Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 07 16, 12:07

Svara på tråd  [ 2964 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 149  Nästa
 Morshyttan - Rossberga, 1959 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Livet består, som alla vet, av både bekymmer och frestelser. Båda dessa företeelser kan göra att man tappar fokus på modellrallandet och anläggningsbygget går i stå. Om man undantar digitaliseringen i vintras är det snart fyra år sedan jag sysslade med min anläggning. Det är ju inte bra!

Jag kan inte erinra mig att jag någonsin avlagt ett nyårslöfte, men nu tror jag det är dags. Så här inför det nya decenniet är det frestande att lova runt men risken är alltid att man håller tunt. Därför nöjer jag mig med följande löfte:

Den 31 december 2010 ska åtminstone ”området hitom spåren” vara infrastrukturellt åtgärdat och sargen figursågad och målad.

För att sätta lite press på mig själv att få detta gjort startar jag därför denna tråd med hopp om att forumbröderna ska uppmuntra och häckla mig att hålla mitt löfte.

Några av er har kanske varit inne på http://www.bylen.se och tittat på mitt modellbyggande. På en hemsida vill man ju gärna visa det man tycker är snyggt på sin anläggning. Så vill även jag, och den som är intresserad av ”snygga” bilder kan gå in här och titta: http://www.bylen.se/23103731

Denna tråd kommer dock, åtminstone till en början, inte att visa några ”snygga” bilder. Jag ska i stället lägga ut bilder på sådant jag är missnöjd med i min hobbylokal för att sedan redogöra för hur jag tänker åtgärda det hela. Jag är då givetvis tacksam för alla konstruktiva synpunkter.

Jag börjar med en översiktlig presentation av min hobbylokal (i fortsättningen kallad ”stationshuset”) för att sedan gå in på konkreta detaljer som jag ska fixa till.

Det blev ganska mycket text här, redan innan tåget satt igång. Jag hoppas dock att inga passagerare valt att kliva av utan att alla följer med mig på resan. Tag plats – dörrarna stängs!

En enkel skiss av hobbylokalens nuvarande utseende kommer här:
Bild

Här kommer två foton. Det första taget från dörren och det andra mot dörren. Observera att dessa två bilder är tagna med ett 10 mm objektiv som skulle kunna få en flygplanstoalett att likna Blå Hallen.
Bild

Bild

Under åren har jag samlat på mig en del (som jag tycker) roliga föremål med järnvägs- och 1959-anknytning. Se här:

Bild

Bild

Bild

Alla tidningar och övriga skrifter är från 1959. Någon vacker sommardag ska jag sitta i skuggan på perrongen med en kall grogg och läsa alla från pärm till pärm.

Bild

Bild

Bild

Alla dessa föremål gör dock att besökarnas uppmärksamhet blir splittrad och det förlorar förstås själva modelljärnvägen på. Min vision är därför att föremålen någon gång i framtiden ska flyttas till ett separat ”museum” i vårt gamla uthus. Sedan ska det målas bakgrund på alla väggar i stationshuset, en utökad spårplan med ”halvö” ska konstrueras och landskap byggas runt hela rasket. Men det här är verkligen en vision på sikt. Tills vidare försöker jag uppnå en sorts tittskåpseffekt på anläggningen genom att släcka ner all övrig belysning och endast belysa det jag vill visa. Då kan det se ut ungefär så här:Bild

Japp, det var allt för denna gång. Jag räknar med att återkomma inom kort med lite foton på detaljer som ska förbättras och därefter med fortlöpande rapporter från förbättringarna.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2009 12 29, 16:55
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

1956 skrev:
Att man sen kan skymta en modell av en Jaguar XK120 FHC på ett av fotona gör inte saken sämre, det är enligt min mening en av bilhistoriens vackraste bilar

Skarpögdt(!), Rikard!
Bilen är inköpt omkring 1960 i Tidéns lanthandel i Rossberga. Där hade den varit stående ett par år på hyllan för priset var så hiskeligt högt - ca 20 kronor. När så alla mina syskon flyttat hemifrån kom mina föräldrar på grön kvist så jag lyckades tjata till mig den. Jag tror att jag får igen pengarna idag.

1956 skrev:
En annan notering jag gör är att du tydligen har ett stort intresse för Ingmar Johansson, själv är jag mycket fascinerad av hans bedrift även om man må tycka vad man vill om boxning.

Instämmer helt i att boxning är en diskutabel sport. Däremot kan man inte bortdiskutera Ingemars bedrift och det ohyggliga massmedeiala genomslag den resulterade i. Detta pådrag gjorde att en liten 10-årig gosse blev helt fascinerad och sedermera byggde en modelljärnväg som gestaltar den 27 juni 1959. Då var vi på topp!

Jag vill minnas att du är några år yngre än jag - har du egna minnen av epoken?

Shakespeare

bylens@telia.com

2009 12 29, 18:19
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Det där är ju nästan "hemma" (född i Krylbo och uppvuxen i Avesta) och dessutom ett högklassisk bygge. Det ska bli intressant att följa tråden. Och visst är det kul med översiktsbilden.

2009 12 29, 18:23
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

adde_johansson skrev:
Och visst är det kul med översiktsbilden.

Jo, det ena utesluter ju inte det andra
adde_johansson skrev:
Det där är ju nästan "hemma" (född i Krylbo och uppvuxen i Avesta

Välkommen hem, Adde!
Jag vill förstås också passa på att hälsa alla skåningar välkomna upp till Sveriges hjärta.

Shakespeare

bylens@telia.com

2009 12 29, 18:28
Profil WWW
Kommunikationsminister

... en invit som ser mycket frestande ut att ta upp när man ser dina fina bilder! Om du inte passar dig kanske vi kommer en hel drös med folk!

2009 12 29, 18:56
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Om du inte passar dig kanske vi kommer en hel drös med folk!

En gruppresa! det tycker jag låter lovande. Engagera Mölle-Mats som stigfinnare - han är ju belastad med gammal lokalkännedom. Jag skulle gärna vilja åka med själv och höra alla historier om de samhällen ni åker igenom och om de bilar ni möter.

Shakespeare

bylens@telia.com

2009 12 29, 19:14
Profil WWW
Om så är fallet, får jag också följa med då? Ingen Skåning är jag, men kan tänka mej att konvertera om... Håller med om att bl a bakgrunden och alla träden ser väldigt fint ut, vill se mer...

Janne C

2009 12 29, 19:15
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Om så är fallet, får jag också följa med då? Ingen Skåning är jag, men kan tänka mej att konvertera om

"här är icke jude eller grek - här är icke träl eller fri" står det i Den Heliga Skrift och samma gäller Morshyttan. Alla är välkomna. Vi som inte är från Skåne får väl i stället ta oss en. Skåningarna får vi väl bjuda på en Mackmyra (eller en Skogsstjärnan) i stället.
(Gäller förstås också Rikard,)

Shakespeare

bylens@telia.com

2009 12 29, 19:21
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Jag kommer gärna!

2009 12 29, 19:24
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ännu en anläggningstråd som i alla fall denne skåning kommer att följa med intresse! :)

2009 12 29, 19:58
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
1956 skrev:
Att man sen kan skymta en modell av en Jaguar XK120 FHC på ett av fotona gör inte saken sämre, det är enligt min mening en av bilhistoriens vackraste bilar

Skarpögdt(!), Rikard!
Bilen är inköpt omkring 1960 i Tidéns lanthandel i Rossberga. Där hade den varit stående ett par år på hyllan för priset var så hiskeligt högt - ca 20 kronor.

Ja härlig att skåda är den - och jag håller med broder Rikard om att det är en av - för att inte rent ut säga den - absolut vackraste bilmodell som världen någonsin skådat (jag inser att andra har annorlunda preferenser, men skönheten sitter ju som bekant i betraktarens öga)!

Vill dock såsom också varande kalenderbitare, inte bara när det gäller SAAB:ar utan även Jaguarer, att XK 120-modellen tillverkades mellan åren 1949-1954 och således började bil lite "halvgammal" redan 1959! Det årets aktuella modell av Jaguar Sport var i och för sig den rätt snarlika men vidareutvecklade XK 150, som väl är nästan lika snygg som 120:an!

Men nog petimetrat - härligt att få skåda bilder på din anläggning ur ett helhetsperspektiv i nuvarande skick, broder Sture. Fina bilder på härliga detaljer har du ju skämt bort oss med tidigare, men nu ser det ut att komma ännu mer intressant info och fotodokumentation på vårt Forum framöver. Känn stödet från hejaklacken!!!

Och en gruppresa från Skåne måste vi ju ordna - intresserade Stockholmare kan vi ju alltid hämta upp på vägen i Krylbo, dit det ju finns direkt tågförbindelse från Hufvudstaden!!! Jag kan nog dra en del fabler kring omgivningarna längs vägen upp (och tillbaka ned igen med för den delen) ...

Eller vi kanske rent av ska göra en liten "K-märkt resa" och köra gamla Riks-Ettan upp via Södertälje/Stockholm/Uppsala för att sedan styra kosan mot Dalarna via Morgongåva - då hamnar vi verkligen "i Mölle-Mats fotspår" !!! Sista biten upp genom Rumpmasriket går givetvis via Skogsbo (där ju ett av Sveriges sista lok i reguljär drift kördes ända fram till 1977 på sträckan Jularbo-Månsbo, vilken råkade passera ett par hundra meter från Skogsbo skola där jag gick 5:an och 6:an), Avesta/Bergsnäs där jag jobbade som reservdelskille på SAAB och sedan blir det givetvis Snickarbo-vägen "sör om älva" sista biten upp till Hedemora så att vi passerar Risbyn och "Mats kurva" (som numera är uträtad dock) där jag barkade en levande tall med min -69:ans SAAB V4 "Ajnar" ...

Och efter strandhugget hos broder Sture kanske vi rent av ska fortsätta och vika av mot Falun i Tviksta-korset (förlåt - rondell är det ju numera), passera "Björn Borgs kurva" i Vika Strand för att sedan göra ett besök hos Museiföreningen Gefle-Dala Jernväg där ju vissa Forum-bröder är aktiva. Och när vi ändå är i den grufliga staden kanske vi kan få göra ett studiebesök och även se framväxten av Spiskroken 2.0!?!

Hej och hå - när åker vi?

2009 12 29, 19:59
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
Hej och hå - när åker vi?

Ja, det undrar jag också - jag måste ju boka Stadshotellet.

Hur som helst, jag åker ner till Skåne så att jag, utöver att ta emot detta prominenta gäng, får avnjuta hela färden upp med sådan förstklassig guidning.

Shakespeare

bylens@telia.com

2009 12 29, 20:13
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Det blev ganska mycket text här, redan innan tåget satt igång. Jag hoppas dock att inga passagerare valt att kliva av utan att alla följer med mig på resan. Tag plats – dörrarna stängs!

Jag följer gärna med på denna resa, skall bli kul att se vilka irrvägar resan kommer att följa.

Själv har jag också en lokal, ett källarutrymme där det med stora planer skulle byggas anläggning. Där är nu mindre järnväg än när jag började. Bara lite längs den högra väggen.

Källarrummet: http://frykmo.se/mj/mrfrm/091229_fulltrum.jpg (Vill inte störa din tråd med min stökiga bild, men så här ser källarrummet ut)

Andra ovidkommande projekt har dykt upp som t.ex bygge av moduler, Hg-lok och Reginor och ett riktigt elakt avsteg från deN utstakade N-vägen - Bygge av flakmoppar i skala H0.
Lokalen används som synes som tillfälligt upplag, ibland av mig, ibland av sönerna som är i flytta in-och-ut åldern.

Lycka till på resan, vad nu målet kommer att bli :arrow: :?:

2009 12 29, 20:22
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

OlleF skrev:
Andra ovidkommande projekt har dykt upp

Jo, jag känner igen fenomenet. Det är bland annat därför jag startat min tråd. Jag hoppas få lite metodisk styrselhjälp av kamraterna att inte hamna på ideliga stickspår.

OlleF skrev:
Där är nu mindre järnväg än när jag började. Bara lite längs den högra väggen.

Jag ser järnvägen längs högra väggen. Den verkar i mina ögon finnas under någon sorts plast/glashuvar. Intressant, kan du berätta något om dessa?
1956 skrev:
Kan du inte ta med dig anläggningen i så fall, så är vi ju lite klimatsmarta...så att säga?

Hm... det märks att tråden drar åt Köpenhamnshållet.........

Shakespeare

bylens@telia.com

2009 12 29, 21:25
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

OlleF skrev:
... Själv har jag också en lokal, ett källarutrymme där det med stora planer skulle byggas anläggning. Där är nu mindre järnväg än när jag började. Bara lite längs den högra väggen.

Källarrummet: http://frykmo.se/mj/mrfrm/091229_fulltrum.jpg (Vill inte störa din tråd med min stökiga bild, men så här ser källarrummet ut)...

Sedär - Skultuna passar ju in alldeles utmärkt in som ett stopp på resan tillbax till Skåne! :-D

2009 12 29, 22:13
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
... Sista biten upp genom Rumpmasriket går givetvis via Skogsbo (där ju ett av Sveriges sista lok i reguljär drift kördes ända fram till 1977 på sträckan Jularbo-Månsbo, vilken råkade passera ett par hundra meter från Skogsbo skola där jag gick 5:an och 6:an), Avesta/Bergsnäs där jag jobbade som reservdelskille på SAAB och sedan blir det givetvis Snickarbo-vägen "sör om älva" sista biten upp till Hedemora så att vi passerar Risbyn och "Mats kurva" (som numera är uträtad dock) där jag barkade en levande tall med min -69:ans SAAB V4 "Ajnar" ...

Men herrejisses - vad tänker jag på (eller snarare med) :?: :?: :?:

På resan upp ska vi givetvis köra Riksettan upp till Uppsala och sedan köra via Morgongåva upp till Krylbo. Men där - tammetusan - så tar vi givetvis till höger vid Hästbron och kör "över älva" å följer riks-68:an upp till Morshyttan - där förstås broder Sture möter upp och guidar oss på plats i terrängen i skala 87:1!!! :-D

Snickarbovägen, Mats kurva, Risbyn och Bengtsbo (där den femfaldige världsmästaren i Speedway, Robert Gustafsson - eller hur var det nu han hette han som körde med spräckt mjälte och brutna tummar och sedan gick på en bajamaja i Krakow och spydde i hjälmen - växte upp) tar vi på returresan förstås!!!

Spånade just kring det hela med min sambo Eva (som av någon outgrundlig anledning inte har någon större lust att följa med på detta äventyr!?!) och vi har redan döpt hela evenemanget till - THE MAGICAL MYSTERY TOUR 2.0!

Tyvärr begick jag misstaget att sälja min mono-dubbel-EP by the Beatles med denna titel (exkl 2.0 då förstås) för sk-t och ingenting vid skiftet mellan 60 -och 70-tal (den hade varit värd en smärre förmögenhet idag) för jag hade fått tag på en LP-pressning med detta materialet på ena sidan och alla singlehitsen med baksidor från -67 på den andra (som inte är värd ett "piss" idag ...). Men icke förty - jag för över låtarna på CD (med autentiskt vinylknaster) så kör vi det om och om och om igen på färden!!! :lol:

Å int´ faan får broder Sture knö in sin härliga anläggning och komma ner och visa den i East Copenhagen int´!!! Nänä, den vill vi se på autentisk plats innuti modellen i skala 1:10 (eller vad det nu är på Friggeboden) av salig Morshyttans station - no f-ckin´ where else!!!

Gubbs - när passar det att dra? Har just öppnat en ny verksamhet (till) - der Reisebüro Mölle-Mats Magical Mystery Tours (MMMMT) !!! :-D

2009 12 29, 22:28
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
der Reisebüro Mölle-Mats Magical Mystery Tours (MMMMT) !!!

Ja, vad säger man??
Det verkar som det är dags för Jack Kerouac, Easyriders och övriga roadmovare att slänga in handduken.
Vem filmar?

Shakespeare

bylens@telia.com

2009 12 29, 22:56
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Mölle-Mats skrev:
der Reisebüro Mölle-Mats Magical Mystery Tours (MMMMT) !!!

Ja, vad säger man??
Det verkar som det är dags för Jack Kerouac, Easyriders och övriga roadmovare att slänga in handduken.
Vem filmar?

Well hit the road, Jack ... :-D

Vi får väl turas om att filma, köra och vända på plattan med MMT i CD-spelaren ...

By the way så får vi nog hyra den här pjäsen till resan om alla ska få plats (och fr a åka stilfullt):

Bild

Ska vi rent av sponsra en omlack av den i GDG:s färger??? 8)

2009 12 29, 23:01
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
By the way så får vi nog hyra den här pjäsen till resan om alla ska få plats (och fr a åka stilfullt):

Apropå Mats kreativa idéer om bussval och firmanamn kan jag inte låta bli att visa det julkort vi skickade till vänner och bekanta 2006 efter vår Liverpoolsemester samma år.
Bild

Shakespeare

bylens@telia.com

2009 12 30, 11:51
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Efter min presentation av stationshusets inre med trevliga och positiva kommentarer av bröderna vidtar nu vardagsslitet. Jag tänkte börja med att visa några bilder på detaljer jag tänker åtgärda.
OBS, varning för fula bilder.

Anläggningen är ju byggd i sektioner av tät frigolit. Alla sektionerna är urlyftbara för att det ska vara enkelt att arbeta med landskap och byggnader. Sektionerna ”hitom spåret” står alltså på listan av vad som ska åtgärdas under 2010. Som synes är det rejält fula skarvar mellan sektionerna och mellan sektionerna och bangården.
Bild

Bild

På nästa bild kan man se skarven mellan den bortre sektionen där vägen är grusad och den hitre där vägbanan än så länge endast är målad med vattenfärg (temperablock).

I bildens nederkant går en avtagsväg ut till höger. Den avtagsvägen ligger på järnvägsbanken till den smalspåriga järnväg som gick mellan Morshyttan och Näs och som lades ner 1921. (Titta gärna in på Rolf Steens utmärkta sida om banan :
http://www.historiskt.nu/normalsp/nshj/nshj_snabbf.html

Bild

Det första jag ska göra är att fixa vägbanor och terräng på sektionerna hitom spåren. Eftersom dessa sektioner är lätta att nå, och därför inte i fortsättningen behöver lyftas ur, ska jag sedan montera dessa permanent. Det blir då lättare att spackla till godtagbara sektionsskarvar i vägbanan. I skog och i diken är det ju inga problem att få till sektionsskarvarna.

Nästa sak jag hetsar upp mig på är den fula provisoriska sargen på anläggningens södra del. Dels så är ju skarvarna erbarmliga, se här....

Bild

Bild

.....och dels så följer, efter diverse justeringar, sargen inte landskapet. Se här:
Bild

Det finns ju även andra detaljer som jag har svårt att leva med, t.ex. frigolitkåkarna som står på trekvart...
Bild

eller den här vidriga sektionsskarven och perrongkanten....
Bild

eller härvan av sladdar vid ställverket....

Bild

Men de tre sista bilderna hör inte till ”området hitom spåret” så de här detaljerna får jag för tillfället försöka glömma och i stället fokusera på det jag lovat.

Återkommer när jag kavlat upp ärmarna.

Shakespeare

bylens@telia.com

2009 12 30, 15:39
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2964 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 149  Nästa

Nyheter mjhobby.se