Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 21, 20:06

Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 ECoS 
Författare Meddelande
Tågvärd
Användarvisningsbild

Skall skaffa mig en ny DCC-station och det lutar åt ESUs "ECoS Digital Central Unit". Den verkar ha allt(?), man kan t o m ansluta sin gamla DCC till den och fortsätta styra sina tåg den vägen.

Finns det någon som har några praktiska erfarenheter av ECoS här på forumet? Skulle vara intressant att höra eventuella användarerfarenheter.

2007 08 09, 9:46
Lokförare

Vi är nog flera som har ECoS, är det något särskilt du vill veta? "Allt" kanske den inte har, men mycket...

Nu kör jag själv inte DCC (normalt) men det kanske går bra ändå, jag använder ju mest dator-interfacet och det är ju detsamma oavsett DCC/MM.

Vad har du för system nu?

Det kan ju vara lite omständigare i början då det inte bara är att mata in en digitaladress och köra/ställa om växel. Men när väl allt är inmatat är det enklare än att hålla reda på vilket lok, vilken växel/signal som hade vilken adress...!

Som jag ser det har den också det bästa datorinterfacet (nu tillsammans med CS, men den är ju inte aktuell för DCC), även om det ännu inte är komplett utbyggt.

Fredrik

CS 2 - 2.0.1 (0) + CdB; ECoS 2 + SwitchPilot + ECosDetector.

http://www.railnet.se

2007 08 09, 11:40
Tågvärd
Användarvisningsbild

Jag har EasyDCC idag, men känner att jag hamnat i en återvändsgränd med detta, bl a då det inte stöds av TrainController och andra tågstyrningsprogram.
Egentligen är jag mest ute efter att höra hör den fungerar i praktiken, på pappret ser den ju mycket kapabel ut.
Har du provat att använda ett annat DCC-system via ECoS?
Finns det några "dolda" nackdelar ?

Kjell

2007 08 09, 15:29
Lokförare

Nej jag har inte provat sniffer-enheten, bland annat för att kommunikationen där är envägs - och jag föredrar att använda ECoS-enheten, alternativt datorn framför äldre enheter...!

Säg t.ex. att du ställer en tågväg via dator - då kan du inte från ECoS ställa om växlar i den tågvägen. Ställer du däremot om en växel via sniffern så "antar" den delen av systemet att ordern utförs, även om ECoS inte tillåter det (samtidigt har jag ju inte testat om en sådan order ev. utförs - vilket å andra sidan vore värre).

Inte heller uppdateras ju körkontrollen avseende lokdata om du byter till ett annat lok som styrts från ECoS - sniffer-enheten har ju inte en aning...

Sen var det visst något problem, åtminstone i de tidigare versionerna avseende växelkommando och sniffer, men för min del spelar det mindre roll. Jag är så här långt väldigt nöjd med både ECoS & CS!!

Fredrik

2007 08 09, 17:44
Tågvärd
Användarvisningsbild

Jag har försökt hitta måtten för ECoS, men det verkar inte finnas nånstans på webben...
Kan du kolla längd, bredd o höjd på styrenheten?

// Kjell

2007 08 10, 10:53
Lokförare

Fredrik

2007 08 10, 11:34
Trafikchef
Användarvisningsbild

jag har kört både min Rocomus och min Daisy genom sniffern, båda funkar ypperligt. Nu använder jag en MobilStation som extra körhandtag.
Kör 3R och jag blandar friskt och kör både Dcc och Motorola/MFX samtidigt. Har den senaste uppdateringen 1.0.6, och det enda jag har att anmärka på, är att för varje ny funktion som läggs in vid uppdateringarna, så blir språket tyska i.st.f svenska, som t.ex. "neuen sonderartikeln anlegen" när de övriga valen på den rullgardinsmenyn är på svenska.

Kan var värt att nämna att ECoSen kan leverera 4A ut till banan.

mvh/D

2007 08 11, 9:55
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 7 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se