intressant grusbilsvariant som inte får nonchaleras. Det svenska ekipaget skiljer sig från övriga Europa med den skjutbara boggin. Dessutom får den lasta mer och har lite fler hjul. Jag har funderat på hur man bygger om en tippsemi med skjutbar boggi? Jag har lite idéer om hur? Som utgångsmodell har jag valt AWMs tippsemi. Den är skör men… :? Jag tycker den liknar mest de svenske och det finns ju kontinentala påbyggare på den svenska marknaden och ämnesvalet är stort. :wink:

2011 07 17, 22:21
VD
Användarvisningsbild

Denna metod funkar rätt bra.

Det mörkgråa sitter fast i chassit på trailern, består av styren-ubalk från Plaststruct, Evergreen har nog liknande. (eller gör egen, mässing etc.).
Det ljusgråa i hjulaxlarna.

I änden gjorde jag ett exempel på hur man ser bitarnas ihopsättning, går göra på flera sätt.
Men då delarna hålls på plats i chassit så kan de inte åka isär på bredden och ändring av axelläget för olika fototillfällen funkar galant.
Bakåt döljs det hela av ljusramps-arrangemanget och framåt hamnar under trailern, och från sidan syns inte funktionen nämvärt.

Bild

2011 07 18, 3:28
Tågbefällhavare

Är det en sådan här trailer du tänker på? Kanske inte de bästa bilderna, men principen syns ju ganska bra. Bilderna är tagna på Arlanda förra veckan, där någon tax banan håll på att få ny beläggning.

Bild

Bild

Bild

8)

2011 07 18, 11:35
Trafikchef

Nej. Den här är för stor. Att bygga den blir en utmaning :idea: . De går säkert att få ihop en sån oxo! :?: Dessa tippsemis som ägs av Rolf Thunhagen är mycket fina och påkostade. De är specialbyggda för att få bruttovikten 60 ton och brukar tävla om Nordic Trophy, Nordens finaste och häftigaste lastbil. Bilarna och bilderna är fina. Jag är mer ute efter "standardbilar" med sex axlar och ungefär 50 tons bruttovikt.
Jag har tänkt mig något sånthär. En treaxlad Herpabil med AWMs treaxlade tippsemi. Denna bil skall utrustas och målas om och tippsemin skall oxo få ny färg och få en skjutbar boggi.
Bild

2011 07 18, 12:47
Kommunikationsminister

Jag sitter med samma dilemma, men jag har Herpas Carnehlsläp.

Den där specialaren, finns en sådan i Skåne, Akka eller GDL (eller hos båda?).

2011 07 18, 16:33
Trafikchef
Användarvisningsbild

Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
Thurhagen byggde ursprungligen två sådana där fyraxliga monster med skjutbar fjärdeaxel.
Egentligen så är det ju sk. paragraf fordon, men det fungerar ju..
Skulle tro att Hogstads har byggt och levererat fler än bara två...

"Vanliga" tipptrailers med skjutbar boggie/tridem finns från fler leverantörer.
Har för mig att både Zorzi och Parator bygger sådana, säkert fler också..

Även jag har en "plan" för en dylik tipptrailer.
Men samma teknik används ju också för trailerlinkar.
Möjlighet att skjuta in hjulställen under exv skåp, för att kunna backa och lossa mot kaj.
Får man till tipp trailern, så blir det nog en link också 8)

2011 07 18, 18:05
Profil WWW
Trafikchef

Det rullar säkert några 7-axliga monster i Stockholm oxo :?: Jag har köpt tre Carnehltrailers. Två har jag plockat isär och de blev en ram till ett ännu icke åtgärdat kassettsläp och flaken blev rullflak. Den tredje stannar i kartongen som samlarobjekt. AWM-trailerna är 18 till antalet och det blir en uppgift det :!: :!: Jag får väl bygga en först :?: Och sedan se om det blev bra :?: Kom ihåg! Jag bygger inga prototyper utan en lastbilscentral därför många. ....och sedan en sliten och väderbiten Scania, som har sin charm 8)
Bild

2011 07 18, 18:10
VD

Här i Göteborg rullar en/några där endast sista axeln är skjutbar. Axeln är lååångt bakom de övriga vid fullt utskjut. Lastar dom lika mycket som en trailer där hela boggipaketet är skjutbart?

Hejs.

2011 07 19, 19:51
Trafikchef
Användarvisningsbild

Det finns ju fler regler att ta i beaktan när man räknar på tillåtna lastvikter samt totalvikter..
Hur långt avstånd det är mellan första och sista axel på ekipaget, samt avstånden mellan axlarna.
En tridem upphör att vara "tridem" när det är över 5m mellan yttre axlarna
Med tillräckligt långa axelavstånd kan varje axel räknas för sig..
Tridem max 24 ton, men boggie 18 ton, singel axel 10 ton..
"Tridem" med mer än 5 m aa blir 18+10 ton.
Thurhagens trailers borde få 24+10 samt kanske 14 i kingpin.

2011 07 19, 22:03
Profil WWW
Trafikchef

Tack för de uppgifterna. Jag var själv inne och tittade efter bruttovikter och lastberäkningar. Det tar ju flera år att få hum om det.En tillverkare är Zorzi från Italien, men har montering av svenska asfaltstrailers i Växjö. Här är deras hemsida: http://www.zorzi.se/trailerasfalt.html

2011 07 20, 11:41
Trafikchef

Bild
En skjutbar tippsemitrailer hör bäst hemma bakom en T-Scania. Här, den häftigaste som fanns just innan de försvann ur produktionen, en Topline T 580 från Mönsterås körande för GDL.

2011 07 27, 22:34
Kommunikationsminister

Per Brodde på Malmö LBC hade en likadan (nästan), en T164, p.g.a. miljözoner och annat miljötjafs så bytte han mot en R580, samtidigt anställde han sin kompis och köpte en MAN TGX 680 till honom. Pers bror Marcus hade en också en T som han bytte in mot en R580 han med. Alla bilarna kör huvudsakligen asfalts/grustrailer. De var med i Trailer, i vintras tror jag det var.

2011 07 28, 12:58
Trafikchef

Dessa två bröder vet var de har sina sparbössor. Jag läste den artikeln oxo. Jag har sett MANen. Alla tre kör ju asfalt så de dyker upp då och då. Jag kan ha sett Nosbilarna?

Det har stått litegrann om Ramsås Åkeri i Trailer oxo. De finns på bilder på nätet oxo. Det är tre bilar. Far och två söner, tror jag? Den andra bilen är en T 164 Topline köpt begagnad. Det var ju precis när bilen köptes så upphörde produktionen. Den tredje bilen är en R 580. Den skulle jag ha plåtat i den förrgår men det var en kompis och några buskar i närheten av nakenbadet som störde mig. :lol:

Jag gillar dem - Nosbilarna mest som Asphaltsracers och som bulkbilar. Den här T 580 anser jag vara länets häftigaste lastbil med T 164an som runner up. Den blir nog modell hos mig?! Bilden är från igår (110727).

2011 07 28, 14:29
Trafikchef
Användarvisningsbild

Jag har sett en hel "hög" med tipptrailers senaste dagarna. Alla inte så snygga men i arbete..
Blev lite förvånad då det även i Norge är vanligt med skjutbara trailers.. :shock:
Vanligen korta dragbilar och "alla" märken. MAN är förvånansvärt välrepresenterade..
Runt Trondheim är det ett enda stort vägbygge. Ungefär detsamma är det norrifrån och mot Oslo..
Mellan Fauske och Bodö är det fler vägprojekt, men där är det 4axliga dumperbilar som är mest förkommande.

2011 07 29, 0:02
Profil WWW
Trafikchef

Bild
Här i Sverige är de mest eftertraktade som Asphaltsracers, med 1,5 lass, en tippning, inget dribblande som med bil och släp. Sedan är det väl lite fåfänga? Chaufförerna pysslar om dem som små husdjur och håller dem i toppskick. Här är den en som inte hör hemma här. Den är inte skjutbar, men den fick dispens idag. :wink:

2011 07 29, 17:30
Konduktör
Användarvisningsbild

Her har vi to fra Norge:

http://i233.photobucket.com/albums/ee19 ... G_5909.jpg

http://www2.picturepush.com/photo/a/295 ... G-9467.jpg

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from. ~ Charles Schulz

2011 07 30, 19:52
Trafikchef
Användarvisningsbild

Ulf skrev:
Bild
Här i Sverige är de mest eftertraktade som Asphaltsracers, med 1,5 lass, en tippning, inget dribblande som med bil och släp. Sedan är det väl lite fåfänga? Chaufförerna pysslar om dem som små husdjur och håller dem i toppskick. Här är den en som inte hör hemma här. Den är inte skjutbar, men den fick dispens idag. :wink:

Ser lite lustigt ut, men mittre axeln är lyft..
Hoppas då att det är styrning på tredje axeln, annars blir däck kontot stort :roll:

Stingray:
Den fyraxliga dragbilen måste vara lite överdimensionerad :shock:
Men jag kan inte alla norska axeltrycksregler :wink:

2011 07 30, 23:59
Profil WWW
Trafikchef

Bild
Jag tror den är stel? Jag skall titta efter. Annars får den gå under epitetet "skrikbar". Den hör egentligen hemma i Vimmerbytrakterna så den är inte på hemmaplan. Tidigare så var den slitna rödblåa Scanian med den slitna gula tippsemin dragare. Körningarna som dessa tipptrailers på bild har fraktat grus och bergbumlingar för export till andra sidan sjön. Dessa tipptrailers har denna körning som extra när asfalten har stannat för att vila. Till den norska fyraxliga, så tror jag att den främsta uppgiften för den är maskindrageri och tippsemin är ett sätt att försörja sig bara. Tippsemin på Volvon är oxo tyvärr inte skjutbar. En del förstör glädjen ibland.

2011 07 31, 0:26
Konduktör
Användarvisningsbild

Stemmer det som Ulf sier, den 4 akslede trekkeren brukes primert til maskintransport. :wink:
http://www3.picturepush.com/photo/a/213 ... G-1234.jpg

Stamgeland har også en 4 akslet for maskintransport, nydelig bil. Brukes til annet også iblandt...
http://i1122.photobucket.com/albums/l52 ... lde047.jpg
http://www5.picturepush.com/photo/a/214 ... G-3515.jpg

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from. ~ Charles Schulz

2011 07 31, 1:33
Trafikchef

Bild

Parallellt med allt fotograferande mellan träd och buskar så håller jag på med mitt Projekt P2 som jag kallar det. Jag har kommit kvartsvägs. Den är inte skjutbar än, men jag tror att jag har lösning på det? Det blir att para ihop lite Evert Grön och sedan förse semitrailern med utrustning och lite färg. :o

2011 07 31, 14:59
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 129 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Nyheter mjhobby.se