Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 20, 23:17

Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 Lysdioder till signaler 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

Hej!

Finns det några hembyggda signaler ute i stugorna? Jag skulle gärna villja ta del av erfarenheter kring signalbyggen. Både kring det elektroniska och den fysiska signaltavlan med stolpe och allt. Hur för man t ex upp 6 ledare i en skalenlig stolpe?

Jag har tänkt bygga egna svenska signaler till min modelljärnväg. Jag tycker det verkar lämpligt att använda ytmonterade lysdioder, och ni som har någorlunda koll på svenska signalbilder vet att det behövs röda, gröna och vita lysidoder. Vita lysdioder är ju väldigt ljusstarka, så de behöver väl dimmas fö att inte se ut som strålkastare. Dessutom ger de ifrån sig ett väldigt kallt ljus jämfört med glödlampor. Inte riktigt realistiskt alltså. Hur lösa detta?

MVH Anton :o

http://www.hattifnatt.se/

2007 09 03, 10:26
Profil WWW
Lokförare
Användarvisningsbild

anton04 skrev:
Hur för man t ex upp 6 ledare i en skalenlig stolpe?

På Vissmanns hemsida kan du se en del av hur de konstruerar signaler med ytmonterade lysdioder.
De jag använder i N-Skala är bl.a. sådana med sex lysdioder uppe i tavlan och Vissmann använder sådana där tunna lackisolerade trådar som bl.a. används till att linda spolar och transformatorer med.

anton04 skrev:
Vita lysdioder är ju väldigt ljusstarka, så de behöver väl dimmas för att inte se ut som strålkastare.

Du kan ha ett större motstånd i serie med de vita lysdioderna.
Men ännu bättre är att ha en pulsad spänning som du kan justera förhållandet mellan de två havvågorna med.

anton04 skrev:
Dessutom ger de ifrån sig ett väldigt kallt ljus jämfört med glödlampor. Inte riktigt realistiskt alltså. Hur lösa detta?

Skaffa tunn färgad film som du lägger framför lysdioden så att ljuser filtreras. Du kanske även kan använda någon lämplig transparent lack som du kan måla ett tunnt lagar med. Med lack har du troligen bättre möjligheter att hitta rätt nyans.

Bästa MJ-Hälsningar,
Börje

2007 09 03, 10:59
Profil WWW
Biljettförsäljare

Du behöver inte 6 ledare, du har gemensam jord och är stolpen av metall så kan du använda den som jord och då räcker det med 3 ledare

2007 09 03, 17:23
Trafikchef
Användarvisningsbild

Smart! Men bara för att den ena av 6 ledare är stolpen, så blir det ju inte 3 kvar, utan 5, om det är en femskenssignal. Vanligast är visserligen 4-skenssignalen, och då blir det ju 4 ledare.

Tack Börje, för ditt tips om hur man får ett varmare sken. Har du provat det i verkligheten?

2007 09 03, 17:54
Profil WWW
Lokförare
Användarvisningsbild

Har inte själv modifierat lysdioder på detta sätt men jag använder mig av verkligen trevliga lister med lysdioder och styrcontroller s.k. DigitalLED för att bygga in belysning i olika vagnar. Dessa säljer Nmodell och du finner dem genom att klicka på HÜBSCH i den vertikala menyn till vänster hos Nmodell. Du kan se hur jag använt dessa DigitalLED i mina olika vagnar genom att klicka här. Eftersom man kapar av listen till lämplig längd så blir det en bit över och jag beskriver där även hur man kan använda den biten till t.ex. belysning i lokstallar, verkstäder och under perrongtaken.

Vissa av dessa har lysdioderna med sådana filter för att t.ex. simulera glödlampsbelysning. Utan filter blir det lysrörsbelysning i vagnarna och i en modell är var annan LED vit och var annan med blått filter så att man kan använda dessa i t.ex. sovvagnar där man övergår till blåaktigt ljus under nätterna.

Bästa MJ-Hälsningar,
Börje

2007 09 03, 20:38
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Ska genast kolla din hemsida, respektive Nmodell!

2007 09 04, 17:44
Profil WWW
VD

Följande signalbyggstaser är rätt fiffiga:

http://signaler.hemi.se/Start/tabid/252/Default.aspx

2007 09 04, 19:13
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 7 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se