Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 18, 15:08

Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
 Jag fattar ingenting!(Som vanligt) 
Författare Meddelande
Trafikledare

Jag har fått problem med Jeco´s F-lok.Loket går helt perfekt och allting funkar som det ska,med undantag för att helt plötsligt tvärstannar det och strömmen bryts.Men....-ingenting har hänt för så fort jag trycker på stoppknappen fortsätter det som det ska.Jag har plockat isär hela loket och kan inte hitta något anmärkningsvärt vad gäller kablar och anslutningar.Jag är totalblåst på allt som rör elektronik så det området kan jag inte svara för.Felet återkommer oavsett om ljudet är på eller av.Därför frågar jag nu mina duktiga forumbröder som är bättre insatta,vad kan ha hänt?

2011 06 07, 20:55
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Låter som om det är smuts/fett på kollektorn. Hade samma symptom på ett Shaylok. Det satt smuts i springorna på kollektorn som tydligen kortade kolen?!?
Hursomhelst så försvann mina problem med det loket i och med rengöringen. Jag tog en nål och skrapade rent i spåret samt gjorde rent kollektorn med kemiskt ren bensin.

Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild

2011 06 07, 21:11
Profil YIM WWW
Trafikledare

Detta har hänt mig med Jeco-lok ett par gånger. I mitt fall har det varit att modellen har haft en tidig kort släpsko (jag kör 3R AC Digitalt). Ett annat är att tydligtvis är Märklins C-skenor mer känsliga än K-skenorna för smutsbeläggning. Jag kan ha problem i lågfart, dvs. att loket stannar men åerstartar liksom av sig självt, på klubbanan med C-räls men detta problem har jag inte på K-skenorna "hemma".
Jag begriper inte heller sådant här men är tacksam för forumhjälp från tid till annan och klubbkamraterna som kan det digitala.
//Björn

2011 06 07, 22:43
Kommunikationsminister

Graffen skrev:
Låter som om det är smuts/fett på kollektorn. Hade samma symptom på ett Shaylok. Det satt smuts i springorna på kollektorn som tydligen kortade kolen?!?
Hursomhelst så försvann mina problem med det loket i och med rengöringen. Jag tog en nål och skrapade rent i spåret samt gjorde rent kollektorn med kemiskt ren bensin.

???
TS skrev att han tryckte på stoppknappen,så fortsätter den som vanligt.
Tror inte det har med din historia med det att göra...

2011 06 09, 17:31
Kommunikationsminister

ubbehuggkubbe skrev:
Jag har fått problem med Jeco´s F-lok.Loket går helt perfekt och allting funkar som det ska,med undantag för att helt plötsligt tvärstannar det och strömmen bryts.Men....-ingenting har hänt för så fort jag trycker på stoppknappen fortsätter det som det ska.Jag har plockat isär hela loket och kan inte hitta något anmärkningsvärt vad gäller kablar och anslutningar.Jag är totalblåst på allt som rör elektronik så det området kan jag inte svara för.Felet återkommer oavsett om ljudet är på eller av.Därför frågar jag nu mina duktiga forumbröder som är bättre insatta,vad kan ha hänt?

Skumt med det där om stoppknappen... :?
Kan det vara överhettning av dekodern...?
Eller du kanske ska prova med att resetåterställa dekodern och starta om igen...?

2011 06 09, 17:32
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Goofy skrev:
Graffen skrev:

???
TS skrev att han tryckte på stoppknappen,så fortsätter den som vanligt.
Tror inte det har med din historia med det att göra...

Med tanke på att mitt lok startade efter jag tryckt på "stop" igen så tror jag att det har väldigt mycket med trådstartarens fråga att göra!
Överhettning däremot hjälper det definitivt inte att starta om eftersom den inte ger kortis.......

Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild

2011 06 09, 18:04
Profil YIM WWW
Kommunikationsminister

Det kan inte ha med kortis att göra,då TS säger att starta systemet igen och loket går igen utan problem.
Annars hade det varit kortis hela tiden med tanke på om kollektorn.
Däremot så bör man rengöra kollektorn ibland.

2011 06 09, 20:52
Kommunikationsminister

Hallå Ubbe!

Hur går det med felsökningen...?

2011 06 14, 7:38
Trafikledare

Jotack,felet är fixat.Jag började med att riva motorn och konstaterade att kollektorn var en aning repig.Jag gjorde rent och satte ihop hela klabbet för att konstatera att det inte blivit någon skillnad.Mer än på en detalj:motorn blev varm efter en kort stunds körande.Förmodligen beroende på att kolen inte satts tillbaka i sina ursprungliga positioner.(Skitslarvigt!)Nåväl,jag inhandlade en ny motor och loket gick perfekt med undantag för "stoppandet".Efter vidare undersökning visade det sig att det var släpdojan som behövde "ruckas om"lite.Även om inget mänskligt öga kunde se någon skillnad efter operationen så funkade allt som det ska,och allt är frid och fröjd. :-D

2011 06 14, 19:29
Kommunikationsminister

ubbehuggkubbe skrev:
Jotack,felet är fixat.Jag började med att riva motorn och konstaterade att kollektorn var en aning repig.Jag gjorde rent och satte ihop hela klabbet för att konstatera att det inte blivit någon skillnad.Mer än på en detalj:motorn blev varm efter en kort stunds körande.Förmodligen beroende på att kolen inte satts tillbaka i sina ursprungliga positioner.(Skitslarvigt!)Nåväl,jag inhandlade en ny motor och loket gick perfekt med undantag för "stoppandet".Efter vidare undersökning visade det sig att det var släpdojan som behövde "ruckas om"lite.Även om inget mänskligt öga kunde se någon skillnad efter operationen så funkade allt som det ska,och allt är frid och fröjd. :-D

Fan så mycket besvär med släpskon...!
Tror du får börja med två räls för att slippa "besvär"... :wink:

:mrgreen:

2011 06 19, 16:54
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Släpskor har jag för mig att Speedway- förarna har hör det hemma på en MJ-anläggning. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
nidom

2011 06 19, 16:59
VD
Användarvisningsbild

nidom skrev:
Släpskor har jag för mig att Speedway- förarna har hör det hemma på en MJ-anläggning. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
nidom

Nej det gör det inte, jag har kanoter under mina lok :mrgreen: :mrgreen:

Märklinist ja visst

2011 06 23, 19:51
Trafikchef
Användarvisningsbild

HEJ HEJ

Jag köpte idag uranbatterier till ett antal nya PC våra konsulter på jobbet ska ha, de ska räcka både PC:ns och konsultens livslängd. Dyra men i alla fall.

Tänkte de vore bra till MJ, då skulle man slippa "kriget" mellan 2R och 3R, bara ladda loket o köra, nån ström behövs inte i spåren. Styrsignalen kommer givetvis trådlöst via WiFi och protokollet heter MfDccX.

Trot den som vill... :!: Utveckling pågår.

PS Om inga bilder visas, t ex nedan - ja då är helt enkelt min egen server nere - det händer, inte ofta men i alla fall.... :=)

Bild
Bild

2011 06 23, 22:33
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 13 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se