Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 20, 12:06



Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Up 4000, Vofför? Det fanns ju 9000 serien oxå 
Författare Meddelande
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 06 18, 20:06
Inlägg: 186
Varför denna fixering på UP 4000 loken? Visserligen fick dom ett kul smeknamn men är inte UP 9000 serie snäppet häftigare?
Förutom att ha en häftig startdragkraft kunde ju 9000 loken dra persontåg i ganska bra hastighet. Är det bara för att Märklin varit inblandad i en modell som denna udda förebild fått så mycket plats i detta forum?


2007 09 08, 22:20
Profil
Inlägg 
Kenny, jag tror att det mer hänger samman med att Big Boy är mer känd bland folk än Challenger. De flesta BB är som visats här är nog Trix, BLI eller Athearn.

Har själv två Challenger, då jag tycker BB är lite för stor.

Har dock planer på att skaffa ett Cab forward också, då denna variant av lok är lite speciell.

/Lars


2007 09 09, 0:08
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 06 18, 20:06
Inlägg: 186
Inlägg 
Men Challenger hade ju nummer i 3900 serien. 9000 loken var 3 cylindriga 4-12-2 eller 2´F1' Jag hade en med till Jvm i Ängelholm för några år sedan


2007 09 09, 0:19
Profil
Inlägg 
Hej Kenny.

Som vanligt har du rätt, var för trött när jag svarade.

/Lars


2007 09 09, 7:07
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:21
Inlägg: 1512
Ort: On the foothills of the headlines!
Inlägg 
Kenny, fixeringen på UP 4000 är inte enbart beroende på Märklin/Trix utgåvor. Möjligtvis till en viss del här i Sverige men inte i USA.

Om inte denna fixering fanns skulle inte världens tidsmässigt längsta diskussiontråd finnas. Den började 1998 med frågan: Vem påstår att det fanns/vinns ett lok stärre än Big Boy?

http://www.worldrailfans.info/forum/viewtopic.php?t=550&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=b4a9088b22abe55a769a58162db00314


UP 9000 var ett utvecklingssteg som ledde till första generationens Challenger. Den i sin tur ledde till D&H:s Challenger som fick modernare ramverk av helgjuten typ och en mordernare led mellan bakre och främre ramhalvor. Vilket i sin tur ledde till Big Boy...

SA

PS: Kenny, här i Sverige är det betydligt fler som känner till dieselvarianten av UP 6900 än ångloken i 9000-serien.


2007 09 09, 17:55
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2007 08 27, 12:59
Inlägg: 314
Inlägg 
Jjag tror problemet är tvåfaldigt. För det första så finns det inte särskilt många tillgängliga modeller av 4-12-2 medan BB är lätt att få tag på.
Nummer två så tror jag att de 4-12-2 har väldigt stora krav på vida kurvor då deras långa rigida hjulbas kräver det. Medan BB lättare bryts upp.

Sen tror jag att namnet hjälper samt att BB är ett fantastiskt lok.

Mvh Magnus


2007 09 09, 21:02
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.161s | 11 Queries | GZIP : On ]