Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 19, 21:30

Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
 Saller Modelles Lanz Bulldog traktorer i N och Z 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Bilaga:
Filkommentar: Vilken detaljrikedom!
Närbild av Lanzen.JPG
Närbild av Lanzen.JPG [ 371.57 KiB | Visad 1660 gånger ]
Äntligen fick jag via Ebay.de en Lanz Bulldog HR5 (1929-35) i den korrekta skalan Z, visserligen i landsvägsutförande med gummihjul. Den tidigare från 1zu220 Modellshop visade sej vid närmare uppmätning snarare vara i skalan 1:160! Det förklarar varför den inte var en dieselpunkig Kühlerbulldog, utan föregångaren HR 2 från 1925-29 med den primitivare förångningskylaren. Slutsålt från tillverkaren.

De encylindriga mannheimaren med tändkula är den veterantraktor som ligger mej kanske närmast. Till saken hör nämligen att jag länge levde i tron att min framlidne farbror var den siste som fortfarande tuffade fram med kultändare i sin öppna träbåt.

Uppdatering 10/2019:Enligt tillförlitliga källor har Saller Modelle upphört med skalorna N och Z. Firmans utbud av traktorer är knappast överraskande störst i 1:87. Det behövs väl inte heller påpekas att de sistnämnda är betydligt dyrare än Wikings gamla plastiga Bulldog D1506:a, detaljeringsnivån är emellertid därefter.

Informativ katalog från 2016:
https://www.saller-modelle.de/pdf/Katalog_2016.pdf

Bilagor:
Filkommentar: Hjulen rullar faktiskt, förebilden är dock en bjässe med en cylindervolym på 10,3 liter.
Min Lanz Bulldog bakifrån.JPG
Min Lanz Bulldog bakifrån.JPG [ 230.23 KiB | Visad 1660 gånger ]
2019 01 31, 12:49
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 1 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se