Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 17, 2:10

Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
 Problem 2 med Heljanlok 
Författare Meddelande
Tågbefällhavare

Mitt problem med Heljanloken är hjulen och strömupptagning. Jag har likström till skillnad mot min vän och har över 10 Heljanlok modell TMX och TMY.
Tyvärr, så finns det inget av loken som är roligt att köra med. Detta pga. att hjulen är "otroligt" känsliga för smuts och blir "skitiga" på nolltid. Rengöring och de går bra - ett tag. Sedan samma visa igen!
Jag har för mig att jag läste något för länge sedan om att det fanns ev. någon som kunde bygga om dessa lok, att byta hjul. Kan någon hjälpa mig vart jag i så fall kan ha läst om detta?

Jämfört med ett Rocolok så håller sig ett rengjort hjul 20-30 ggr längre än ett Heljanhjul. Visst, rena spår är ju en självklarhet, men när jag testade nyligen ett TMX-lok på ett "normal"-spår så gick loket knackigt och stannade då och då. Det slog lite "gnistor" om hjulen, bevis på smuts? Sedan satte jag på ett "vanligt" Rocolok och på samma körsträcka och då kunde jag krypköra hur fint som helst utan någgra som helst problem, helt underbart. Båda lokens hjul hade då rullat någon timma, inte helt rengjorda men synbart inte heller skitiga. Ändå stor skillnad på körning.

Jag ser att den enda möjligheten att få dessa lok att gå bra är att byta hjul med annat material i sig som inte är som en magnet och suger upp damm. Loken har nästan alla "svärtade" mörka matt färg och denna "beläggning" tar väldigt dåligt upp ström.
Någon som gjort eller har erfarenhet av detta? Vem kan man vända sig till och få hjälp?

2011 02 04, 16:49
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 1 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se