Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 09 19, 5:01

Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 
 Förebilds-bank - ritningar, loggor m.m. 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Bild

Bild

Förebilder är allltid bra att ha till hands, så därför lägger jag ut bilder/ritningar/måttskisser, som jag sparat genom åren

- typ: Kan vara bra att ha om man ska bygga en modell nån gång...Känns resonemanget igen?

Lämna gärna egna bidrag.

/ LYR

2011 10 06, 0:47
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Kanske detta kan vara till någon hjälp om man ska bygga ett gammaldags inrikessläp :-D

Bild

Bild

Bidrar med en färgbild på Spendrupssläpen ur en Briabkatalog också :wink:
Bild

/Stellan

2012 08 16, 20:29
Trafikchef
Användarvisningsbild

Ja Stellan! allt i bildväg är hjälp i modellbygganden och funkar som inspiration... :up: och framför allt, fantastiskt kul och se alla bilder från när det va förr... har för mej att du har en osinlig skatt på bilder och alltid lika kul och se dom... :up: :up:

2012 09 22, 12:11
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Det har som sagt blivit ett litet arkiv med tiden, men ska jag vara ärlig så har jag ingen större ordning på det... om man ska ha något speciellt så tar det lite tid att rota fram det :) Dessvärre så är det mesta tjugo år eller äldre, men å andra sidan så var ju det mesta bättre förr... speciellt framtiden :wink:

I och med att jag sysslat med landsvägstransporter på olika sätt under livet så har det blivit mest lastbilsmaterial: broschyrer, modeller, fotografier och egna minnen från tiden som utlandschaufför. Det sägs ju att delad glädje är dubbel glädje, så det är bara kul att dela med sig av det man har i lådor och hyllor :-D :-D

Det senaste jag börjat med är att samla på vykort från platser jag varit på, men aldrig tagit några kort. Många gånger så kan ett vykort vara ett slags "facit" på hur det såg ut en gång i tiden, och kanske fungera som underlag för modellbyggandet... som det här vykortet från Helsingborg:

Bild

/Stellan

2012 09 22, 21:26
Kommunikationsminister

V3 lok på spåret. Titta noga på bilden o. lok samt vagnar. Förvånad körde genom stad. Trevliga gamla tiden.

2012 09 22, 21:36
Tågklarerare
Användarvisningsbild

De har fått med det mesta på den här bilden... tåg, lastbilar, personbilar och lite av skorstenen på en DSB-färja. Tittar man riktigt noga så ser man gubben med den röda flaggan alldeles framför loket... och en perrongtruck med släp under ställningen som lyfter färjeklaffen, de körde gods mellan de olika stationerna med ett alldeles utomordentligt trevligt fordon på den tiden :-D

/Stellan

2012 09 22, 22:26
Trafikchef

ASG.
Är det en F88/F89 på bilden nedan? Årtal?
ASG märkningen är inte i standard format som den kommer att bli tidigt 70tal. Särskilt är det typsnittet på transport-spedition osv som skiljer. Även ASG loggan är lite speciell.
Några år in på 70-talet så inhandlades ASG text, pilar och loggor centralt och som dekaler.
BJ

Bild

Bild

Uppdaterar med en ASG bil troligen från mitten av 70talet (i vart fall senare än 73 vilket syns på regskylten).

Bilen kommer från LÅ = Landskrona Åkeri och är troligen en leveransbild från Fleron.
Riktlinjerna för märkning följdes tydligen inte till pricka då "PILEN" då här är gul i.s.f. mörkblå.

Bild

2012 09 28, 10:10
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Den översta bilen är en gammal bekant :-D En F89 som ägdes av f.d. Gunnar Johanssons åkeri i Dingle, och gick mellan Uddevalla och Stockholm... verkligen trevligt att få se den bilen igen :-D Jag har för mig att det var en rätt så sen 89:a, möjligen 1975 eller -76 års modell.

Det var intressant med bli uppmärksammad på hur ASG:s logotyp förändrats under åren, de ekipage jag kommer ihåg saknade i många fall "lagring" på kapellen och skåpen. Så det skulle vara kul att få reda på lite mer om detta så att man kan tidsbestämma fordonen lite bättre :-D

Bilen från Landskrona åkeri är till och med lite senare ändå, F12 kom inte förrän 1977. Fleron är jag lite osäker på, men jag har ett väldigt svagt minne av att Ystads Karrosseri bytte namn till Fleron något efter -77... så slutet av 1970-talet eller början av -80 talet skulle kunna vara ett alternativ.

Det var inte helt ovanligt på den tiden att åkerier både hos ASG och Bilspedition fuskade lite med reglerna och hade sin egen touch på ekipagen. Alfredssons i Norrköping hade en del rött på sina bilar som gick för ASG, på Bilspedition var nog variationen lite större ändå tror jag.

Kul att som sagt få se lite ur ASG:s regler för sina fordon :-D

/Stellan

2012 09 28, 11:12
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Detta måste väl vara den allra gulligaste skåpbilen som tillverkats i Sverige 8) :-D Om det är någon modell som verkligen skulle vara kul att se på en anläggning så står ju Tjorven högst på min lista i alla fall... kanske någon på forumet känner sig manad att göra ett försök? :wink: :P

Bild

Bild

/Stellan

2012 09 29, 21:00
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Kanske detta kan vara ett uppslag om man vill ha en "fattigmans kombiterminal". En hjullastare eller gaffeltruck plus den här "vagnen" så behöver man ingen stor travers eller en jättestor truck för att lyfta containers på en liten terminal :-D

Bild

Är det någon som känner för att bygga något liknande så kan jag skanna in ritningen lite bättre :wink:
Bild

/Stellan

2012 09 30, 21:45
Trafikledare
Användarvisningsbild

Stellan skrev:
Det var inte helt ovanligt på den tiden att åkerier både hos ASG och Bilspedition fuskade lite med reglerna och hade sin egen touch på ekipagen. Alfredssons i Norrköping hade en del rött på sina bilar som gick för ASG, på Bilspedition var nog variationen lite större ändå tror jag.

Kul att som sagt få se lite ur ASG:s regler för sina fordon :-D

/Stellan

Det var nog snarare anvisningar än regler. ASG:s eget åkeri Hellgrens Expressfrakt följde inte heller anvisningarna som visas här. Alla deras bilar hade vita kofångare och på Scania bilar så målades hela grillen svart. Scania och Volvo emblem fans på hyttsidan samt vissa stripes och dekor linjer. Så länge bilarna var gula och blå och såg anständiga ut så var det inte så noga förut. Arne Jonssons Åkeri i Piteå fick förövrigt den absolut sista ASG målade bilen i trafik. Någon gång kring 2001, man hade inte hunnit få fram Danzas dekaler.

2012 10 01, 2:12
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Anvisningar är nog som sagt ett bättre ord än regler :-D . Alla större speditörer hade ju sina egna färgkoder som åkarna helst borde hålla sig till, men det var tydligen inte så strikt som man tror först... titta bara på Alfred Andersson i Vara: knallröda ekipage :mrgreen:

Det som Bilspedition höll hårdast på var ljusskyltarna på taket... gick bilen inom Sverige så skulle det stå Bilspedition, gick de utanför landet skulle det stå Autotransit. Åkeriet jag började köra på fick påpekande om det ifall det satt fel ljusskylt på bilen, då var det bara till att byta... att våra bilar var blå med gröna kapell var helt ok, men absolut inte fel takskylt :mrgreen:

Jag kom att tänka på hur det var med företagsreklam på bilarna förr... undrar om de inte var tvungna att få "tillåtelse" från speditören de var anslutna till i såna fall.

/Stellan

2012 10 01, 14:03
Tågklarerare
Användarvisningsbild

På tal om ritningar så ramlade över den här sidan när jag var ute på internätet och slösurfade http://www.the-blueprints.com/blueprints/trucks/scania/ är det någon som handlat där, eller vet hur noggranna och detaljerade ritningarna är... eller om de kan vara till någon nytta för modellbyggare?

Det konkurrerande lastbilsmärket som Don Håkano nämner...
Don Håkano skrev:
Tror att det är dom tyska återförsäljarna som är mest drivande för att få fram modeller från Herpa och AWM...
Volvo är nog lite kinkiga att ge ut ritningar....
har en bekant i Hälsingland som bygger lastbilsmodeller i skala 1/13 helt i björkträ och när han ville ha en ritning av den gamla Volvo Titan så blev det nej, trots att den är 50+ år gammal....
men när han frågade Scania museét om ritning till en gammal Scania 75 så sa dom ja direkt, ja vi är inte som Volvo...
...finns inte med bland de andra europeiska lastbilstillverkarna på den här sidan heller :mrgreen:

/Stellan

2012 11 08, 1:05
Trafikchef
Användarvisningsbild

Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
Stellan skrev:
På tal om ritningar så ramlade över den här sidan när jag var ute på internätet och slösurfade http://www.the-blueprints.com/blueprints/trucks/scania/ är det någon som handlat där, eller vet hur noggranna och detaljerade ritningarna är... eller om de kan vara till någon nytta för modellbyggare?

Det konkurrerande lastbilsmärket som Don Håkano nämner...
Don Håkano skrev:
Tror att det är dom tyska återförsäljarna som är mest drivande för att få fram modeller från Herpa och AWM...
Volvo är nog lite kinkiga att ge ut ritningar....
har en bekant i Hälsingland som bygger lastbilsmodeller i skala 1/13 helt i björkträ och när han ville ha en ritning av den gamla Volvo Titan så blev det nej, trots att den är 50+ år gammal....
men när han frågade Scania museét om ritning till en gammal Scania 75 så sa dom ja direkt, ja vi är inte som Volvo...
...finns inte med bland de andra europeiska lastbilstillverkarna på den här sidan heller :mrgreen:

/Stellan

Det ser ut som att det där är kapningar från Scanias påbyggarsida :shock:
Där har det funnits/finns en del information och exempelritningar.. dock i skala 1:25
http://webapp109.scania.com/y/ytp/bbh/index.aspx

Faktum är att även Volvo har en sida där det finns en del exempelritningar...
Nya FH finns det en del att titta på..
http://www.volvotrucks.com/trucks/sweden-market/sv-se/trucks/volvo-fh-series/specifications/Pages/data.aspx

Scanias ritningar är dock liite vassare :mrgreen:
Det tog en maaaassssa timmar att konvertera till H0 :P

2012 11 08, 1:29
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Det blir väl kanske så när saker ligger ute på internet att en del "lånar" av andra och glömmer var de lånade det. Men det är ändå ganska trevligt att det finns ritningar och beskrivningar av fordon och maskiner tillgängliga för modellbyggare.

Slitet med omvandling och omräkning känner jag igen från verkstadsskolan lite... vi limmade bromsband på backar och de skulle slipas in mot trumman. Slipmaskinen var graderad i tum, och mikrometern i millimeter, och vi hade inga miniräknare :P

/Stellan

2012 11 08, 22:06
Passagerare

Hej Stellan!
Jag är intresserad av tydligare bilder på Dynalift DL-240. Snällt om du kan ordna detta, kanske har du mera dokumentation?
MVH
Joakim

2018 08 14, 16:14
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 16 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se