| Författare |
Meddelande |
|
Göran T
Trafikchef
|
 Granar, granar
Såg i höstas i ett nummer av Model Railroader en intressant artikel om hur man bygger egna granar.
Jag tyckte metoden var intressant och har gjort några stycken för att kolla hur det blir.
Så här ser de ut (i sällskap med några tallar och enbuskar):
/Göran T
_________________ TC vid Vestra Wetterns J
|
| 2008 04 12, 23:41 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
 Gröna gran-grenar
 Välkommen in i granskogen! Även i Sverige har vi haft artiklar i framställning av gröna gran-grenar. / LYR
|
| 2008 04 13, 1:52 |
|
 |
|
wen
Tågbefällhavare
|
Mycket tjusigt Göran!
Är det samma metod som du beskrev i senaste smalspårigt med sisalgarn istället för garn?
Vad är sisalgarn förresten?
Fråga till LYR:
Är dina vindpinade små mästerverk byggda med grenar av mossa som det skrevs om i AoH i början av åttiotalet!
Stefan W
|
| 2008 04 13, 8:40 |
|
 |
|
Unnemo
Tågbefällhavare
|
 Brukanvisning önskas!
Hej
Snygga granar , har du möjlighet att lägga ut någon form av bygganvisning ?
/Fredrik
|
| 2008 04 13, 10:25 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
Som svar på ovanstående frågor så har jag tidigare skrivit i Allt om Hobby, men inte om just granar - däremot i järnvägar!
Det verkar som tiden är mogen för en repris eller ny bruxanvisnig om hur vanlig husmossa behandlas för att ge illusionen av granskog. Återkommer! / LYR
|
| 2008 04 13, 10:48 |
|
 |
|
Göran T
Trafikchef
|
 Re: Gröna gran-grenar
LYR skrev: Välkommen in i granskogen! Även i Sverige har vi haft artiklar i framställning av gröna gran-grenar.
Hej Lars! Ååh, den bilden minns jag mycket väl och artikeln likaså! Resultatet är helt enkelt kanonbra. Vill minnas att jag testade att göra en gran enligt den beskrivningen men har för mig att jag upplevde metoden som långsam. Kanske har man, vid passerade 50 bast fått ett annat perspektiv på tillvaron och även tidsuppfattningen så det kanske är dags att testa igen? Citera: Hej Snygga granar , har du möjlighet att lägga ut någon form av bygganvisning?
/Fredrik Menar du mina eller LYR:s granar? Om det gäller mina så finns lite grann skrivet om tillvägagångssättet i Smalspårigt nr 102. Är du inte medlem så finns tidningen att köpa som lösnummer på ett antal ställen i Sverige eller direkt från Smalspårsfrämjandet. Se länken nedan för kontaktinfo. Citera: Mycket tjusigt Göran! Är det samma metod som du beskrev i senaste smalspårigt med sisalgarn istället för garn? Vad är sisalgarn förresten?
Ja det är dessa granar som jag beskrev i senaste Smalspårigt.
Sisal är ett naturmaterial och som i snörform används bl a vid balning av halm. Idag används mycket rundbalar och dessa brukar rullas in i någon sorts nät men småbalar brukar bindas med sisalgarn (alt. nylonsnöre). Du hittar det förmodligen på någon ODAL/Granngården-butik eller kanske i någon välsorterad handelsträdgård.
/Göran T
_________________ TC vid Vestra Wetterns J
|
| 2008 04 13, 11:39 |
|
 |
|
wen
Tågbefällhavare
|
Citera: Som svar på ovanstående frågor så har jag tidigare skrivit i Allt om Hobby, men inte om just granar - däremot i järnvägar! Det verkar som tiden är mogen för en repris eller ny bruxanvisnig om hur vanlig husmossa behandlas för att ge illusionen av granskog. Återkommer! / LYR
Jag väntar LYR
Hälsn Stefan W
|
| 2008 05 03, 8:20 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
 Granar...
Tack Stefan för att du väntar, under tiden har jag varit tvungen att prioritera andra åtaganden - men du behåller din plats i kön....
Men jag har bilder och text liggande just för detta svar. Vi får dela upp det - och eftersom det nu är helg och fint(?) väder, så rekommenderar jag promenad i naturen - man behöver inte gå särskilt långt om man bor nära granskog, för att hitta lite mossbelupna stenar och klipphällar.
Spana in husmossa enligt bilderna. Plocka en rejäl påse, sortera sedan hemma ut de fräschaste bitarna - se detaljbilden. De får gärna vara från ljusgrönt - och mörkare grönt till brunt. En gran har både och, beroende på ålder. Lägg sedan in "grenarna" i en telefonkatalog (var vanligt förekommande i hemmen innan eniros tidsepok) eller liknande publikation. Nu ska denna gröna gran-grens-samling torka under (lagom)press ett par dygn.
Men så här hade jag egentligen tänk skriva:
Med utgångspunkt från min artikel ”Modellrallarens ABC, 2” från järnvägar! nr. 3 1982 återger jag den, men omskriven med uppdaterad kunskap, nya kommentarer och tankar, dessutom färskare natur-bilder.
”… Gränsen mellan kuliss och anläggning bör suddas ut med bebyggelse och träd. Det vanligaste trädet på en svensk (norsk, finsk, rysk, nordamerikansk ……) anläggning bör vara granen. Kan man då köpa färdiga granar? Visst finns/fanns det som Faller och Rocos plastgranar i byggsats och även av s.k. flaskborst-typ i flera fabrikat. Men en skog blir en dyr investering och ändå inte modellmässig. Mitt förslag är att göra egen skog. Här är mitt granrecept:
Studera i lexikon eller flora (sök även på Google) hur husmossa eller kammossa ser ut. Kolla in bilderna här. Ut i skogen och plocka, sortera ut hemma på vitt papper, sära på mosskvistarna och lägg ut de på sidorna med avstånd emellan i ex.vis en Tele-katalog eller liknande. Det behövs ett par sidor fulla för varje normalstor gran. Ja hur stor/hög kan en gran bli som fullvuxen? Jo upp till 50 meter! Vilket blir ca 57 cm i H0! Ofattbart – men sant! Gör tankexprimentet; stående framför en stor gran, ställer du dig frågan: Hur många järnvägsvagnar kan jag stapla på varandra innan jag når toppen?
Det blev mycket upprepande text, men viktigast: Titta på bilderna och gå ut!
Jag återkommer, under tiden: tälj stammar ur ett mjukt träslag, balsa, lind eller liknande. / LYR
|
| 2008 05 03, 11:55 |
|
 |
|
HJP
Kommunikationsminister
|
 Re: Granar...
LYR skrev: Titta på bilderna och gå ut! Jag återkommer, under tiden: tälj stammar ur ett mjukt träslag, balsa, lind eller liknande. / LYR
Oj oj oj! Nu måste man skaffa sig Gröna fingrar också
Men snyggt blir det ju....
HJP[/b]
|
| 2008 05 03, 12:33 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Ja, nu är mossan plockad, pressad och sorterad. Så nu väntas det på fortsättningen av beskrivningen. Jättebra att få flera konkurrerande granproduktionsmetoder. Och gärna någon som är lite enklare. Granen verkar vara det trädslag som är svårast att få naturtroget. Om man nu inte tänker sig en renodlad julgrans- eller flaskborstplantering.
Hälsningar / Svenne
|
| 2008 05 04, 22:48 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
 Granar
Ja, nu har ni varit ute i skogen, visst hade vi tur med vädret också! Hoppas att granarnas anatomi samtidigt studerades, varje gran har ju sitt individuella utseende – kraftig, välväxt, gles, tanig, mager…skogsdöd.
Karaktären beror ju på om den står ensam på bördig mark med mycket ljus omkring sig, eller trängs med andra i tät skog där det gäller att växa snabbt mot ljuset. En granstam kan nedtill vara drygt 1 meter (diameter).
Putsa till träpinnarna med grovt sandpapper – måla med svart-grå färg. Kolla färgskalan på förebilden. Inte fel att ta hem lite bark och ha som referens. En fuktig stam är svårarbetad, alla försök till ingrepp med borr, syl och struktur-försköning blir meningslöst, så låt stammarna torka.
Välj ut lämpliga grenar av den torra pressade mossan. Vik dem på mitten enligt bild 1. Försök sedan ”tvinga” dem i en snygg böj, bild 2. Ju högre upp på stammen, desto finare ”fjun”. Observera att mossan nu inte får utsättas för vatten, fukt eller vattenbaserade färger. För då återgår den till sitt naturliga tillstånd och krullar ihop sig. Se på bildlänken igen, de två granarna till vänster gjordes innan jag kom på att torka mossan under press.
http://www.stinsensforum.se/forum/viewtopic.php?t=1630
Men de duger djupt inne i skogen längst bak (om bara topparna är välgjorda).
Rulla gärna stammen hårt mot samma grova sandpapper för att efterlikna barken, går också att rulla mot en rasp eller fil.
Gör nu hål (handborr /syl) för grenar (ca 4-5 på större träd) runt stammen i grupper på olika höjdlägen – på större granar; tänk på att de nedre grenarna är tunga och hänger ned, ju högre upp på stammen de växer, så är de mer pigga och uppåtsträvande. Se till att gren-änden mot stammen är ren och går in i hålen. Sätt på lite vitlim och montera en sida av stammen Låt sedan stammen, nedstucken i en klick modell-lera/plastelina, stå i sned vinkel och torka så att grenarna hänger lodrätt - se bild. Flera träd kan stå på tork samtidigt serietillverkning är helt OK. När limmet torkat, vrid stammen ett ¼ varv till nästa grenmontage. Vill grenarna sjunka, så vänd granen upp och ned en stund. Mot toppen kan de finaste fjunen limmas direkt utan förborrade hål. Prova gärna med att ha bruna fula, grenar nedtill. Slarva gärna - men var extra noga med grantoppen - den är kronan på verket, och ger den mest misslyckade granen ett lyft!
Min första gran tog tre timmar, men sedan lade jag upp en serietillverkning. De fem granarna på översta bilden tog 2 kvällar. Även en (rund) tandpetare som utgångsmaterial, kan bli ett vackert träd.
Dessa naturbyggen är en skön avkoppling - man får misslyckas och man behöver inte kolla någon ritning med skjutmåttet, inte räkna nitar!
Plantera sedan i frigolit, gärna i grupper med
oregelbundna avstånd mellan träden. Frigoliten, gärna målad i murrig limfärg och strösslad med äkta smulade, blandade mossor gör det sedan lättare att plantera om för helhetsintrycket eller om träd behöver renoveras. Tyvärr ser man i bland modellträd på samma avstånd mellan stammarna – det är OK i en allé, men inte om naturen själv få välja.
Något som jag bör nämna: Tänk på att skogen nu har massa vassa spetsar som sticker upp – inte bra för ögonen om man vill dyka ner för närstudier, kanske kan utvecklas med mjukare, böjligare material, Fortsätt gärna att forska vidare.
De granar som jag gjorde 1982 ( nu 26 år sedan ) ”står” sig än idag! MEN de har bl.a. utsats för solljus och bleknat i färgen. Har dock försökt att med gröna matta lackfärger (ej vattenbaserade) spraya uppifrån toppen, undvikit att få gröna stammar. Har också handmålat, eller ströat/penslat torrt grönt färgpigment – därefter matt fixativ, med rätt bra resultat. Därför lämpligt att plantera i frigolit, så det kan ryckas upp med roten vid ny makeup.
Tycker att min gamle kompis Rappe bör få vara med i detta sammanhang, här på strövTÅG i naturen. / LYR

|
| 2008 05 05, 23:46 |
|
 |
|
jan claesson
|
Vilken ball kompis du har LYR!
MVH Janne C
|
| 2008 05 06, 8:31 |
|
 |
|
wen
Tågbefällhavare
|
Jag är djupt impad över dessa granar och din byggbeskrivning.
Dom verkar dock kräva lite tålamod...
Tack för instruktionen LYR
Stefan W
|
| 2008 05 06, 19:25 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
 granar
Tack för upskattning! Tålamod, visst - men det går bra mycket snabbare än ett fordonsbygge. / LYR (Rappe hälsar!)
|
| 2008 05 06, 22:32 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Skapartalangen går tydligen hand-i-hand med illustrationstalangen. Mycket lärorikt!
Hälsningar / Svenne
|
| 2008 05 06, 22:47 |
|
 |
|
BoIS:aren
VD
|
 Granar
Har tillverkat tallar och diverse lövträd med blandade resultat  . Men övning ger färdighet som det heter. Hittade några "färdiga köpgranar" i en låda i källaren. Ser väldigt snygga ut. Vet dock inte vad det är för tillverkare. Hade väl inte tänkt tillverka egna granar. Vilka tycker ni är snyggast och mest verklighetstrogna i H0. Förslag?
|
| 2010 08 07, 18:08 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
 Re: Granar
Problemet med alla "köpegranar" är att de är så små. En gran i riktig skala skulle mycket väl kunna var 35 cm hög. Så oavsett sort får man vara beredd att placera dem i bakgrunden för att hjälpa till med lura ögats perpektivuppfattning.
|
| 2010 08 07, 19:39 |
|
 |
|
BoIS:aren
VD
|
Helt rätt Johan. Ser ut som H0 granar gör sig bäst i på en N skaleanläggning. Hade tidigare en N bana med H0 "köpeträd". Det funkade bra. Blev lite mer realistiska höjder på träden. Tänkte mest vilka granar som gör sig bäst utseendemässigt av "köpeträden". Fabrikat?
|
| 2010 08 07, 22:31 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
LYR har väldigt bra tips (om än tålamodsprövande!) om hur man tillverkar dem själv. PM:a honom vet ja!
|
| 2010 08 07, 22:56 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
Johan Molin skrev: LYR har väldigt bra tips (om än tålamodsprövande!) om hur man tillverkar dem själv. PM:a honom vet ja! Ja eller kolla lite bakåt ett par år, så finns receptet här på denna länk: granar-granar-t1943.htmlTålamodsprövande... - nja efter första granen har man fått rutin och sätter ihop några stycken på en kväll. De mest misslyckade planteras långt bak. Lycka till! / LYR
|
| 2010 08 08, 10:09 |
|
 |
|