Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 23, 6:29

Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
 Att reda upp barndomens synder...(Färgborttagning...) 
Författare Meddelande
Trafikchef

Efter tips i modellrallarens forum, gjorde jag ett försök att städa upp barndomens synder - ni vet den där tiden när man som liten grabb inspirerades av AoH och gav sig in i projekt som man inte riktigt hade kunskap och tålamod till.

Första städningsprojekt var Rivarossis röda Felix-kylvagn (eller var det Findus). Att penselmåla den vit med matt humbrolfärg tyckte jag nog verkade vara en bra ide för att få en svenskare modelljärnväg som nioåring, det såg väl iofs bra ut så länge man inte gick närmare än 2 meter. Ner med den i en balja med Statoil koncentrerad kylarvätska...efter att den hade legat där bara någon minut kom jag på att jag måste dokumentera hur den såg ut penselmålad, så jag lyfte upp den:

Bild

Inget fel på den effekten! Spolarvätskan reagerade ypperligt med Rivarossis grundfärg, efter 15 minuter i vätskan och lite tandborstning och tandpetning såg resultatet ut så här:

Bild

Nästa projekt var det Rc-lok som jag som nioåring försökte bygga om till Amtraks X995 - till mitt försvar kan jag väl säga att lokkåpan var spräckt på båda fronterna innan min ombyggnad...efter att ha legat några minuter så började färgen släppa även på denna-dock inte lika snabbt som Rivarossin.

Bild

Efter en del jobb, så såg resultatet ut så här. Rc-kåpan var lite slipad och limmad kring hytterna och där satt färgen rejält.

Bild

Framtiden för denna korg lär nog heta El16, särskilt då hytterna är skadade, men det får bli en annan tråd.

I badet just nu ligger ett fynd inropat från tradera, f.ö den enda riktiga blåsningen som jag har åkt på tradera, kåpan var hel enligt annonsören, men vad som inte sades var att den var mkt illa penselmålad (min Amtraklackering var rena proffsjobbet i jämförelse med detta).
Bild

Hoppas att Statoils sörja lyckas bita på den också...ska senare också försöka se om spolarvätskan får bort färgen från fönstren som satt på denna korg.

2007 07 15, 21:58
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 1 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se