Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 05 22, 6:29

Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
 Z-skala Märklin Re 4/4 460 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

Har hittat ett nytt, ta det ordagrant, litet lystmäte. Z-skala! Fantastiska små modeller som ser riktigt bra ut har helt acceptabla gångegenskaper. På mitt soffbord rullar nu ett pyttelitet SBB 460 runt med tre vagnar i kroken.

Bild

Noch ein:

Bild

Med siktet inställt på lååååånga Eurocity-tåg skall jag nu börja fundera lite på lämpliga spårplaner. Och försöka få sambon att inse att jag verkligen behöver en Z-bana. "-Se så smått det är, det tar ingen plats alls..."

2007 08 08, 12:06
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag ärger själv ett litet ånglok med tender och några vagnar.

/Mika

2007 08 08, 12:53
Profil WWW
Trafikledare

Jag har pulat en hel del med Z-skalan. Som med allt så finns för- och nackdelar. Lite Z-bilder och spårplaner finns på:
http://www.lattermann.com/mainline

MVH / Anders

2007 08 08, 19:54
VD
Användarvisningsbild

Du har en hel del prylar ser jag...

2007 08 08, 20:12
VD
Användarvisningsbild

2008 09 09, 22:13
Trafikledare

Vill inte vara en olyckskorp, men nån som vågar sig på att spekulera hur framtiden för Z-skalan ser ut? I dessa tider går vi ju mot mer och mer förebildstrogna modeller i de större skalorna, men i Z har väl ångloken fortfarande samma förenklade slidstyrning som när skalan introducerades i början på 70-talet. Sker det någon utveckling av skalan hos Märklin, eller kör man mest på?

Sen är det ju inte alla som tycker ångloken är det viktigaste, men jag funderar på hur Märklin egentligen satsar på skalan.

/Ricard

2008 09 10, 10:28
VD
Användarvisningsbild

Vill inte vara en olyckskorp, men nån som vågar sig på att spekulera hur framtiden för Z-skalan ser ut? I dessa tider går vi ju mot mer och mer förebildstrogna modeller i de större skalorna, men i Z har väl ångloken fortfarande samma förenklade slidstyrning som när skalan introducerades i början på 70-talet. Sker det någon utveckling av skalan hos Märklin, eller kör man mest på?

Sen är det ju inte alla som tycker ångloken är det viktigaste, men jag funderar på hur Märklin egentligen satsar på skalan.

/Ricard

Bra poäng Ricard. Nackdelen med Z-skalan är ju just alla kompromisser och förenklingar, samt inte minst, gångegenskaperna. Har fortfarande inte lyckats få till en mjuk fin start. Digitalisering lär ju hjälpa, men jag tvivlar på att det går att få in en dekoder i min SBB-maskin. :P

2008 09 10, 10:55
Trafikledare
Användarvisningsbild

Jag har ett modellandskap i Z som finns att se under "Min modelljärnväg". Dock lär jag nog gå över mer och mer till H0 eftersom malmbanan ligger mej varmt om hjärtat och jag inte känner att jag har möjlighet eller tid att skapa modeller för malmbanan i Z.

/Henrik

2008 09 10, 11:17
Trafikchef

Hej, varför ens hålla på med Z när det finns N-skala? :D

N där man kan köra digitalt och där det även finns svenska modeller.

m v h hanlof

2008 09 10, 12:30
Kommunikationsminister

Jag har faktistk en demobana från Märklin hemma. Gjord för automatisk drift med två tåg, fungerar dock inte som den skall, men en brudmagnet var den 8)

På tal om kompromisser, Märklins amerikanska Z-lok och vagnar är inget vidare, titta på boogierna på F-dieseln t ex och vagnarnas boogier sitter förlångt in pga kopplen. Finns dock snygga lok och vagnar från USA.

Stefan

2008 09 10, 13:55
Passagerare

/Ricard

Hej -hos Märklin har egentligen ingenting skett sen skalan introducerades
i början av 70-talet.-däremot händer massor i U.S.A - Microtrains satsar stenhårt på Z - lok med svänghjul,ledbelysning,coreless motorer-sen tillverkar AZL-american z<lines exklusiva modeller som dock kostar en hel del-sen finns massor av småtillverkare-kolla www.zettseit.ch med masspr av Z info

2008 11 29, 18:28
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 11 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se