Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 20, 11:39

Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
 Korkade märklinfrågor...digitala analogfunderingar? 
Författare Meddelande
Trafikchef

Jag packade ner mitt Märklin i lådor någon gång år 1982...uppenbarligen har det hänt ett och annat sedan dess.

Jag har börjat bygga upp banan som en slags nostalgibana med lite tema från malmbanan. Det jag suktar efter just nu är Ub-loket, och det finns ju bara digitalt...och jag funderar hur är det med bakåtkompabiliten mellan alla dessa moderniteter som Märklin digital, delta och control station.

Kan man köra ett Märklin Ub analogt?

Planen jag funderar på just nu är att ha rälsen analog, och lägga digitalt på luftledningen på banan. Men, kan man ställa Ub:n mellan att gå digitalt på luftledning och analogt på räls. lika enkelt som man ställer äldre lok mellan rälsström och luftledningsström.

Sedan undrar jag om jag bygger om något av mina andra lok till digitalt, kan jag ändå köra dem analogt via räls-strömmen?

Kan inte riktigt släppa tanken att blanda analogt, digitalt, 30-talsräls och C-skena på mina dryga 2 kvadratmeter märklinnostalgi...fattas bara att man får tag på ett märklin urverkståg i H0, så urverkståget kan möta digitala Ub:n på mötesstationen :D

2007 07 21, 22:57
Lokförare

ja du kan blanda digitalt/analogt på det sättet att du kan ha det ena i luftledningen och det andra i spåret. Du kan också köra digitala lok analogt. Alla dekodrar detekterar automatiskt analogt eller digitalt system. Det finns dock dekodrar där man kan stänga av denna detektering och de kör då enbart digitalt.

Vad du INTE får göra dock är att köra digitallok analogt med någon äldre modell av transformator = de som är blå!!! Dessa "bränner" dekodrarna.

Min gissning är ändå att vad du lider upptäcker att digitalt är bättre och alla lok blir så småningom digitala... : :lol:

Fredrik

CS 2 - 2.0.1 (0) + CdB; ECoS 2 + SwitchPilot + ECosDetector.

http://www.railnet.se

2007 07 23, 9:44
Trafikchef

Gäller detta både blå transingar med plastkåpa (70-tal) och metallkåpa (50-60-tal)?

Går det att köra Ub:n med Deltaenhet? Dessa är ganska billiga att få tag på, digitalt är säkert kul, men jag tror inte att det blir så många mer digitala lok på min bana än Ub:n - och därför känns det lite onödigt dyrt att köpa sån där Märklin xx-station. Möjligen att det blir att digitalisera ett av Rc-loken för luftledningsdrift - rälsen kommer nog att förbli analog för mig.

2007 07 23, 13:41
Trafikledare

Känner ej till om du kan använda delta-enhet.

Däremot kan jag säga att jag var också lite motsträvig att gå ifrån analogt.

Efter mycke funderande om funktion o pris så bestämmde jag mej för att testa Mobile Station. Köpte nya grejjer billigt på nätet från startsats.

Ny 32 watt Transformator, elbox, MS och samtliga kablar - Klappat o klart, hur smidigt som helst. I förhållande till sitt låga pris måste man säga att MS är riktigt bra och smidig. Den rekommenderar jag dej :)

2007 07 23, 14:30
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Gäller detta både blå transingar med plastkåpa (70-tal) och metallkåpa (50-60-tal)?

Går det att köra Ub:n med Deltaenhet? Dessa är ganska billiga att få tag på, digitalt är säkert kul, men jag tror inte att det blir så många mer digitala lok på min bana än Ub:n - och därför känns det lite onödigt dyrt att köpa sån där Märklin xx-station. Möjligen att det blir att digitalisera ett av Rc-loken för luftledningsdrift - rälsen kommer nog att förbli analog för mig.

Varför bygga på ett system som är gammalt och begränsat?
Tänk om du vill bygga vidare i framtiden.

/Mika

2007 07 23, 14:43
Profil WWW
Trafikchef

2007 07 23, 14:43
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kan man köra analoga lok med MS?

Skulle inte tro det.

/Mika

2007 07 23, 15:11
Profil WWW
Tågvärd

iBjorn skrev:

Ja.

iBjorn skrev:

Varför inte köra Ub:n analogt? För att slippa byta transformatorer? I så fall gå till någon som har en annan Märklin digitalcentral än Delta eller centraler från Uhlenbrock eller ESU och få hjälp med omprogrammering av Ub:n till adress 24 (bilden på ellok) så kan du köra den med Deltan. Passa på att ställa in lite andra gångegenskaper också som du önskar, när du ändå håller på. Skaffar du fler lok som du vill köra med deltan så är bilden på ånglok adress 78 (lämplig för Rc:n kanske?), bilden på dieseln adress 72 och motorvagnen adress 60. Det är exakt dessa adresser du har att välja på för tillkommande lok.

Tänker du digitalisera Rc-loket och köra digitalt från luftledning, så var lite noga med dekodervalet och tänk på att vissa dekodrar är känsliga för om strömavtagaren studsar till och tappar kontakten och loket börjar då om från noll. Eftersom det ofta sitter deltadekodrar i ellok så är väl sådana lämpliga antar jag. Dessutom kan du ställa adressen själv med dipswitchar och slipper krångla med programmering hos någon annan. Även om det är klent med finesser då, men sådant var väl inte viktigast.

Bortsett från att det är lite krångligt inledningsvis med Ub-adressen, så är deltaprodukter robusta och räcker säkert till för de behov du skissar. Dessutom tror jag Deltan är betydligt tåligare än xx-station om man ska blanda analogt och digitalt som du tänker dig.

Mvh Peter E

2007 07 23, 18:59
Trafikchef

Inköpet av Ub och digitala prylar dröjer nog någon månad, men jag måste ha lite framförhållning med tanke på rälsläggning och signalsystem när jag bygger banan nu. Ska försöka undersöka lite mer om det där med digitala luftledningar - grundtanken var att använda dessa för det digitala systemet, fungerar inte det bra måste jag anpassa rälsen och signalsystemet.

2007 07 23, 20:09
Tågvärd

Kör man analoga lok med Deltan också?

Nej, man får nöja sig med att köra digitalt med de 4 adresserna jag specade ovan. Sedan är det en annan sak att Deltan kan kopplas som booster för vilket digitalsystem som helst, om du nu skulle bli sugen på att utveckla det digitala. Tyvärr är det så att blanda olika strömkällor samtidigt på en digital anläggning är en dålig ide, även om jag tror Deltan är mer stryktålig än mycket annat. Digitalcentraler och dekodrar är känsliga för främmande strömmar och även om man är ganska bevandrad i det elektriska är det inte helt lätt att förutse alla olika tänkbara mer eller mindre ofrivilliga strömkretsar som kan uppstå i olika situationer. Själv är jag inte tillräckligt bevandrad för att jag skulle ägna mig åt samtidig drift av analogt och digitalt på samma bana. Däremot kan man ju växelvis köra analogt och digitalt. Sätt en tvåpolig omkopplare mellan spåren och respektive system och så kör du med ett i taget. T ex Clas Ohlson artikelnr 12-690, så kan du använda mittläget om du snabbt behöver bryta strömmen vid exempelvis urspårning.

iBjorn skrev:
Inköpet av Ub och digitala prylar dröjer nog någon månad, men jag måste ha lite framförhållning med tanke på rälsläggning och signalsystem när jag bygger banan nu. Ska försöka undersöka lite mer om det där med digitala luftledningar - grundtanken var att använda dessa för det digitala systemet, fungerar inte det bra måste jag anpassa rälsen och signalsystemet.

Digital körning ställer större krav på god kontakt än analog körning. Det betyder noggrannare underhåll av spår och kabeldragning m m. Det är liten kontaktyta med en strömavtagare mot kontaktledning och det är nog få som tar digitalström från kontaktledning. Speciellt om man vill ha säker drift med signalsystem m m. Jag skulle nog hellre ta analog ström från kontaktledningen och digital ström från mittledaren, om jag måste välja på ett sådant sätt. Fast inte samtidigt, som jag skrev ovan. Eller också köra allt från spåren, och låta pantografen vara "dummy". Men varför inte testa lite olika varianter, och sedan återkomma här med lite faktiska rapporter :-). Kör du med lite billiga deltagrejer och inte digitalcentraler och mfx-lok för flera tusen spänn, så kan du väl inte bränna alltför mycket stålar. ;-)

Mvh Peter E

2007 07 23, 21:22
Tågbefällhavare
Användarvisningsbild

Vill bara lägga till att om du skall digitalisera något av dina lok så använd inte delta-dekodern till detta, oavsett hur billig den än är.Du lär bli ganska besviken på dess gångegenskaper jämfört med analog körning.Satsa på en bra dekoder från början så spar du pengar i långa loppet.I övrigt så har Peter E gett dig mycket goda råd.

mvh.Mats

2007 07 23, 23:59
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Skulle nog faktiskt rekommendera dig att fundera en gång till på att inte digitalkonvertera hela banan och låta kontakledningen vara pynt. I vart fall så avänd inte den till digitaldrift.

Uppstartskostnaden för Digital drift behöver inte bli astronomisk. Köp billigaste Startsatsen, eller en där du kan tänka dig använda inehållet. Sälj av vad du inte vill ha eller behöver.

Digitalisera ett lok då och då och snart är du där. Det är en helt ny värld som öppnar sig med digitaldrift.

Delta tycker inte jag är något att satsa på. Mycket begränsat som man oftast snart växer ur, dessutom är köregenskaperna med dessa dekodrar tämligen mediokra.

/Kristian

2007 07 24, 0:36
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 12 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se