Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 20, 11:39

Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
 DCC-Gränssnitt att styra vändskiva 
Författare Meddelande
Lokförare
Användarvisningsbild

DCC-Gränssnitt att styra vändskiva

Bild
Till denna vändskiva från Arnold, som jag anskaffade i början av 80-talet, ingick en rund kontrollenhet på vilken man kunde vrida en yttre ring med en indexpekare till det anslutningsspår man ville att bryggan skulle vridas till. Då började bryggan vridas samt en platta innanför denna ring stegade sig fram allt eftersom bryggan vreds. Bryggan stannade när skivan på kontrollenheten pekade på samma anslutningsspår som det den yttre ringen angav som det valda anslutningsspåret.

För att över huvud taget kunna lista ut hur den fungerade var det första som behövde göras att laga den runda kontrollenheten. Min minnesbild av kontrollenhetens elektromekaniska stegmekanism var att den måste justeras litet då och då för att den inte skulle haka upp sig. Därför beslutade jag mig för att ta bort den elektromekaniska kontrollenheten och utveckla ett gränssnitt till Lenz som även skulle kunna styras från i en dator med programmet TrainController i Railroad & Co (RR&Co) från Freiwald Software.

Hur jag har implementerat denna vändskiva från Arnold får du alla detaljer om genom att klicka här eller på rubriken ovan.

Bild

Även Fleischmans vändskiva vilken ingår i dagens sortiment:
The "Thinking" Turntable 9152 C with Electricaly Switchable Track Exits...

Så även denna vändskiva är så konstruerad att den tillför ström till det anslutningsspår som vändskivans brygga har vridits till, vilket Fleischman kallar just för "Thinging". Det är genom att låta detta spår vara en endsat 15 - 20 mm kort spårstump som kan utnyttjas för indexeringen. Spårstumpen isoleras från resten av uppställningsspåret som matas med ström från den yttre änden så att loken kan stå där med t.ex. lyset tänt och/eller ljudet från ångpannan pysande medan loket förbereds.

Den detaljerade beskrivningen har följande underavdelningar:

• Hur vändskivans motor kopplas in och styrs
  • Själva vändskivans funktion och inkoppling
  • Automatisering av vändskivan med Traincontroller
  • En kontrollpanel som monteras vid anläggningens kant

2007 09 24, 11:02
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 1 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se