Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 17, 13:27

Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
 Jeco E10 ånglok svårbyggd? 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

Tjena

Nu kanske man är tokig men sätta släpsko på DC modell vad tror ni?

Har införskaffat mig en Jeco lok E10 och sitter i kvalet valet att leja bort för bygge då jag själv inte har möjlighet kunskap av lackering mm.

Så några frågor

Skall loket byggas ihop helt innan lackning?
Behöver man något speciellt lim tenn för hopsättning?
Vilka dekaler med siffror är rekommenderade?

Bild
Har någon byggt in ljud?

Bild
Kuliskoppel borde nästan passa i tenderns bakända?

2011 07 05, 16:24
Kommunikationsminister

Det var inte så många tips man fick till de regniga dagarnas pyssel :roll:

2011 07 06, 16:27
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jonas_sth skrev:
Det var inte så många tips man fick till de regniga dagarnas pyssel :roll:

Jag har ett påbörjat bygge där jar har målat chassit innan montering av hjul och slidstyrning, jag har som du kanske sett i en annan tråd problem med bildinläggning från Tinypick därför har jag inte svarat,men om du vill kan jag skicka bilder via ett mail om jag får adressen.
bermod

2011 07 06, 18:05
Tågvärd

jonas_sth skrev:
Tjena

Nu kanske man är tokig men sätta släpsko på DC modell vad tror ni?

Har införskaffat mig en Jeco lok E10 och sitter i kvalet valet att leja bort för bygge då jag själv inte har möjlighet kunskap av lackering mm.

Så några frågor

Skall loket byggas ihop helt innan lackning?
Behöver man något speciellt lim tenn för hopsättning?
Vilka dekaler med siffror är rekommenderade?

Bild
Har någon byggt in ljud?

Bild
Kuliskoppel borde nästan passa i tenderns bakända?

Hej Jonas

Som svar på rubriken; E10 är inte det mest lättbyggda loket bland Jecos byggsatser. Det förefaller konstruerat för likström 2 räls. Bygger man det enligt beskrivningen blir resultatet OK, men för att få ett väl fungerande lok krävs en del åtgärder, speciellt gällande strömupptagning och boggiens styrning. Loket har stel ram och klarar inte snäva kurvor. Bedömningsvis borde minsta kurvradie vara 600-700mm.

Det framgår av första meningen att du tänker sätta släpsko på loket, avser du att göra ett 3-räls lok av byggsatsen? Har du planer att sätta DCC i loket? I så fall krävs noggrann planering, för det är ont om plats där inne. Merparten av tomrummet i pannan är avsett att fyllas med blyvikter för att öka friktionskraften. Om man tar bort vikter utan att lägga till massa på rätt ställen kan loket bli obrukbart som dragare. Om loket ska köras på Märklinspår bör man dessutom sannolikt byta hjul. De medlevererade hjulen har låga flänsar.

Svar på dina direkta frågor;
1) Loket skall vara färdigmonterat innan lackering men du måste bygga det så att det kan tas isär i lämpliga delar för lackering. Du bör provköra allt innan lackering och slutmontering.
2) Vitmetalldelarna kan limmas med cyanolim. Det går också att löda ihop, men det kräver särskilt flussmedel och lod samt en lödkolv med inställbar temperatur. Lodet för vitmetall har en smälttemperatur som är lägre än vitmetallens. Carr´s säljer 70°C lod som passar för detta (wood's legering), alt 145°C lod av samma fabrikat, men då ligger man redan farligt nära vitmetallens smälttemperatur. Avrådes.
3) Vilka dekaler.. ja det beror ju på, gäller frågan valet mellan våtdekaler och gnuggisar? Våtdekaler är lättare att hantera eftersom de medger efterjustering. Ytan där man monterar dekalerna skall vara blank. Sifferdekaler finns tex hos Perl och HNJ verkstad. Om man fått tag i vita dekaler kan dessa göras gula med en spritpenna efter montering.

Hoppas att detta räknas som ett hyggligt svar till de regniga dagarnas pyssel,

Hälsningar
Hans

2011 07 06, 21:02
Kommunikationsminister

Min tanke var att använda mig av en ESU micro dekoder om nu MJ-Exp kan fixa till en sådan.

Dekodern och högtalaren vill jag placera i tendern och även montera en Roco släpsko på undersidan.

Fördelen med Roco släpsko är att man skulle kunna gränsla den i mellan den mittersta hjulaxeln då släden går att montera av.

När det gäller kurvradien så får man lägga loket på en rutt runt banan med C-räls och slanka växlar.

Jag har nu börjat med att fila bort all gjutskägg som det var rätt mycket av.

Kan man limma allt ?

2011 07 07, 9:49
Trafikledare

Kan man limma allt ? ja, går även löda oxå. Gäller lödning har du ingen möjlighet att ändra vitmetall om du skulle missa.

2011 07 07, 12:11
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Till och börja med vill jag vara tydlig med att jag inte byggt modellen av E10:an men är innehavare av byggsatsen sedan en massa år tillbaka. Jag har byggt några vitmetallslok men just E10:an har fått vänta på modet skulle infinna sig. Av de olika modellerna från DHJ/Jeco vill jag nog påstå att E10:an tillsammans med S1:an är den mest krävande byggsatsen och en förutsättning för ett lyckat bygge är nog en viss erfarenhet. Då loket, till skillnad mot E och E2, har slidstyrning gäller det att vara nogrann och väl tänka igenom byggmomenten, inte minst inför blånering/målning. Jag har inte sett så många färdigbyggda E10-modeller, kanske en handfull, och däribland ingen för växelström - kan inte låta bli att fråga mig varför, kanske ett alltför svårt/komplicerat bygge?

Som påpekat i tidigare inlägg tror jag det största problemet blir just hjulen och då modellens hjulprofiler kontar Märklins standard, men inte omöjligt att lösa.

Målning däremot, undantaget det återkommande problemet med målning (här är blånering att rekomendera) av slidstyrningen, är enklare. Riskerna är dock att ett väl fungerande chassie innan målningen, inte går lika bra när man demonterat det och så satt ihop det igen efter målningen.

Lödning kontra limning? Personligen är jag för lödning - det känns lite bättre och "starkare" då - men, återigen, här krävs "modet". Att löda vitmetall har beskrivets i inlägg ovan, jag vill bara tillägga att det går bra att löda ihop mässing och vitmetall - kräver dock lite annan tecknik som kombination av olika tenn och lödvatten samt arbetsmoment som förtenning - dessutom går det tydligen bra att separera ihoplödda vitmetalldelar genom att lägga ner den ihoplödda delen i kokande vatten.

Leja ut bygget? Det finns säkert någon som tar åt sig detta men frågan är till vilket pris och att få modellen byggd för växelström kan dock troligen minmera antalet intresserade.

Lycka till med bygget

/Ola

2011 07 07, 12:43
Kommunikationsminister

Tack för alla svaren :-D

Man måste försöka börja med något så kommer man klarar av denna fixar man allt :lol:

Något jag funderar på om man tittar på sprängskissen är hur denna modell plockar upp strämen från hjulen :?:

Vilken svart lokfärg bör man använda :?:

2011 07 07, 13:53
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Nu har jag fått ordning på kamera och bilduppladdning,här tre bilder på mitt tillfälligt avst. bygge. chassiplåten är skruvad och lödd,hytten är lödd, panna och gångbord är både limmade och lödda. Chassit och slidstyrning är till största del blånerat med vapenblånering.
bermod
Bild
Bild
Bild

2011 07 07, 13:56
Kommunikationsminister

Roligt att få se dina bilder Beril :-D

Jag har kommit så långt att jag har avlägsnat att gjutskägg på nästan allt och nästa steg blir att börja backa.

Måste försöka införskaffa limmet efter helgen...... kan också nämna att jag har köpt en kompresor med spruta.

2011 07 08, 19:38
Trafikledare
Användarvisningsbild

jonas_sth skrev:
Måste försöka införskaffa limmet efter helgen...... kan också nämna att jag har köpt en kompresor med spruta.

Kul, vad blev det? Att måla med färgspruta är utan tvekan ett stort lyft.

2011 07 08, 20:00
Tågklarerare

Jag hade problem med drivningen, avstånd mellan axlar etc var inte perfekt.
Jag skrev ett reportage i Krister Brandts Modelltåg för en massa år sedan, kan bara referera till det.

/Anders

2011 07 08, 21:14
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Anders Johansson skrev:
Jag hade problem med drivningen, avstånd mellan axlar etc var inte perfekt.
Jag skrev ett reportage i Krister Brandts Modelltåg för en massa år sedan, kan bara referera till det.

/Anders

Stämmer bra Anders,jag har brotchat upp hålen i koppelstängerna 0,2mm och det går perfekt ,provkörde chassit nu för fem minuter sen. :-D
bermod

2011 07 08, 21:47
Kommunikationsminister

bermod, värdefullt tips och tackar för detta......

Kan sägar att det blev blilga saker från Jula :roll: men vill testa om man är rätt man för jobbet.

2011 07 09, 21:45
Kommunikationsminister

Det är väl meningen att följande skall slipas bort :?:
Bild

2011 07 10, 22:30
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 15 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se