Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 12 13, 23:10

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 Användning av luftledning för DCC 
Författare Meddelande
Passagerare

Är i projekteringsfasen för bygge av en spårvagnsanläggning och har nu bestämt mig för att köra digitalt. Har tidigare köpt en hel del luftledningsmaterial då jag tidigare avsåg att köra analogt. Finns det någon anledning att bygga med fungerande luftledning för DCC? Som nybörjare med DCC har jag börjat läsa på men inte hittat någon artikel som berör användning av luftledning.
/Hasse

2018 11 28, 23:59
Trafikledare
Användarvisningsbild

Hej :-tu
Jag har labbat med luftledning på Märklin och M-skena. Det funkar förvisso.
Men poängen försvinner lite med digitalisering eftersom du likväl kan ta samma ström och digialt signalflöde via rälsen.
Grejen var ju att med det analoga så kunde t ex två lok köra obereonde på samma spår om det andra tog sin ström ovanifrån.
Om man har kontaktproblem i rälsen kan man för all del parallellkoppla det från ovan och den positiva i rälsen. En räl blir kvar som jord.
Nu vet jag inte hur det blir om man kör DC med vändslingor osv men ett rakspår utan sådana är inga problem.

Mitt förslag att du bygger en provsträcka och utvärderar funktion och beteende.
Annars är luftledning en viktig kosmetisk faktor. Ser inte klokt ut på de banor som kör runt med ellok utan ledning tycker jag.

m v h

:-ab

2018 11 30, 0:44
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Största anledningen till att ha DCC i kontaktledning på spårvägsanläggningar är att flera olika typer av spårkonfigurationer blir för kompliecrade för att kunna utföras i 2-r.

Ett exempel....
Bild

Försök dig på att sektionera och isolera den här för 2-r drift! Det går men vilket bautapill det blir....

SA

2018 11 30, 14:14
Trafikledare
Användarvisningsbild

Hej hå.
Svantes kors är något att bita i :up:
Det blir ju samma princip då som 3-räls AC a la Märklin.
:-ab

2018 12 02, 1:43
Passagerare

Tack för svar. Med de svar jag fått så verkar det trots allt vara "enklast" att bara köra med 2R. Jag skall förvisso ha en spårkorsning med dubbelspår, men bara de korsande spåren. Det jag dock funderar på är om jag trots allt inte ska satsa på att kunna mata vagnarna via luftledningen. Bara byta ena rälen mot luftledningen utan ingrepp i vagnarna. Precis som rådet jag fick ska jag börja med en liten testbana och då också prova vändslingeautomatik. En ROCO Z21 Multiloop blir bra julklapp.
Ja, luftledning bara måste man ha om det ska vara spårvagn.
/Hasse

2018 12 02, 10:27
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se