Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 05 19, 18:24

Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
 Plastmodeller av tåg 
Författare Meddelande
Tågklarerare

Thomas Åkerblad skrev:
Kommer ihåg att jag köpte på mig ett störe lager av Airfix tankvagn efter att jag sett en artikel i en engelsk järnvägstidning om en smalspårsanläggning med Afrika-tema. Där hade tankvagnarna rensats på allt under sidobalkarna och satts på Roco H0e-tippvagnsboggier. Såg rätt tufft ut och gav ett "riktigt" intryck. Nu finns dessa tankvagnar "någonstans" på vinden! Billigt uppslag för den som vill göra sammalunda - vagnarna finns ju kvar i Dapol-sortimentet.

Kommer ihåg att jag skaffade Kitmaster-broschyrer i en affär som låg på en tvärgata till Karl Johansgatan mellan Chapmans Torg och Jaegerdorfsplatsen. Är det någon annan med Göteborgsanknytning som kommer ihåg den? Var det en järnaffär eller en sportaffär? Måste varit mitten av 60-talet.

Mvh/Thomas Å

Det var en sportaffär. Kommer ihåg att det länge fanns kvar en röd engelsk Kitmaster personvagn i hyllorna bland plastmodellerna.

Stefan

AHHHHHHHHHHH! Den kom jag ihåg att jag stod och funderade över länge om jag skulle köpa eller ej! Det kändes häftigt med en plastbyggsats av en personvagn och det kliade i mina byggarfingrar - fast å andra sidan var den engelsk, det var fel skala och det passade inte till mitt Märklin! Långt efteråt ångrade jag att jag inte köpte den - fast å andra sidan för att ha haft något värde skulle den ju i så fall varit obyggd och det hade jag förmodligen inte klarat av! :lol:

Från broschyren kommer jag ihåg att jag var imponerad av den schweiziska krokodilen - kanske pga att jag körde Märklin och kände igen modellen därifrån?

Thomas Å

2008 05 07, 19:41
Tågklarerare

Airfix-sortimentet (på järnvägssidan) upptäckte jag inte förrän jag hittade broschyrer i danska butiker (Ålborg och Thorngrens? på Ströget i Köpenhamn) ca 63-64. Kommer inte ihåg om de gick att få tag i Sverige på den tiden? På 70-talet fanns de däremot mer allmänt i Sverige - fast tror knappast att de kan ha sålt i någon större utsträckning?

Mvh/Thomas Å

2008 05 07, 19:48
Kommunikationsminister

Stefan S skrev:
Thomas Åkerblad skrev:
Kommer ihåg att jag köpte på mig ett störe lager av Airfix tankvagn efter att jag sett en artikel i en engelsk järnvägstidning om en smalspårsanläggning med Afrika-tema. Där hade tankvagnarna rensats på allt under sidobalkarna och satts på Roco H0e-tippvagnsboggier. Såg rätt tufft ut och gav ett "riktigt" intryck. Nu finns dessa tankvagnar "någonstans" på vinden! Billigt uppslag för den som vill göra sammalunda - vagnarna finns ju kvar i Dapol-sortimentet.

Kommer ihåg att jag skaffade Kitmaster-broschyrer i en affär som låg på en tvärgata till Karl Johansgatan mellan Chapmans Torg och Jaegerdorfsplatsen. Är det någon annan med Göteborgsanknytning som kommer ihåg den? Var det en järnaffär eller en sportaffär? Måste varit mitten av 60-talet.

Mvh/Thomas Å

Det var en sportaffär. Kommer ihåg att det länge fanns kvar en röd engelsk Kitmaster personvagn i hyllorna bland plastmodellerna.

Stefan

AHHHHHHHHHHH! Den kom jag ihåg att jag stod och funderade över länge om jag skulle köpa eller ej! Det kändes häftigt med en plastbyggsats av en personvagn och det kliade i mina byggarfingrar - fast å andra sidan var den engelsk, det var fel skala och det passade inte till mitt Märklin! Långt efteråt ångrade jag att jag inte köpte den - fast å andra sidan för att ha haft något värde skulle den ju i så fall varit obyggd och det hade jag förmodligen inte klarat av! :lol:

Från broschyren kommer jag ihåg att jag var imponerad av den schweiziska krokodilen - kanske pga att jag körde Märklin och kände igen modellen därifrån?

Thomas Å

Krokodilen är häftig, har en byggd, en tomkartong samt en helt komplett obyggd byggsats :D

Stefan

2008 05 12, 21:52
Trafikchef
Användarvisningsbild

Airfix-sortimentet (på järnvägssidan) upptäckte jag inte förrän jag hittade broschyrer i danska butiker (Ålborg och Thorngrens? på Ströget i Köpenhamn) ca 63-64. Kommer inte ihåg om de gick att få tag i Sverige på den tiden?

Jodå. Det låg en liten trång butik i Kungspassagen (mellan Kungsgatan och Kyrkogatan) i Göteborg, på vänster sida om man kom från Kungsgatan, hette möjligen något i stil med Hobby-Center, Hobby-Experten eller liknande. Innehavaren var en vänlig, men något nervös glasögonprydd(?) herre med ljust hår i yngre medelåldern. Här fanns Airfix mj-relaterade byggsatser, såväl de billigaste i sina plastpåsar som de något dyrare i kartonger. Samtliga dock billigare än Faller, Vollmer etc. Men också enklare - även på den tiden fick man vad man betalade för. Och egentligen i fel skala, även om det ibland stod 00/H0 på förpackningen. De omålade fgurerna, såväl mj-relaterade som krigiska som cowboys och indianer i 00-skalan fanns också. Med 48 delar för 2 kronor spelade det mindre roll att de var i största laget! Och lillbrorsan var ruskigt skicklig på att måla dem.

Butiken hade också lite Fleischmann. Vad övrigt minns jag inte så noga. Man hade även butik i Stockholm, där centrallagret fanns, och - tror jag - i ytterligare någon eller några städer, möjligen Malmö.

2008 05 13, 11:15
Trafikchef
Användarvisningsbild

Stefan S skrev:
Bild

Tankvagnen minns jag som den verkliga höjdaren i Airfix mj-sortiment. Tyckte den var fantastiskt snygg runt 1963 eller så och hade ett par stycken, nedtyngda med bly i tanken för att de skulle få ungefär samma vikt som "normala" mj-vagnar och uppföra sig bättre på spåret.

Men vad är det där blåa som syns till höger under din vagn?

2008 05 13, 11:27
Tågklarerare

Thomas Åkerblad skrev:
Airfix-sortimentet (på järnvägssidan) upptäckte jag inte förrän jag hittade broschyrer i danska butiker (Ålborg och Thorngrens? på Ströget i Köpenhamn) ca 63-64. Kommer inte ihåg om de gick att få tag i Sverige på den tiden?

Jodå. Det låg en liten trång butik i Kungspassagen (mellan Kungsgatan och Kyrkogatan) i Göteborg, på vänster sida om man kom från Kungsgatan, hette möjligen något i stil med Hobby-Center, Hobby-Experten eller liknande. Innehavaren var en vänlig, men något nervös glasögonprydd(?) herre med ljust hår i yngre medelåldern. Här fanns Airfix mj-relaterade byggsatser, såväl de billigaste i sina plastpåsar som de något dyrare i kartonger. Samtliga dock billigare än Faller, Vollmer etc. Men också enklare - även på den tiden fick man vad man betalade för. Och egentligen i fel skala, även om det ibland stod 00/H0 på förpackningen. De omålade fgurerna, såväl mj-relaterade som krigiska som cowboys och indianer i 00-skalan fanns också. Med 48 delar för 2 kronor spelade det mindre roll att de var i största laget! Och lillbrorsan var ruskigt skicklig på att måla dem.

Butiken hade också lite Fleischmann. Vad övrigt minns jag inte så noga. Man hade även butik i Stockholm, där centrallagret fanns, och - tror jag - i ytterligare någon eller några städer, möjligen Malmö.

Just det, när du säger det kommer jag ihåg butiken - fast av någon anledning (som jag inte kommer ihåg) tillhörde den inte min normala rutt! Det är bara att konstatera att på mj-fronten var det bättre förr (när det gäller butiker! Inte utbudet som sådant!). I centrala Göteborgs fanns det Alida Söderdahl på Drottninggatan, Bröderna Lindstrand vid Kopparmärra, Ferdinad Lundqvist, Sjögrens vid Järntorget, Wettergren & Kerber på Vasagatan, Meeths, järnaffären i hörnet V:a Hamngatan/S:a Larmgatan, Valerius Hansson (med sin Märklinanläggning i fönstret varje jul) och säkerligen en del till som jag har glömt.

Mvh/Thomas Å

2008 05 13, 11:46
Trafikchef
Användarvisningsbild

I centrala Göteborgs fanns det Alida Söderdahl på Drottninggatan, Bröderna Lindstrand vid Kopparmärra, Ferdinad Lundqvist, Sjögrens vid Järntorget, Wettergren & Kerber på Vasagatan, Meeths, järnaffären i hörnet V:a Hamngatan/S:a Larmgatan, Valerius Hansson (med sin Märklinanläggning i fönstret varje jul) och säkerligen en del till som jag har glömt.
T ex Grand Bazar på Kungsgatan som hade Trix Express, men så vitt jag minns bara i julsortimentet. Och såväl i som utanför centrum hade ju var och varannan järnaffär Fleischmann och de flesta barnvagnsaffärer Märklin. För de icke-Göteborgare som händelsevis fortfarande orkar läsa den här tråden kan nämnas att Wettergren & Kerber egentligen var ett bokförlag med en kedja av butiker i Göteborg (och Västsverige?). MJ fanns endast på Vasagatan. Övriga butiker höll sig till böcker, kontorsmaterial etc - dvs det gängs sortimentet för bokhandlare. Idag finns butikskedjan kvar under namnet Wettergrens, men affären på Vasagatan är borta sedan länge. Vill minnas att Wettergrens i mindre omfattning sålde mj i butiken på Frölunda Torg på 1980-talet, men att denna verksamhet (och lokalen?) sedermera övertogs av Toys Leksaker & Hobby - men är inte helt säker, då Västra Järnbrott (som de äldre kollegerna sa när jag jobbade på posten i min ungdom) låg och ligger utanför mitt revir och ytterst sällan besökts.

2008 05 13, 14:02
Kommunikationsminister

Thomas Åkerblad skrev:

Har ett mycket svagt minne av den butiken, i skyltfönstret fanns en byggsatskartong med en mängd krigsfartyg i liten skala, kan ha varit 1/1200. Pyro hade en serie modeller i ungefär den skala nså det kan ha varit en sådan som jag såg.

Och på Kortedala torg så fann det två leksaks/hobbyaffärer i tidigt 60-tal, en av demkommer jag ihåg hade Fleischmanns svenska motorvagn.

Stefan

2008 05 13, 21:39
Trafikledare

Ursäkta om man utvecklar en gammal tråd men det var riktigt fina grejer men jag är inte intresserad av att bygga men däremot att äga ett färdigtbyggt exemplar, detta är bilder jag måste studera närmare.

2009 07 31, 22:33
Profil WWW
VD

Man undrar ju hur länge en sån där hyllvärmare kunde stå kvar när det begav sig. Jag hittade en engelsk 50-talsbil (Sunbeam?) från Airfix i 1/32 nån gång på sjuttiotalet i en järnaffär i Elmsta...

Kitmaster samlas det på i England, men då måste det vara just Kitmaster, de som Airfix gav ut såldes i stora upplagor i många år.

2009 08 01, 13:28
Lokförare
Användarvisningsbild

Fascinerande att det fortfarande finns kvar oöppnade förpackningar efter så många år. Och jag håller med dig om att illustrationerna på lådorna är fantastiska. Kul att se. :D

2009 08 04, 13:10
Kommunikationsminister

Kom på att jag sen jag skrev i tråden sist även fått tag på Kitmasters enda lok i TT (engelska TT, 1/101 tror jag).

Bild

Stefan

2010 01 20, 18:02
Tågklarerare

Var inne på Hobbybokhandeln i Stockholm idag och konstaterade att han fått in en obyggd Kitmaster Evening Standard i fräsch originalkartong. Ett fynd för den inbitne samlaren. Prislappen sa 160 kr.

/Thomas Å

2010 02 04, 21:36
Kommunikationsminister

Fick tag på dessa två sköna amerikanska byggsatser från 50-talet på Tradera, Ironhorse har copyright 1955 på lådan så den är 55 år gammal. Det roliga med den byggsatsen är att min pappa byggde en sådan på 50 talet och jag har kvar ritningen till den så jag var ju tvungen att köpa den.

Trailblazerbyggsatsen är i H0 och Ironhorse i 0:an

Bild

Bild
.

Stefan

2010 03 27, 17:23
Kommunikationsminister

En riktig Kitmasterskönhet kom hem till mej idag (ihop med en Evening Star och ett BR 50)

Bild.

Bild

Stefan

2010 04 23, 16:50
Kommunikationsminister

Har legat ute en hel del Kitmasterbyggsatser på Tradera på senare tid men dom sprang upp i pris rejält, speciellt första omgången. Dessa två skönheter lyckades jag i alla fall lägga vantarna på

Bild

Lägg märke till vagnen som är kopplad efter det italienska ångloket.......

Stefan

2010 10 09, 15:01
Kommunikationsminister

Ännu en Kitmasterbyggsats har kommit till min samling.....

Bild

Stefan

2011 02 11, 21:48
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Nyheter mjhobby.se