Författare |
Meddelande |
Gurra G
Konduktör
Blev medlem: 2008 12 03, 20:54 Inlägg: 66
|
Är det någon här som har erfarenheter av Brittiska lok och vagnar. jag funderar på att bygga en Brittisk modul om 3 meter som skall innehålla en station mm. Tycker att deras lok och vagnar är lite häftiga. Främst då ångloken.
Jag undrar vidare om dessa lok mm kan köras bland vanliga 1:87 moduler då de engelska loken har tämligen låg höjdprofil.
Stort tack på förhand
Gustav
|
2009 09 20, 19:01 |
|
 |
Berra
Tågklarerare
Blev medlem: 2007 08 09, 13:28 Inlägg: 167 Ort: Fj-100
|
Härligt Gustav, Klar du skall bygga brittiskt, det görs det alldeles för lite i det här landet Jag har kört mitt class 37 diesellok på nästan alla moduler som finns i MMM utan problem! Eventuellt att Brittiska höga perronger i skala 00 kan hindra de största US fordonen i H0 men jag tror inte det, i allafall inte på raksträckor. Brittiska grunkor i 00 som är relativt moderna (Sedan Bachmann kom in och ruskade om marknaden) är bra och billiga. Standard koppel är lite sämre och klunsigare än vad vi är vana vid men helt OK. Bygger du brittiska moduler kan jag nästan lova att jag hänger på. (Har lite ideer om Burton-Upon-Trent från 50 talet när staden var full av små industrispår från alla bryggerier)
_________________ Berra Som är aktiv inom, 16 mm scale 32 mm spårvidd 0-gauge (3räls) US H0 US, svenskt, Tyskt 0n30 Svenskt och US H0e Svenskt H0n3 Svenskt 00 Brittiskt 0 =1/43 Brittiskt
|
2009 09 20, 19:56 |
|
 |
Gurra G
Konduktör
Blev medlem: 2008 12 03, 20:54 Inlägg: 66
|
tack!
Jo jag hittade en rätt ok spårplan i Railway Modeller january 2007 sidan 29. Den var gjord för Oe men jag tror att den kan passa utmärkt i 00. Fyra växlar, en station med dubbelspår och två stickspår som går till hamnen respektive bryggeriet. Jag har ritat upp den på tre moduler om 100 cm och jag tror att den kommer att bli en bra station att ha för att börja med moduler. Dessutom har den en timesaver funktion som kan vara lockande att leka med.
Hade från början tänkt avbilda frankrike men det får bli nästa modul som jag bygger.
Kopplen är lite stora sa du! Men har de inte nem ficka? Om inte är det svårt att bygga om?
Gustav
|
2009 09 20, 20:06 |
|
 |
hakang
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 06 18, 20:11 Inlägg: 1093
|
Den här brittiska skönheten har jag fräst omkring med på nån MMM-körning. Jag har för mig att det fastnade på något ställe där en plattformskant tog i nånstans, men i stort sett gick det problemfritt. H 
|
2009 09 20, 20:19 |
|
 |
Berra
Tågklarerare
Blev medlem: 2007 08 09, 13:28 Inlägg: 167 Ort: Fj-100
|
Gurra G skrev: Kopplen är lite stora sa du! Men har de inte nem ficka? Om inte är det svårt att bygga om?
Gustav
Nyare Bachmann och Hornby har NEM ficka och Bachmanns variant av det brittiska kopplet är nättare.
_________________ Berra Som är aktiv inom, 16 mm scale 32 mm spårvidd 0-gauge (3räls) US H0 US, svenskt, Tyskt 0n30 Svenskt och US H0e Svenskt H0n3 Svenskt 00 Brittiskt 0 =1/43 Brittiskt
|
2009 09 20, 21:06 |
|
 |
Johan Molin
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 10 31, 1:02 Inlägg: 6958
|
Har en del brittisk materiel, i H0 bland annat detta lok, och ombyggda N-skalelok till smalspår i H0. Verkar väldigt driftsäkra... http://www.stinsensforum.se/board/post47157.html#p47157
|
2009 09 22, 23:49 |
|
 |
Bjarne Petersen
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 11 26, 14:06 Inlägg: 1201
|
Jag kör också gärna engelska ånglok på min skånska H0-anläggning: http://picasaweb.google.se/Kullasnickar ... angarp187#
_________________Rapporterar då och då om banan i lugn och ro här:http://kullamannen.blogspot.com/
|
2009 09 26, 11:30 |
|
 |
Gurra G
Konduktör
Blev medlem: 2008 12 03, 20:54 Inlägg: 66
|
Såg till min glädje att Hornby fått ut ett nytt lok med DCC sound. http://static.hornby.com/images/origina ... s-6111.jpgLNER 4-6-2 CLASS A4 'HERRING GULL' Jag såg i senaste railway modeler att den kostade runt 180 pund vilket är klart prisvärt. Är det någon som har erfarenheter av Hornby och Bachmann? Måste säga att modelljärnvägen fått en ny innebörd efter att ha läst engelska tidningar och sett spårplanerna. Små hyllmoduler med mycket trafik och naturligtvis ett böljande landskap. Min modul blir 3 meter i MMM standard enkel station med mötesspår och lite stickspår till bryggeri och hamn. Kommer att ha ett trafikspel inbyggt. Kom hjärna med tips och ideer. Bjarne: Tack för fina bilder det gav mersmak för fortsatt byggande Johan: Underbar bana du har, kan du skicka ett exempel på spårplanen? Berra: Jag ser fram mot dina moduler Gustav
|
2009 09 26, 17:52 |
|
 |
Kristian
VD
Blev medlem: 2007 06 20, 22:40 Inlägg: 661 Ort: Hässleholm
|
Jag har ett par Bachmannlok, Bla deras "Jinty", "Austerity", "9F" en class 45 diesel, och även ett par Hornby-lok, t ex Brittania-lokent som visas på bild ovan. Personligen tycker jag att Bachmanns grejor är mer prisvärda än Hornbys. Det känns som Bachmann ligger ett litet snäpp före vad gäller finish och kvalité
Jag handlar en del via Hattons i Liverpool. De är mycket bra att ha att göra med.
_________________
|
2009 09 26, 20:45 |
|
 |
Johan Molin
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 10 31, 1:02 Inlägg: 6958
|
Gurra G: Har presenterat den förut men här är den igen:  Ursprungligen hade jag tänkt att spåren skulle mynna ut i en "fippelbangård" (jag har i min tråd färklarat varför jag inte gillar begreppet fummel i sammanhanget. F .n. umgås jag med lite mer vidlyftiga planer men det får jag återkomma till. Förutom MHJ nr 3 har jag 2 st N-skalelok (Pannier Tanks) som via en annan engelsk firma fått nya "smalspårsöverbyggnader" i vitmetall. Dessa går också förvånansvärt bra, men lär bli knepiga att stoppa in ljud-dekoders i...
|
2009 09 27, 13:37 |
|
 |
Gurra G
Konduktör
Blev medlem: 2008 12 03, 20:54 Inlägg: 66
|
Johan: Stort tack för din spårplan. Jag kommer att återkomma med min lite senare under "min anläggning". Jag hade från början tänkt att ha något smalspårsmässigt då jag har en del H0e räls liggande. Din plan gav klart mersmak.
Inväntar nu att min Land Rover skall bli klar i garaget så att jag kan börja såga plywood till modulerna. Fyra stycken skall det bli enligt MMM standard 1 meter långa. Det torde räcka till att bli en bra station med vissa bispår och smalspår. Problemet med Land Rovern är att den just nu genomgår tankbyte vilket får den mest erfarne mekaren att få nervsammanbrott. Men som min kompis sa: " Lugna dig! Denna bil är byggd av ett folk som har ratten på fel sida, kör på fel sida och har heltäckningsmattor på toaletten. Vad begär du?" Jag är benägen att hålla med, en lite skruv spelar i det stora inte så stor roll.
Gustav
|
2009 09 27, 17:06 |
|
 |
sadrak
Tågvärd
Blev medlem: 2007 06 18, 20:57 Inlägg: 38
|
Johan, vilka mått har anläggningen?
|
2009 09 27, 17:59 |
|
 |
Berra
Tågklarerare
Blev medlem: 2007 08 09, 13:28 Inlägg: 167 Ort: Fj-100
|
Härligt att du har en LandRover i Garaget, vill gärna veta mer. Hade en 109" STW för några år sedan, minns den med kärlek. Du väcker anglofilen i mig. Kommer du upp till MMM körningen i Gävle? Vore kul att snacka lite brittiska moduler.
_________________ Berra Som är aktiv inom, 16 mm scale 32 mm spårvidd 0-gauge (3räls) US H0 US, svenskt, Tyskt 0n30 Svenskt och US H0e Svenskt H0n3 Svenskt 00 Brittiskt 0 =1/43 Brittiskt
|
2009 09 27, 18:56 |
|
 |
Gurra G
Konduktör
Blev medlem: 2008 12 03, 20:54 Inlägg: 66
|
Det är en STW som står i garaget med nya fjädrar. Fick dock montera dem två gånger då jag misstog mig på högerstyrd bil konverterad till vänsterstyrd, det vill säga höger bladfjäder skall sitta på vänster sida och vice versa. Har att göra med vikten på föraren. Rörande Gävle är jag inte helt säker ännu. Men visst skall min första modul bli brittisk den andra kommer att bli fransk. Men som sagt det är långt till dess. Vi börjar med brittisk och då omkring 1945 till 1960. Den tiden hade fina bulliga brittiska bilar samt stenhus och fabriker. Vi får se vilken landsände det blir men klart står att det blir hedar med betande får och en och annan Land Rover som bonden kört ut i hagen för att valla fåren med hjälp av hunden. Naturligtvis en Series 1 80 tum. Det är dimma över Engelska kanalen, Europa är isolerat. Gustav
|
2009 09 27, 19:18 |
|
 |
Johan Molin
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 10 31, 1:02 Inlägg: 6958
|
Citat: Johan, vilka mått har anläggningen? F.n. 400 x 50 cm. Och apropå Land Rovern: Bilder? Ja tack!!!
|
2009 09 27, 20:03 |
|
 |
Gurra G
Konduktör
Blev medlem: 2008 12 03, 20:54 Inlägg: 66
|
Johan: Bild på Land Rovern som kallas Sherlock.:  Vidare skall det nämnas att den finns beskriven på detta forum: http://slrk.phpbb2.se/board/series-iii- ... t3265.htmlStort tack för måtten skulle gott och väl passa mig, men vad menas med "Fiddle Yard"? Jag är relativt sett nybörjare på detta med MJ. Gustav
|
2009 09 27, 20:14 |
|
 |
Johan Molin
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 10 31, 1:02 Inlägg: 6958
|
 Hälsningar från Angus! Sherlock har onekligen ett mer klassiskt utseende med reservhjulet monterat på motorhuven och delad framruta mm. Fiddle Yard = världen "bortom". En uppställningsbangård där man kan växla ihop tågen som man sedan "kör in i den fiktiva verkligheten" – och tvärtom förstås. I mitt fall hade jag tänkt göra en förenklad version av c:a halva Mjölbys bangård som "fippelbangård", en benämning som jag hittat på själv då jag hoppeligen kommer att stå och fippla med vagnarna, inte fumla, (fummelbangård har blivit det vedertagna svenska begreppet), för normalspåret, och en spegelvänd version av Vadstenas bangård för smalspåret. Men jag tror faktiskt att det fortfarande är vanligare att man gör sin "fiddle yard" helt odekorerad, bara en planka med växlar och spår, liksom. I de amerikanska källar-imperierna är det vanligare med "stage yards", dvs i varje ända (oftast) på sin jättebana har man en stor dold bangård (ofta i ett separat rum) där man inför en körkväll ställt i ordning alla 23 tåg som ska köra i vardera riktningen. Där rör man aldrig tågen under pågående körning utan byter vagnar och lok mellan körsessionerna. En för lilla MHJ otänkbar verklighet...
|
2009 09 27, 21:03 |
|
 |
Berra
Tågklarerare
Blev medlem: 2007 08 09, 13:28 Inlägg: 167 Ort: Fj-100
|
Gustav, Såg i din signatur på LR-forum att du även har 2st 2CV. Härligt, själv har jag en AMI6 -64 och sambon har en 2CV-60. Åsso har jag en Jeep Wrangler Unlimited 07 som bruks/skogsbil och en Citroen C3 Picasso som tjänstebil/pendlarbil för sambon.
_________________ Berra Som är aktiv inom, 16 mm scale 32 mm spårvidd 0-gauge (3räls) US H0 US, svenskt, Tyskt 0n30 Svenskt och US H0e Svenskt H0n3 Svenskt 00 Brittiskt 0 =1/43 Brittiskt
|
2009 09 27, 21:29 |
|
 |
Gurra G
Konduktör
Blev medlem: 2008 12 03, 20:54 Inlägg: 66
|
Då förstår du varför jag förutom en brittisk stationsmodul även vill ha en fransk stationsmodul.
Ami 6 och 2 CV kommer det att finnas gott om på den franska modulen som är tänkt att spegla Frankrike runt 1965. En del Citroën och Renault kommer det att bli på den modulen. Kanske de Gaule som åker i statsvagnen.
Gustav
|
2009 09 28, 6:55 |
|
 |
|