Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 05 22, 6:29



Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
 Z-skala Märklin Re 4/4 460 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 14:19
Inlägg: 823
Har hittat ett nytt, ta det ordagrant, litet lystmäte. Z-skala! Fantastiska små modeller som ser riktigt bra ut har helt acceptabla gångegenskaper. På mitt soffbord rullar nu ett pyttelitet SBB 460 runt med tre vagnar i kroken.

Bild

Noch ein:

Bild

Med siktet inställt på lååååånga Eurocity-tåg skall jag nu börja fundera lite på lämpliga spårplaner. Och försöka få sambon att inse att jag verkligen behöver en Z-bana. "-Se så smått det är, det tar ingen plats alls..."


2007 08 08, 12:06
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:19
Inlägg: 1270
Ort: Skultorp
Inlägg 
Vad roligt!
Jag ärger själv ett litet ånglok med tender och några vagnar.

/Mika

_________________
Bild


2007 08 08, 12:53
Profil WWW
Trafikledare

Blev medlem: 2007 07 04, 10:15
Inlägg: 290
Inlägg 
Jag har pulat en hel del med Z-skalan. Som med allt så finns för- och nackdelar. Lite Z-bilder och spårplaner finns på:
http://www.lattermann.com/mainline

MVH / Anders


2007 08 08, 19:54
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 14:19
Inlägg: 823
Inlägg 
Trevligt!

Du har en hel del prylar ser jag...


2007 08 08, 20:12
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 14:19
Inlägg: 823
Inlägg 
Flera Z-rallare på Stinsen, månne?


2008 09 09, 22:13
Profil
Trafikledare

Blev medlem: 2007 10 09, 22:45
Inlägg: 249
Ort: Lund
Inlägg 
Vill inte vara en olyckskorp, men nån som vågar sig på att spekulera hur framtiden för Z-skalan ser ut? I dessa tider går vi ju mot mer och mer förebildstrogna modeller i de större skalorna, men i Z har väl ångloken fortfarande samma förenklade slidstyrning som när skalan introducerades i början på 70-talet. Sker det någon utveckling av skalan hos Märklin, eller kör man mest på?

Sen är det ju inte alla som tycker ångloken är det viktigaste, men jag funderar på hur Märklin egentligen satsar på skalan.

/Ricard


2008 09 10, 10:28
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 14:19
Inlägg: 823
Inlägg 
ricard skrev:
Vill inte vara en olyckskorp, men nån som vågar sig på att spekulera hur framtiden för Z-skalan ser ut? I dessa tider går vi ju mot mer och mer förebildstrogna modeller i de större skalorna, men i Z har väl ångloken fortfarande samma förenklade slidstyrning som när skalan introducerades i början på 70-talet. Sker det någon utveckling av skalan hos Märklin, eller kör man mest på?

Sen är det ju inte alla som tycker ångloken är det viktigaste, men jag funderar på hur Märklin egentligen satsar på skalan.

/Ricard


Bra poäng Ricard. Nackdelen med Z-skalan är ju just alla kompromisser och förenklingar, samt inte minst, gångegenskaperna. Har fortfarande inte lyckats få till en mjuk fin start. Digitalisering lär ju hjälpa, men jag tvivlar på att det går att få in en dekoder i min SBB-maskin. :P


2008 09 10, 10:55
Profil
Trafikledare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 03, 9:14
Inlägg: 255
Ort: Uppsala fysiskt, Haugfjell i själen
Inlägg 
Jag har ett modellandskap i Z som finns att se under "Min modelljärnväg". Dock lär jag nog gå över mer och mer till H0 eftersom malmbanan ligger mej varmt om hjärtat och jag inte känner att jag har möjlighet eller tid att skapa modeller för malmbanan i Z.

/Henrik

_________________
Barnbarns barn med D-lokets fader och ASEA:s trotjänare Byrådirektör Ivan August Öfverholm


2008 09 10, 11:17
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2007 12 19, 19:49
Inlägg: 397
Ort: Strax s
Inlägg 
Hej, varför ens hålla på med Z när det finns N-skala? :D

N där man kan köra digitalt och där det även finns svenska modeller.

m v h hanlof


2008 09 10, 12:30
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
Inlägg 
Jag har faktistk en demobana från Märklin hemma. Gjord för automatisk drift med två tåg, fungerar dock inte som den skall, men en brudmagnet var den 8)

På tal om kompromisser, Märklins amerikanska Z-lok och vagnar är inget vidare, titta på boogierna på F-dieseln t ex och vagnarnas boogier sitter förlångt in pga kopplen. Finns dock snygga lok och vagnar från USA.

Stefan


2008 09 10, 13:55
Profil
Passagerare

Blev medlem: 2008 11 17, 0:03
Inlägg: 9
Inlägg 
ricard skrev:
Vill inte vara en olyckskorp, men nån som vågar sig på att spekulera hur framtiden för Z-skalan ser ut? I dessa tider går vi ju mot mer och mer förebildstrogna modeller i de större skalorna, men i Z har väl ångloken fortfarande samma förenklade slidstyrning som när skalan introducerades i början på 70-talet. Sker det någon utveckling av skalan hos Märklin, eller kör man mest på?

Sen är det ju inte alla som tycker ångloken är det viktigaste, men jag funderar på hur Märklin egentligen satsar på skalan.

/Ricard

Hej -hos Märklin har egentligen ingenting skett sen skalan introducerades
i början av 70-talet.-däremot händer massor i U.S.A - Microtrains satsar stenhårt på Z - lok med svänghjul,ledbelysning,coreless motorer-sen tillverkar AZL-american z<lines exklusiva modeller som dock kostar en hel del-sen finns massor av småtillverkare-kolla www.zettseit.ch med masspr av Z info


2008 11 29, 18:28
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 11 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 

cron

Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.235s | 13 Queries | GZIP : On ]