Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 17, 13:40

Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
 Strömförbrukning Fleischmannlok. 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

Har en Fleischmann BR038 som ska digitaliseras. Loket har ganska dåligt utrymme under tendekåpan, och kontakten är dessutom 6-polig. Den dekoder som F-m rekommenderar har utgått, men jag kan få tag i en annan dekoder som kan passa. Problemet är att denna har en högsta kontinuerlig belastning på 600ma, medan den dekodern som rekommenderas har 800mA. Någon som har gjort ett belastningsprov på ett sådant eller liknande lok? Klarar man sig med en "liten" dekoder? tycker att det skall rätt mycket till om ett lok skall dra 600mA?

Tacksam för all input!

mvh

Kristian

2011 04 26, 20:36
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Hej hopp!

För min del så har jag goda erfarenheter av att använda CtElektroniks DCX75 i Fleischmanns lok.
Denna klarar 1 A kontinuerligt, är riktigt liten och finns med diverse anslutningar.
Läs mer här: http://www.habohobby.se/sv/produkter/modelljarnvag/digitalt/ct-elektronik/lokdekodrar/tran-lokdekoder-dcx75.html

/Ubbe

PS!

...och den funkar fin, fint i N-skala också om det är det du kör. ;)

DS!

2011 04 27, 11:35
VD
Användarvisningsbild

Tackar för tipset! Jag var lite otydlig, loket är ett H0-lok!

/Kristian

2011 04 27, 21:24
Trafikledare

Fleischmann skröt på sin tid om hur strömsnåla deras motorer var, och tror jag specificerade strömförbrukningen hos den klassiska platta motorn till 250mA. Man undrar i och för sig vid vilken belastning etc det var. Jag vet heller inte om det är just den motorn som sitter i 38:an, om det är den varianten med den långa 'Wannentendern' så är det det inte, men om det är den kortare så kan det vara det.

Det går ju annars att mäta upp. Ett mätinstrument för en hundralapp från Clas i sjön kan man klara sig mycket långt på.

Om du vill kan jag mäta upp hur mycket ström min 38:a drar (art.nr. 4166) ikväll och meddela resultatet sen.

2011 04 28, 9:55
VD
Användarvisningsbild

Har du tid och möjlighet så är jag ytterst tacksam!

mvh

Kristian

2011 04 28, 20:32
Trafikledare

Ok, här är lite mätresultat. Loket är ett Fleischmann 4166 (BR38 med 'Wannentender'), som har den avlånga motorn. Transformatorn är en Fleischmann 712, dvs den lämnar helvågslikriktad likström som vilken klassisk tågtransformator som helst. Utspänning vid maxfart är omkring 14 V.

På plan mark vid framåtgång, i full fart, drar loket, inklusive frambelysning 260 mA.
Om jag stoppar loket så det står och slirar så drar det 420 mA.
Om jag trycker tendern mot spåret så att motorn står stilla (gör inte detta någon längre tid, motorn kan överhetta), så drar det om kring 950 mA.

Vid backgång blir det omkring 50 mA högre pga tenderbelysningen också tänds.

Provade ett lok med den platta motorn, 4235 (BR 221). Fick samma mätvärden för 4365 (Rc 2).

Full fart på tomgång, inklusive frambelysning, 400 mA
Full fart, stoppat så att det slirar, 750 mA. (loket har slirskydd på alla 4 drivhjulen).

4063 (BR64, utan svänghjul) (platt motor):

Full fart på tomgång, 375 mA (inklusive två lampor eftersom detta lok inte har riktiningskänslig belysning)
Full fart, stoppat så att det slirar, 480 mA. (loket har inga slirskydd, så det slirar tämligen lätt).

2011 04 28, 22:13
VD
Användarvisningsbild

Tusen tack för hjälpen!

mvh

Kristian

2011 04 28, 23:01
Trafikchef
Användarvisningsbild

HEJ HEJ

Ser ut som om din lilla decoder kommer att räcka, med tanke på mätresultaten. Du ska tänka som att dekodern "producerar" och motorn "konsumerar" ström.

Motorn ska alltså kunna klara llika eller helst högre ström än vad dekodern (eller för den delen en transformator) kan "producera".

Om dekodern kan pumpa ut mer ström än vad motorn klarar så ryker motorn - troligen - förr eller senare. Som ett tips liksom... :!:

PS Om inga bilder visas, t ex nedan - ja då är helt enkelt min egen server nere - det händer, inte ofta men i alla fall.... :=)

Bild
Bild

2011 04 28, 23:09
Trafikledare

cgn1954 skrev:
Ser ut som om din lilla decoder kommer att räcka, med tanke på mätresultaten. Du ska tänka som att dekodern "producerar" och motorn "konsumerar" ström.
Motorn ska alltså kunna klara llika eller helst högre ström än vad dekodern (eller för den delen en transformator) kan "producera".
Om dekodern kan pumpa ut mer ström än vad motorn klarar så ryker motorn - troligen - förr eller senare. Som ett tips liksom... :!:

Njae, det är lite bakvänt tänkt. Det är snarare så att motorn drar olika mycket ström beroende på vilket driftfall den utsätts för. En motor som drar 0.5 A kommer att dra 0.5 A oavsett om den ansluts till en dekoder som förmår lämna 0.5 A eller 5 A. Däremot är det risk att dekodern går sönder om den t ex är specificerad för en maximal kontinuerlig utström på, säg, inte mer än 0.25 A. Det är snarare en fördel att ha en dekoder som kan leverera mer ström än vad motorn behöver, den kommer att arbeta svalare och med större mariginaler vilket ökar tillförlitlighet och livslängd. Men sen vill man ju gärna ha plats med den inuti loket också...

Man kan jämföra med vanlig analog drift. En typisk mj-trafo (vi håller oss till Fleischmann eftersom det var på tapeten - säg Fleischmann 6755) kan leverera över 1 A . Det innebär inte att man bara kan driva ett lok vars motor drar 1 A, utan motorn drar så mycket ström den behöver. 4166:an kommer att dra sina 260 mA i tomgång även om man ansluter den till ett bilbatteri som kan leverera flera hundra ampere. (Däremot är det risk för att anslutningsledningarna brinner upp om man skulle få till en kortslutning i spåret, eller t o m skenorna om man har kraftiga anlutningsledningar, om man matar med en strömkälla som kan leverera så mycket. Men det är en helt annan sak...).

Det jag inte är säker på eftersom jag inte kör digitalt är under vilka omständigheter dekodern är specificerad. Om jag kör min 4166 och den får upp något skräp i kuggdreven så att motorn låser, så kommer den att dra nära 1 A. Men under normal drift drar den inte mer än 420 mA. Vad ska jag då välja för dekoder? Skall den klara 0.5A eller 1A? Det vore synd om dekodern brann upp bara för att jag fick in nåt skräp i drivningen. Eller har dekodrar återställbara överströmsskydd, eller säkringar av något slag? Ingen aning.

2011 04 29, 9:11
VD
Användarvisningsbild

Man behöver nog ha lite reserv i decodern, den ska helst klara något mer är "stall" -värdet på loket. Om nu Br38:an kommer upp i säg 0,9A om det skulle bli stopp i maskineriet så bör man ju ha en decoder som klarar 1A. Vissa decodrar har överbelastningskydd andra har det inte. Jag chansar inte på den lilla Fleishmanndekodern, utan ser mig om efter något annat. ESU har sin lokpilot 4 med 6-pols kontakt, ska underöka om man kan få in denna. Är 4166 ett DB-lok? Det borde det väl nästan vara om den har wannentender?

Mvh

Kristian

2011 04 29, 19:46
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 10 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se