Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 21, 19:17

Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 
 Amerikanska Modeller 
Författare Meddelande
Konduktör

Hej alla jag hade tänkt att göra några inköp av Amerikanska Modeller
Vilka märke ska man välja? jag har läst i olika forum men vi tar frågan igen..LIFE LIKE ?? Broadway Limited ? Athearn ? Atlas ? Bachmann? Precision Craft? är det någon som har testat dessa olika märken och kan ge mig lite info om kvalitet och gångegenskaper mm .. jag har idag trix och roco mm så den kvaliten kan jag samt även äldre bachman men det finns mycket på andra sidan :? :?

Tacksam för alla svar

Mvh Per

2007 07 28, 20:53
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kato, Atlas, Athearns nyare. Bachmanns nyare, Lifelike Proto 2000, BLI gör alla bra grejer.
Precision Craft vet jag inget om.

SA

2007 07 28, 22:33
Konduktör

Ursäkta svante för att jag inte har svarat.. lite tid över för mj
men tack för ditt svar

Mvh Per

2007 08 10, 22:39
Konduktör

Hej alla här kommer lite bilder på dom nya loken
nr 1 Rivarossi heisler 2 truck det är nya rivarossi och den går som en dröm och har riktigt bra detaljer den och min shay blir snygga timmer lok med några vagnar från rivarossi och kadee
Bild

Bild

Nr 2 BLI PRR K-4's 4-6-2 w/sound riktig trevlig bekanskap den är i nästan bara metall och gångegenskaper som dom bästa och detaljer över det vanliga ..med ljud som är bättre än roco..

Bild

Bild

Hör av er om ni har några funderingar ang ovan modeller..

Mvh Per

2007 08 10, 22:55
Trafikledare

Ja det verkar va fina modeller det där :)

Har också sett att alla de där märkena som svante räknade upp har kommit med allt finare modeller under senare år.

Japanska Kato verkar va en fin kvalitetsprodukt.

Tänk om de kunde släppt lite i växelström :cry: ..

2007 08 11, 10:37
VD
Användarvisningsbild

Själv har jag ett antal stora lok från Athearn-Genesis samt Intermountain, DCC. Kör -och gång är utmärkta, samt detaljrikedomen är enorm!

2007 08 17, 9:23
Kommunikationsminister

För den som inte kan lägga ner hur mycket pengar som helst på lok måste jag slå ett slag för de lite äldre Athearn loken (inte de med gummibandsdriften) . Bra gång med dubbla svänghjul, ok detaljering och målning (jag gillar metallräckena som man får montera själv). Har en drös av dessa lok som jag köpt för 2-300:- st nya av Sundbergs på Nostalgimässan.

Stefan

2007 08 17, 10:42
VD
Användarvisningsbild

För den som inte kan lägga ner hur mycket pengar som helst på lok måste jag slå ett slag för de lite äldre Athearn loken (inte de med gummibandsdriften) . Bra gång med dubbla svänghjul, ok detaljering och målning (jag gillar metallräckena som man får montera själv). Har en drös av dessa lok som jag köpt för 2-300:- st nya av Sundbergs på Nostalgimässan.

Stefan

Häftigt bra pris. :lol: /kallaz.

2007 08 17, 11:18
Kommunikationsminister

Stefan S skrev:

Stefan

Har också köpt ett par fabriksnya Athearn RDC motorvagnar av honom, de med gummibandsdrivningen. 150:- st, i det närmaste oslagbart pris.....

Stefan

2007 08 17, 20:44
VD
Användarvisningsbild

kallaz skrev:
Stefan S skrev:

Stefan

Har också köpt ett par fabriksnya Athearn RDC motorvagnar av honom, de med gummibandsdrivningen. 150:- st, i det närmaste oslagbart pris.....

Stefan

Stefan. Gummibandsdrivning har jag aldrig hörts talas om när det gäller MJ. Så om du inte driver med oss får du i alla fall förklara för mig vad det är. :lol: :oops:

2007 08 17, 22:02
VD
Användarvisningsbild

Gummibandsdrivning är när motorns utgåennde axel är föresedd med en liten "remskiva" och med ett litet gummiband eller O-ring överför kraften till boggierna, där ytterligare en remskiva finns.

/Kristian

2007 08 20, 21:29
VD
Användarvisningsbild

Gummibandsdrivning är när motorns utgåennde axel är föresedd med en liten "remskiva" och med ett litet gummiband eller O-ring överför kraften till boggierna, där ytterligare en remskiva finns.

/Kristian

AHAAA! :idea: Tack.

2007 08 20, 22:18
Precision Craft är bra grejer. Har precis fått mitt första av deras as Blueline lok, ett C&NW SD9. Blueline är DC lok försedda med ljud, och är DCC redo, så du kan sätta in valfri NMRA dekoder efter eget tycke.
Bra då man kan hållas sig till en tillverkare av dekoddrar om man önskar samt att loket kostar mindre i sig. :D

/Lars

2007 09 02, 18:30
Trafikchef

Precision Craft är bra grejer. Har precis fått mitt första av deras as Blueline lok, ett C&NW SD9. Blueline är DC lok försedda med ljud, och är DCC redo, så du kan sätta in valfri NMRA dekoder efter eget tycke.
Bra då man kan hållas sig till en tillverkare av dekoddrar om man önskar samt att loket kostar mindre i sig. :D

/Lars

Kan endast hålla med, jag har ca 10 av deras lok och har inte haft minsta problem med något av deras saker. Suverän kvalitet och utmärkt kund suport, detta gäller både BLI/PCM.

Väntar mig två Sd7 nästa vecka, ska bli intressant att se hur Blueline finkar.

Magnus

2007 09 02, 20:49
VD
Användarvisningsbild

peli65 skrev:
Hej alla jag hade tänkt att göra några inköp av Amerikanska Modeller
Vilka märke ska man välja? jag har läst i olika forum men vi tar frågan igen..LIFE LIKE ?? Broadway Limited ? Athearn ? Atlas ? Bachmann? Precision Craft? är det någon som har testat dessa olika märken och kan ge mig lite info om kvalitet och gångegenskaper mm .. jag har idag trix och roco mm så den kvaliten kan jag samt även äldre bachman men det finns mycket på andra sidan :? :?

Tacksam för alla svar

Mvh Per

Av Athearn-Genesis samt InterMountain har jag bara goda erfarenheter. /kallaz.

2007 09 02, 21:06
Trafikchef

kallaz skrev:

En varning om Intermountains nya AC-12 kanske bör utföras. Har ENDAST hört negativa saker om den, från gångegenskaper till dragkraft.

Magnus

2007 09 02, 21:35
VD
Användarvisningsbild

Lillen skrev:
kallaz skrev:

En varning om Intermountains nya AC-12 kanske bör utföras. Har ENDAST hört negativa saker om den, från gångegenskaper till dragkraft.

Magnus

Jag hade också stora problem i början innan jag kom underfund med att den ville ha 24"( ca 600 mm ) miniradie samt dito långa växlar. När det var löst går den helt perfekt. Det är ju ingen Ferrarri, men den går mjukt, tyst och inga skakningar eller annat otyg. Ljudet kan jag inte yttra mig om för jag köpte en utan ljud.

Den drar inte lika mycke som Big Boy, men varför skulle den göra det, när den inte ens gjorde det i verkligheten. För det är ju den vi försöker återskapa på våra banor. /kallaz.

2007 09 02, 22:15
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 17 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se