Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 16, 13:41

Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
 ExpressNet handkontroller 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Vad är det billigaste handkontroller för att köra lok och styra så många Fx funktioner samt om möjligt även lägga växlar på ett smidigt sätt?

Största anledningen till frågan är att jag har hittat en DIY kit som jag & en forums kompis eventuellt / kanske kommer att sälja som "plug and play", om vi kan göra en liten ekonomisk vinst på den utan att bli dyrare än befintliga handkontroller på marknaden.

2011 06 03, 9:43
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Måste väl vara Multimusen.....
Jag menar, man hittar ju en handenhet på ebay för mellan 600-800:- och ibland mindre.

Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild

2011 06 03, 11:15
Profil YIM WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Okej, om du fick specificera upp en egen handkontroller utan att behöva tänka på ekonomin bara på vad som skulle passa dig.
Hur skulle den se ut då?

2011 07 02, 16:58
Trafikledare
Användarvisningsbild

Jag saxar in samma text som jag skrev på grannforumet i samma fråga för ett tag sedan:
Tittar man på alla de handkontroller som finns, och nu bortser jag från stora "släpbara" 2-handsmonster som tex ESUs central osv, så är detta stenålderskonstruktioner. Framför allt användargränssnittet är katastrof. Ett av de värre exemplen är nog Lenz LH90 där man måste lära sig en hel harrang av ologiska knapptryckningar för att bara byta lok! Likanade finns det många exempel på. Vad jag skulle vilja ha är en handkontroll som är lika intiutiv som en modern mobiltelefon. Skall sanningen fram så är det inte så vanligt att man plockar fram någon manual till en telefon eller? Varför? Jo, den är relativt enkelt och grafiskt uppbyggd.

Tänk er en modern telefons skärm med funktionsknapparna i klartexkt, du kan själv bestämma hur och var på skärmen dom skall ligga och hur du kanske skall kombinera olika i dina egna specialfunktioner. Allt detta med en inbyggd manual och i en smidig trådlös enhandsmanövrerad liten låda med en stabil ratt.

Jag vet att man kan göra mycket med en vanlig telefon och jag kommer att prova det snart, men jag tror inte man kommer hela vägen dock.

Jämför helt enkelt hur en telefon fungerar idag med de kontroller som finns så känner jag att utvecklingen har i princip stått stilla sedan 1997 på den fronten. Tekniken borde ju vara kapabel till mycket mer helt enkelt.

2011 07 02, 18:59
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Om man skulle få som man ville, så kan jag tänka mig en handenhet som har följande:
1- F1 till F10 (minst).
2- tumhjul istället för ratt, inga ändlägen och riktningsändring med knapp.
3- Nödstoppsknapp (givetvis :mrgreen: )
4- Enhandsgrepp så klart.
Det är väl vad man vill ha som minst i en handenhet.
Kan man dessutom få WIFI och annat så vore det ju en bonus :wink: .

Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild

2011 07 02, 19:08
Profil YIM WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Kan väl bara säga att jag håller i stora drag med det Graffen skriver, låter ungefär som det jag menar med "enhandsfattad kontroll med vettig ratt"
Till det skulle jag vilja ha en ordentlig skärm, med ett modernt användargränssnitt. Som ett exempel på hur enkelt det skall vara så när man på 90-talet byggde nya svenska ubåtar så var målsättningen med alla ventil- och manövertavlor att "mannen från gatan" skall kunna köra systemet utan längre utbildning. Jag kan säga att man lyckades ganska bra då det är i många lägen enkelt och grafiskt uppbyggt.
Om man tittar på många moderna elektrinikprylar idag kan man ju packa in otroligt många finesser i dom, och ändå göra det relativt begripligt och sedan möjligt för de som vill grotta ner sig på lägre nivå göra det.
Tänk om man hade en handkontroll som man kunde låsa med en PINkod? Vore inte det vettigt kanske på en publik körning? Man låser den till en lokadress vid en körning, PINkoden krävs för att ändra adress. Denna funktion efterlyses ju av många som deltager i modulträffar.
Vidare vore det intressant att kunna enkelt mappa upp olika F-funktioner. Istället för att trycka på en knapp kanske det finns vissa funktioner som kan kombineras. Tex om du växlar från rangeringsläge med korta acc och bromssträckor samt ingen ljusväxling vid riktningsbyte, växla till linjeläge där du ändrar ljusväxling samt F-funktion.
Lägg sedan till att hela manualen till enheten ligger i den så du trycker bara på ett frågetecken och därefter en knapp så får du upp en inforuta om vad den funktionen är.

Som sagt, jag anser att det finns mycket att göra på denna tekniken... märkligt är bara att ingen gör det? Det stora på marknaden borde väl kunna ha intresse att ett så stort steg framåt.

2011 07 02, 21:08
Trafikchef

Eftersom jag inte har skaffat handkontroll än så tittar jag en hel del på vad som finns.
LH90 har ratt, det känns vettigare för mig än att trycka på knappar för att öka och sänka farten. Sen får den negativ kritik pga att den är svår att uppdatera med.
Hmm, jag var på väg att fråga vilken man skulle välja för sin hemmabana.
Men Graffens tumhjul verkar ju vara väldigt rätt, då kan man ju få en enhandskontroll på allvar.

2011 07 09, 17:31
Profil YIM
Trafikledare
Användarvisningsbild

Arne Lindgren skrev:

LH90 har ratt, det känns vettigare för mig än att trycka på knappar för att öka och sänka farten. Sen får den negativ kritik pga att den är svår att uppdatera med.

Efter kort tillvänjning så funkar knapparna på LH100 perfekt. Idag ser jag inget problem med det. I valet LH 90-LH100 är det utan tvekan till fördel som jag ser det till LH100. Enda alternativet som jag ser det om du bara vill ha en liten handkontroll är väl någon Rocomus. Hemma skulle jag dock annars kunna tänka mig att kika på ESU om man inte behöver släpa runt på den.

2011 07 09, 19:57
Kommunikationsminister

Beeblebrox skrev:
Arne Lindgren skrev:

Efter kort tillvänjning så funkar knapparna på LH100 perfekt. Idag ser jag inget problem med det. I valet LH 90-LH100 är det utan tvekan till fördel som jag ser det till LH100. Enda alternativet som jag ser det om du bara vill ha en liten handkontroll är väl någon Rocomus. Hemma skulle jag dock annars kunna tänka mig att kika på ESU om man inte behöver släpa runt på den.

Jag håller med om dig!
LH100 är klart marknadens bästa körkontroll...men tycker också att displayen är för liten.
Lenz kommer snart ut med en ny version 4 och det troligtvis också LH100 uppgraderat med större displayen också.(Hoppas jag)

2011 07 10, 10:53
Trafikledare
Användarvisningsbild

Goofy skrev:
LH100 är klart marknadens bästa körkontroll...men tycker också att displayen är för liten.
Lenz kommer snart ut med en ny version 4 och det troligtvis också LH100 uppgraderat med större displayen också.(Hoppas jag)

Huruvida det är marknadens bästa eller inte låter jag vara osagt, det är upp till var och en att bedöma. Min åsikt är dock att det är den minst dåliga av det jag har sett.
Även när Lenz uppdaterar denna till ver 4 så handlar det fortfarande om en uppdatering. Jag anser att det behövs något helt nytt som tar tekniken fram till 2000-talet i alla fall... Som jag ser det så är vi kvar på 80- eller i bästa fallet 90-talet när vi tittar på teknikutvecklingen på digitalsystemen. Framför allt gällande användargränssnittet. Att programmera ett lok från en handkontroll är ju marginellt lättare än det var att programmera inspelning på en video från 1987... Tryck 2ggr på den knappen, pli höger och 2 upp, skriv in nytt värde och hoppas det hamnade i rätt CV av de 250 :roll:

För övrigt har jag börjat fundera på att försöka sammanställa mina åsikter till lite mer konkreta tankar och framföra dom till aktörerna på marknaden.

2011 07 10, 14:31
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Vi bestämde oss för att prova bygga en morden handkontroller och hoppade DIY kitet. Den kommer att vara baserad på några idér från forumet, håll tummarna nu att det även når målet.

2011 07 11, 19:46
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 11 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se