Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2014 10 01, 5:57

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Nybörjare! 
Författare Meddelande
Passagerare

Testa att lägga mitt inlägg under denna, en mer korrekt tråd.

Jag behöver tips & råd för kompletta nybörjare. :cry:

Inser att detta forum är för folk med riktiga kunskaper och kanske kan ni guida mej och min 7åring till andra forum!?!?

Beslut är fattat om att köpa modeljärnväg.
Vi har varit i olika specialbutiker (som tex. den nya Trainshop i stuvsta) och kollat på nya märklingrejer med digitala kontroller och snabbtåg. Typ startkitt.
Nu har vi kollat på blocket och har funderingar kring att köpa begagnat.
Som ni kanske inser har vi bekymmer!
Jag kan inte sånt här.
Hur kompatibelt är Märklin genom åren!? Kan man köpa gamla tåg och räls och koplettera ett sånt startkitt med?
Finns det olika typer av standarder? Spårbredd? Stömstyrka? Inte vet jag!?
Var kan man läsa mer?

Tacksam för snabbt svar!

//Mattias

2011 04 11, 10:22
Moderator
Användarvisningsbild

superdif skrev:
Jag behöver tips & råd för kompletta nybörjare. :cry:

Inser att detta forum är för folk med riktiga kunskaper och kanske kan ni guida mej och min 7åring till andra forum!?!?
//Mattias

Hejsan!
Forumet är till för alla som vill debattera modelljärnväg oavsett hur mycket kunskaper man har. Det finns många här som har mer kunskaper om modelljärnväg än mig men det betyder ju inte att dom har större rätt att delta i forumet än mig. Så skriv på här du bara.

Bästa tipset jag kan ge är att köpa en startsats för då får du ju med räls, körkontroll och 1-2 tågsätt. Jag rekommenderar en digital startsats då dessa ger mer möjligheter än analoga.

I övrigt kommer du säkert kunna få många mer bra tips här och du kan även få bra hjälp om du besöker en hobbybutik.

Såg nu att du postat inlägget under annan avdelning också och dubbelpostning på det sättet brukar inte vara särskilt uppskattat, fast det var en bättre avdelning att lägga det på.

2011 04 11, 12:01
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

superdif skrev:
Hur kompatibelt är Märklin genom åren!? Kan man köpa gamla tåg och räls och koplettera ett sånt startkitt med?
Märklin är nog det mest bakåtkompatibla av alla mj-märken. Så visst går det att komplettera ett startset med gamla lok och vagnar. Är ditt startset digitalt bör du dock utrusta gamla analoga lok med dekoder. Vad gäller räls har Märklin haft ett antal varianter under årens lopp. Vilka som kan kopplas ihop direkt vet jag inte, men t ex räls utan banvall måste ju läggas på banvall med rätt höjd för att komma upp i samma nivå som den klassiska Märklinrälsen med banvall av plåt. Men här på forumet finns gott om Märklinister som kan ge bättre besked. Någon eller några rälsvarianter har också kritiserats för att vara ömtåliga.
superdif skrev:
Finns det olika typer av standarder? Spårbredd? Stömstyrka?
Det heter spårvidd...och den är 16,5 mm i H0-skalan, både för 3R (=Märklin) och 2R (="alla andra"). Strömstyrka...äldre Märklintransformatorer hade högre startspänning, vilket leder till att en del lok gärna startar med ett ystert bocksprång. Med nyare transformatorer startar även dessa lok mjukt. Men den stora skillnaden mellan dagens och gårdagens Märklin är digitaliseringen. Gäller f ö inte bara Märklin - samma sak med 2R. Väljer du digitalt (vilket de flesta rekommenderar), kommer du knappast att köra dina lok med gamla analoga körkontroller, och vilken startspänning dessa har blir ointressant. Vad gäller "olika typer av standarder" kan kanske också nämnas att Märklin periodvis haft lågprisserier (Delta) med bl a enklare lok som saknar körriktningsrelä och istället har en spak för byte av körriktning.

Du skriver att du kollat på Blocket efter begagnade Märklingrejer - kolla gärna Tradera också. Urvalet torde vara större där.

2011 04 11, 13:03
Trafikchef
Användarvisningsbild

HEJ HEJ

MJ är för alla och nånstans börjar resan.

Lite så här tycker jag:
- om man vill "testa" så duger ju naturligtvis nån startsats och lite mera skenor men man kanske ska fundera på vad som är "kuligast" i starten, köra tåg, rangera, bygga egna modeller (hus, lok, vagnar), bygga landskap o träd, själva anläggningsbygget, tekniken, digitalt, osv.
- sen finns det många fler intresseinriktningar: Socialt (i klubbar, man bygger en modul och ansluter den på de träffar som finns), fotografering och dokumentation, samla (som jag) (plus foto) och mycket mer...

MJ blir liksom vad man gör det till. "Nitälskarna" är ett fult ord för de som försöker efterbilda originalet så noga som möjligt, man kompletterar och bygger till ett befintligt lok eller bygger ett eget från i princip Scratch.

Vill man bara komma igång så är det väl som sagt att bygga en liten anläggning på några kvadratmeter. Att den är liten betyder inte att den är billig.

Viktigt idag - tror jag - är att bestämma sig för nåt av följande:
- skalan, HO och N är vanligast, det finns många andra skalor (kolla Wikipedia)
- analogt eller digitalt, analogt betyder "förr i världen" och det finns AC (växelström/Märklin) och DC (likström/i princip övriga)
- 2R (2-räls/övriga) eller 3R (3-räls/Märklin) - betyder matning - 2R via hjulen (plus o minus), 3R ström via en släpsko i mitten (kallas den 3:e skenan trots att det är "piggar" som sticker upp i rälsen)

På 2R kan man alltså köra antingen analogt och då normalt likström (DC) eller digitalt, normalt då DCC (heter systemet).

På 3R kan man köra antingen analogt och då normalt växelström (AC) eller digitalt normalt Märklin/Motorola.

Digitalt är varken AC eller DC.

Första valet tycker jag är 2R eller 3R. De är inte kompatibla, endera sorten gäller (även om det finns specialare där man kan köra både 2R och 3R på samma bana - dock inte samtidigt med 2R och 3R-fordon vad jag vet).

Sen nästa: analogt eller digitalt (gamla lok kan kompletteras med en dekoder så man kan köra digitalt men man får pula med det själv eller lämna in till hobbyaffären).

Gamla Märklin är analoga (i regel om de inte är ombyggda). På en analog bana kan du köra ett lok/tåg i taget på en viss del som matas av en transformator. Du kan köra fler tåg förstås på samma del men inte individuellt, dvs. ratta dem med olika hastigheter. Det funkar på digitalt.

Och ja - gamla analoga Märklin går att köra på alla gamla transformatorer från Märklin. Gamla analoga likström likadant om man har likströmslok och en "likströmstransformator" (Trix, Fleischmann, Roco, Lima, Pico och många fler).

Alla Märklin H0-skenor kan man använda, även tillsammans men med s.k. övergångsskenor emellan de olika typerna. Det finns tre: M-skenor med rälsbädd (metall), K-skenor utan rälsbädd (plast) och C-skenor med rälsbädd, de senaste (plast)

Ska man ha ellok på banan så ska man fundera på om man vill ha luftledning (kontaktledning) också. Det är en massa merjobb men kul. I den analoga världen (den gamla) så använde man ibland/ofta kontaktledning till att köra ett tåg med, det andra kördes (strömmatades) via skenorna. Då fick man i alla fall två av varandra oberoende tåg på banan. I den digitala världen behövs det inte, då är det mest för att det ser snyggt ut eller mer verklighetsnära (välj själv) med en kontaktledning.

Läsa mer? Tja, det finns massor men fråga här så kanske nån kan svara. Det finns en o annan tågnisse som tittar ut ur garderoben ibland. :lol:

Hoppas det var nåt värde i detta.

PS Om inga bilder visas, t ex nedan - ja då är helt enkelt min egen server nere - det händer, inte ofta men i alla fall.... :=)

Bild
Bild

2011 04 13, 0:26
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

En mycket uttömmande och bra sammanfattning av cgn1954, det enda jag skulle vilja tillägga är:

1. Om man med "fordon" avser lok, rälsbussar etc så är dessa mycket riktigt inte kompatibla mellan 2R och 3R-systemen i H0-skalan. Däremot så fungerar det rent elektriskt alldeles utmärkt att använda vagnar avsedda för 2R-systemet på en 3R-bana, men inte omvänt (då blir det kortslutning eftersom 3R-vagnar inte har hjulaxlar där hjulen är isolerade från varandra). Vissa specialfunktioner i 3R-systemet kan dock inte användas då, t ex automatiska elektriskt styrda bommar, som just utnyttjar att ström leds drån det ena hjulet till det andra för att fälla bommarna. Sedan är det en annan sak att olika hjulprofiler på vagnarna, beroende av bl a tillverkare, kan leda till att vagnarna spårar ur lite lättare.

2. Det fungerar bra att köra nyare digitala lok på banor med gammaldags analog teknik. Om du väljer Märklin så ska du dock inte använda de gamla blå transformatorerna, då dessa ger en lite för hög strömstyrka vid växling av körriktningen som kan skada lokets dekoder.

3. 3R-systemet i H0 likställs ofta med Märklin här i Sverige, men det finns åtskilliga fler tillverkare som erbjuder åtminstone delar av sitt utbud i såväl 2R- som 3R-versioner. Omvänt så har Märklin sitt varumärke Trix, där många gemensamma modeller erbjuds marknaden anpassade till de bägge systemen i H0:an.

2011 04 15, 11:13
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Ville bara meddela att eftersom trådskaparen gjorde två inlägg med samma innehåll så har jag nu flyttat inläggen från den andra tråden till denna samt raderat det andra, identiska, inlägget.
Ett tips till trådskaparen är att PM:a moderatorerna så kan vi flytta inlägget till rätt avdelning då det inte är uppskattat att posta samma inlägg i flera avdelningar.

/mjtag
Nybliven & jourhavande moderator.

2011 05 20, 15:25
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se